En enkel mann :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post En enkel mann :)

Sitter og lytter til mine nye høyttalere mens jeg jobber litt (heltids datanerd).
    Tenkte jeg ville dele en litt annerledes "hifi" historie.

Dersom dere gidder å lese hele så ha i bakhodet et par ting:
    1. Budsjett for audio/video produkter er og har alltid vært lavt.
    2. WAF faktor er viktig.

Mitt første "ordentlige" anlegg var et Logitech Z-5500. Eller egentlig forgjengeren (som jeg ikke husker navnet på, det døde og jeg fikk Z-5500 av Logitech som erstatning).
    Som tittelen antyder, jeg er en enkel mann, og var stort sett veldig fornøyd med anlegget. Masse inputs og greier. optisk til og med
    Jeg kjørte og kjører fortsatt alt av TV/Film/Musikk via selvbygget HTPC.

Strålende. Men enkel mann er fortsatt mann så jeg funderte jo lenge på om ikke det hadde vært mulig å bytte ut frontene med noe som ga litt mer trykk i mellombassen og generelt bedre lyd.
    Da jeg hadde besøk av noen kompiser og vi satt og hørte på musikk og mimret om alt som hadde vært så ble det noe klaging på lyden... Fryktelig irriterende.. Dette var spiren til alt
    Jeg hold ut et par år før jeg slo til på et tilbud på XTZ 80...
    Det var flere problemer med det kjøpet...
    1. Z-5500 har låst delefrekvens et sted mellom 120 og 150 Hz på satellittene..
    2. Diskant og mellomtone var faktisk bedre på Logitech satellittene..
    3. Meget lav WAF

Tenkte at både 1 og 2 muuligens kunne løses med å kjøpe en ny receiver...
    Så jeg kjøpte en billig digital sak fra Panasonic på Finn.no (Kjøpte først, spurte om lov etterpå -big mistake
    WAF faktoren skrumpet helt inn: "Sikkert noe tjuvgods" var vel det mest positive som ble ytret.
    Receiveren gav meg både positive og negative erfaringer.
    Z-5500 subben hadde ikke sub inn... Så etter mye hodekløing og litt div lodding så klarte jeg å finne frem til en løsning der Z-5500 subben spilte med via vanlige signalkabler. (Godt hjulpet av AC-3 Filter på PC'en)

Det positive var jo at frontene mine fikk vist va de dugde til... Det var egentlig ikke så veldig mye.. Tam og ullen diskant, litt skuffende egentlig, men men...

Holdt ut med dette i ca 1 år før jeg blei lei nok av subbens brumling og frontene sin uklare lyd. Etter mye syting og klaging og godt hjulpet av for mye innbetalt skatt så fikk jeg lov til å kjøpe meg et sett med Tannoy HTS-101 fra de snille guttene på Stereofil. (Som hadde et par i butikken , selv om de ikke listet det på nettsiden)

Dette var en fantastisk oppgradering Hadde ikke trodd at det var mulig å få såpass mye god lyd ut av et så lite anlegg med en så liten sub (relativ til 10" i logitech'en som på papiret hadde mere muskler). Satellittene var så søte og fine at de fikk lov til å flytte opp på veggen til og med. Milepæl.
    Veldig godt å slippe å ha tjuvkobling på subben også. Det var såpass moro en periode at jeg ble sittende å lytte til introen på "Diagnose Mord" (Dårlig gammel tv-serie) om igjen en hel del ganger bare fordi det var mye kule bass instrumenter jeg aldri hadde fått med meg..

Heldigvis krasjet hjemmepc'en på et tidspunkt her, slik at jeg fikk bygget meg en ny. Denne har hardware som duger helt fint til blu-ray og HD formater, men receiveren min støttet jo ikke den slags... Så da ble det et år til med masing så fikk jeg bestilt meg en ny receiver.. ("Jammen vi HAR jo en receiver", "-jammen -jammen -den er jo GAMMEL" osv...)
    En Teac av alle ting, men den funker som ei kule den. Så etter en liten oppgraderingsrunde til på HTPC'en slik at den ikke hørtes ut som et fly når en skulle spille blu-ray og fikk et grafikk kort som snakket vennlig til plasmaen via HDMI så var jeg omsider i mål..

En stund i alle fall...

Var på besøk hos en kompis som har noe Elac, Kreisll og Marantz ting til en verdi som overstiger kjøkken, hvitevarer og tv + anlegg hjemme hos meg. Da kom jeg frem til at det HADDE jo vært greit med en liten oppgradering av frontene igjen.. (XTZ-80'ene var på dette tidspunktet forvist til barna XBox).

Siste året så har jeg altså da siklet på Tannoy Mercury V1. Og igjen etter harde kamper på hjemmefronten så har jeg nå vært og hentet på BMH i dag.
    Dvs det ble jo V1i da siden V1 ikke er i salg lenger..
    Trodde egentlig at mellomtone/diskant var bra på HTS'ene (og den ER jo det), men dette er så MYE bedre. Absurd, fantastisk fint...
    Lykkelig mann Fantastisk lyd så langt og jeg gleder meg til neste guttekveld da vi skal høre på musikk og snakke om gamle dager igjen. Selv om jeg regner med oppgraderingsgalskapen sannsynligvis kommer tilbake etterpå....

Etter hvert som jeg skriver her så går det opp for meg at jeg er akkurat like gal som resten av folket her inne, men jeg har sannsynligvis en strengere kone og lavere budsjett..

PS: Etter å sittet og rett foran høyttalerne (som for øvrig er HELT feil plassert pga WAF) en hel kveld så har ikke konemor fått med seg at Mercury V1i er kommet i hus, hehe

Jaja...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Tante Sofie" oppdager nok før eller senere at det har skjedd en oppgradering, men du får ta din straff som en Kasper, jesper eller Jonathan.

Flott skrevet dette - I like!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig historie, og god lesning

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom lesning! Thumbs upp!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehehe! Artig historie og kult skrevet... mon tro om del 2 kommer til å handle om avstraffelsen...

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyelig historie! Du får satse på og håpe at dette gamle ordtaket gjelder ennå: "Det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse!"

For øvrig så kan en liten gave til W muligens være tingen? Jeg har sakset dette fra Alkars eminente byggetråd:

"Den sølvfargede pakken i bunnen av bildet er det jeg kaller WAF-avgift eller WAF-skatt. Vanligvis ligger denne på 10% - 20% av (innkjøpets) verdi."

Good Luck!

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man slipper også unna veldig mye kone gnag hvis man deler prisen på 3 før man forteller det til henne
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott deling!
    Lettere å be om tilgivelse enn tilatelse, det er sånn jeg å må gjøre det her i huset. Prisen må helst ikke nevnes.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Lignende tråder

1. Første mann ut
    By Hanspf in forum Norge: Buskerud
    Svar: 12
    Siste melding: 01-09-2011, 16:11
  2. Syke mann!
    By superpoint in forum Generell chitchat
    Svar: 9
    Siste melding: 02-11-2009, 21:12
  3. Vil bli ''hifi mann''.
    By Arsenal1913-2006 in forum Generell chitchat
    Svar: 3