Tips til hjemmekino i rekkehus.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til hjemmekino i rekkehus.

Om få måneder flytter jeg inn i en nybygd leilighet, et rekkehus bestående av 3 stk leiligheter.

Jeg skal ha leilighet på enden, og jeg sitter å grubler på om jeg i det hele tatt vil få sett film med greit volum.

Anlegget består av en Yamaha RX-A2010, Jamo S606 HCS3 5.0 og en XTZ W12.18 ICE subwoofer.

Slike leiligheter er ikke det mest ideele til å se på film så stua rister, og man må jo ta hensyn til naboer, men er det ting jeg kan gjøre for å minske lyd inn til naboen?

Vil det hjelpe å sette subwooferen på skifer/mykt underlag?
    Vil det hjelpe å sette anlegget mot ytterveggen, istedenfor veggen inn mot naboen?

Eller kan jeg like gjerne bare selge suben?

Fint om folk kan dele litt erfaringer.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er umulig, men det er klart at det krever ganske mye å få lydisolert tilstrekkelig med tanke på kinobruk.
    Har du tenkt på å gjøre noe med konstruksjonen av rommet, eller tenker du å bruke det som det er?

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viktigst av alt......gå å snakk med dine nye naboer, gi dem en god flaske vin og forklar at du driver med lyd å bilde, og be dem pent om å bære over med deg din entusiastiske holdning. Og ikke minst innviter dem med. det gjorde jeg og har ikke hørt en lyd......

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale Vis post
    viktigst av alt......gå å snakk med dine nye naboer, gi dem en god flaske vin og forklar at du driver med lyd å bilde, og be dem pent om å bære over med deg din entusiastiske holdning. Og ikke minst innviter dem med. det gjorde jeg og har ikke hørt en lyd......
    Og du bor i blokk, rekekhus eller naboer som i eneboliger 30m unna?

men ja, å prate med naboer hjelper nok på, ingen kommunikasjon skaper vel ofte veldig irritasjon.

Leilighetene er forresten 2 stk på 60v og en på 80kv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke ann å redigere innlegg her???

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Simkin Vis post
    Og du bor i blokk, rekekhus eller naboer som i eneboliger 30m unna?

men ja, å prate med naboer hjelper nok på, ingen kommunikasjon skaper vel ofte veldig irritasjon.

Leilighetene er forresten 2 stk på 60v og en på 80kv.
    Rekkehus....4 i rekke med meg midt i.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale Vis post
    Rekkehus....4 i rekke med meg midt i.
    Ikke værst.

Hva slags anlegg kjører du da? og hvor lytt er det egentlig i et typisk rekkehus?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Simkin;1966415]Ikke værst.

Hva slags anlegg kjører du da? og hvor lytt er det egentlig i et typisk rekkehus?[/QUOTE

Tja du!

Det er vel ikke så lytt som i en typisk bygård men det kommer vel litt ann på byggeår tenker jeg.

Vårt er fra 97 så det er vel relativt nytt vil jeg tro, men jeg hører svært sjelden noe fra naboer hvis ikke vinduene er åpne da.
    Eller de spiller musikk, man da er det vagt og kun antydninger av bassen.

Jeg kan si det sånn at jeg har 3 subber i oppsettet i dag og utsyret ellers strekker seg fra b&w 800 serie til parasound halo, yamaha og enhelsikkes mye andre greier.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit anna tips kan vera å høyra med naboane på sida av deg om du får ta ein lyttetest hjå dei. Då kan du setja på musikk/film hjå deg, og lytta inne hos dine naboar kor høgt det vert ved forskjellige volum, og kva naboen tykkjer er akseptabelt til forskjellige tider. Då får du ein indikator på kor godt dei høyrer det ved forskjellige volum. Då er det lettare å vera trygg på at du ikkje forstyrrer dei når du ser film. Eg vil tru at naboane dine meiner dette er positivt, når du forklarer at dette er for å forvissa deg om at du ikkje plager dei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne tenkt meg å høre flere erfaringer fra folk som bor i nyere rekkehus, og hva slags erfaringer dere har med lyd, og spesielt bass

Jeg har et spørsmål til; Jeg regner med det vil være bedre å ha anlegget mot ytterveggen vekk fra veggen til naboen, eller vil ikke dette ha mye å si i praksis.

Jeg finner nok ut dette når jeg flytter inn, men er nå greit å høre andre's erfaringer
    TV: Panasonic TX-P65VT30 Receiver: Yamaha RX-A2010 Surround: Jamo S608 m/Jamo C60 Senter+C60 Sur Sub: XTZ 99 W12.18 ICE
    HTPC: Silverstone GD05B - AMD A10-7850K - MSI A78M-E45 V2 - 8GB 1866Mhz DDR3 - 120GB SSD + 36TB HDD

Kodi v14.2 Helix m/Shednox v.3.0

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva som er brukt mellom leilighetene av byggemateriale. Dette vil være veldig avgjørende for hvor mye lyd som slipper gjennom.
    Er det bettongskille har du mye mere å gå på enn dersom det kun er brukt gips og isolasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt meg bekjent er det ikke blitt brukt betongskille der. Nå har vel tek10 et forholdsvis strengt lydisolasjonkrav (?), selvom jeg skjønner att man ikke bygger vanlige rekkehus for hjemmekinobruk, så er man jo alltids nyskjerrig på hvor mye man egentlig kan "bråke" uten å forsyrre naboen.
    Sist endret av Simkin; 11-22-2013 kl 21:51
    TV: Panasonic TX-P65VT30 Receiver: Yamaha RX-A2010 Surround: Jamo S608 m/Jamo C60 Senter+C60 Sur Sub: XTZ 99 W12.18 ICE
    HTPC: Silverstone GD05B - AMD A10-7850K - MSI A78M-E45 V2 - 8GB 1866Mhz DDR3 - 120GB SSD + 36TB HDD

Kodi v14.2 Helix m/Shednox v.3.0

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen byggekspert, men har noen kompiser som bor i nybygde leiligheter, og det slipper litt bass gjennom, men er veldig bra isolert mot normalt støy.

Det som kan hjelpe litt er å sette subbene på steinheller som er tunge som igjen står på en f.eks gummiknotter. Dette reduserer vibrasjoner i gulvet noe og dermed stoppe litt lyd i huset. Men stopper ikke ekstrem bassen.

Jeg vil også tro at det vil hjelpe å ikke ha subbene på den veggen som går inn mot naboen.

Jeg ville uansett ikke gjort masse tiltak før du har prøvd, det kan jo faktisk hende det ikke er noen som helst problemer.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk med naboene og hør om du kan få gjøre "basstester". Sett på basstung musikk (eller en scene med mye dypbass, på repeat) og så kan du og naboen sjekke på hans side hvor smertegrensen går. Bli enige om hva som er greit på dagtid, og hva som er greit på kveldstid. Ofte litt forskjell der. Dette burde så absolutt være interessant for naboen også. Hvem vet....kanskje de er interessert i lyd og bilde også?

Lignende tråder

1. Kjøpt nytt rekkehus. Ny bygg
    By Mania in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-21-2012, 15:41
  2. Sub-Lock's stuekino - Rekkehus
    By Sub-Lock in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 20
    Siste melding: 04-10-2012, 22:52
  3. Hjemmekino, tips
    By Tore_K in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 08-12-2007, 15:04
  4. Hjemmekino tips
    By Mr.Finans in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 02-09-2006, 01:23
  5. sub i rekkehus
    By solo2001 in forum Høyttalere