God stereolyd, samt mulighet for bilde/digitale kilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God stereolyd, samt mulighet for bilde/digitale kilder

Hei,

Har i dag følgende oppsett:

B&W CM9
    DALI Concept center
    Abrahamsen v6.0 DAC
    NAD T747 hjemmekinoreceiver
    Lyngdorf SDA 2175 effekttrinn

Jeg liker god stereolyd bedre og bedre, men jeg setter også veldig stor pris på å kunne bruke senterhøyttaler når jeg ser på film, samt å kunne styre alle kildene (Mac, XBox, PS3, dekoder) via receiveren.

Jeg har koblet signalet fra DACen via T747ens analoge 6-kanals-innganger og kjører stereolyden videre til Lyngdorfen via pre out. T747 er "programmert" slik at den sier "Analog Bypass" i displayet.
    Macen er også koblet direkte til T747 via HDMI, og bruker dens innebygde DAC til filmtitting for å oppnå DTS / Dolby Digital.

Og da har jeg et par spørsmål:

1. Vil det bli stor forskjell på lyden ved å bytte ut T747 med en stereoforsterker/preamp? Hegel, Abrahamsen etc..
    2. Vil det bli merkbar forskjell av å bruke de balanserte ut/-inngangene fremfor RCA fra DAC, forforsterker og effektforsterkeren? (Dette går ikke i dag da T747 ikke har balanserte kanaler)
    3. Finnes det en annen fornuftig og løsning på å styre bildekanalene via? Har ikke lyst til å ha masse kabler opp til TVen.

Hva sier ekspertene?

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusc Vis post
    Hei,

Har i dag følgende oppsett:

B&W CM9
    DALI Concept center
    Abrahamsen v6.0 DAC
    NAD T747 hjemmekinoreceiver
    Lyngdorf SDA 2175 effekttrinn

Jeg liker god stereolyd bedre og bedre, men jeg setter også veldig stor pris på å kunne bruke senterhøyttaler når jeg ser på film, samt å kunne styre alle kildene (Mac, XBox, PS3, dekoder) via receiveren.

Jeg har koblet signalet fra DACen via T747ens analoge 6-kanals-innganger og kjører stereolyden videre til Lyngdorfen via pre out. T747 er "programmert" slik at den sier "Analog Bypass" i displayet.
    Macen er også koblet direkte til T747 via HDMI, og bruker dens innebygde DAC til filmtitting for å oppnå DTS / Dolby Digital.

Og da har jeg et par spørsmål:

1. Vil det bli stor forskjell på lyden ved å bytte ut T747 med en stereoforsterker/preamp? Hegel, Abrahamsen etc..
    2. Vil det bli merkbar forskjell av å bruke de balanserte ut/-inngangene fremfor RCA fra DAC, forforsterker og effektforsterkeren? (Dette går ikke i dag da T747 ikke har balanserte kanaler)
    3. Finnes det en annen fornuftig og løsning på å styre bildekanalene via? Har ikke lyst til å ha masse kabler opp til TVen.

Hva sier ekspertene?
    Hva ekspertene mener, det vet jeg lite om, men noen her er none spørsmål og råd du kan velge å drite i eller tenke nøyere over:
    Ja, en pre-amp vil garantert gjøre lyden bedre! Kjøp en pre-amp med en eller annen bypass ordning, så kan du beholde fordelene med en surround receiver.
    Balansert KAN gi ytterlige lydforbedringer, men det kommer ann på fortrinnet du kjøper, kabel og DAC.
    Igjen, kjøp et fortrinn med bypass, så kan du styre HDMI inngangene med din T747.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Hva ekspertene mener, det vet jeg lite om, men noen her er none spørsmål og råd du kan velge å drite i eller tenke nøyere over:
    Ja, en pre-amp vil garantert gjøre lyden bedre! Kjøp en pre-amp med en eller annen bypass ordning, så kan du beholde fordelene med en surround receiver.
    Balansert KAN gi ytterlige lydforbedringer, men det kommer ann på fortrinnet du kjøper, kabel og DAC.
    Igjen, kjøp et fortrinn med bypass, så kan du styre HDMI inngangene med din T747.
    Takk for svar.

Hmm, Hegel P20 ser jo ut til å ha en smart bypassfunksjon, men prisen på den er kanskje noe over det jeg hadde tenkt til å bruke. :/

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette kan være noe for deg? Skikkelig stereo pre, med bypass.

Min annonse:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-50895/

Link til produsent:
    http://shop.emotiva.com/collections/.../products/xsp1

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotivaen får veldig bra kritikk ser jeg, men syns ikke den ser spesielt pen ut. Litt viktig det også.

Hva med Parasound Halo P-5? Noen som har erfaringer med denne, sammenlignet med f.eks. Hegel P20?
    Ser det er samme DAC i den som Parasound zDAC som også får skryt. Da kunne jeg også solgt Abrahamsen v6.0 DAC som jeg har, og kommet unna det ganske billig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns Emotiva'n ser ganske bra ut når skinnene på sidene er tatt av :-) Men er jo såklart smak og behag. Du skal lete lenge etter noe som er like bra til den prisen hvertfall.

Lykke til videre på jakten :-)

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en P5 fra Oslo Hi-Fi Center. Egentlig ganske mye mer enn jeg hadde tenkt til å bruke, men jeg ble overbevist.

Har hørt på den i en times tid nå, og jeg må si at jeg er veldig positivt overrasket. Lydbildet er mye bredere, og jeg får godlyden jeg ønsket selv om jeg hører på lavt volum.

Kan absolutt anbefale denne.

Lignende tråder

1. Hjelp: Får ikke digitale kilder ut til Multi-Zone?
    By iMars in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-13-2010, 10:02
  2. TV til analoge og digitale kilder. Maks 5000kr
    By mik92 in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 10-15-2010, 12:11
  3. Forskjeller mellom digitale kilder?
    By trulte in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 05-28-2009, 15:25
  4. 2 digitale kilder inn på 1 inngang?
    By aQustic in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-19-2007, 23:31
  5. Tilkobling av flere digitale kilder til plasma.
    By pje in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 3
    Siste melding: 08-05-2005, 14:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •