Plassering av Sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Sub

Hei,

En liten utfordring. I dag har jeg et anlegg bestående av KEF LS50, og Bel Canto c5i forsterker. I tilegg har jeg en REL t5 SUB. Jeg kjøpte subben fordi
    det virker som min stue ikke klarer å produsere optimalt med bass. Det vil si hvis jeg flytter sofa helt på bakveggen får jeg nok bass, men det er ikke helt optimalt med tanke på at ovner og lignende er på den veggen, og at avstand frem til tv blir for stor. For å motvirke dette kjøpte jeg en bass, og har fått den nokså bra integrert men merker dog på visse musikkspor hvor bassen kommer fra.

Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen tips til bra sub plassering. Jeg har lagt ved et paintbilde av stuen, og det gir et nokså bra bilde av hverdagsrommet.

Ps! Det er heller ikke et alternativt å flytte sofa mer mot midten da det går utover plassen og blir upraktisk.

Noen forslag?

Plassering av Sub-stue-jpg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette den oppe foran i venstre hjørne. Hva står delefrekvensen på subben på? Om denne står for høyt, og du har volume på subben litt for høyt vil du høre hvor bassen kommer fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    Prøv å sette den oppe foran i venstre hjørne. Hva står delefrekvensen på subben på? Om denne står for høyt, og du har volume på subben litt for høyt vil du høre hvor bassen kommer fra.

Jeg skal prøve det og se hva jeg får for resultat. Forøvring står crossover står ca på 43 hz, mens volumknappen er litt under 1/4 del justert opp.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så rart at du hører hvor suben står hen , når du har den bak deg - da må den deles veldig lavt hvertfall.

Støtter forslaget om å ha den i venstre front.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det er ikke så rart at du hører hvor suben står hen , når du har den bak deg - da må den deles veldig lavt hvertfall.

Støtter forslaget om å ha den i venstre front.
    Jeg skal prøve det, men tror jeg får et lite probllem. I og med at høyttalerene produserer mer bass bakerst i rommet er det spørs om jeg får bassen i lytteposisjon. Men verd et forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info: Jeg flyttet bassen i fremre venstre hjørne som foreslått, og det ser ut til å fungere ganske bra. Fikk ikke anledning til å "finlytte", men skal prøve å gjøre det i løpet av helgen.
    Det ser dog lovende ut.

Tusen takk for tipsene!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det fungerte - ikke alltid så lett dette med sub.
    Blir det mye "rumlebass" med hjørneplassering , så kan jo en Antimode være veldig nyttig.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Bra det fungerte - ikke alltid så lett dette med sub.
    Blir det mye "rumlebass" med hjørneplassering , så kan jo en Antimode være veldig nyttig.
    Nei det er ikke helt lett..Ganske fornøyd nå. Noen små justeringer så bør den sitte. Kommer meg unna romlebassen. Tror det henger sammen med at sofaen er ute i rommet. Men av ren nysgjerrighet..Hva mener du med "Antimode"?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En metode som kan fungere er å sette subben der du sitter og sette den på en test lyd. Deretter krabber man rundt i rommet for å finne hvor det er best lyd - der setter du subben.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frekk Vis post
    Nei det er ikke helt lett..Ganske fornøyd nå. Noen små justeringer så bør den sitte. Kommer meg unna romlebassen. Tror det henger sammen med at sofaen er ute i rommet. Men av ren nysgjerrighet..Hva mener du med "Antimode"?
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10514781

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    En metode som kan fungere er å sette subben der du sitter og sette den på en test lyd. Deretter krabber man rundt i rommet for å finne hvor det er best lyd - der setter du subben.
    Jeg har lest flere steder at dette er en myte, men her kommer anbefalingen fra Dolby. Spol til 8.10 for prat om subwoofere.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil alltid få mest bass bakerst i rommet, kanskje ikke mest korrekt bass, men mest i nivå.
    Hjørneplasering er det første man prøver, gradvis kan man flytte den inn mot midten av frontveggen for å eksperimentere. Jeg har en sub i venstre hjørne og en på midten av frontveggen. Husker ikke helt, tror jeg har delefrekvens på subben på ca. 60 hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Ja, prøvde den men ble ikke helt klok. Det var sånn jeg endte opp med subben bak sofaen. Dog fungerer den, etter hva jeg kan høre, bedre i det fremre venstre hjørne. Tror jeg har funnet noe som kan være bra. Skal teste litt mer og se.
    Sist endret av Frekk; 12-08-2013 kl 23:44

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil alltid få mest bass bakerst i rommet, kanskje ikke mest korrekt bass, men mest i nivå.
    Hjørneplasering er det første man prøver, gradvis kan man flytte den inn mot midten av frontveggen for å eksperimentere. Jeg har en sub i venstre hjørne og en på midten av frontveggen. Husker ikke helt, tror jeg har delefrekvens på subben på ca. 60 hz.
    Ja, sitter nå med subben i venstre hjørne. Syntes den forsvinner bra i lydbildet og legger til punch i bunn. Har akkurat nå en delefrekvens på rett under 60 hz. Testet litt forskjellige musikkspor, og det virker som det er nokså bra nå. Skal fortsette å teste masse forsekjellige musikkspor med og uten sub for å se om jeg har funnet noe jeg kan kan si meg fornøyd med.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt om Kef LS50 og ja, du må kanskje eksperimentere litt. Avhengig av hvordan rommet ditt, og lytteposisjonen innvirker på området under ca. 80 hz. Gain fra subben er størst når den står i hjørnet, så endring av delefrekvens, gain på sub og plaseringen av subben litt vekk fra hjørnet kan endre lydbildet mye. Du kan kanskje ikke måle, men avspilling av frekvenser fra 30 hz opp til 100 hz kan være en stor hjelp.
    http://open.spotify.com/track/1y5Rx3xsUHw8VA6t2ncw1s
    Dine høyttalere produserer ikke lyd under ca. 45 hz så ikke spill dette testspor på høyt volum.
    Du kan også når du spiller dette spor lett høre om fasen på subben er korrekt, den skal stå der du hører mest bass, lett å høre når du flipper fase bryteren opp eller ned.
    Sist endret av Niels Nielsen; 12-10-2013 kl 22:08

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt om Kef LS50 og ja, du må kanskje eksperimentere litt. Avhengig av hvordan rommet ditt, og lytteposisjonen innvirker på området under ca. 80 hz. Gain fra subben er størst når den står i hjørnet, så endring av delefrekvens, gain på sub og plaseringen av subben litt vekk fra hjørnet kan endre lydbildet mye. Du kan kanskje ikke måle, men avspilling av frekvenser fra 30 hz opp til 100 hz kan være en stor hjelp.
    http://open.spotify.com/track/1y5Rx3xsUHw8VA6t2ncw1s
    Dine høyttalere produserer ikke lyd under ca. 45 hz så ikke spill dette testspor på høyt volum.
    Du kan også når du spiller dette spor lett høre om fasen på subben er korrekt, den skal stå der du hører mest bass, lett å høre.
    Takk skal du ha. Skal teste sporet, og se hva jeg får ut av det.

Lignende tråder

1. Plassering av sub
    By Dimm in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 04-16-2009, 17:24
  2. Plassering av Sub??
    By TombaaaH in forum Høyttalere
    Svar: 23
    Siste melding: 08-28-2007, 20:03
  3. Plassering av sub
    By x0tic^ in forum Høyttalere
    Svar: 4