Nytt anlegg - budsjett ca 15.000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg - budsjett ca 15.000

Jeg går med tanker om å oppgradere mitt eksisterende anlegg. Først litt om hva jeg ønsker:

Jeg må innrømme at bruker CD-samlingen min mindre og mindre. Har en AirPort Express som jeg stort sett spiller musikken min gjennom. Spiller gjennom en Nad Viso Two og ett sett B&W 602S3. Anlegget er også koblet opp mot TV. Ønsker å bygge anlegget primært for musikk (stereo-oppsett). Film/hjemmekino blir en ren bonus. Anlegget står i en leilighet; en stue på ca 30 m3.

Jeg ønsker å bygge videre rundt AirPlay og få best mulig lyd utav dette (innenfor budsjettets rammer).

Førstevalget er en digital forsterker eller en forsterker men en god innebygget DAC og ett par gode gulvstående høyttalere. En forsterker med innebygget AirPlay funksjonalitet er også ett godt alternativ. Har sett litt på Nad D7050, men er redd den blir litt for veik til å drive ett par mellomstore gulvstående høyttalere.

Jeg er derfor ute etter tips til oppsett som kan fungere til mitt bruk. Har inkludert litt info jeg tror er relevant for å kunne gi noen råd, men jeg har helt sikkert glemt noe

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde jeg gått for noe som dette:
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...hQuery=marantz

Og et par Klisch RF-62 mk2. disse finner man ofte brukt for noen få tusenlapper. Kjør de i bi-amp på recieveren, så skal det holde med effekt til dem.

Med dette har du ei god pakke med gode muligheter for utvidelse til surround dersom det skulle ønskes.
    God og behagelig lyd som passe klipsch godt, med både airplay og spotify innebygd.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Yosh!

Klipsch har jeg ikke hørt, men skal absolutt kikke på dem. Jeg glemte å nevne det i den første posten min, men brukt er absolutt ett alternativ.

Når det gjelder forsterkeren; er det ikke litt unødvendig å kjøpe en 7.1 forsterker når en allikevel ikke skal bygge ett surround oppsett? Tanken min er at en får mer for pengene med en stereo-forsterker, men mulig jeg tar feil

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andrews Vis post
    Takker for svar Yosh!

Klipsch har jeg ikke hørt, men skal absolutt kikke på dem. Jeg glemte å nevne det i den første posten min, men brukt er absolutt ett alternativ.

Når det gjelder forsterkeren; er det ikke litt unødvendig å kjøpe en 7.1 forsterker når en allikevel ikke skal bygge ett surround oppsett? Tanken min er at en får mer for pengene med en stereo-forsterker, men mulig jeg tar feil

Joda, det er klart at dersom du ikke har noen planer om surround, så er det kanskje unødvendig. men du får alt i en enhet og har muligheten for alt du måtte ønske var min tanke. Det er ikke mange stereo-enheter som har det. Airplay-støtte, Spotify-klient, en god dac, romkorreksjon, hdmi-switch, alt av muligheter for kobling, alt fra 2.0 , 2.2, til 7.2 osv. ARC, slik at du kan styre enhet via tv. styring via app, nettradio osv...
    Men da kan du se på andre alternativer og så sette sammen hva du måtte trenge.
    Har selv brukt en tilsvarende enhete i et 2.0 oppsett, men byttet fordi et dedikert stereo-oppsett skulle være så mye bedre.
    Vel, enorm forskjell opplevde jeg ikke, og jeg må da ha flere bokser for å få til det samme som recieveren gjorde.

Det finnes masse brukt der ute, så det er bare å velge å vrake.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jo dette være et alternativ:
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...hQuery=marantz

Men da å supplere med egen dac, airplay-enhet osv.
    Nyfrelst på rør.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går med tanker om å oppgradere mitt eksisterende anlegg. Først litt om hva jeg ønsker:

Jeg må innrømme at bruker CD-samlingen min mindre og mindre. Har en AirPort Express som jeg stort sett spiller musikken min gjennom. Spiller gjennom en Nad Viso Two og ett sett B&W 602S3. Anlegget er også koblet opp mot TV. Ønsker å bygge anlegget primært for musikk (stereo-oppsett). Film/hjemmekino blir en ren bonus. Anlegget står i en leilighet; en stue på ca 30 m3.

Jeg ønsker å bygge videre rundt AirPlay og få best mulig lyd utav dette (innenfor budsjettets rammer).

Førstevalget er en digital forsterker eller en forsterker men en god innebygget DAC og ett par gode gulvstående høyttalere. En forsterker med innebygget AirPlay funksjonalitet er også ett godt alternativ. Har sett litt på Nad D7050, men er redd den blir litt for veik til å drive ett par mellomstore gulvstående høyttalere.

Jeg er derfor ute etter tips til oppsett som kan fungere til mitt bruk. Har inkludert litt info jeg tror er relevant for å kunne gi noen råd, men jeg har helt sikkert glemt noe
    Hvilke musikksjangre spiller du mest? Og hva er du ute etter med det nye oppsettet? Skal du ha fokus på detaljer og luftighet. Eller er det viktigere å få lyd som gir foten en takt å trampe til, og "digge" litt mer.

For rundt 15000kr så kan du jaggu får mye godlyd om du leter på bruktbørsene.

Newcomer Stian B-L sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Retep sier over her. 15 000 så kan man plukke mye fint for. Spørsmålet er, hva er du ute etter? Skal du ha større gulvhøyttalere eller stativhøyttalere?
    Hvis man følger med på brukt er det masse spennende til 15 000 også :-)

Cambridge Azur 752BD - Music Angel XD800 mkIII - XTZ 99.36 mkII - XTZ 99 W10.16

Se min HiFi HER

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar så langt!

Musikksjangre;
    Jeg har en forholdsvis allsidig musikksmak, men rock/metal er nok det jeg hører mest på. Nå det er sagt er gjerne allsidighet noe jeg setter forholdsvis høyt da jeg setter pris på både klassisk musikk og rolig pop/rock. Detaljer og luftighet opp til ett visst nivå forventer jeg i denne prisklassen, men det må samtidig være lyd som engasjerer litt. Musikk handler jo i stor grad hvilke følelse (Brrrr, la menn være menn?) den gir deg så noe engasjement og trampe-foten-faktor må lyden ha. Dette blir gjerne en veldig Ole Brum-beskrivelse av hva jeg ønsker...

Tenkte i utgangspunktet på en gulvstående høytaler som ser OK/bra ut i en stue og som klarer å fylle rommet med musikk på en balansert måte (Cerwin Vega er ikke det jeg er ute etter!).

Kan Primare SPA21 være ett alternativ til ett stereo-oppsett? (Vet jeg motsiger meg selv angående en 5-kanals forsterker til ett stereo-oppsett, men føler en kan få en del for pengene her).

Newcomer Stian B-L sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også allsidighet som prioritering når jeg valgte høyttaler. Jeg endte med XTZ 99.36 mkII noe jeg ikke angrer et sekund på! En fantastisk god høyttaler til prisen!!
    Jeg har testet litt forskjellige forsterkere på disse. (Emotiva XPA, Primare, XTZ, Yamaha, Onkyo, Electrocompaniet) dette er noen av dem!
    Jeg endte til slutt med en Music Angel XD800 rør-forsterker! For en lyd <3 luftighet, detaljer hele veien, bra trykk i bunn, stram og fin bass, fantastisk klar mellomtone og luftig topp!
    Dette er et sett som kommer på rett over 15 000. Eneste minuset er at forsterkeren ikke har kontroll. Dette har jeg løst med at jeg har satt volumet på forsterkeren ca "klokken 12" og bruker volumkontrollen fra kilden (tv'en, tuneren) eller en DAC med innebygd volum! Jeg har ikke hørt et stereo oppset til denne prisen låte like bra.

Emotiva eller EC var heller ikke feil. Men da snakker vi litt høyere pris (mye fint på brukt) :-)
    XTZ sin egen forsterker er også en kjempe god forsterker. Kraftig og masse tilkoblingsmuligheter! Her kan man også ved ett trykk velge mellom varm, detaljert lyd i klasse A og kraftig, strømsterk "party" lyd i klasse AB. For 17000 har du en XTZ combo som spiller veldig bra for pengene, da har du også muligheten til å nyte rolig og varm musikk og kline til med skikkelig guffe så veggene rister!

Hegel H serien er også et godt alternativ, den leverer godt hele veien til en bra pris!

Jeg falt for rør-lyden sin varme karakter og detaljert lydbilde noe jeg ikke til nå har funnet i en transistorforsterker. Men vi er alle forskjellige i hva vi liker

Cambridge Azur 752BD - Music Angel XD800 mkIII - XTZ 99.36 mkII - XTZ 99 W10.16

Se min HiFi HER

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter en Primare I22 m/dac. Har sett flere av de brukt til 7-8k.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått summet meg litt, lyttet litt, tenkt litt og fått noen føringer

Kommer i første omgang til å bytte ut høytalerene og midlertidig bruke min Nad Viso Two til å drive mine de nye høytalerene. Siden dette ikke er verdens mest potente forsterker ser jeg etter noe som er lett å drive (en vet aldri hvor lenge en slik midlertidig løsning varer). Er ute etter en forholdsvis slank høytaler med en viss WAF (her kommer føringene inn)....

For ikke så lenge siden var jeg en runde og hørte på noen Klipsch-høytalere; RF-52II og RF-62II. I en A/B-test synes jeg RF-62 låt en god del bedre enn RF-52; bedre sammenheng og langt åpnere. Det vil ikke si at RF-52 låt ille, men forskjellen var godt merkbar i forhold til storebror. Så var det denne WAF'en da... RF-62 blir nok litt stor i stuen og jeg sitter igjen med RF-52. RF-52 får en nå til 4990,- i Bergen, noe som jeg synest er bra med lyd for pengene.

En annen høytaler som fallt i smak hos designsjefen var Audio Pro Blue Diamond. En finner V2 til 4000 - 5000 brukt. Disse har jeg aldri hørt og finner ingen forhandlere i nærheten så får desverre ikke hørt dem. Etter det jeg leser er denne langt mer tilbakelent i lyden en Klipsch, men siden den har lignende formfaktor og pris så velger jeg å sammenligne disse.

Har noen erfaringer med Audio Pro Blue Diamond (V2) og kan si noe om denne, gjerne sammenlignet med RF-52?

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesiellt.. De fleste sier det motsatte om rf-52 kontra 62. Var de begge godt innspilt?
    Klipsch-høyttalere trenger laaaang tid før de låter optimalt.
    Erfarte selv at mine tidligere rf-82 trengte godt over 300-400 timer før de virkelig åpnet seg opp og låt mer "korrekt", og de ble enda bedre etterhvert.
    Ang forsterker til disse, er det veldig mange som liker Rega og Dayens til Klipsch. Disse får man til hyggelig pris og kan være noe for deg å se på dersom Klipsch fortsatt er en aktuell kandidat hos deg.
    Audio Pro har jeg aldri hørt om,
    Nyfrelst på rør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående RF-52 contra RF-62; Jeg var ikke i tvil om hvilke jeg synest låt best. Dette var i ett forholdsvis stort lytterom i butikk. Hvor godt innspilt disse høytalerene var kan jeg ikke si noe om.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian B-L Vis post
    Jeg hadde også allsidighet som prioritering når jeg valgte høyttaler. Jeg endte med XTZ 99.36 mkII noe jeg ikke angrer et sekund på! En fantastisk god høyttaler til prisen!!
    Jeg har testet litt forskjellige forsterkere på disse. (Emotiva XPA, Primare, XTZ, Yamaha, Onkyo, Electrocompaniet) dette er noen av dem!
    Jeg endte til slutt med en Music Angel XD800 rør-forsterker! For en lyd <3 luftighet, detaljer hele veien, bra trykk i bunn, stram og fin bass, fantastisk klar mellomtone og luftig topp!
    Dette er et sett som kommer på rett over 15 000. Eneste minuset er at forsterkeren ikke har kontroll. Dette har jeg løst med at jeg har satt volumet på forsterkeren ca "klokken 12" og bruker volumkontrollen fra kilden (tv'en, tuneren) eller en DAC med innebygd volum! Jeg har ikke hørt et stereo oppset til denne prisen låte like bra.

Emotiva eller EC var heller ikke feil. Men da snakker vi litt høyere pris (mye fint på brukt) :-)
    XTZ sin egen forsterker er også en kjempe god forsterker. Kraftig og masse tilkoblingsmuligheter! Her kan man også ved ett trykk velge mellom varm, detaljert lyd i klasse A og kraftig, strømsterk "party" lyd i klasse AB. For 17000 har du en XTZ combo som spiller veldig bra for pengene, da har du også muligheten til å nyte rolig og varm musikk og kline til med skikkelig guffe så veggene rister!

Hegel H serien er også et godt alternativ, den leverer godt hele veien til en bra pris!

Jeg falt for rør-lyden sin varme karakter og detaljert lydbilde noe jeg ikke til nå har funnet i en transistorforsterker. Men vi er alle forskjellige i hva vi liker
    Støtter forslaget om xtz!! Har også høy waf.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset om XTZ. Skal få lyttet til disse om jeg finner noen, men per nå ligger få gulvstående XTZ ute på bruktmarkedet...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra XTZ til Klipsch en gang i tiden. Klipsch ble stående. Svakheten til XTZ ble volumbegrensningen, på høy lyd og ved heftige filmscener fikk jeg godt hørbar blafrelyd rundt fasepluggen.

Rega Dac, Rega Brio R og et par RF-52mk2 er et veldig morsomt anlegg for svært lite penger.

Vær obs på matching med Klipsch, jeg har brukt 4 år og 7 par Klipsch og ditto forsterkere for å finne noe som til slutt fungerer, og jeg er ikke Klipschfan engang..
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar så langt!

Musikksjangre;
    Jeg har en forholdsvis allsidig musikksmak, men rock/metal er nok det jeg hører mest på. Nå det er sagt er gjerne allsidighet noe jeg setter forholdsvis høyt da jeg setter pris på både klassisk musikk og rolig pop/rock. Detaljer og luftighet opp til ett visst nivå forventer jeg i denne prisklassen, men det må samtidig være lyd som engasjerer litt. Musikk handler jo i stor grad hvilke følelse (Brrrr, la menn være menn?) den gir deg så noe engasjement og trampe-foten-faktor må lyden ha. Dette blir gjerne en veldig Ole Brum-beskrivelse av hva jeg ønsker...

Tenkte i utgangspunktet på en gulvstående høytaler som ser OK/bra ut i en stue og som klarer å fylle rommet med musikk på en balansert måte (Cerwin Vega er ikke det jeg er ute etter!).

Kan Primare SPA21 være ett alternativ til ett stereo-oppsett? (Vet jeg motsiger meg selv angående en 5-kanals forsterker til ett stereo-oppsett, men føler en kan få en del for pengene her).
    Kanskje noe slikt?

http://www.finn.no/finn/torget/annon...ry=denon%20avr

http://www.finn.no/finn/torget/annon...=nad%20%20c275

Dette er godt utstyr, og høyttalerne der spiller meget godt. De krever dog effektforsterker. Litt over ditt budsjett selv brukt, men bare høyttalerne koster 14000 ny, så dette er noe du burde se på
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt anlegg - budsjett ca 15.000-img_0814-jpg

Hentet meg ett par Klipsch RF-52 II i dag. Så var det å bestemme seg for hvilke jeg liker best da....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ikke døm Klipsch for mye nå da, for om du bruker en Nad forsterker som du beskrev i første post så tror jeg det er skivebom å ikke får ut noe som helst potensialet i Klipschene. De trenger også en 2-3 måneder med bassgymnastikk før en kan begynne å evaluere dem skikkelig.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt både Audio Pro Blue og Black diamond. Meget gode høyttalere til prisen som stort sett utelukkende har fått gode tester. Hadde lett valgt Blue Diamond foran Klipsch-modellene du skisserer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Budsjett ca 10k - nytt 2.1
    By Schanzation in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 12-10-2012, 22:24
  2. Kjøpe nytt surround anlegg(Budsjett på 5k)
    By Furun in forum Høyttalere
    Svar: 19
    Siste melding: 10-09-2012, 13:43
  3. Budsjett PA anlegg i treningsrom
    By HalvorW in forum PA
    Svar: 9
    Siste melding: 02-09-2012, 13:56
  4. Nytt anlegg - budsjett = kr 30.000-40.000
    By Tessink in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 02-02-2009, 00:33
  5. Kjøp av nytt anlegg - budsjett: 2500kr