Volumknappen for bass er tabu å røre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

I "gamle dager" så drev vi å skudde heftig på bass -og diskant volumknappen på våre stereo forsterkere - for å få "tøff lyd". Gjerne kl 4 på begge - i tillegg til den berømmelige loudnessknappen, så klart.

Nå har jeg ikke rørt disse knappene på 15 år, etter min første surround receiver. Har liksom fått inntrykk av at man for enhver pris skal spille flatt. Ja faktisk bytter folk heller DAC, AV-receiver, pre/effekt etc. enn å røre denne knappen. Dette er litt merkelig synes jeg all den tid folk herper lyden med RK og sub i samme frekvensområde som fronter.

Selv har jeg et oppsett med AV-receiver, i tillegg ekstern DAC og effekttrinn til frontene. Slik at receiver fungerer som volumknapp mer eller mindre på tokanals musikk. RK er selvsagt ikke innkoblet (CD direct). For å få akkurat ønsket bass uten subwoofer på mine HT (B&W 804 dia), så har jeg hevet bass i stereo et knepp til +2db (gradert til +10). Er dette helligbrøde på noen måte? Man kan nesten få det inntrykket når folk bytter elektronikk for å få "litt" mer bass

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart de kan røres,jeg har onkyo pre og poweramp med bass og diskant,rører aldrig diskanten da dette ikke trengs,men bassen hender jeg at jeg bruker.

O

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte selv "knottene" mye da jeg hadde McIntosh. Lyd er individuelt, og det er jo en grunn til at de er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Har undret litt på det samme opp igjennom årenes løp Har konkludert med dette: Det er jo du som skal trives med den lyden du får Om du synes det låter bedre med litt mer fylde på +2db, så er det rett i forhold til dine preferanser.
    Blir sikkert litt "rambling" fra min side nå men bær med meg
    Når alt er flatt så skal man normalt sett få den korrekte lyden slik den er ment fra produsent av platen. men det er like store forkjeller der som på musikksjanger og type anlegg som finnes der ute. Bass/diskant korrigering var vel i utgangspunktet ment for å fremheve musikk som hadde en dårlig, eller lav innspilling(gamle cder, eller i kassetter) Nyere innspillinger er såpass bra(hvis man ser bort fra digital komprimering...grøss) at man i utgangspunktet ikke trenger noen justering. Men alt har jo en sammenheng med rom, plassering av høyttalere, forsterkerkraft, lydsignatur. Altså ingen facit, bare noen grunnregler
    B&W er typisk engelske i sin lydsignatur, og er temmelig korrekte. Noen kan synes de er litt for "tørre", men andre elsker akkurat den lydsignaturen. Surroundrecivere har jo litt flere lydinstillinger i form av mikrofonkalibrering o.l. personlig synes jeg de gjør vondt værre for lyden, og slår aldri på slikt, men er ikke redd for å justere litt på bassen om jeg skulle føle at det behøvs
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    B&W er typisk engelske i sin lydsignatur, og er temmelig korrekte. Noen kan synes de er litt for "tørre", men andre elsker akkurat den lydsignaturen.
    B&W er ikke korrekt i det hele tatt. De har en fin pukkel i midbassen, som gir "B&W lyden" som mange liker, undertegnede inkludert. Ikke meningen å angripe deg

804DIA : http://www.stereophile.com/content/b...r-measurements

Har hørt flere som omtaler disse som en "hengekøye". Jeg elsker det, andre liker det ikke like godt. Og som alt annet med lyd, er det helt ok!
    Sist endret av Andersen88; 12-04-2013 kl 00:58

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Har undret litt på det samme opp igjennom årenes løp Har konkludert med dette: Det er jo du som skal trives med den lyden du får Om du synes det låter bedre med litt mer fylde på +2db, så er det rett i forhold til dine preferanser.
    Blir sikkert litt "rambling" fra min side nå men bær med meg
    Når alt er flatt så skal man normalt sett få den korrekte lyden slik den er ment fra produsent av platen. men det er like store forkjeller der som på musikksjanger og type anlegg som finnes der ute. Bass/diskant korrigering var vel i utgangspunktet ment for å fremheve musikk som hadde en dårlig, eller lav innspilling(gamle cder, eller i kassetter) Nyere innspillinger er såpass bra(hvis man ser bort fra digital komprimering...grøss) at man i utgangspunktet ikke trenger noen justering. Men alt har jo en sammenheng med rom, plassering av høyttalere, forsterkerkraft, lydsignatur. Altså ingen facit, bare noen grunnregler
    B&W er typisk engelske i sin lydsignatur, og er temmelig korrekte. Noen kan synes de er litt for "tørre", men andre elsker akkurat den lydsignaturen. Surroundrecivere har jo litt flere lydinstillinger i form av mikrofonkalibrering o.l. personlig synes jeg de gjør vondt værre for lyden, og slår aldri på slikt, men er ikke redd for å justere litt på bassen om jeg skulle føle at det behøvs

Ja, det er litt rart.
    Mange bytter forsterkere og AV- receivere, eller fronthøyttalerne fordi de ønsker en annen lyd. Kanskje litt mer bass, som nevnt. Hvorfor ikke skru opp denne (fra 0)? evt. ned, før man bytter. Det som er virkelig vilt er å se de EQ kurvene RK lager, og som mange faktisk lytter på musikk til - innkoblet.
    Sist endret av Ultima; 12-04-2013 kl 01:22

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt var vel et feil ord å bruke kanskje som sagt till rambling Hvis du sammenligner Dali vs B&W, så vil nok B&W en være tørrere i bassen. Mine ører konkluderte iallefall med det da jeg fikk testet B&W DM683 vs Dali Ikon6Mk2 Den samme gjenntok seg da jeg testet Dali Epicon 2 mot B&W 805D... Altså høyttalere i samme prisklasse, men med helt forskjellig lydsignatur. For meg var det Dali som jeg ville gått for uten tvil, men som sagt her er det jo smak og behag som kommer inn
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Ja, det er litt rart.
    Mange bytter forsterkere og AV- receivere fordi de ønsker en annen lyd. Kanskje litt mer bass, som nevnt. Hvorfor ikke skru opp denne (fra 0)? evt. ned, før man bytter. Det som er virkelig vilt er å se de EQ kurvene RK lager, og som folk mange faktisk lytter på musikk til - innkoblet.
    Kjørte en test med å bruke mik og audessy opsettet til men Denonreciver, og måtte med en gang konkludere med at den var helt på jordet. Den ble raskt avslått Fjernet punchbassen i filmeksplosjoner helt...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88 Vis post
    Brukte selv "knottene" mye da jeg hadde McIntosh. Lyd er individuelt, og det er jo en grunn til at de er der.
    Godt man ikke blir arrestert.
    For meg funker det glimmers. Bare stusser over at så mange ser rart på meg, når jeg sier at jeg justert bassen litt. Som om det var fyfy.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte en test med å bruke mik og audessy opsettet til men Denonreciver, og måtte med en gang konkludere med at den var helt på jordet. Den ble raskt avslått Fjernet punchbassen i filmeksplosjoner helt...
    Jeg finner ingen nytte i RK i det hele tatt. De jeg har forsøkt gjør store feil, både i forhold til å justere lyden mot en targetkurve og en voluminnstilling som slett ikke samsvarer med mine preferanser.
    Men for folk uten peiling eller interesse, så kan de sikkert være et bra alternativ for å justere et hjemmekinooppsett.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt oppsett så har jeg justert bassen slik at den øker litt fra ca 100hz og nedover i dypet sånn at de dypeste tonene får subjektivt samme lydnivå som øvrig bass uten at det bare blir brumlete.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe tabu for min del. Den er justert pittelitt på stereoen, litt mer på head-fi og i stuekinoen holder det å endre sub-modus fra heeelt flatt (jazz) til spenstig for musikk (R&B/Rock) eller film (Movies). Bruker sistnevnte til spill også, selv om der er et eget modus for "Games".

De fleste liker vel litt ekstra bass? Varmere og fyldigere lyd for min del.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis Vis post
    På mitt oppsett så har jeg justert bassen slik at den øker litt fra ca 100hz og nedover i dypet sånn at de dypeste tonene får subjektivt samme lydnivå som øvrig bass uten at det bare blir brumlete.

Det må du vel aktivere RK for å få til, og da på EQ.
    Jeg tenker uten RK - og justering kun med den gode gamle volumkontrollen for bass (og treble) på forsterker eller via fjernkontrollen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Det må du vel aktivere RK for å få til, og da på EQ.
    Jeg tenker uten RK - og justering kun med den gode gamle volumkontrollen for bass (og treble) på forsterker eller via fjernkontrollen.
    Niks, ikke nødvendigvis. Men i min leilighet så fungerer romkorreksjon helt greit. Den demper forstyrrende peaker i presensområdet samt regulerer nivået slik at det stemmer. Tuning av bass har bestått av å fjerne noen plugger i mine høyttalere (Øverste plugg XTZ 99.36) samt justere delingsfrekvens og nivå samt plugger på min subwoofer slik at det glir sømløst sammen. I tillegg til +2,5db på det gode gamle "Bass" Potmeteret.

Ja, romkorreksjon fungerer i mange tilfeller. Du kan gjerne avfeie meg som en amatør innen lyd, men det er ikke min oppfatning. I mine øyne har jeg en sunn skepsis innen faget, i tillegg til god peiling på lyd da jeg er musiker og driver en del med musikkproduksjon på hobbybasis.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man liker det man hører , så er det vel fritt fram i mine øyne.

Eneste minuset med dette , er jo at det stjeler en god del krefter hvis det skal spilles veldig høyt - på moderat lyttenivå bør det ikke være noe problem.

Selv bruker jeg heller RK manuelt for å fjerne noen peaker i bassgangen , og da blir det passe i mine ører og midt rom.
    Men lar jeg receiver / Antimode gjøre dette helt på egenhånd , så blir det litt for tamt .

Jeg fant egentlig en god løsning på dette med Antimode Dualcore'en.

Jeg satte i bassportene på frontene , kjørte auto-EQ , og fjernet proppene igjen etterpå , og da satt bassen akkurat passe samtidig som de verste peakene var utjevnet
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker bass og treble justering flittig. Kildene (CD plater, Spotify, filer, LP, tuner) har så mye forskjellig miksing at dette krever justering underveis.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerer og setter opp anlegget slik jeg vil ha det på film.

På film lar jeg som regel innstillingene være, men på musikk så justerer jeg av og til på sub / bass.
    Dette er mest pga av at jeg hører på så mye forskjellig type musikk, og det hender ofte at jeg spiller bra musikk som "har litt ubalanse" men kan lett fikses med litt justering.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at du tok opp dette, for jeg har nettopp vært gjennom denne prosessen. Jeg har ett par Klipsch rf-63 som jeg i lang tid har brukt oppimot en Vincent sv236, dette har fungert bra i mine ører. Har tidligere hatt forsterkeri som har gitt mer detaljer men veldig slank bunn, og siste oppsett før Vincenten hadde fet lyd men mangler mye detaljer og skildringer i lydbildet. Derfor var Vincenten en fin mellomting, brukbar bunn samtidig som d spilte nokså detaljert å nyansert.

Men.....har jo på alle oppsett justert hit og dit på tonekontrollene, og har ansett dette som ett MUST for min del. På Vincenten kjørte jeg 5 på 12 på diskant og 5 over 12 på bass, på tidligere oppsett enda mer justering.

Så da jeg nå gikk til innkjøp av ny "forsterker" var jeg meget skeptisk da selger fortalte meg at den ikke hadde noen tonekontroller, måtte kjøre flat lyd med denne. Tenkte lenge og vel om jeg skulle tørre å ta sjansen på dette, da var jeg ikke i stand til å kompensere for lite/for mye av noen ting, blir jo helt naken da?

Men må bare si at etter jeg fikk koblet til denne saken så er jeg så vanvittig fornøyd, helt sykt fornøyd faktisk. Og dette på helt flat lyd, uten muligheter for å stille diskant eller bass. Lyden er så utrolig mye mer detaljert, enda jeg følte at Vincenten hadde bra med detaljer den også. Bunnen er så vanvittig bra, plutselig kan jeg følge bassen i selv de heftigste partier i musikken der man før bare hørte at "den var der" på en måte. På musikk som "Pain of salvation", "opeth" eller "Dimmu borgir" der riffene moser på i bakgrunnen samtidig som symfoniorkester spiller for full hals, samtidig som vokalisten brøler ivei og sologitaristen går helt amok. Da hadde lyden en tendens til å bare bli ei suppe me masse lyd, nå derimot kan jeg følge hvert enkelt instrument å har fullstendig kontroll på lydbildet uansett hvor komplisert d måtte være.

Så for min del er svaret, tonekontroller er fint å bruke for å farge lyden "din vei". Men treffer du blink med forsterkeri så er dette noe du overhodet ikke savner om du ikke har d.

Ps, nye "forsterkeren" var en Primare spa21

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt justering kan det jo bli

Hjemmekinoen : Bass opp 1dB etter korrigering er kjørt for den lille ekstra fylden
    Stereo via surroundforsterkeren med subbene : ingen justering, Straight modus. Sub/lfe opp ned når en skal ha det morro

Den analoge Doxa stereo linjen er uten tonekontroll av noe slag

Bilen : Satt inn nye Infinity kappa i dørene. ingen sub. drevet kun av pioneer 6500dab
    Bittelitt justering på 5 båns eq, kun -1 dB på 80hz og -1 dB på 2,5khz . Og Loundness på, den har 3 steg står på 1. trinn for litt ekstra dybde/fylde i bunn.
    Grei lyd, men mangler litt bass (har mer og gå på) men behagelig og lytte til selv om volumet kommer på 40-42.

Juster etter egene ører og gi Fa.. i hva andre syns. Bare ikke overdriv og kjenn høytalernes begrensninger

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Veldig rimlige bass shackers!! (Bass Shaker fra Ebay.com)
    By Rudifj in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 46
    Siste melding: 09-05-2009, 23:31
  2. Tabu - surrerunt fra Eljøp... !?
    By dingy in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 15
    Siste melding: 11-20-2008, 22:39
  3. Volumknappen på Nad!
    By cv-dan in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 09-12-2008, 18:24
  4. Redusere støyen i HTPC uten å røre hardware