Hvorfor vil ikke audiobutikker la oss spille musikk direkte fra iPhone?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor vil ikke audiobutikker la oss spille musikk direkte fra iPhone?

Hei,

Har dere noen gang blitt frarådet å bruke analog ut fra iPhone fordi "det er dårlig dac" eller lignende i iPhonen? (jeg har både lossless og Spotify Premium, som jeg egentlig ikke hører forskjell på)

Ingenting jeg har funnet tyder på dette...

http://www.engadget.com/2012/10/02/i...s-audio-tests/

http://www.kenrockwell.com/apple/iph...io-quality.htm

Hva tenker dere? Noen som har blindtestet og hørt forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du koplar analog kabel frå telefon og inn i eit anlegg så er det dacen i telefonen som vert brukt. Denne er vel ein god del dårlegare enn eksterne og integrerte i eit anlegg.

Eg merkar faktis god forskjell på kvaliteten når eg skiftar mellom DACen i ein gamal receiver (digitalkabel) og DACen i mobilen/nettbrettet (analogkabel).

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det genialt med Samsung (og flere) sitt nye MHL-system: http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_...efinition_Link. Det gjør at man kan strømme digitallyd fra en mobil enhet til stereoanlegg digitalt. Da bruker man DACen i receiver.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er mobilen kunden er ute etter og benytte til dette så burde jo kunden få lov til og teste nettop dette.

Om selger absolutt vil demonstrere at en annen dac er bedre så får det være butikkens jobb og selge dette, som kunde forbeholder jeg retten til og si nei.

Men i ofte de som ønsker og koble en mobil opp med en aux kabel på forsterkern neppe har så spessielt bra annlegg at man i det hele tatt ville merket forskjell mellom en dac til 2000kr eller en mobil telefon med spotify.

Syns jo f.eks selv at spotify og mobilene er absolutt bra nok til veldig mye og jeg skal selv lytte veldig kritiskt for og egentlig merke noe forskjell på høy kvalitets spotify og en cd.
    Sist endret av TorTorden; 11-03-2013 kl 01:46

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Dersom du koplar analog kabel frå telefon og inn i eit anlegg så er det dacen i telefonen som vert brukt. Denne er vel ein god del dårlegare enn eksterne og integrerte i eit anlegg.

Eg merkar faktis god forskjell på kvaliteten når eg skiftar mellom DACen i ein gamal receiver (digitalkabel) og DACen i mobilen/nettbrettet (analogkabel).
    Midas
    Da er det genialt med Samsung (og flere) sitt nye MHL-system: http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_...efinition_Link. Det gjør at man kan strømme digitallyd fra en mobil enhet til stereoanlegg digitalt. Da bruker man DACen i receiver.
    Poenget mitt er at det er ingenting som tyder på at DAC'en i en iPhone er dårlig. Tvert i mot. De benytter Cirrus Logic, som ikke er spesielt dårlig... I en test ble det påstått at DACen i iPhone er bedre enn i de fleste CD-spillere

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani Vis post
    Poenget mitt er at det er ingenting som tyder på at DAC'en i en iPhone er dårlig. Tvert i mot. De benytter Cirrus Logic, som ikke er spesielt dårlig... I en test ble det påstått at DACen i iPhone er bedre enn i de fleste CD-spillere
    Skjønner du er Apple frelst....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Skjønner du er Apple frelst....
    Hva er poenget med en slik tullekommentar. Har du lest testen?!

Iphone 5 måler svært bra og bedre enn mye såkalt high-end ustyr. Litt høye jitterverdier, men usikkert om det er hørbart. Svakheten ligger hovedsakelig i hva den kan drive, noe som er ubetydelig når man kobler til ekstern forsterker.

Så hvorfor vil ikke audiobutikker la deg bruke Iphone? Fordi de er kunnskapsløse, fulle av fordommer og bias og må beskytte sine egne produkter.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPhone DACen er ikke like bra som DACer som koster det samme som telefonen osv. Men er enig med deg, du bør få lov å bruke den. For hvis det er den du bruker normalt, og skal være der for å lytte på nytt utstyr, og du vet du kommer til å bruke den, så er det jo den du må bruke for å kunne høre forskjell fra ditt eksisterende. Ikke noe helt annet.

Jeg var i noe lignende situasjnon en gang selv. Skulle lytte på noen dyrere høyttalere, og hadde hørt med butikken på forhånd at de hadde muligheten til å både ha CD spilleren og forsterkeren av samme merke som mitt koblet opp til dem. Noe de sa ja til. Når jeg kom så var kun CD spilleren riktig, og forsterkeren av en helt annet merke, med meget annerledes lydsignatur. Det går ikke å lytte til høyttalere da, når man skal høre forskjell fra det man er vandt til og til noe nytt. Når man ikke vet om lydforskjellen er høyttalerene eller forsterkeren.

Lignende tråder

1. App til iPhone som lar deg spille av Mp3 og Flac fra NAS?
    By Eirik84 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 18
    Siste melding: 05-05-2012, 13:16
  2. Er det mulig å koble til iPhone direkte til ekstern dac?
    By latentfreak in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 23
    Siste melding: 04-16-2010, 22:04
  3. Får ikke spille musikk på xbox fra pc
    By redline in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 0
    Siste melding: 11-07-2008, 22:52
  4. Svar: 4
    Siste melding: 11-02-2008, 21:40
  5. Svar: 71
    Siste melding: 07-21-2007, 13:59

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine