Susing i høyttalere, hvordan fjerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Susing i høyttalere, hvordan fjerne?

Jeg har følgende signalkjede:

PC - Ekstern USB dac - phonokabel, 12-kanals forsterker - takhøyttaler.

Jeg har problemer med sus i høyttaleren når forsterkeren står på, ikke ekstremt mye, men nok til at man kan ense det når man skal sove (høyttaleren er fastmontert i taket på soverommet), først hadde jeg en billig DAC, og tenkte den kunne være grunnen, nå har jeg en bra DAC med oppgitt S/N langt under det hørbare, og opplever problemet, tilsynelatende med uforminsket styrke. Så hva kan jeg gjøre? Ha en skjermet phono-kabel? Noe annet? Lyden er fin, kun det at jeg vil fjerne suset når det ikke spilles musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være forsterkeren som sender ut suselyd. Hvilket merke er den, og er den stilt høyt på, og evt stilt ned på dacen? Noen dacer har volumkontroll. Kan også være pcn som er stilt for høyt, men min mistanke uten å ha hørt er fortsatt forsterkeren...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en DAC uten strømforsyning?
    Hadde selv en Silverstone USB DAC, og det var støy. Så jeg byttet til en Cambridge med egen strømforsyning, da ble det helt stille.
    De digitale kretsene i en PC genererer kraftig støy, det er ikke der man vil hente strøm til analoge kretser.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor Vis post
    Jeg har følgende signalkjede:

PC - Ekstern USB dac - phonokabel, 12-kanals forsterker - takhøyttaler.

Jeg har problemer med sus i høyttaleren når forsterkeren står på, ikke ekstremt mye, men nok til at man kan ense det når man skal sove (høyttaleren er fastmontert i taket på soverommet), først hadde jeg en billig DAC, og tenkte den kunne være grunnen, nå har jeg en bra DAC med oppgitt S/N langt under det hørbare, og opplever problemet, tilsynelatende med uforminsket styrke. Så hva kan jeg gjøre? Ha en skjermet phono-kabel? Noe annet? Lyden er fin, kun det at jeg vil fjerne suset når det ikke spilles musikk.
    Hvis det er "brumming" eller during du hører, så kan det være jordfeil. Det kan også være at forsterkeren din ikke er så godt skjermet mot "smuss" på strømnettet som den burde være. Jeg har samme problem selv, men har tidligere hatt problemer med jordfeil, som jeg mistenker har kommet tilbake. Jeg har klaget til utbygger, men det er vanskelig å få ting til å skje...
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt samme problem med en usb dac. Kjøpte en usb isolator som fjernet støyen :-) http://www.amazon.com/Multi-purpose-.../dp/B00899UVGW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek Vis post
    Er det en DAC uten strømforsyning?
    Hadde selv en Silverstone USB DAC, og det var støy. Så jeg byttet til en Cambridge med egen strømforsyning, da ble det helt stille.
    De digitale kretsene i en PC genererer kraftig støy, det er ikke der man vil hente strøm til analoge kretser.
    Det er en DAC uten strømsforskyning ja. Det kan være det er problemet, men da må jeg si jeg synes det er ganske talentløs design. Ihvertfall for den dyrere DACen, ustabil 5V-forskyning er lett å fikse i DACen.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam Vis post
    Hvis det er "brumming" eller during du hører, så kan det være jordfeil. Det kan også være at forsterkeren din ikke er så godt skjermet mot "smuss" på strømnettet som den burde være. Jeg har samme problem selv, men har tidligere hatt problemer med jordfeil, som jeg mistenker har kommet tilbake. Jeg har klaget til utbygger, men det er vanskelig å få ting til å skje...
    Det er ikke brumming nei, det er typisk "støy-susing".

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Kan være forsterkeren som sender ut suselyd. Hvilket merke er den, og er den stilt høyt på, og evt stilt ned på dacen? Noen dacer har volumkontroll. Kan også være pcn som er stilt for høyt, men min mistanke uten å ha hørt er fortsatt forsterkeren...
    DACen har ikke volum, forsterker-volumet er ikke spesielt høyt, det er en sheraburton 12-45 forsterker.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rottweiler Vis post
    Jeg har hatt samme problem med en usb dac. Kjøpte en usb isolator som fjernet støyen :-) http://www.amazon.com/Multi-purpose-.../dp/B00899UVGW
    Veldig dyr sak for det den gjør, men jeg kan teste med en usb-hub med egen strømforskyning og se om det endrer noe.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du sjekke om forsterkeren fører til susingen i høytalerne. Du bør fysisk (altså fjerne kablene) koble fra alt, bortsett fra høytalerne som er koblet til forsterken. Fjern gjerne også alt som er koblet til samme strømkrets i huset/leiligheten som forsterkeren. Dersom du fremdeles har suselyd i høytalerne er det forsterkeren som forårsaker dette. Om dette ikke er tilfellet kan du begynne med å feilsøke ved å koble til en og en enhet om gangen og sjekke om dette fører til problemer. Du må være systematisk for å finne problemet. Når du har funnet problemet kan du begynne å se etter en løsning.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dessverre ganske vanlig at selv hiend utstyr gir susing (hssssss) i høyttalerne. Hos meg har dacen noe av skylden. Ved høye samplerater er signal-støyforholdet dårligere enn ved "normale" rater. F.eks. er suset i ht ikke merkbart mer enn 0.5m fra ved 44.1kHz, men når dacen jobber på 96kHz hører jeg lyden helt i lytteposisjon om det er helt stille i huset. Det er også avhengig av forsterkeren din.

Altså, det er slett ikke sikkert det er noe feil med utstyret, men noe du må leve med.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy Vis post
    Ved høye samplerater er signal-støyforholdet dårligere enn ved "normale" rater. F.eks. er suset i ht ikke merkbart mer enn 0.5m fra ved 44.1kHz, men når dacen jobber på 96kHz hører jeg lyden helt i lytteposisjon om det er helt stille i huset..
    Er ikke dette litt rart? Et av hovedpoengene med høy samplerate er jo lavere støygulv som en direkte konsekvens av mer dynamisk headroom.

Lignende tråder

1. Susing i tv høyttalere
    By soundasia in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 08-30-2007, 19:30
  2. Fjerne strølys, hvordan??
    By Jensen84 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 10-29-2006, 18:14
  3. Hjelp til å fjerne susing/brum.
    By PKS in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3