Digital attenuator/volumkontroll?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital attenuator/volumkontroll?

Første post på avforum v2

I stueanlegget har jeg nå tv/rikstv-dekoder koblet direkte i Elac AM180 aktive høyttalere med innebygd DAC, signalgangen er slik:

RiksTV STRONG pvr m/digital volumkontroll->hdmi til tv-> optisk TOSLINK til DAC i Elac AM180.

Flere årsaker til dette, en av dem er plassmangel slik at jeg ikke har plass til en receiver eller forforsterker. Dette fungerer forsåvidt bra, men jeg er ikke fornøyd med volumkontrollen i dekoderen, den er for grov på lave volum. Dette fører til at den analoge volumkontrollen på Elacen må settes ned til ca 30% (fast). Fortsatt er det veldig grove volumtrinn på STRONG-enheten.

Med PC som signalkilde er dette ikke et problem, spesielt med JRiver media center som har en veldig godt skalert digital volumskala.

Spørsmålet er om det finnes noen digitale attenuatorer på markedet som kunne kobles i den digitale delen av signalbanen (husk at DACen sitter inne i ht...). Da hadde jeg kunnet bruke øvre del av volumskalaen på dekoderen og samtidig unngått å skru Elacene for langt ned. Jeg er ikke redd for å miste noen bit oppløsning, så den debatten trenger vi ikke ta her.

En spin-off ville være at dette kunne brukes til å nivåregulere alle digitale kilder. F.eks. er problemet enda større med BluRay-spilleren. Og ikke minst er utgangsnivået fra TV og Smart-funksjonen på TV helt forskjellig.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry om jeg high jacker tråden din, men subsidiært, finnes det TV med god løsning på å koble direkte til aktive høyttalere?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det vil jo avhenge veldig av hvor mange greier du trenger å koble til de aktive høyttalerne og hvor du har volumkontrollen. De TVene jeg har vært borti (det er ikke mange) kan kun kontrollere analogt volum ut på eksterne høyttalere, mens digital ut har fast bit-dybde/volum. Min Panasonic plasma er slik. Derfor må du enten 1) kontrollere volum på signalet du sender inn i TVen (upraktisk dersom du har en smart-tv) og så koble TV på aktive ht, eller 2) kjøre alle kilder inn på TV, kjøre digitalt ut til en DAC med volumkontroll.

Jeg har hatt løsning 2) fram til nå, men ønsker å få til løsning 1). Det gir meg tilleggsutfordringer på en robust måte å kontrollere volum.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k Vis post
    Sorry om jeg high jacker tråden din, men subsidiært, finnes det TV med god løsning på å koble direkte til aktive høyttalere?
    Ah, du spør om noen kan komme med et godt forslag til valg av TV-modell. Sorry, så ikke det.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, løsninger rundt det er greit. Følger med på resten av diskusjonen med interesse.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundfre@k: jeg var hos en venn i går og hjalp med å pakke ut/sette opp en ny LG TV.

Han hadde kjøpt kortmodul også, så han pakket ned Riks-TV tuneren og vi puttet kortet rett i TV'en.

Til min skrekk oppdaget jeg at TV'en ikke har minijack>hodetelefonutgang. Dette var ille siden han har et par trådløse hodetelefoner vi skulle koble til.
    Men jeg så noe annet, spennende: optisk ut Det er vel kanskje noe du er på jakt etter, eller???

Det var denne TV'en:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...ed-tv-42ln540v

Lignende tråder

1. volumkontroll?
    By Leiknes in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 12-19-2012, 20:41
  2. Surround-prosessor med digital bypass/volumkontroll?
    By paul_s in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-21-2012, 11:11
  3. Volumkontroll på sub.
    By MrTiger in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 03-13-2011, 12:05
  4. Auralex GREAT GRAMMA/ Subdude Attenuator
    By tommy_sn in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 15
    Siste melding: 10-23-2009, 20:19
  5. Attenuator lodding - trenger hjelp