Sonos vs Bluesound: Bruker opplevelser?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos vs Bluesound: Bruker opplevelser?

Noen som har testet begge disse og kan gi en tilbakemelding på hvordan Bluesound er i bruk i forhold til Sonos?

Har en Sonos Connect på soverommet, denne støtter jo ikke mer enn CD kvalitet, noe Bluesound gjør.
    Og nå som Dream Theater har gitt ut 4 album med HD lyd (resten kommer vist snart) så hadde det vært artig å fått spilt av disse på soverommet også.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump litt på den.

Jeg er Sonos bruker, og savner 24bit mye.
    Jeg skal igjennom hifi K, i Bergen så fort jeg få tid til å sammenligne disse baby.

Kansje en del Sonos på finn snart ...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BlueSound moser Sonos på kvalitet, men appen er hakket "dårligere" ( ikke dårlig app, men Sonos appen er hakket bedre ). Sonos har spotify, det er dealbreakeren for min del.

Bluesound kan forøvrig brukes med NAD M50
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på HIFI K idag, og fikk teste begge system.

Bluesound har ikke bedre lyd når man spiller vanlig 16 bit.
    Det vil være urettferdig å sammenligne Sonos 16 mot BS 24 bit da er kilden bedre uansett.

Flexibilitet er bedre med sonos, bedre App, og spotify.
    BS få Wimp HD !

Hvis Sonos kommer ikke med en løsning for HD lyd, vil jeg gå over til BS men ikke før om 1 år eller 2. (Jeg har sonos i dag.
    Men om Jeg hadde ikke sonos og skule kjøper nytt system, vil jeg har gått for Bluesound. Det er bare å kjøper en iPod i tillegg hvis du ikke har en Apple emneenhet fra før.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    . Det er bare å kjøper en iPod i tillegg hvis du ikke har en Apple emneenhet fra før.
    Man får App for Android også, så de er ikke Apple avhengig.
    På min Sonos, så har jeg normalt en iPod Touch som styringsenhet, men faktisk så liker jeg Android versjonen som jeg av og til bruker fra min HTC One er bedre i bruk, spesielt under oppsettingen av systemet.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Jeg var på HIFI K idag, og fikk teste begge system.

Bluesound har ikke bedre lyd når man spiller vanlig 16 bit.
    Det vil være urettferdig å sammenligne Sonos 16 mot BS 24 bit da er kilden bedre uansett.

Flexibilitet er bedre med sonos, bedre App, og spotify.
    BS få Wimp HD !

Hvis Sonos kommer ikke med en løsning for HD lyd, vil jeg gå over til BS men ikke før om 1 år eller 2. (Jeg har sonos i dag.
    Men om Jeg hadde ikke sonos og skule kjøper nytt system, vil jeg har gått for Bluesound. Det er bare å kjøper en iPod i tillegg hvis du ikke har en Apple emneenhet fra før.
    Sonos støtter også Wimp Hifi

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wimp HIFI!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er vel mere multi-rom-designet og har hatt flere år på seg til å lage et brukergrensesnitt som er bedre.
    Ulempen med Sonos, eller policy'en deres, er at de hittil har lansert produkter som også skal virke sammen med enheter man har fra før.
    Det innebærer at om de skal opp på 24 bit på nye produkter, så vil brukerne måtte bytte ut alt av eksisterend utstyr. Pest eller kolera, altså.

Spotify på Bluesound kommer vel om ikke alt for lenge, om man skal tro ryktene.

Fikk med meg en mnds prøveabonnement på Wimp HIFI fra streaming seansen hos HFK i går kveld - takk for det!- men første bruk av app'en deres er ikke akkurat "halleluja" når man er så godt vant med Spotify sin app. Men det regner jeg med er en tilvenning.

Det jeg finner mest spennende med Bluesound er muligheten for å koble til en ekstern harddisk og/eller stor minnepenn på USB - begge full av lossless-filer. Da slipper man jo å sette opp et NAS.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes sonos er 'greit nok', nå bruker jeg også hovedsaklig spotify som kilde så trenger vel neppe noe bedre der.
    Om jeg virkelig trenger så kan jeg alltids streame høyoppløste filer direkte til receivern min, men bruker grensesnittet der er helt for jævlig.
    (også må pc'en stå på)

Om jeg skal invistere i noe spessielt angående musikk nå, så hadde det vel blitt en blueray spiller som fungerer som en god cd spiller også, jeg har ikke helt bestemt meg der i gården men for mitt bruk så holder sonos'en helt greit.

Igjen så brukes denne da oftest sett nesten kun til net-radio eller spotify, ikke akkurat de beste kildene

Bluesound vault høres jo litt snasen ut, men prisen er jo nesten helt spinn vill jeg syntes jo nesten prisen på Sonos var litt høy :P

Vil sånn sett tro at Sonos og bluesound egentlig ikke konkurerer om samme bruker gruppe, Bluesound prøver heller mot de som hittil har sverget til fysiske medier, og Sonos skal inn i alle mulige rom tilhørende spotify generasjonen.

Jeg ville nok heller brukt de penga på en Azur 752BD eller en Oppo 103.
    Sist endret av TorTorden; 11-07-2013 kl 14:47

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Sonos er vel mere multi-rom-designet og har hatt flere år på seg til å lage et brukergrensesnitt som er bedre.
    Ulempen med Sonos, eller policy'en deres, er at de hittil har lansert produkter som også skal virke sammen med enheter man har fra før.
    Det innebærer at om de skal opp på 24 bit på nye produkter, så vil brukerne måtte bytte ut alt av eksisterend utstyr. Pest eller kolera, altså.

Spotify på Bluesound kommer vel om ikke alt for lenge, om man skal tro ryktene.
    Dette er vel ikke helt riktig?, man må vel ikke bytte ut noe som helst om Sonos finner ut at også dem vil støtte streaming av høyoppløste filer?
    Er vel egentlig ikke noe problem å lage et produkt som takler begge deler, støtter streaming av både 16 bit og 24 bit.

Dagen Sonos velger å gjøre det, tror jeg det er hadet bra til BlueSound.

Det BlueSound har kommet med til nå, er ikke akkurat skremmendes, og brukeropplevelsen jeg har hatt, har ikke gitt noe mersmak.

Alt Sonos trenger å gjøre er å skifte ut litt innmat, slik at dem også støtter 24 bit, da er BlueSound ferdig tror jeg.

Er også direkte komisk hvordan flere HFK har koblet opp det grommeste utstyret deres med BlueSound, og ingenting fungerer, eller fungerer dårlig, men utstyr til en langt rimligere penge som er koblet opp med sonos fungerer smertefritt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg finner mest spennende med Bluesound er muligheten for å koble til en ekstern harddisk og/eller stor minnepenn på USB - begge full av lossless-filer. Da slipper man jo å sette opp et NAS.
    Dette er jeg enig i, dette er bra, også synes jeg BlueSound Vault er et spennende produkt.
    Vurderte en stund å kjøpe meg en BlueSound Vault, å bruke den som ripper og kilde til musikken min, og koble den til et eksisterende sonos system.
    Men disse tingene er ikke noe problem for Sonos å komme med hvis de skulle ønske det, eller man ser at dette er et produkt massene skriker etter med tiden.
    BlueSound har endel spennende muligheter og produkter, men det hjelper så lite når software og brukervennligheten til Sonos er så mye bedre.
    Alle tingene BlueSound har som Sonos mangler, er som sagt ikke noe problem for Sonos å komme med senere.

Skal man konkurere med Sonos, må brukervennlighet og software opp på samme nivå, eller være bedre, tror jeg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino Vis post
    Dette er vel ikke helt riktig?, man må vel ikke bytte ut noe som helst om Sonos finner ut at også dem vil støtte streaming av høyoppløste filer?
    Er vel egentlig ikke noe problem å lage et produkt som takler begge deler, støtter streaming av både 16 bit og 24 bit.

Dagen Sonos velger å gjøre det, tror jeg det er hadet bra til BlueSound.

Det BlueSound har kommet med til nå, er ikke akkurat skremmendes, og brukeropplevelsen jeg har hatt, har ikke gitt noe mersmak.

Alt Sonos trenger å gjøre er å skifte ut litt innmat, slik at dem også støtter 24 bit, da er BlueSound ferdig tror jeg.

Er også direkte komisk hvordan flere HFK har koblet opp det grommeste utstyret deres med BlueSound, og ingenting fungerer, eller fungerer dårlig, men utstyr til en langt rimligere penge som er koblet opp med sonos fungerer smertefritt.
    Jeg prøvde å si at om Sonos kommer med en enhet som takler 24bit, og man også ønsker 24 bit i alle rom (der man har et Sonus produkt fra før) så må vel disse enhetene også byttes ut. Eller tar jeg feil her?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å si at om Sonos kommer med en enhet som takler 24bit, og man også ønsker 24 bit i alle rom (der man har et Sonus produkt fra før) så må vel disse enhetene også byttes ut. Eller tar jeg feil her?
    Dette har du selvfølgelig helt rett i. Men det kan jo tenkes at det holder med 24 bit i én sone?, hovedanlegget.

Og om man ønsker det i alle rom, blir det jo egentlig ikke billigere å kjøpe BlueSound til alle rom, enn å kjøpe sonos 24 bit til alle rom, hvis/når det kommer, uavhengig om man har sonos fra før eller ikke, det er uansett utgifter man har tatt tidligere. Uansett synes ikke jeg at BlueSound per idag gir sonos noen særlig grunn til bekymring.

Men samtidig er det jo flott at noen kommer med muligheten for 24 bit, da det klart burde pushe sonos også til å dreie mot dette, selv om det for min del ikke er et must for meg, synes cd kvalitet/lossless er mer en godt nok.

Synes også at det er mye viktigere at WIMP, Spotify, iTunes ol. kan tilby musikk i lossless format en mulighetene for streaming av 24 bit. Håper ihvertfall iTunes tilbyr det snart, kjøper gjerne endel singler der, for senere å kjøpe album på cd, kun for å rippe den fortløpende og streame i lossless kvalitet på sonos.
    Sist endret av Purolatino; 11-08-2013 kl 00:41

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord, Purolatino

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er et genialt system, men har så langt anstrengt seg lite for å lage gode aktive høyttalere. Her har Bluesound dratt det mange hakk lengre med sin Pulse, som er mye mer naturlig, oppløst og fyldig i bunn. Pulse virket litt kjedelig i starten, men etter 50-100 timers bruk ble det helt rå! Når bluesound også kommer med mindre høyttalere (på nyåret) vil huset mitt bli fylt med vellyd i enda flere rom :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anopsahl Vis post
    Sonos er et genialt system, men har så langt anstrengt seg lite for å lage gode aktive høyttalere. Her har Bluesound dratt det mange hakk lengre med sin Pulse, som er mye mer naturlig, oppløst og fyldig i bunn. Pulse virket litt kjedelig i starten, men etter 50-100 timers bruk ble det helt rå! Når bluesound også kommer med mindre høyttalere (på nyåret) vil huset mitt bli fylt med vellyd i enda flere rom :-)
    Ja, Sonos er genialt. Nå har ikke jeg hørt noen av BlueSound sine aktive modeller, men har hørt C390DD.
    Hvis de er i samme gate, synes jeg det er kjedelig. Men, det kan godt være at PowerNode gruser Sonos sin Connect Amp.
    Du sier selv PowerNode hørtes kjedelig ut i starten, men ETTER 100 timer da låter den FANTASTISK?
    Tviler på at produktet forandret seg fra kjedlig til fanrtastisk etter 100 timer, har liten tro på enorme forskjeller ved innspilling av elektronik, handler kort og godt om tilvenning. Den beste måten å finne ut av om man liker noe, er at den omgående ved lytting engasjerer noe i deg.
    Låter det kjedelig første gangen, er det som regel det er min erfaring, ellers blir det snakk om tilvenning og ikke at det i utgangspunktet låter så fantastisk mye bedre. Uansett, lykke til med BlueSound.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg omtalte Bluesound Pulse, som er en aktiv høyttaler. Det er naturlig at den kan endre seg, noe du sikkert er enig i. ...og den var ikke like "kjedelig" som Play3 eller Play5 i utgangspunktet. Jeg spiller den i gruppe sammen med Dali Mentor 6LE (på henholdsvis kjøkken og stue). Mentorene er altså den samme referansen å sammenligne med nå, som da Pulse'n var ny. Så det er ikke snakk om tilvenning :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anopsahl Vis post
    Jeg omtalte Bluesound Pulse, som er en aktiv høyttaler. Det er naturlig at den kan endre seg, noe du sikkert er enig i. ...og den var ikke like "kjedelig" som Play3 eller Play5 i utgangspunktet. Jeg spiller den i gruppe sammen med Dali Mentor 6LE (på henholdsvis kjøkken og stue). Mentorene er altså den samme referansen å sammenligne med nå, som da Pulse'n var ny. Så det er ikke snakk om tilvenning :-)
    Hvis det er snakk om en aktiv høyttaler kan den nok helt naturlig endre seg, det er jeg enig i.
    Men også når det gjelder høyttalere, er jeg litt skeptisk til at de forandrer seg som natt og dag.

Lignende tråder

1. Bluesound Node/PowerNode
    By Caveman in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-25-2013, 19:58
  2. Morsomme akustiske opplevelser
    By MR.Chill in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 22
    Siste melding: 09-12-2011, 13:34
  3. Opplevelser til utdrikningslag
    By Kokken in forum Generell chitchat
    Svar: 14
    Siste melding: 08-26-2011, 11:17
  4. Sonos - Nyhet - Ny Controller fra Sonos
    By Globe in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 194
    Siste melding: 03-06-2011, 16:22
  5. Fisking, Hifi, Hjemmekino. Store Opplevelser. Invitasjon!
    By Vetteman in forum Generell chitchat
    Svar: 2
    Siste melding: 09-18-2006, 22:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •