Trenger hjelp til kjøp av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til kjøp av hjemmekino

Hei, jeg er ny innen feltet, men ønsker å kjøpe meg et hjemmekino anlegg, hovedsaklig til film og TV, men også noe til musikk ved fester OSV.

Har en relativt stor stue (L formet der TVn står innerst i ene enden, den delen er ca 3,2 x 6 meter) men skal også nevnes at jeg nå bare leier her, så uvist hvordan det vil være i fremtiden.

Jeg er mer opptatt av kvalitet enn mye lyd og kunne tenke meg noe som ikke er for ruvende så det blir kasta ut/ikke får lov å være i stua av det motsatte kjønn.

Tenkte meg noe rundt 15-20 000 (kan gå litt opp eller ned om det er gode kjøp)

På forhånd takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Og velkommen til forumet:-)

For å få best mogleg hjelp,kan det vera lurt å ta med så mykje informasjon som mogleg. Feks: Er det eit 5.1 anlegg du er på jakt etter? Er budsjettet for alt (kilde,forsterkar alle ht)? Kva type musikk høyrer du på? Vil du ha golvståande eller stativ ht? Har du erfaring med eller høyrt nokre høgtalarar du likar lyden spesielt godt på frå før? Skal det vera nytt, eller er brukt også aktuelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder antall høytalere har jeg ikke tenkt så mye (men vil ha surround, så 5.1 er vel det vanligste).
    Når det gjelder budsjettet er det vel for alt utenom kilde (har bestilt playstation 4, regner med at det er en grei kilde)
    Musikk hører jeg på alt fra hardstyle til heavy metall og rock.
    Kunne godt tenke meg gulvstående i front, men ikke for store/ruvende så de blir kasta ut som sagt.
    Har ikke noe spesielt erfaring med merker OSV så der er det ganske fritt.
    Kan godt være brukt så lenge det ikke er veldig slitt og fortsatt spiller bra

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskeleg å anbefala noko spesielt sidan folk likar så mykje forskjellig. Så me får håpa folk som har testa meir utstyr enn meg kjem på banen med råd her etterkvart.

Men kan prøva meg med nokon råd ut frå eigne preferansar/erfaring.

Du får heilt klart mest for pengane brukt.

Kjøp front, center og surround av same merke og serie. Sub treng ikkje vera same merke. Velg helst den største centeren i modellserien (mesteparten av lyden under film kjem frå den).

Finn bilder av fronthøgtalarar i prisklassen, og sjekk med sjefen om dei er konevenlege nok:-)

System Audio har ein del slankt og pent, så dei kan kikast på. Eg syns Focal har ein del fine. Det er mange andre og, men eg kjem ikkje på så mykje no.

Det er stor uenighet på om ein skal bruka mesteparten av pengane på forsterkar eller høgtalarane. Eg meiner at dersom du kjøper forsterkar brukt,så kan du få ein veldig god for lav pris, då dei synk raskt i pris. Kjøper du nytt, må du nok rekna større andel av budsjettet til forsterkar.

Mitt råd er å finna høgtalarar du kan tenka deg til ca. 10 000 for 5 stk. Leit så etter passande forsterkar og sub for resten av budsjettet.

Finn ut kva du treng/ønskjer frå forsterkaren. 3D, Spotify, fleire sonar, nettverk, forskjellige tilkoplingar, pre out osv. Leit litt på bruktmarknaden etter nokon som har det du treng. Vil anbefala ein med pre out (mulighet til effektforsterkar seinare). Dei flest,bortsett frå dei billigaste har og mulighet for 7, 9 eller 11 kanalar, dersom du ønskjer å utvida seinare. Her på forumet får du god hjelp til å velja passande forsterkar til høgtalarane dine.

Veldig generelt subtips som går igjen her XTZ gir mykje for pengane og er god allround. SVS gir mykje for pengane til film.

Håpar det i alle fall hjalp LITT:-)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Komlo i at du iallfall bør brenne av oppimot halvparten på forsterker. Lydkvaliteten på høyttalere i budsjettklassen har virkelig skutt i været de seneste årene syns jeg, mye takket være beinhard konkurranse. Så her får du mye for pengene, selvom du så absolutt får mest igjen på bruktmarkedet.

Surroundforsterker ville jeg kanskje likegjerne kjøpt ny, da den harde priskonkurransen mellom de forskjellige kjedene/butikkene presser prisene hardt ned. Ofte har man også gode rabatterte priser på fjorårets beste modeller Med en kraftig modell fra Pioneer eller Denon kan du neppe trå veldig feil.

Med en stor og god kraftig forsterker har du uansett et godt fundament, noe jeg mener ikke kan understrekes viktigheten av ofte nok. For hva vil du helst kjøre: En stor bil med liten motor, eller en mindre bil med kraftig stor motor?
    Sist endret av Gilmour; 11-02-2013 kl 14:38

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einig med det. Dei største endringane på dei forskjellige forsterkarmodellane (som skifteg ofta) er stort sett brukarvennlighet og features. Små forskjellar i lydkvalitet. Kjøp heller ein hakket eldte toppmodell enn ein flett ny liten modell mef masse fint og flott. Dersom effektforsterkar i tillegg er uaktuelt, ville eg kjøpt den kraftigaste surroundforsyerkaren eg fann med dei funksjonane som trengs.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kamerat tipset om å ha en "billig" reciver og ha en separat effektforsterker. Da for å kunne bytte reciveren når det kommer nye ting som 4k OSV.
    Hva tenker dere om det? og da også i forhold til budsjettet? skjønt det som at det da kan koster litt mer igjen

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smak på utseende varierer.

På Kinolyd, rock og hardcore så synes jeg det er umulig å unngå å tenke på Klipsch og Yamaha. XTZ som sub og gjerne supplemere med ekstra effektforsterker. Klipsch svakeste punkt er utseendet og litt oppløsning, men oppløsning har lite å si for rock og hardcore, der er det trykk og punch og dynamikk det går på og det har Klipsch i massevis.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha sjekket dette settet ut da det er pakkepris på det i disse dager. Her er det myye lyd for pengene. En surroundreciver til rundt 4k, så har du komplett hejmmekino. Høyttalerne er ikke store selv om de er gulv. Anbefaler å sjekke disse ut hvis man har en hifiklub butikk i nærheten

http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var faktisk innom hifiklubben før jeg postet her og så på akkurat det settet. Men kamerat mente man kunne få mer for pengen fra et annet merke. (?)

En annen kamerat tipset meg om dette settet:
    http://www.surround.no/Produkter/Sur...000000851.aspx

Veit ikke om dette er noe kvalitet?

Som sagt ny i feltet og kommer her for tips.

Takker for alle tips så langt

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jorstan Vis post
    Var faktisk innom hifiklubben før jeg postet her og så på akkurat det settet. Men kamerat mente man kunne få mer for pengen fra et annet merke. (?)

En annen kamerat tipset meg om dette settet:
    http://www.surround.no/Produkter/Sur...000000851.aspx

Veit ikke om dette er noe kvalitet?

Som sagt ny i feltet og kommer her for tips.

Takker for alle tips så langt
    Begge pakker er gode for prisen, har hatt M65 selv, da den gamle modellen, å ja, det er mye bass for pengene, men diskant kan bli litt spiss på feil forsterkere. Funket dårlig med NAD og Yamaha, men meget bra med Pioneer. Med hk og alt er d en god pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge disse settene er gode til prisen. Personlig ble jeg stor imponert av Dali Zensor 5. Meget god dynamikk. De låt rett og slett IKKE i forhold til størrelsen. Med den subben er det absolutt et hi-fi anlegg. Personlig så synes jeg faktisk det er veldig grøtete bass i Dynavoice. Men lyd er individuelt, og det er du som skal være fornøyd med oppsettet. Vil anbefale å få en demo på dalisettet både på Surround, men også på musikk.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Når du skal ut å handle anlegg som skal stå i en felles stue, slik som hos deg. Så burde du ta med dama i valga. Dette vil du få igjen mye for! Du får si at du skal ha en anlegg til film og musikk, men vil at hun skal være med å bestemme farger og utseende. På den måten så vil du være på lag med henne. Til det budsjettet du har, så kan du få mye god lyd, om du handler brukt.

Når du tenker på kino så vil en reciver være naturlig. Pass for guds skuld på at den du velger har preout på flest mulig kanaler. Ikke finn på å kjøpe noe uten preout.

Videre så må du tenke deg ut mulige plasseringer av høyttalere før du handler. Er fryktelig dumt å kjøpe høyttalere som må stå klin i veggen pga størrelse.
    Tenk også over om du virkelig trenger gulvstående. Skal du følge THX sine råd om oppsett av surround så skal alt stilles på small i reciver, og sub og LFE sporet tar seg av all bass.

Høyttalere hadde jeg nok kjøpt brukt. Om du er opptatt av å ha det aller siste innen reciverteknologi så er det ingen utvei enn å kjøpe siste modell. Prismessig så vil nok nest siste modell være et langt bedre valg. På reciverfronten så skjer det ting hele tiden, så skal du til enhver tid være up to date, så vil dette koste da du må bære tapet i kr for hver gang du kjøper nytt.

Tenk litt over ting før du hopper i det, og ta med dama på valg. Da blir hun glad. Og du vil nok kjenne at det føles bedre over tid. Du slipper ivertfall så mye syting pga farge og størrelse på ting på den måten....

Lykke til.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg synes jo også receiver kunne handles brukt om du finner rette tilbudet, kan f.eks få knapt et-to år gamle 'topp-sjikte' receivere til kraftige nedsatte priser, altså receivere i 10k+ ny pris til kanskje 5-7k nå.

Det eneste som har skjedd på receiver fronten som jeg kan se i det siste er inkludering av nettverks funksjoner, styrings apper til smart telefoner og aller siste generasjon begynner og få innebygd spotify.

Ting som virkelig betyr noe som DAC, forsterkern, HDMI etc har jo ikke hatt mye forandring siste 4 årene men til neste år vil vi nok få HDMI 2.0 receivere (greit nok man vil ikke trenge det med mindre man har 4k)

Jeg er selv massivt fan av Dali sine høytalere, men til heavy metall og rock ville jeg sett på noe helt annet, de kan fort bli skjærene om man går litt opp på volum, til litt mer klassisk, jazz, blues, pop etc så synes jeg Dali er helt fortreffelig.

Dog dette kan kanskje også farges av min egen musikk smak, de er jo uansett lette og få tak i siden hifiklubben står for salget så dette er vel en av de merkene du kan lettest få lyttet til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post

Jeg er selv massivt fan av Dali sine høytalere, men til heavy metall og rock ville jeg sett på noe helt annet, de kan fort bli skjærene om man går litt opp på volum, til litt mer klassisk, jazz, blues, pop etc så synes jeg Dali er helt fortreffelig.

Dog dette kan kanskje også farges av min egen musikk smak, de er jo uansett lette og få tak i siden hifiklubben står for salget så dette er vel en av de merkene du kan lettest få lyttet til.
    Hører selv på mye metall og rock, og faktisk ble jeg forelsket første gang i et par Dali høyttalere da jeg hørte metallica Black Album på et par Dali 104, som var stort for en da 16 åring Så det at rock/metall høres anstrengt ut kan jeg ikke være enig i

Så hører jeg kun sånn musikk i cd kvalitet/lossless, da spotify/mp3 har en tendens til å ødelegge rockemusikk helt

Smaken er som baken som de sier. Det er du som skal være fornøyd med anlegget. Så kjøp etter hva du, dama og lommeboka syns er et bra valg, og et anlegg man digger lyden på.

Lykke til
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali har etter mitt syn mest dametekke, går vel også for å være "litt" mer kvalitet i lyd en M65, men M65 er samtidig mye lyd for pengene.

Jeg er enig med personen lenger oppe som mener det bør være PRE OUT på en grei hjemmekino, dvs mulighet for effektforsterer... iafall til frontene/stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifrå MI meining: kjøp begge delar brukt. Ein få år gamal receiver har alt ein treng,som HDMI, ok DAC, nok kanalar, pre out (viktig), Full HD støtte (nokon og 3D), DTS og Dolby HD, god romkorreksjon osv. Treng du spotify, nettverk, mobilapp osv, så bør du nok kjøpa nytt. Men du får dobbelt så mykje for pengane brukt.

Finn ut kor store/kva type høgtalarar du og din betre halvdel ønskjer i stova. Leit etter dette på brukten. Det same med subwoofer.

Effektforsterkar er topp det, og har du pre out i receiver har du muligheten å kopla til effektforsterkar etterkvart.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvor er det dere anbefaler å leite etter brukt?
    Så litt på finn, men fant ikke så mye der

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jorstan Vis post
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvor er det dere anbefaler å leite etter brukt?
    Så litt på finn, men fant ikke så mye der
    Finn er livsfarlig, dersom man ikke vet hva man ser etter. Her på AVforum var det et bra bruktmarked før, men det er etter nye forumversjonen ikke oppe å går helt ennå. Altså AVtorget. På Hifisentralen har de også et greit bruktmarked, selvom det er mest stereo, så hender det også at det dumper inn en hjemmekino.

Disse torgene har litt bedre prising og standar enn Finn.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du finner noe på finn.no så kan det være lurt å legge inn et lite spørsmål i denne tråden. Regner me du fort vil få svar på om det su har funnet er noe å satse på eller ikke, og det kan være enkelte kupp på finn også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Lignende tråder

1. Trenger tips til kjøp av hjemmekino forsterker.
    By oemaraak in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-28-2010, 23:45
  2. Kjøp av hjemmekino - hjelp!!!
    By Andy35 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 10-12-2010, 23:49
  3. Hjelp til kjøp av Hjemmekino.
    By sondre992 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 01-04-2010, 23:09
  4. Trenger litt hjelp til kjøp av hjemmekino.
    By FSHelgeland in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 22
    Siste melding: 10-15-2007, 06:41
  5. Hjelp til kjøp av hjemmekino
    By kris_86 in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 05-06-2007, 14:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg