Koble sub med y-splitt eller 2 RCA?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble sub med y-splitt eller 2 RCA?

Skal endelig få meg subwoofer og lurer derfor på en ting. Det er en xtz 99 w12.16 sub med 2 RCA innganger og en Onkyo tx nr609 reciever med 2 RCA utganger.
    Jeg leste på surround.no at y-splitt kabel var lurt å bruke på sub. Så det er greit nok.
    Men da lurer jeg på om jeg skal eller kan bruke 2 RCA kabler fra reciever til sub? Gir det noen mer eller bedre effekt enn å bare bruke en utgang på reciever med y splitt til sub?
    Eller er det totalt bortkasta?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendig i min mening, det eneste du trenger er en helt vanlig skjermet coaxial RCA kabel.

Eneste grunn til og sette noe i begge er en nesten teoretisk økning av inngangs volum med ca 3db, og det er knapp noe som høres og det er jo ikke værre enn og stille en kvart grad høyere på subben sitt volum hjul, eller sette LFE kanalen i receiver litt høyere enn 0.

Eneste reelle grunnen til og bruke en y-splitt er egentlig om du har kun en utgang og skal ha signal til 2 eller flere subber.
    Om du ønsker og teste ut om det har så mye for seg kan du kjøre to kabler fra receiver og til subben.

PS: Så lenge de har god skjerming så trenger ikke kablene og koste skjorta heller, og ta gjerne med en litt lang en så du kan eksperimentere med plassering.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3dB er mer enn knapt hørbart, husk at 6dB er en dobling av lydtrykk!

Når det er sagt ville jeg også si at begge løsningene er likeverdige, men problemet med Y-splitt er at du introduserer en støykilde. Jeg har i alle fall aldri fått tak i en ubalansert Y-splitt som ikke har gitt brum. Og jeg ville IKKE anbefalt lakrislisser stereo RCA-RCA heller. Da blir det mye støy og brum. Jeg er ingen kabelnisse, men akkurat sub signalkabel må være av skikkelig teknisk kvalitet med skjerming, ikke en standard RCA signalkabel.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy Vis post

Når det er sagt ville jeg også si at begge løsningene er likeverdige, men problemet med Y-splitt er at du introduserer en støykilde. Jeg har i alle fall aldri fått tak i en ubalansert Y-splitt som ikke har gitt brum. Og jeg ville IKKE anbefalt lakrislisser stereo RCA-RCA heller. Da blir det mye støy og brum. Jeg er ingen kabelnisse, men akkurat sub signalkabel må være av skikkelig teknisk kvalitet med skjerming, ikke en standard RCA signalkabel.
    Helt enig, og med subwoofere som også har forsterker etter signal kilden kan dette gå nesten galt til tider, jeg hadde en tynn og dårlig y-splitt før og den kunne lage noen helt sinnsykt leven til tider men etter og
    etter og ha byttet y-splitten fra clasern til denne http://www.komplett.no/monster-ihp-y...ormance/773986 har det ikke verdt noen ulyder lenger.

Signal kjeden til subbene min er da enkel kabel fra receivern til en Antimode 8033 Cinema, så en splitt til 2 xtx 12.16.

Når jeg sier knapt hørbart så mener jeg forskjellen mellom og bruke begge inngangene og få 3db økning på den måten mot og øke utgangs volum med 3db fra receiver sin LFE kanal eller bare skru opp volumet på selve subben, den skulle absolutt ha nok headroom til og tåle den slags, hvis ikke har du alt for svak sub for rommet, ikke at en økning på 3db ikke er hørbart det er det jo selvsagt

Jeg tipper mine står ca på 40% av maks volum eller noe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy Vis post

Hvorfor må en signal-kabel som KUN skal overføre bass , være av bedre kvalitet enn en som skal overføre hele frekvensområdet ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Hvorfor må en signal-kabel som KUN skal overføre bass , være av bedre kvalitet enn en som skal overføre hele frekvensområdet ?
    Fordi all erfaring tilsier det Spøk til side: Lavnivå signalkabel til sub går gjerne mye lenger strekk, ofte forbi en og annen støyende strømkilde/kabel og plukker lett opp 50Hz'en+overharmoniske fra strømnettet. Denne støyen forsterkes så i subben. Og det er HØRBART så det holder. Har hatt støy av ulik art. Brum på 50Hz er en type støy (irriterende, ensformig sinus), men så har du opplading og utlading også. Virker som denne signalkjeden kan fungere som en kondensator. I alle fall har jeg hatt systemer der det ikke var brum, men der subben "fjertet" med ujevne mellomrom. Forsvant da skikkelig skjermet kabel kom på plass.

Ellers er jeg enig i dette med at headroom i sub-forsterker gjerne er såpass at en 3dB reduksjon i signalet er helt ok.

Jeg har testet det meste av audiokabler fra Clasern. Disse plukker uten unntak opp mengder av støy. Eneste plassen jeg har fått disse til å fungere er som kort signalkabel mellom kilde (squeezebox/CD-spiller e.l.) og forsterker. Senest i forrige uke prøvde jeg ut Y-splitter fra Clas koblet med en 12m høykvalitets subkabel. Subkabelen koblet alene fungerte brillefint. Det øyeblikket Ysplitten ble satt inn kom det høy brum og statisk støy.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda , skjønner at det lettere kan oppstå støy over lange strekk.
    Men jeg har prøvd litt forskjellige varianter her hjemme , og har aldri opplevd noe støy uansett.

Slik det står nå , er subene så nære receiveren (1m) , at jeg bare bruker vanlige rca-kabler - "sub-kablene" mine blir unødvendig lange.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror nok vi snakker om samme ting. Blir det støy pga at kablene plukker opp no greier så hører du det. Hører du ingenting er det ikke noe problem. Må legge til at jeg også har prøvd stereo rca-kabel fra Clas (10m) uten y-splitt, og det brummet så jeg ble helt ør av å sitte i nærheten. Men det er som du sier, kabel-lengden er veldig avgjørende her.

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 01-22-2011, 22:30
  2. Y Splitt
    By Schrodter in forum Kabler
    Svar: 4
    Siste melding: 03-28-2009, 02:43
  3. Svar: 19
    Siste melding: 10-03-2008, 13:20
  4. Y-splitt
    By greipfrukt in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 01-14-2008, 22:10
  5. Delefilter: parallell koble og/eller bro koble?
    By parisbamse in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 8
    Siste melding: 12-16-2007, 23:24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •