Høyttalere fra gammelt AV-sett og ny forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere fra gammelt AV-sett og ny forsterker

Hei,
    nå trenger jeg litt hjelp fra dere eksperter her.

For mange år siden kjøpte jeg et surroundsystem fra Sony, HT-SF2000.
    Ikke noe fancy greier, men det har gjort nytta si. Nå vurderer jeg å bytte ut, men ønsker å gjøre dette gradvis.

Er blitt veldig glad i Sony-produkter, så hjemmekinoen min består i all hovedsak av Sony (TV, Blu-Ray)
    Jeg vurderer å anskaffe meg en Sony STR-DH740 i første omgang, og koble de eksisterende høyttalerne fra HT-SF2000 til denne forsterkeren.
    Rent fysisk skal ikke det være noe problem, jeg kan bare kappe av, evt. bytte ut kablene til høyttalerne.
    Planen er på sikt å bytte ut alle høyttalerne med DALI, men begynner med forsterker.

Mitt spørsmål til dere:
    Vil forsterker ta skade av å bli koblet på så svake høyttalere? Mener det var slik for noen år siden, at høyttalere og forsterker burde stå i stil, eller så kunne både forsterker og høyttalere ta skade av det.

Hvis dette går bra, gjenstår det bare å få aksept fra kona for få dette i hus Det er snart jul også..

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går helt fint å bruke de gml høytttalerne, men husk å kjøpe ny forsterker som som passer til de høyttalerene du ønsker å kjøpe. Sony du har sett på kan fort bli for snau eller ha lyd signatur som ikke funker spes bra med Dali.
    lektor serien er nok den som går best sammen med Sony, skal man ha god lyd er det greit med nok effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Som du ser over, så er det i utgangspunktet Sony STR-DH740 jeg har sett på, gir i utgangspunktet 7x145W v/6ohms motstand.
    Og høyttalerne vi har sett på er Dali Zensor 1, evt. 3 som front og bak, Zensor Vokal som senter i tillegg til en sub.

Men du mener at forsterker kan være litt snau til dette?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke så snau att det ikke skulle låte ok, men zensor liker litt effekt, så større forsterker ala str-dh1040 vil gi enda bedre lyd hvis du ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er subwooferen i dette Sony anlegget aktiv? Har lett litt, men fant ikke noe om det. Isåfall vil det låte tamt og bassløst da du ikke får koblet den til den nye reciveren på noen god måte om den skulle være passiv(altså ikke innebygget forsterker)

Du sjekker dette ganske enkelt med å sjekke kabelen som går inn på subwooferen. Er det en høyttalerkabel, så er den passiv, men om det er en rca signalkabel, og du evt har volumjustering bak på subben, så er den aktiv. Hifiklubben har i disse dager tilbud på zensor høyttalerpakke. Kan være verd en titt
    http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men det er jo selvfølgelig passiv sub i dette systemet.
    har sikla på den høyttalerpakka opptil flere ganger faktisk, men det er jo fortsatt 10 laken da Pluss ny forsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo en investering. Det er klart at det blir vel rundt 14 lapper om man regner kabler og slikt. Ser det ligger noen Dali surroundpakker på finn.no. Kan jo være besparende å kjøpe brukt selvfølgelig. Ligger en del Concept anlegg der f.eks dette: http://www.finn.no/finn/torget/annon...y=dali+concept Det er uten sub da, men i utgangspunktet mye for pengene
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borti ett par Sony forsterkere og kan ikke si de har imponert meg noe særlig, verken lydmessig eller effektmessig. Hadde jeg vært deg så hadde jeg enten sett etter Yamaha eller pioneer. Pioneer får du vel til ganske så fine priser rundt omkring har jeg sett. Brukt er også lurt å vurdere, da du kn få en 2 år gammel toppmodell for under halv pris.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne spilte bra på det Zensorsettet :http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-59172/ Det var den som var oppkoblet da jeg hørte det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det dette med WAF da. Kona vil så veldig gjerne ha hvite høyttalere (jeg er så heldig å ha en kone som faktisk vil ha svææære høyttalere i stua), og det skal helst være en spesiell modell fra Dali, for de er så fine..
    Jeg på min side vil at alt skal fungere sømløst med hverandre, og har Sony TV (kdl-55w905) og Sony Blu-Ray (BDP-S790), derfor har jeg sett på Sony forsterkere. Men er det noen som kan fortelle meg hva jeg evt. mister ved å kjøre en Denon-forsterker på et Sony-system?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borgja Vis post
    Så er det dette med WAF da. Kona vil så veldig gjerne ha hvite høyttalere (jeg er så heldig å ha en kone som faktisk vil ha svææære høyttalere i stua), og det skal helst være en spesiell modell fra Dali, for de er så fine..
    Jeg på min side vil at alt skal fungere sømløst med hverandre, og har Sony TV (kdl-55w905) og Sony Blu-Ray (BDP-S790), derfor har jeg sett på Sony forsterkere. Men er det noen som kan fortelle meg hva jeg evt. mister ved å kjøre en Denon-forsterker på et Sony-system?
    Ingen problem i det heletatt. Det eneste du evt mister, er vel at det ikke står Sony på alle komponentene Når det gjelder zensor, så finnes de i hvit Hvis det var den modellen fruen mente

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info: Har nå klart å spare opp kroner, og fått aksept for innkjøp av hjemmekino
    Blir da Sony STR-DN1040, + Dali Zensor 5.1 surroundpakke, koblet til Sony KDL-55W905, BDP-S790 samt hjemmekinoPC (selvbygg).
    Gleder meg bare LITT til å koble sammen og teste til helgen!

Noen som har noen tips i forhold til høyttaler-kabler? Ønsker ikke betale det hvite ut av øyet for det, men vil ikke ha lampettledninger heller
    Hva med sub'en, hva slags kabel trenger jeg fra forsterker til denne? Dobbel, enkel RCA? Har aldri satt opp hjemmekino med aktiv sub før, så er litt grønn her..

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lignende tråder

1. AW600 + høyttalere med et sett terminaler
    By mbap in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 11-14-2013, 11:04
  2. Tips til et par sett med små høyttalere?
    By Kendu in forum Høyttalere
    Svar: 16
    Siste melding: 04-03-2013, 15:47
  3. Gammelt radio kabinett. Sette i ny forsterker
    By Mr_Stian in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 10-28-2012, 16:11
  4. Svar: 5
    Siste melding: 01-04-2008, 22:04
  5. Koble to forsterkere til ett sett høyttalere?
    By Morpio in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 08-18-2005, 10:19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •