* Selv de rareste konstruksjoner høres bra ut med riktig demo musikk * Any followers?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

* Selv de rareste konstruksjoner høres bra ut med riktig demo musikk * Any followers?

Etter at jeg nå har lyttet en del på mitt nåværende "budsjett" oppsett, har jeg tenkt mer og mer på hvor mye demo materiale har og si.

Setter jeg på meget gode innspillinger og sanger som fenger meg over gjennomsnittet, opplever jeg at lyttegleden blir meget høy "uansett høyttaler" . Dette er litt satt på spissen, men spennende å høre hva folk tenker om dette.

Setter jeg på riktig låt , spiller Klipschene silkemykt med nydelig diskant og er meget raffinerte. Dette høres vel ikke ut som Klipsch?

Man må huske å nyte musikken og la seg rive med, ikke BARE sitte og lytte etter hva som låter bra og forkaste låter som er kule fordi de ikke låter så bra

Poenget mitt er at mange av oss, inkl. meg selv hele tiden lytter på ny musikk og kommer over låter hvor man tenker " fy fa&% så rått det låter på disse høyttalerne " og legger til spillelisten "demo"

Noen låter passer jo også noen høyttalere bedre enn andre, selvom kanskje prisklassen til det ene paret tilsier at det skal takle alt bedre.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Det kan jo hende jeg er alene om dette, i så fall bes admin om å slette denne tråden asap

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt merke til dette selv i denne hobbyen, at jeg fort faller inn i situasjoner hvor jeg sitter og lytter til hvordan det spilles og ikke hva som spilles og musikken man først kom i godstemning av blir bare enda en type test toner man bruker til feilsøke et annlegg kun du hører førskjeller i.

Jeg prøver nå selv titt og ofte og legge vekk de kritiske delene av meg og kanskje heller ta en pils eller et glass vin og heller konsentrere meg om kilden.

Selv er jeg jo meget meget fornøyd med mentorene mine, men jeg kunne sikkert i mange tilfeller klart meg langt med noen til halve prisen.
    Sist endret av TorTorden; 11-30-2013 kl 01:06
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ikke glem musikken" bør være et hovedmotto herinne.

På messer og/eller i AV-butikker brukes jo (alt for) ofte bare supre innspillinger når det presenteres anlegg, så her bør man ha med seg sin egen musikk slik at man får et riktig inntrykk av hva oppsettet kan levere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan være enig i at meget rene og gode innspillinger kan få mange oppsett til å oppleves som bra.

Jeg klarer dog aldri å tilegne mine nåværende Klipsch høyttalere egenskaper de aldri vil kunne få, til det har jeg eid andre og lankt bedre konstruksjoner.

Så har man andre enden av skalaen med high-end konstruksjoner som låter horibelt når man forer dem med dårlig kvalitet.

En plass midt i mellom passer meg best, helst med eg god dose spilleglede og engasjement, da blir det spilt mye musikk i heimen.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten Vis post
    Jeg kan være enig i at meget rene og gode innspillinger kan få mange oppsett til å oppleves som bra.

Jeg klarer dog aldri å tilegne mine nåværende Klipsch høyttalere egenskaper de aldri vil kunne få, til det har jeg eid andre og lankt bedre konstruksjoner.

Så har man andre enden av skalaen med high-end konstruksjoner som låter horibelt når man forer dem med dårlig kvalitet.

En plass midt i mellom passer meg best, helst med eg god dose spilleglede og engasjement, da blir det spilt mye musikk i heimen.
    Nei du har kanskje rett! Men la oss ta horn diskanten til Klipsch som eksempel, den oppleves for mange som skarp, kanskje ofte pga rommet , førsterefleksjon og for de som tror mye på det, elektronikk.

Men setter du på den rette plata, så låter det meget behagelig, rett og slett pga innspillingen. Den skriker ikke omtrent uansett hvor høyt du spiller, fordi den frekvensen rett og slett ikke er der.

Jeg bare føler man lett kan bli lurt av og kun høre godt brukte demo sanger rundt omkring.

Hør på disse for eksempel :

Joshua Radin - Everything`ll be allright - Nydelig innspiling og behagelig og høre på. Kommer kanskje ikke unna en og annen SSS men totalt sett veldig bra

Biffy Clyro - Many Of Honor - Fin punch eller for å sitere Joakimpatos : - "Smekkbass"

Yello - Junior B - Og denne som fikk fram sinnsyk punch i mine SA Explorer Mastere, men også vekker en del i Klipschene.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten Vis post

Nei du har kanskje rett! La oss ta horn diskanten til Klipsch som eksempel, den oppleves for mange som skarp, kanskje ofte pga rommet , førsterefleksjon og for de som tror mye på det elektronikk.

Men setter du på den rette plata, så låter det meget behagelig, rett og slett pga innspillingen. Den skriker ikke omtrent uansett hvor høyt du spiller, fordi den frekvensen rett og slett ikke er der.

Jeg bare føler man lett kan bli lurt av og kun høre godt brukte demo sanger rundt omkring.

Hør på disse for eksempel :

Joshua Radin - Everything`ll be allright - Nydelig innspiling og behagelig og høre på. Kommer kanskje ikke unna en og annen SSS men totalt sett veldig bra

Biffy Clyro - Many Of Honor - Fin punch eller for å sitere Joakimpatos : - "Smekkbass"

Yello - Junior B - Og denne som fikk fram sinnsyk punch i mine SA Explorer Mastere, men også vekker en del i Klipschene.

Nå sier jeg ikke at Klipschene ikke har noen av disse kvalitetene fra før, men kanskje noen skjønner hvor jeg vil.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne bør tom. Få de mest bassfattige oppsett til å låte saftig For de som liker Soul, RnB og Jazz.

Link: Jose James - Trouble

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv denne på høyt volum. gjør narr av lavttalere i bassen.
    http://open.spotify.com/track/4teq6wjlDyiD8uFiixVROD
    gikk greit her, til mellomtonen røk..
    Sist endret av einis; 12-01-2013 kl 20:13

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    prøv denne på høyt volum. gjør narr av lavttalere i bassen.
    http://open.spotify.com/track/4teq6wjlDyiD8uFiixVROD
    gikk greit her, til mellomtonen røk..
    Cornscalaene?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, ikke første gangen heller. tydelig at 6db avrulling kommer til kort. bassen torturerer driveren.
    andre eiere skjønner ikke hva jeg prater om..

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 02-02-2013, 00:39
  2. Riktig pris demo modeller Yamaha RX-A810 og RX-1010?
    By Lightforce in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 02-01-2013, 00:27
  3. Høyttalere ute av "phase" selv med riktig polaritet
    By hansib0y in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 2
    Siste melding: 10-19-2012, 19:32
  4. Svar: 21
    Siste melding: 08-06-2010, 08:35
  5. Bygge subbkasse for film og musikk selv!
    By lydnerden in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 01-15-2008, 18:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •