Bruk av PC/Spotify - hvordan få best lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer Audun_W sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av PC/Spotify - hvordan få best lyd?

Hei!

Litt usikker på om denne tråden havner i riktig kategori, men regner med noen flytter den hvis jeg bommer..

Jeg har kjøpt meg en Asus mini-PC som utelukkende skal brukes til å kjøre Spotify mot mitt stereoanlegg..

Har en Pioneer VSX-923 surroundreceiver og en NAD 216 som skal kobles opp mot to store selvbygde høyttalere..
    I tillegg har jeg kjøpt en Hegel HD2 USB-DAC..

Spørsmålet mitt er da:

Hvordan kobler jeg dette for å få best mulig lyd?

Jeg kan koble fra mini-PC til DAC og videre inn på analog inngang på receiver - innbiller meg at dette gir absolutt best lyd?
    Problemet er da at jeg ikke får med bildet.. Og evt. må bruke Spotimote eller lignende for å styre musikken..

Alternativt bruker jeg HDMI fra mini-PC til receiver, på denne måten får jeg med bilde i samme slengen.. Vil dette være en mye dårligere løsning lydmessig?

Anyone?

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey.
    Har du kjøpt deg en Hegel HD2 så bruk den for best mulig lyd, lyd signalet som kommer ut fra den konverteren er helt utrolig.
    Usb kabel fra pc til dac og analog kabel fra dac til receiver.
    For å få bilde, hdmi kabel rett fra pc til receiver.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audun_W Vis post
    Hei!

Litt usikker på om denne tråden havner i riktig kategori, men regner med noen flytter den hvis jeg bommer..

Jeg har kjøpt meg en Asus mini-PC som utelukkende skal brukes til å kjøre Spotify mot mitt stereoanlegg..

Har en Pioneer VSX-923 surroundreceiver og en NAD 216 som skal kobles opp mot to store selvbygde høyttalere..
    I tillegg har jeg kjøpt en Hegel HD2 USB-DAC..

Spørsmålet mitt er da:

Hvordan kobler jeg dette for å få best mulig lyd?

Jeg kan koble fra mini-PC til DAC og videre inn på analog inngang på receiver - innbiller meg at dette gir absolutt best lyd?
    Problemet er da at jeg ikke får med bildet.. Og evt. må bruke Spotimote eller lignende for å styre musikken..

Alternativt bruker jeg HDMI fra mini-PC til receiver, på denne måten får jeg med bilde i samme slengen.. Vil dette være en mye dårligere løsning lydmessig?

Anyone?
    Bare og prøve seg fram det , men tipper forskjellen mellom hdmi , og HD2 ' n er veldig liten.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til torolan:
    Den lille usb konverteren der synes jeg gir bedre lyd fra seg enn en allrounder konverter som fort havner oppi 12k klassen. Så det med at lydsignaturen er minimal ved hdmi eller usb til konv/analog er veldig feil. Bare digital og analog delen skurrer i hodet mitt, attat så er det FÅ lydkort som klarer og gjengi stereo opplevelsen så ren og god/bra som en HD2.
    Hvorfor jeg utaler meg om det er at jeg bruker en slik selv i skrivende stund fra pcen til en rec, forskjellen mellom lyden dataen gir fra seg og den konverteren kan ikke sammenlignes. (som natt og dag)
    Fordelen med en Hegel HD2 er at man kan bruk det som et bedre alternativt lydkort for stereo opplevelsen sin del.

Selvfølgelig spørs det hvilket lydkort man har, 90% sikkert er det snakk om innebygd lydkort som sitter på hovedkortet når det er snakk om en mini pc i denne saken.
    I det tilfellet her så vil det innebygde lydkortet gi en dårlig/ekkel lyd utav seg på et bedre anlegg.
    Så bruk Hegel HD2'en som et eksternt lydkort sier nå jeg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tOOmyH Vis post
    Til torolan:
    Den lille usb konverteren der synes jeg gir bedre lyd fra seg enn en allrounder konverter som fort havner oppi 12k klassen. Så det med at lydsignaturen er minimal ved hdmi eller usb til konv/analog er veldig feil. Bare digital og analog delen skurrer i hodet mitt, attat så er det FÅ lydkort som klarer og gjengi stereo opplevelsen så ren og god/bra som en HD2.
    Hvorfor jeg utaler meg om det er at jeg bruker en slik selv i skrivende stund fra pcen til en rec, forskjellen mellom lyden dataen gir fra seg og den konverteren kan ikke sammenlignes. (som natt og dag)
    Fordelen med en Hegel HD2 er at man kan bruk det som et bedre alternativt lydkort for stereo opplevelsen sin del.

Selvfølgelig spørs det hvilket lydkort man har, 90% sikkert er det snakk om innebygd lydkort som sitter på hovedkortet når det er snakk om en mini pc i denne saken.
    I det tilfellet her så vil det innebygde lydkortet gi en dårlig/ekkel lyd utav seg på et bedre anlegg.
    Så bruk Hegel HD2'en som et eksternt lydkort sier nå jeg.
    Ser ut til at du snakker om pc'ens lydkort kontra HD2 ?
    Overfører man via hdmi blir det jo receiverns dac man bruker til konverteringen , og ikke pc'ens lydkort.
    Og da er det ikke sikkert forskjellen blir særlig stor.
    Men som sagt , så er det jo bare for trådstarter å testee dette selv , og bruke det som funker best i hans ører.

Ønsker man å bruke RK til musikk , så er det også en fordel å kjøre digitalt hele veien for å slippe unødvendige AD/DA konverteringer i receiver.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel DAC er trolig noe bedre enn den innebygde DACen i Pioneer receiveren. I så fall bør du bruke den når du lytter til musikk og så kan prøve en smart mobil eller nettbrett til å styre musikken med.
    Når du trenger bilde, så bruker du HDMI.

Eller prøv begge deler som Torolan nevner. Hører du ikke forskjell, kan du trolig selge Hegel DACen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men lurer på hvordan du har klart å koble NAD 216 til Pioneeren når sistnevnte ikke har pre-out for annet enn subwoofer?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Torolan skriver, det å bruke ekstern DAC har veldig mye å si hvordan signalkjeden er implementert i receiveren. Dersom man benytter seg av romkorrigering, tidsforsinkelse, deling til subwoofer, etc. blir et analogt signal (som kommer fra en ekstern DAC) digitalisert i receiverens ADC og så prosessert i DSPen, for så igjen å bli konvertert til analog med den innebygde DAC-en. Kjører man lyd over HDMI så holdes hele signalkjeden digital helt frem til signalet skal forsterkes i receiveren. Man kan argumentere for at det er bedre kvalitetmessig enn å gå digitalt -> analogt -> digitalt -> analogt.

Det er ett unntak til det over: De fleste receivere har en (pure) direct modus som bruker holden signalkjeden så ren som mulig. Dersom signalet er analogt, vil den beholde det analogt og uprosessert. Da (og bare da) kan det være hensiktsmessig å ha en ekstern DAC.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84 Vis post
    Men lurer på hvordan du har klart å koble NAD 216 til Pioneeren når sistnevnte ikke har pre-out for annet enn subwoofer?
    Bra observert. Det går ikke. Skal trådstarter bruke effektstforsterker, må han skaffe seg en receiver med pre-out på andre kanaler. Billigste pleier å være Yamaha.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og fremdeles så er trolig signalkilden i mini pcen hannes garantert dårligere enn det HD2 usb'n leverer. (eksternt lydkort)
    Man kan ha et stereo anlegg for 10,- eller 1000000,- spiller pent lite rolle den summen når signalkilden i den pcen er elendig fra før av. Lyden blir likens fordi senderen gir ikke bedre lyd enn det motakeren er i stand til. Er en sabla god grunn for at en: DAC USB Hegel HD2 kan brukes som lydkort.

Annen ting er at: Pioneer Rec i PURE DIRECT modus ikke aktiverer preout til sub, noe de fleste vil ha så er det en sub som går og putrer i bakgrunnen.

Enda en ting: Regner med at han bruker 2 forsterkere til to forskjellige formål.
    Hannes høytalere har innebygde subber i høytalerne som bruker egene tilkoblinger. Så at han bruker de to ser ikke jeg et problem med.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er forsåvidt enig med deg i dette, Hegelen låter knallbra!
    Problemet er at jeg ikke kan få bilde fra PC via HDMI samtidig som jeg henter lyd analogt fra DAC..

Derfor tenkte jeg på om forskjellen var stor fra Hegel DAC'n til den innebygde DAC'n i receiveren..:-)

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig en mulighet; å kjøre to ulike oppsett ettersom man skal høre på musikk eller bruke PC til andre ting..
    Konfigurere to forskjellige innganger på receiveren til å bruke h.h.v. HDMI eller analog inn.:-)
    På den måten kan man bruke HDMI hvis man skal se film etc., og via DAC når man skal lytte til musikk..

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ett godt tips!

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Bra observert. Det går ikke. Skal trådstarter bruke effektstforsterker, må han skaffe seg en receiver med pre-out på andre kanaler. Billigste pleier å være Yamaha.
    NAD 216 skal drive to 10" som er innebygget i frontene, men konfigureres som subwoofer.

Frontene består av et Seas Idunn-kit som skal drives av VSX'n, og to Seas 10" (+ to Seas 10" slaver) som drives av Nad 216..

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Som Torolan skriver, det å bruke ekstern DAC har veldig mye å si hvordan signalkjeden er implementert i receiveren. Dersom man benytter seg av romkorrigering, tidsforsinkelse, deling til subwoofer, etc. blir et analogt signal (som kommer fra en ekstern DAC) digitalisert i receiverens ADC og så prosessert i DSPen, for så igjen å bli konvertert til analog med den innebygde DAC-en. Kjører man lyd over HDMI så holdes hele signalkjeden digital helt frem til signalet skal forsterkes i receiveren. Man kan argumentere for at det er bedre kvalitetmessig enn å gå digitalt -> analogt -> digitalt -> analogt.

Det er ett unntak til det over: De fleste receivere har en (pure) direct modus som bruker holden signalkjeden så ren som mulig. Dersom signalet er analogt, vil den beholde det analogt og uprosessert. Da (og bare da) kan det være hensiktsmessig å ha en ekstern DAC.
    Det var ett godt tips!

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Hegel DAC er trolig noe bedre enn den innebygde DACen i Pioneer receiveren. I så fall bør du bruke den når du lytter til musikk og så kan prøve en smart mobil eller nettbrett til å styre musikken med.
    Når du trenger bilde, så bruker du HDMI.

Eller prøv begge deler som Torolan nevner. Hører du ikke forskjell, kan du trolig selge Hegel DACen.
    Det er selvfølgelig en mulighet; å kjøre to ulike oppsett ettersom man skal høre på musikk eller bruke PC til andre ting..
    Konfigurere to forskjellige innganger på receiveren til å bruke h.h.v. HDMI eller analog inn.:-)
    På den måten kan man bruke HDMI hvis man skal se film etc., og via DAC når man skal lytte til musikk..

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey.
    Har du kjøpt deg en Hegel HD2 så bruk den for best mulig lyd, lyd signalet som kommer ut fra den konverteren er helt utrolig.
    Usb kabel fra pc til dac og analog kabel fra dac til receiver.
    For å få bilde, hdmi kabel rett fra pc til receiver.
    Hei!

Er forsåvidt enig med deg i dette, Hegelen låter knallbra!
    Problemet er at jeg ikke kan få bilde fra PC via HDMI samtidig som jeg henter lyd analogt fra DAC..

Derfor tenkte jeg på om forskjellen var stor fra Hegel DAC'n til den innebygde DAC'n i receiveren..:-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audun_W Vis post

Det spørsmålet er det jo egentlig bare du som kan svare på
    Du kan jo som du nevner ta bildet via hdmi , og velge at lyden skal hentes analogt på samme inngang i receiver.
    Du må bare tilegne den aktuelle hdmi inngangen til en bestemt inngang i receiveren.
    Det går hvertfall fint på e større Pio modellene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og fremdeles så er trolig signalkilden i mini pcen hannes garantert dårligere enn det HD2 usb'n leverer. (eksternt lydkort)
    Man kan ha et stereo anlegg for 10,- eller 1000000,- spiller pent lite rolle den summen når signalkilden i den pcen er elendig fra før av. Lyden blir likens fordi senderen gir ikke bedre lyd enn det motakeren er i stand til. Er en sabla god grunn for at en: DAC USB Hegel HD2 kan brukes som lydkort.
    Her har du misforstått. Det er ikke snakk om Hegel DACen vs det interne lydkortet i PCen. Ved bruk av HDMI ut fra PC, så skjer ingen konvertering i PCen. Konverteringen skjer da i Pioneer receiveren siden det er en digital kobling.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener det, jeg er fremdeles like uenig.
    Har ikke misforstått noe jeg, han vil ha best mulig lyd!
    Og horav så bruker man H2en som et lydkort for å få best lyd utav den pcen.

Det med å gå rundt og tru at en data er en data og at alle har likens lydkvelitet og signatur er så, beklager for og si det: Jævlig trangsynt.
    Blir som å si at en høytalerkabel er en høytalerkabel, samme lyden kommer ut av høytalerne uansett.

Bare å prøv med 3 forskjellige pcer av ulike merke så hører man forskjell på lyden kveliteten og signaturen.
    F.eks 3 pcer (stasjonære) til en sum rundt 15000,- En er laget som en arbeidshest, en for gaming og en for multimedia.
    Kom til meg etterpå og si det du sier med at lydenkvaliteten og signaturen er likens på alle tre både via analog utgangene og di digitale...
    En data har 3456736 forskjellige oppgaver så en plass kuttes kveliteten av det som kommer ut, for at den samme maskinen har enda 3456735 oppgaver igjenn den mulig driver med.

Så i 95% av alle tilfeller så er en HD2 en bedre lydkilde som et eksternt lydkort, den saken registreres som et lydkort på en data altså.
    Den har kun en oppgave, det er å gi best mulig lyd vidre til motakeren.

Er du fremdeles like uenig så slutt og diskuter med meg, da er vi enig med å være uenig.

(back to work)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Denon AVR-2113 - Spotify - Hvordan?
    By chariot in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 05-13-2013, 20:47
  2. Hvordan blokkere folk på Spotify?
    By ntd12tannoy in forum Generell chitchat
    Svar: 7
    Siste melding: 01-03-2013, 22:11
  3. Hvordan fikse Spotify på hjemmekinoanlegget?
    By Gigawattz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 11-20-2010, 14:08
  4. Hvordan få mest ut av spotify
    By Gabs88 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 08-11-2010, 22:33
  5. iPod Touch til bruk i bil med Spotify
    By rassmussen in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 3
    Siste melding: 05-31-2010, 18:59

Stikkord for denne tråden