Hjelp til oppkobling av komplett stereo med tv og sonos + dac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppkobling av komplett stereo med tv og sonos + dac?

Hei, driver og flytter inn i leiligheten min og blir dermed litt annerledes enn tidligere løsning, og lurer på litt hjelp til hvordan jeg kan koble det opp best mulig.

Anlegget består av to stk B&W D683 + en XTZ W99.12 eller noe i den duren, dette drives av en NAD C372 + C272, disse kobles vel i bi-amp hvor C272 driver bass/mellomtone og C372 tar diskant. (sånn ca.) Denne biten er forsåvidt greit.

Utfordringen oppstår når det kommer til resten.
    TV-en er en Samsung 55" 3D LED F8005, helt ny en.
    Skal ha en playstation 3 der også.
    Har også en sånn GET boks, den nye som heter GET BOX 2, alt i ett i den boksen.
    Også skal jeg ha sonos-opplegg. Vil kunne styre lyden på B&W via sonos-programmet, hva trengs her? I tillegg blir det to PLAY:5 og 1 PLAY:3, disse er jo greie da.
    Vil også kjøpe meg en DAC for å kunne forbedre lyden fra laptopen hvis jeg skal spille fra den, eller trenger jeg kanskje ikke det når spotify finnes integrert i Sonos, og det kan gå fra sonos-boksen? Her trenger jeg tips og hjelp.
    Også er det tilkobling med optisk kabel da, vil benytte dette så langt det lar seg gjøre hvis det er mye bedre. Er optisk utgang på tv-en, playstation har det, get-boksen har det.

Men hvilken rekkefølge bør jeg koble alt i??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Get boks og Playstation kobler du til tv, da bruker du tv`ens optisk ut til en ekstern dac og da til en linjeinngang på forsterkeren. En Sonus Connect har både analog ut som du kan koble til forsterkeren, eller du kan koble den til en dac.

For å styre Sonus trenger du app til Mac/pc, Iphone, Ipad/Ipod eller Android. http://www.sonos.com/system

Har du prøvd èn forsterker per høyttaler istedet for biamp?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Ok, så da bruker jeg HDMI fra GET boksen og PS til tv-en, ut fra optisk på tv-en til en DAC + analog fra Sonos Connect til DAC, + linje fra DAC til forsterker. Men ønsker f.eks. å kunne ha på musikk på anlegget over sonos mens jeg spiller playstation, uten at playstationlyden høres, om det går?

Nei, har ikke prøvd å la en og en forsterker drive hver sin høyttaler, er vel brokobling det? Så mye på forskjellige måter og koble det på da jeg koblet opp sist, og fikk forståelse av at biamping var best.? Hvordan kobler man eventuelt i bro?
    Tusen takk for svar

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analog fra Sonus til dac går jo ikke, da må det bli analog fra Sonus til forsterker, eller digital ut fra Sonus til dac.
    Du kan jo spille Playstation på tv mens anlegget spiller fra Sonus. Inngangsvelgeren på forsterkeren bestemmer hva der spilles.
    Eller, om du ikke vil ha anlegget på når du ser tv skrur du bare opp lyden på tv'en jo.
    (Ulempen med en dac er at du må skifte kilde på denne når du veksler imellom tv lyd og Sonus, men det venner man seg jo til. Du kan også koble lyd til dac direkte fra Get boks og Playstation, da får du lyd også når tv'en er slått av, men da Get boks og Playstation jo som regel brukes med tv på er det lettere å bare ha en kabel fra tv til dac. Når du skal velge dac, husk å se til den har de inngangene du trenger, noen har bare en coax, en optisk og en usb f.eks..)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke brokobling. En forsterker kan drive den ene høyttaler helt normalt, den andre driver den andre høyttaler, da bruker du f.eks. bare Main Inn Left på begge forsterkere, og venstre høyttaler terminal på den ene forsterker driver den venstre høyttaler ( med laskerne imellom høyttalerens terminaler på plass) og den den andre forsterker driver den høyre høyttaler.
    Altså, en stereoforsterker driver kun en høyttaler, den andre stereoforsterker driver den andre høyttaler. Husk å sette tilbake laskerne om du prøver!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte, denne metoden heter også Vertical Biamp, du kan søke litt på det.

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 10-20-2012, 14:59
  2. Svar: 4
    Siste melding: 11-19-2010, 00:45
  3. trenger hjelp med oppkobling av stereo!
    By roff3 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-26-2010, 12:02
  4. Forslag til anbefalt oppkobling av stereo!
    By 4super4 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 04-15-2008, 18:28
  5. Pris på komplett stereo
    By eXa in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 01-21-2005, 08:59

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg