Hva er deres referansenivå på film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er deres referansenivå på film?

Jeg har kalibrert opp audionivået i hjemmekinoen min. Den er kalibrert til 75 dBC i sweetspot ved -30dbFS pink-noise, ihht THX & Dolbys standarder.

Nå har jeg nettopp sett Star Trek Into Darkness på -10dB under referansenivå. Og det er MER ENN HØYT NOK. Tok ut SPL-måleren og målte 90-95dBC i scener med litt moderat action. Eksplosjoner var høyere.

Jeg syns egentlig ikke at det skal være noe høyere. Jeg mener også at lydnivået på kino ikke er særlig mye høyere enn det jeg nå kjørte -- jeg sitter som regel på seterad en fjerdedel frem, tre fjerdedeler bak. (Det er Sandnes kino og de holder høy teknisk standard.) Dersom jeg skal kjøre referansenivå, så blir det ubehagelig høyt.

Hva kjører dere som referansenivå egentlig?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt min receivers standard ved og sette volum på alle kanaler på 75db (c vekting for og få med bassen) ved MV -20, for utenom sub kanalen som jeg har dytta opp med ca 4-6db.
    Kjører front og senter i full range, jeg får slik kontant og detaljert bass ifra front rekka, mens effekt kanalen som subbene da mest brukes til kan smøres litt tjukkere på.

Jeg ser nå stort sett film i -15 sjeldent høyere, de fleste action filmer nå til dags klarer og riste godt nok i stolen på dette nivået, jeg har sånn sett aktivert en maks volum sperre i receiver på -10 og er veldig veldig sjeldent borti den, jeg syns feks at dette er om noe et snev høyere i DB enn hva jeg opplevde på kino men med langt 'bedre' lyd, men er lenge siden jeg var på kino...

Angående lyd trykket under film, så kommer det veldig mye ann på rommet, dempning etc etc.
    En stor kino sal har nok en del mer dempning over samtlige flater enn de fleste kinoer (kropper f.eks kan fungere som dempere om det blir mange nok), i tillegg til at rommet i seg selv er 10-15x større enn ditt så det vil trenges mye mere effekt og guffe for og faktisk oppnå dette trykket.

Om du så kalibrer til 75 ved -30, betyr jo ikke at dette er høyeste lyden som kommer ut av høyttalerne ved dette volumet her, kommer original sporets dynamikk inn i bildet og tror nok mange filmer har et dynamisk rom på godt og vel 30db, så normal tale kan fekd ligge på 70-80db, store smell og effekter legges altså til mye høyere (om skudd f.eks ikke var høyere i db enn vanlig tale hadde det jo blitt meget kjedelig)

Referanse nivået er jo da kort sagt bare hva som mastres etter i produksjonen, som regel da rundt 0 eller noe på de fleste receivere men dette kan fort forandre seg fra film til film ofte med så mye som 10db om ikke mer, men lytte nivået blir satt av mine egne preferanser og humør, og jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hvor 'referanse punktet' ligger bare jeg får spillt det så høyt jeg har lyst til.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Jeg har fulgt min receivers standard ved og sette volum på alle kanaler på 75db (c vekting for og få med bassen) ved MV -20, for utenom sub kanalen som jeg har dytta opp med ca 4-6db.
    Kjører front og senter i full range, jeg får slik kontant og detaljert bass ifra front rekka, mens effekt kanalen som subbene da mest brukes til kan smøres litt tjukkere på.

Jeg ser nå stort sett film i -15 sjeldent høyere, de fleste action filmer nå til dags klarer og riste godt nok i stolen på dette nivået, jeg har sånn sett aktivert en maks volum sperre i receiver på -10 og er veldig veldig sjeldent borti den, jeg syns feks at dette er om noe et snev høyere i DB enn hva jeg opplevde på kino men med langt 'bedre' lyd, men er lenge siden jeg var på kino...

Angående lyd trykket under film, så kommer det veldig mye ann på rommet, dempning etc etc.
    En stor kino sal har nok en del mer dempning over samtlige flater enn de fleste kinoer (kropper f.eks kan fungere som dempere om det blir mange nok), i tillegg til at rommet i seg selv er 10-15x større enn ditt så det vil trenges mye mere effekt og guffe for og faktisk oppnå dette trykket.

Om du så kalibrer til 75 ved -30, betyr jo ikke at dette er høyeste lyden som kommer ut av høyttalerne ved dette volumet her, kommer original sporets dynamikk inn i bildet og tror nok mange filmer har et dynamisk rom på godt og vel 30db, så normal tale kan fekd ligge på 70-80db, store smell og effekter legges altså til mye høyere (om skudd f.eks ikke var høyere i db enn vanlig tale hadde det jo blitt meget kjedelig)

Referanse nivået er jo da kort sagt bare hva som mastres etter i produksjonen, som regel da rundt 0 eller noe på de fleste receivere men dette kan fort forandre seg fra film til film ofte med så mye som 10db om ikke mer, men lytte nivået blir satt av mine egne preferanser og humør, og jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hvor 'referanse punktet' ligger bare jeg får spillt det så høyt jeg har lyst til.
    Hva mener du med MV -20 og 75dbC? MV? Volumet på ampen? Vet du hvilket digitalnivå på lyden som kjøres ut da?

Er helt enig i at akustikken i rom har mye å si. Undertegnede jobber også som lydtekniker, og der er det ikke uvanlig å produsere et lydtrykk lagt over 90-100dB. Det er også veldig forskjell i selve lydanlegget for større rom, som kinoer. Den der "big sound" som man får på større kinoer og konserter, får man ikke når man sitter i et rom-dominert nærfeltet til relativt små HT. Men hjemmekino/HiFi har også sine styrker sammenlignet med større PA/kino anlegg.

Jeg tror du har rett ang. demping dog. Jeg har fortsatt en del å gjøre mhp demping i rommet. Jeg har over 400ms TD60 på frekvenser over 1kHz, så rommet synger en del. Det hjelper nok ikke på opplevd lydtrykk.

Jeg kjenner godt til forskjellen mellom dialognivå og abs maksimum. Normalt dialognivå på film, dvs. midlet volum på dialog, er ofte i området -27-30dBFS. Altså har man kalibrert for 75dBC på -30dbFS, vil man ha et dialognivå på rundt 75dBC ved dialog og absolutt maksimalt volum 105dBC (pluss +10 dB for sub).

En kuriositet: På bitstream info-siden til Yamaha sier den at dialognivået (Dolby True HD 7.1) er +4dB. +4dB til hva? Normalt er denne oppgitt som antall dB under 0dBFS. Er det +4dB fra -30dBFS, altså -26dbFS?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser film fra mastervolume -15 til -10 stortsett. kan komme opp på -5 hvis jeg skal ha det ordentlig morro men da er det høyt. Har ikke gjort noe kalibrering utover romkorreksjonen bortsett fra lfe.
    Gjør som Tortorden og kjører høyttalere i fullrange og lar sub kun spille lfe. Har justert opp sub ganske mange db for å få ekstra sprut i lfe kanalen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahas YPAO måling setter nivå. Lagt til +1dB til +3dB på Sub/LFE på film.

MasterVolum tripper da opp på -10dB når en ser på / opplever sikkelig action film.
    MV på mellom -20dB til -15dB når ser en roligere film.

Virker være passelig lydmessig hos meg skal en ikke bli sliten etter en lydmessig generøs film.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hva mener du med MV -20 og 75dbC? MV? Volumet på ampen? Vet du hvilket digitalnivå på lyden som kjøres ut da?
    MV = Master volume på receiver

Jeg pleier da sånn sett og legge meg til litt under 100db kanskje på de aller heftigste lydene, og gjerne da snitt på 75-80 DB målt fysiskt i rommet, hva lydnivået ligger på digitalt internt i kjeden har jeg ikke snøring på, men hvis 0 er referanse punktet så kjører jeg vel stort sett ikke høyere enn -15.

Er helt enig i at akustikken i rom har mye å si. Undertegnede jobber også som lydtekniker, og der er det ikke uvanlig å produsere et lydtrykk lagt over 90-100dB. Det er også veldig forskjell i selve lydanlegget for større rom, som kinoer. Den der "big sound" som man får på større kinoer og konserter, får man ikke når man sitter i et rom-dominert nærfeltet til relativt små HT. Men hjemmekino/HiFi har også sine styrker sammenlignet med større PA/kino anlegg.
    Ja da har du nok en del mer peil enn meg :P
    Og det og sammenligne 'hjemme annlegg' og PA blir vel litt fånyttes siden kriteriene er så veldig forskjellige, kraft og membran arealet som trengs for og flytte så store luft mengder som man trenger i store rom er jo noe helt annet enn hva man trenger\kan få til hjemme med en par 12" subber og 6.5" woofere.

Og angående dempning og akustikk har jeg nok veldig lite og komme med hehe.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kalibrert opp audionivået i hjemmekinoen min. Den er kalibrert til 75 dBC i sweetspot ved -30dbFS pink-noise, ihht THX & Dolbys standarder.

Nå har jeg nettopp sett Star Trek Into Darkness på -10dB under referansenivå. Og det er MER ENN HØYT NOK. Tok ut SPL-måleren og målte 90-95dBC i scener med litt moderat action. Eksplosjoner var høyere.

Jeg syns egentlig ikke at det skal være noe høyere. Jeg mener også at lydnivået på kino ikke er særlig mye høyere enn det jeg nå kjørte -- jeg sitter som regel på seterad en fjerdedel frem, tre fjerdedeler bak. (Det er Sandnes kino og de holder høy teknisk standard.) Dersom jeg skal kjøre referansenivå, så blir det ubehagelig høyt.

Hva kjører dere som referansenivå egentlig?
    Jeg antar du mener hvor høyt det spilles - i forhold til referansenivå.
    På normale masteringer der produsenten ikke skjenket lydteknikeren full og deretter selv overtok rattingen så er dialog om lag 85dB.
    Dette er som regel et tolererbart lydnivå, forutsatt akustikk og avspillingutstyr er i orden.
    Så 0dB går faktisk ganske bra, og detaljer og dynamikk oppleves veldig forskjellig i forhold til avspilling ved lavere volum.
    Og det er ikke så rart - det kreves et visst lydnivå for å dra detaljene opp over støygolvet og høreterskel, og lydeffekter krever høyt lydtrykk for å få rett fysisk effekt.

Men det er høyt, og kan av mange oppfattes som for høyt, derfor har vi volumkontroll, og justerer ned, erfaringsmessig tåler de fleste -10dB, opp mot -3dB blir ofte ganske høyt.
    Testing av diverse kan av og til kreve en del høyere nivå, og gode scener tåler gjerne fx +6dB.
    Da smeller det ganske bra.

Merk at det ikke er sikkert systemet er kalibrert rett ved kun å bruke autokalibreringen i en receiver, det kan hende du egentlig spiller flere dB høyere, og da er det ikke så rart at 0 oppfattes som håpløst.

Den siste Star Trek (STID) er lydmessig defekt (ref. full lydtekniker), så du kan ikke bruke denne som eksempel på greit lydnivå for filmer generelt.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    652
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg eller er det store forskjeller hvordan lydnivået på Master-Audio lyden er mikset ?

Jeg syntes også ofte at dialog i mange tilfeller ligger litt lavt i nivå iforhold til resten av lydnivået så jeg har Audyssey EQ aktivert og Dynamic volume på "light" - sikkert fyfy men syntes det funker ifht intergrering av lydnivået på alle plan.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv Vis post
    Jeg antar du mener hvor høyt det spilles - i forhold til referansenivå.
    På normale masteringer der produsenten ikke skjenket lydteknikeren full og deretter selv overtok rattingen så er dialog om lag 85dB.
    Dette er som regel et tolererbart lydnivå, forutsatt akustikk og avspillingutstyr er i orden.
    Så 0dB går faktisk ganske bra, og detaljer og dynamikk oppleves veldig forskjellig i forhold til avspilling ved lavere volum.
    Og det er ikke så rart - det kreves et visst lydnivå for å dra detaljene opp over støygolvet og høreterskel, og lydeffekter krever høyt lydtrykk for å få rett fysisk effekt.

Men det er høyt, og kan av mange oppfattes som for høyt, derfor har vi volumkontroll, og justerer ned, erfaringsmessig tåler de fleste -10dB, opp mot -3dB blir ofte ganske høyt.
    Testing av diverse kan av og til kreve en del høyere nivå, og gode scener tåler gjerne fx +6dB.
    Da smeller det ganske bra.

Merk at det ikke er sikkert systemet er kalibrert rett ved kun å bruke autokalibreringen i en receiver, det kan hende du egentlig spiller flere dB høyere, og da er det ikke så rart at 0 oppfattes som håpløst.

Den siste Star Trek (STID) er lydmessig defekt (ref. full lydtekniker), så du kan ikke bruke denne som eksempel på greit lydnivå for filmer generelt.
    Yamaha/YPAO (som i mitt tilfelle) kalibrerer ikke absolutt SPL nivå, bare relativt. Defor har jeg kalibrert opp absoluttnivået med SPL-meter slik at MV 0 gir et lydtrykk på 75dBC ved -30dbFS signal. Per Dolby anbefalinger. Men som jeg nå har sagt, MV -10 på Star Trek var høyt.

Ja, det er noe rart med Star Trek miksen. Når jeg har kalibrert som ovenfor og kjører -10 MV, burde dialognivået ligge på 65dBC. Det under forutsetning at dialognivået på filmen er som normalt, altså ca. -30dBFS. Jeg observerte jo høyere dialognivå enn det! Så det er en feil her ett sted. (Og jeg ble nå nysgjerrig på hvorfor.)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby digital / DTS dvd er tidligere ofte blitt mixet med dempet film vokal, opp til -4dB. Har sett så mye som -6dB på konsert dvd.

Mulig de fortsatt praktiserer dette på HD formatene

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha/YPAO (som i mitt tilfelle) kalibrerer ikke absolutt SPL nivå, bare relativt. Defor har jeg kalibrert opp absoluttnivået med SPL-meter slik at MV 0 gir et lydtrykk på 75dBC ved -30dbFS signal. Per Dolby anbefalinger. Men som jeg nå har sagt, MV -10 på Star Trek var høyt.
    Problemet er at kalibreringen bruker et målesignal med relativt smalt frekvensbånd, slik at det fremdeles kan bli litt feil alt etter hvordan dette treffer på systemets frekvensrespons.
    I forhold til andre uttalelser om denne filmen så høres det ut som du traff ganske bra.

Ja, det er noe rart med Star Trek miksen. Når jeg har kalibrert som ovenfor og kjører -10 MV, burde dialognivået ligge på 65dBC. Det under forutsetning at dialognivået på filmen er som normalt, altså ca. -30dBFS. Jeg observerte jo høyere dialognivå enn det! Så det er en feil her ett sted. (Og jeg ble nå nysgjerrig på hvorfor.)
    Hvis du sjekker litt rundt så ser du at det er ingen som tåler STID på 0, fordi det da blir ubehagelig å høre å høre på.
    Ser ut som de fleste skrur ned en 10 - 15dB lavere enn de ellers normalt bruker på andre filmer.
    Med andre ord så er 10 til 15 dB dynamikk tapt på denne filmen.

Hva slags lydnivå en foretrekker er jo selvsagt ikke noen fast, bestemt verdi, men rent generelt så skal det jo ikke være ubehagelig høyt når det spilles av opp til 0dB.
    Dessverre så er trenden på filmlyd nå i retning av slik musikk utviklet seg utover 90-tallet og frem til nå.

Når dialogen i en vanlig samtalesituasjon høres ut som om de brøler inn i øret ditt, så er det for høyt.
    Jeg vil vel hevde at det slik sett er fåtallet av nyere filmer som er produsert med rett nivå på dialog, det blir rett og slett for høyt på 0dB, og det betyr igjen tapt dynamikk, fordi peaknivået reduseres når en skrur ned volumet.
    Uklar dialog? Vel, det hjelper kanskje med høyere nivå i noen tilfeller, men på mitt system så er dialog klar og tydelig ned mot en -50dB på vanlige filmer og dokumentarer.
    Å kjøre opp nivået på dialogen på lydsporet er jo ikke løsningen på uklar dialog - og er det for lavt volum, så har de fleste funnet ut at den største knappen på forsterkeren er en volumkontroll.

Kon-Tiki er et eksempel på en film med veldig god lyd, der nivå på dialog er balansert i forhold til resten.
    Storm-scenen er bra som demo, den er veldig godt laget lydmessig, med fullt frekvensområde, og viser veldig godt forskjellen på god filmlyd og vanlig kino.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv Vis post
    Problemet er at kalibreringen bruker et målesignal med relativt smalt frekvensbånd, slik at det fremdeles kan bli litt feil alt etter hvordan dette treffer på systemets frekvensrespons.
    Nå spesifiserer Dolby også selve testprosedyren, ved at man skal kalibrere med pink-noise med en definert båndbredde. Pink-noise 500-2000Hz for main speakers såvidt jeg husker -- dette håndterer REW. Det betyr jo at når man kalibrerer til 75dBC med dette signalet har man kalibrert korrekt nivå, selv om man har HT med avvik på enkelte frekvenser. Så nivåkalibrering på absolutt nivå og frekvenskalibrering (for å få jevn frekvenskarakteristikk) er to ulike aktiviteter.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå jeg er hjemme alene liker jeg å se på filmer på -10dB, (og skrur gjerne opp til rundt -3dB når jeg skal vise fram en action scene til noen venner f.eks).

Men er ofte hvor jeg ikke er den eneste personen i huset så da blir det film på -20dB, noe jeg mener ikke er høyt nok, så jeg sparer nesten alltid storfilmer (a la Oblivion, After Earth, etc) til jeg er alene hjemme.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^men TV serier setter jeg på -25dB eller -30dB. Disse har ofte elendig lydkvalitet og veldig lite dynamikk så det er ikke nødvendig med høyt volum da alt er høyt egentlig :P

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Dolbys lydformater, informerer strømmen om hvilket dialognivå som er brukt (relativt til digitalt maksimum). Det kan (skal?) da brukes til å justere utgangvolumet automatisk slik at dialognivå gjenskapes på samme fysiske volum, altså 75dbC for consumer. F.eks. en film med -30dBFS dialognivå og en serie med -10dbFS dialognivå skal begge gi samme volum ut, men sistnevnte kilde må av receiver reduserers med 20dB for å være like høyt.

Men dette var i teorien. Jeg har vel aldri sett at noe slikt system fungerer noe sted. Reklame er ALLTID blodig høyt, også på et Dolby Digital-system. Ergo: Fin tanke - ingen bruker det.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wow!

Leser at flere av dere ser på film med MV på -10 og høyere?? Enten har dere høyttalere med ekstremt lav følsomhet , eller så er dere døve:P Når jeg spiller på -10 er det HØYT! Og ikke så hyggelig og sitte her:-) Varierer selvfølgelig fra film til film, men generellt sett.

Ligger vanligvis på rundt -17 !

Kim

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Leser at flere av dere ser på film med MV på -10 og høyere?? Enten har dere høyttalere med ekstremt lav følsomhet , eller så er dere døve:P Når jeg spiller på -10 er det HØYT! Og ikke så hyggelig og sitte her:-) Varierer selvfølgelig fra film til film, men generellt sett.

Ligger vanligvis på rundt -17 !

Kim
    Vet du hvilken MV du skal ha for å få absolutt referansenivå? For det varierer fra amp til amp. Ikke alle bruker 0dB MV som referanse lydnivå. Jeg har satt -5dB MV som referansenivå hos meg, slik at når jeg har MV -15dB, da er jeg -10dB under referansen.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved MV-20 hos meg i de mest buldrende filmscenene så peaker Radioshacken opp mot 95Db +/- et par Db.

Når jeg ser referansefilmer som Thor,Hulk,Avengers så ligger MV på recieveren hos meg på -20,da er sub øket med 5Db.Noeen ganger sniker jeg meg opp på MV-18.
    Konsertfilmer så kan det gå litt høyere enn MV-20.
    Har tinnitus så prøver å ikke utsette meg for kinovolum,synes lyden på kino mange steder er alt for høy,spesielt Tromsø kino,blir aldri å se en referansefilm der mer...

Lignende tråder

1. Hva er deres definisjon på......
    By cb_600 in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 02-11-2009, 22:18
  2. DVD hyllene deres
    By LaserDisken in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 155
    Siste melding: 10-10-2006, 23:13
  3. Referansenivå - 00DB ??
    By Thlian in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 14
    Siste melding: 03-11-2005, 11:05
  4. Deres mening!
    By Runelang81 in forum Digitale projektorer
    Svar: 15
    Siste melding: 02-13-2005, 12:41
  5. Alt er deres feil
    By eyvind in forum Generell chitchat