Volumknappen for bass er tabu å røre? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Justering av subnivået er absolutt lov å gjøre. For det første er det jo snakk om at man har ulik preferanse på hvor mye bånntrøkk man ønsker, og ulik musikk har helt klart ulikt nivå på bassen. Spesielt nå i disse loudness-war tidene er variasjonen i musikken stor.

For det andre, er vårt subjektive nivå for sub avhengig av hvilket lyttevolum man lytter på. Dersom man lytter på musikk med lavt volum, kan bassnivået subjektivt sett heves ganske mye før man får følelsen av tilstrekkelig basstrøkk. Men på høyere volum, vil ofte et slik bassboost bli alt for tung.

Følgende figur viser hvilken absolutt lydtrykk man må ha på de ulike forekvensene for å få noe som hørest like høyt ut. Som dere ser, så dreier kurvene enormt mye oppover på bassfrekvensene, spesielt på lavere lydtrykk. Figur hentet fra Master Handbook of Acoustics.

-loudness-png
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer Bergfinn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Midas, nå skjønner jeg hvorfor en "fallende" kurve låter mer riktig enn en som er flat. Men jeg stusser litt på den bratte oppoverbakken som begynner på ca. 5000hz.

Jeg har ikke bass/diskant knotter, men jeg kjører digital romkorreksjon over hele frekvensområdet. Ikke film, spiller kun musikk. Bass/diskant-knotter blir vel den enkleste form for "EQ", mens digital romkorreksjon egentlig har samme oppgave, bare at det er millioner ganger mer avansert "EQ"

Jeg skrur av korreksjon en sjelden gang, men bare for å få bekreftet at ukorrigert lyd hos meg er på ville veier.
    Jeg har holdt på med hifi i en evighet, digtal romkorreksjon kun i et år. Men det er den mest markante oppgraderingen jeg har hatt i hele mitt audiofile liv.

Her på bildet er før og etter korreksjon. i tillegg til frekvenskorreksjon korrigerer jeg tidsdomenet også.
    -audiolense-jpg

Jeg har ingen aktiv demping med bassfeller, akustikkplater og denslags, så for meg er DRC et must.
    Kommer aldri til å spille musikk uten DRC igjen. Den har kommet for å bli. Og nå har jeg så god lyd som jeg aldri har hatt før.
    (jeg har hatt mye bra saker gjennom 80, 90 og 2000-tallet)

SKRU LITT PÅ LYDEN? JA TAKK, HELE FREKVENSOMRÅDET FOR MIN DEL.

Mvh. Bergfinn
    Sist endret av Bergfinn; 05-21-2014 kl 16:49
    Event Opal, Audiolense XO, Creek OBH 12

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass og treble har vel absolutt ikke blitt tabu, men heller blitt erstattet av EQ og vi må vel kunne si at eq justering kan bli nesten kirurgiskt i forhold til hva man får til med bass og treble knottene.

Jeg selv bruker også flittig og justere volumet på LFE kanalen etter smak, gjerne til og legge på en 4-5 db ekstra i bunn.
    Sist endret av TorTorden; 05-20-2014 kl 18:20
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I disse dager foregår alt digitalt (i alle fall med min stereo). Så kan jeg endelig, makelig lene meg tilbake i godstolen, og peise på med bass, vel vitende at når jeg legger den til, er det tapsfritt. Før i tiden brukte jeg ofte "Loudness". Men ble jo omtrent mobbet til å forlate den tankegangen. Nåvel. Gjorde som jeg ville uansett da, kort fortalt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på hvordan Audysseys "DynamicEQ" fungerer. Det er jo en "loudnessknapp" i sin reneste form. Siden Audyssey i et kalibrert oppsett vet nøyaktig innhold og nivå på enhver lyd som lages av anlegget har de mulighet til å juster "tonekontrollen" i realtime. Dette medfører en markant heving av bassen når volumet skrus ned, ofte så mye som 15-20dB! Ved referansenivå gjøres det ingen korreksjon, da man for film har en gitt bransjestandard for lydnivå.

For musikk blir det litt verre siden det ikke er en etablert standard for lyttenivå, men etter min erfaring fungerer DynamicEQ med kinoreferansenivå temmelig greit på det meste av musikk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Veldig rimlige bass shackers!! (Bass Shaker fra Ebay.com)
    By Rudifj in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 46
    Siste melding: 09-05-2009, 23:31
  2. Tabu - surrerunt fra Eljøp... !?
    By dingy in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 15
    Siste melding: 11-20-2008, 22:39
  3. Volumknappen på Nad!
    By cv-dan in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 09-12-2008, 18:24
  4. Redusere støyen i HTPC uten å røre hardware