1 forsterker i et stort hus eller SONOS-løsning med mange enheter??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1 forsterker i et stort hus eller SONOS-løsning med mange enheter??

Vet ikke hvordan jeg skal legge opp dette i huset vi bygger. Grunnflate på 126 m2, ca 230m2 totalt.

Forstod det sånn at med Sonos, så bør jeg ha en Sonos AMP til hver sone, dvs en til kjøkkenet, 1 til badet, 1 til stua osv, ender vel på 5 totalt da.

Alternativet er 1 forsterker på rommet mitt, der musikksamlingen vil befinne seg. Er det mulig å trekke kabler derfra og forsyne huset med god lyd på den måten? Vi er foreløpig 2 i familien, så neppe behov for mer enn 2 forskjellige muligheter for lydkilder samtidig.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amatørnissen Vis post
    Vet ikke hvordan jeg skal legge opp dette i huset vi bygger. Grunnflate på 126 m2, ca 230m2 totalt.

Forstod det sånn at med Sonos, så bør jeg ha en Sonos AMP til hver sone, dvs en til kjøkkenet, 1 til badet, 1 til stua osv, ender vel på 5 totalt da.

Alternativet er 1 forsterker på rommet mitt, der musikksamlingen vil befinne seg. Er det mulig å trekke kabler derfra og forsyne huset med god lyd på den måten? Vi er foreløpig 2 i familien, så neppe behov for mer enn 2 forskjellige muligheter for lydkilder samtidig.
    Sonos! Helt annen brukervennlighet. Sett opp flere Sonos Connect:amp eller Connect.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde også gått for sonos, man slipper f.eks og trekke 500m med kobber kabler gjennom huset etc etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos, ser jo veldig bra ut det, men blir jo litt kostbart da om en skal ha en connect amp til hver sone, trenger 5-6 slike da, i tillegg til høyttalerne. Men for all del, trenger ikke ta alt med en gang.

I første omgang nå skal jeg trekke korrugerte rør, så det er jo om å gjøre å tenke på alle mulige og evt fremtidige som en kan få bruk for der da.

Plassering av disse connect amp's er jo også noe, og de må ha strøm. Kan alle disse eller de fleste plasseres f eks i en bod side-by-side?

Hvordan kobles connect amp til de to høyttalerne f eks på badet?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper SOnos Plaay høyttalere så trenger du ikke AMP, det er innebygd forsterker i Play høyttalerne og du trenger vel heller ikke connect for hver enhet heller så vidt jeg kan mene i farten her. Holder det ikke å ha en connect ved feks routeren så kan resten av høyttalerne finne entt ved hjelp av den? Correct me if im wrong...Men dette vet de jo på HFK så det går ann å spørre der.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amatørnissen Vis post
    Sonos, ser jo veldig bra ut det, men blir jo litt kostbart da om en skal ha en connect amp til hver sone, trenger 5-6 slike da, i tillegg til høyttalerne. Men for all del, trenger ikke ta alt med en gang.

I første omgang nå skal jeg trekke korrugerte rør, så det er jo om å gjøre å tenke på alle mulige og evt fremtidige som en kan få bruk for der da.

Plassering av disse connect amp's er jo også noe, og de må ha strøm. Kan alle disse eller de fleste plasseres f eks i en bod side-by-side?

Hvordan kobles connect amp til de to høyttalerne f eks på badet?
    De trenger ikke plasseres synlig. Du kan fint sette alle Connectene eller Connect ampene på teknisk rom. Du kan også ha de i en skuffe. Er kun den "første" eller en av sonene som må kobles med kabel.

Som Josruu sier så kan du kjøpe Play:5 eller play:3 til bad, kjøkken etc. Når du samenlikner sonos med andre tilsvarende systemer så er det få som har samme brukervennlighet, like mange muligheter. De fleste andre løsninger må du også ha forskjellig abo på spotify eller wimp hvis du skal spille av i flere soner. f.eks Airplay. Med spotify kan du spille av det samme, eller noe helt annet i en annen sone, eller i 30 andre soner for den saks skyld.

http://www.youtube.com/watch?v=V9gaJR9kIFg&
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver og vurderer samme opplegget. hvor bra lyd er det egentlig i en PLAY:5, f.eks til bruk på et kjøkken?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille jeg har hørt av en play:5 hos HFK imponerte. Jeg trodde det var en annen høyttaler som sto og spilte. Var overraskende fyldig og bra lyd. Vet ikke hvordan det blir med høyt volum da dette sto på som bakgrunnsmusikk i lokalet der.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg gått for sentral forsterker, slipper å ta opp plass med forsterkere rundt om i huset, evt slipper sterke begrensinger på høyttalere, brukervennligheten er bedre da jeg kan bruke min favoritt-software og prisen er lavere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på samme tanken; jeg total renoverer og trenger bare 2 ekstrasoner på bad og i uthus.

Det jeg ser for meg er å trekke kabler fra "teknisk rom" og ha flere forsterkere der, Innwall høyttalere på bad og uthus som er koblet mot disse forsterkerene. Videre bruke apple Airstation / apple TV for å få trådløs lyd inkl spotify fra ipad inn i forforsterker. Behovet mitt da blir en funksjonell audio sone switch der jeg fra Ipad kan velge hvilke soner som skal spille musikk. Det vil være en god og rimelig løsning for meg (gitt at jeg har forsterkere og jeg skal trekke kabel) men jeg trenger løsning for multisone velger. Noen som har ideer eller innspil?

Kim

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kihel Vis post
    Jeg er på samme tanken; jeg total renoverer og trenger bare 2 ekstrasoner på bad og i uthus.

Det jeg ser for meg er å trekke kabler fra "teknisk rom" og ha flere forsterkere der, Innwall høyttalere på bad og uthus som er koblet mot disse forsterkerene. Videre bruke apple Airstation / apple TV for å få trådløs lyd inkl spotify fra ipad inn i forforsterker. Behovet mitt da blir en funksjonell audio sone switch der jeg fra Ipad kan velge hvilke soner som skal spille musikk. Det vil være en god og rimelig løsning for meg (gitt at jeg har forsterkere og jeg skal trekke kabel) men jeg trenger løsning for multisone velger. Noen som har ideer eller innspil?

Kim
    Det som er kjekt med sonos er fleksibiliteten. At man har forskjellige typer trådløse høyttalere, som kan både settes sammen til to stereo høyttalere(to play5 f.eks) og man kan der det er hensiktsmessig ha innbyggingshøyttalere, og trådløs forsterker. I tilegg kan man ha en trådløs streamer til stereoanlegget(Sonos connect) slik at også det kan være med å spille trådløst sammen med med høyttalere i evt alle rom om man ønsker.
    Kan jo styre dette fra hviken som helst telefon, pad, eller pc/mac-med tilgang til både Spotify, Wimp, Internettradio, og musikkfiler på nettverksdisk.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Problemer med Sonos, enheter faller ut
    By svar in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 08-14-2013, 14:32
  2. Geneva L + mange enheter
    By evuhleye in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 03-13-2010, 18:29
  3. Hvorfor vælger mange et stort tv?
    By Tarok in forum TV-apparater
    Svar: 30
    Siste melding: 06-12-2009, 17:53
  4. Styre mange enheter fra et annet "rom"?
    By U5tabil in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 13
    Siste melding: 02-13-2009, 00:52
  5. Svar: 13
    Siste melding: 12-16-2008, 17:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •