Myter, gode vandre historier og betraktninger innen hifi verdenen...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 119
    Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Myter, gode vandre historier og betraktninger innen hifi verdenen...

Vi har en tendens til å la de samme mytene vandre og godta de som sannheter.
    Når en løgn blir fortalt mange nok ganger, blir det etterhvert til en sannhet, heter det.

Tenkte vi kunne ta en debatt på de verste/beste mytene:
    • Antall WATT betyr MYE:
      Ja, power er viktig, men watt er ikke watt. Det går sjelden ann å sammeligne og følsomheten til høyttalere betyr en del for hva slags forsterker man trenger. God lyd trenger ikke ha masse watt!
    • Høyttalere bør være de dyreste i et anlegg:
      Tja, noen gang ja, andre ganger ikke. Det avhenger av masse. Rommet, forsterkeren og ikke minst økonomi.
    • En gulvstående høyttaler vil alltid låte bedre enn en stativ høyttaler:
      NEI! Igjen, det kommer ann på rommet! Og stativ høyttalere gir mye lyd for pengene! Stativ høyttalere er også lettere å få til å spille bra.
    • Kabler betyr ingenting:
      En sannhet med store modifikasjoner, mulig du ikke hører forskjell på ditt anlegg, med dine ører. Det betyr ikke at INGEN andre kan høre forskjell! Min erfaring er: desto dyrere anlegg, bedre sammensatt anlegg og desto nærmere high end, desto større forskjeller! Har du et ok suround anlegg, da hører du nok ikke store forskjelle og behøver heller ikke investere så mye i kabler. Men du trenger heller ikke å påstå at de som faktisk hører forskjell er duster, for det stemmer ikke! :-)
    • Det som låter dårlig hos meg, låter ikke bra hos andre heller:
      Definitivt bare tull! Du kan rett og slett ikke forvente de helt store forskjellene på et surround anlegg til 10.000 kroner. Så ikke vær bastante, ting låter forskjellig på de forskjellige anleggene!
    • Hifi Klubben er en klubb:
      En gang for alle, NEI! De skal selge som alle andre!
    • Ukjente merker selger ikke av en bestemt grunn, det er for dårlig:
      Nope! Det stemmer ihvertfall ikke. Det finnes utrolig mye bra, men ukjente merker der ute. Man må lære seg å låne hjem, ta noen sjanser og ikke være for opptatt av å få sine kompisers bekreftende nikk når du har kjøpt NAD på Hifi Klubben!
    • En surround receiver til 10.000 låter hifi:
      Tja, noen vil sikkert mene det, men jeg har til gode å høre et surround anlegg i den prisklassen (og litt dyrere), som låter bra! Jeg betviler at man finner veldig mange kjennere som vil lytte til musikk på et surround.
    • Man må minst ha 12" for å spille bass:
      Også tja, i dag er teknologien kommet så langt at jeg har hørt "stor" lyd fra 8" elementer, til og med 6,5" kan låte stort, men da mangler nok de alle dypeste frekvensene. Til fest bruk derimot, da duger nok ikke annet enn 12"-15" bass elementer.
    • Sub og bass er det samme:
      NEI! En bass kasse går ikke like dypt som en sub, derav navnet SUB! Dette gjelder mere innen PA enn Hifi.
    • 10-15 år gamle enheter er dårligere enn de nye:
      Så difinitivt ikke! Man kan få tak i eldre produkter som låter helt utrolig, bare pass på morkne elementer, dårlige kontakter og tørre kondensatorer!

Noen generelle betraktninger:
    Vi har alle en tendens til å forsvare våre egne valg og de produktene vi selv har valgt.
    Det er forståelig, men ikke særlig fruktbart i en debatt.
    Jeg tror vi må innse at hifi ikke er et område der det er lett å være enige om lyd. Det er store forskjeller på preferanser, musikkstil, rommet, erfaring, økonomi og ikke minst i hørsel. Q-tips er det beste og billigeste tweaket jeg vet om.

Hifi må jobbes med og alle rom er forskjellige. Noenganger tror jeg det er lettere å bygge et rom i forhold til høyttalerene som skal inn der, enn å finne de rette høyttalerene. Så jobb med plassering og test mange høyttalere før du gir deg!

Den største lydmessige forandring og forbedring jeg har hatt, har vært med et fortrinn. Det var noe jeg ikke trodde før jeg begynte på denne utbyttingsprosessen.

Rør utstyr! Rør er rart! Med rør virker det som det ikke finnes en eneste fastit eller to streker under svaret uansett. Her må alt prøves der det skal stå, for å finne det rette utstyret. Og selve rørene betyr utrolig mye! Her kan man vel at de eldste låter også best, i de fleste tilfeller...

Det er sikkert mere, setter pris på flere betraktninger

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye jeg er enig i og noe jeg er uenig i..
    NEi, Q-Tips er absolutt ingen god Tweak!!!! Da bare dytter du ørevoksen lenger inn i ørekanalene og du risikerer å kunne tett dem, med da det resultatet at du hører dårligere!
    Ta heller en god rens en gang eller 2 i løpet av året. Enten ved å kjøpe rens på apoteket, eller å ha matolje i ørene for så å skylle dem med temperert vann. Hvis du aldri har gjort dette, kan du forberede deg på et mulig stygt syn av mye rart i ørene og en forbedret hørsel.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig, det var ment som en spøk..... :-)

Sitat Opprinnelig postet av Yosh81 Vis post
    Mye jeg er enig i og noe jeg er uenig i..
    NEi, Q-Tips er absolutt ingen god Tweak!!!! Da bare dytter du ørevoksen lenger inn i ørekanalene og du risikerer å kunne tett dem, med da det resultatet at du hører dårligere!
    Ta heller en god rens en gang eller 2 i løpet av året. Enten ved å kjøpe rens på apoteket, eller å ha matolje i ørene for så å skylle dem med temperert vann. Hvis du aldri har gjort dette, kan du forberede deg på et mulig stygt syn av mye rart i ørene og en forbedret hørsel.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    [LIST][*]Antall WATT betyr MYE:
    Ja, power er viktig, men watt er ikke watt. Det går sjelden ann å sammeligne og følsomheten til høyttalere betyr en del for hva slags forsterker man trenger. God lyd trenger ikke ha masse watt!
    Glemte en viktig ting, man kan aldri bruke for stor forsterker, selv til små høyttalere!
    Man "sprenger"/ødelegger oftere en høyttaler med for liten forsterker, enn for stor! Klarer man å rote det til med for stor forsterker, så har enten fylla skylda eller du bør ta et lite kurs i lytting...

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig, det var ment som en spøk..... :-)

Vel, svaret mitt var ikke ment som en spøk. Og det fungerer! Kontra mye anna snake-oil og stasj som finnes der ute.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som allerede sagt ovenfor: litt enig og litt uenig. Lager ikke noen diskusjon om det i denne tråden, men føyer gjerne til et par av mine nærmest etablerte "vandrehistorier":

- Digital lyd låter dårlig uansett. Det er naturligvis ikke sant. Digital lyd - også den som ligger og lurer på en harddisk - kan låte aldeles utmerket. Det kommer bare an på hva man bruker av utstyr ellers.

- Trådløs lyd er i hvert fall HELT håpløst - rent lydmessig. Hvilket heller ikke er sant. Helt problemfritt de fleste steder jeg har hørt slik lyd. Noen ganger fungerer ikke det trådløse nettet slik det skal, men det er jo en helt annen sak.

- Balanserte kabler gir bedre lyd enn vanlige RCA-kabler. Nok en myte som KAN ha noe for seg i visse forsterkere. Kanskje.....

- En sub ødelegger musikkopplevelsen. En ekte entusiast sitter heller der med noen bassfattige høyttalere og later som han liker det han hører. Heller ikke sant. Ofte skal det ikke all verden til tuning til før en sub løfter musikkopplevelsen adskillige hakk.

- Klasse D-forsterkere låter - ja nettopp - digitalt. Selvfølgelig ikke sant, det heller.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en viktig ting, man kan aldri bruke for stor forsterker, selv til små høyttalere!
    Man "sprenger"/ødelegger oftere en høyttaler med for liten forsterker, enn for stor! Klarer man å rote det til med for stor forsterker, så har enten fylla skylda eller du bør ta et lite kurs i lytting...

Dette har jeg selv opplevd ved flere tilfeller,den beste opplevelsen var B&W 805 sammen med Ec 400 blokker. Låt rett å slett fantastisk.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B Vis post
    Som allerede sagt ovenfor: litt enig og litt uenig. Lager ikke noen diskusjon om det i denne tråden, men føyer gjerne til et par av mine nærmest etablerte "vandrehistorier":

- Digital lyd låter dårlig uansett. Det er naturligvis ikke sant. Digital lyd - også den som ligger og lurer på en harddisk - kan låte aldeles utmerket. Det kommer bare an på hva man bruker av utstyr ellers.

- Trådløs lyd er i hvert fall HELT håpløst - rent lydmessig. Hvilket heller ikke er sant. Helt problemfritt de fleste steder jeg har hørt slik lyd. Noen ganger fungerer ikke det trådløse nettet slik det skal, men det er jo en helt annen sak.

- Balanserte kabler gir bedre lyd enn vanlige RCA-kabler. Nok en myte som KAN ha noe for seg i visse forsterkere. Kanskje.....

- En sub ødelegger musikkopplevelsen. En ekte entusiast sitter heller der med noen bassfattige høyttalere og later som han liker det han hører. Heller ikke sant. Ofte skal det ikke all verden til tuning til før en sub løfter musikkopplevelsen adskillige hakk.

- Klasse D-forsterkere låter - ja nettopp - digitalt. Selvfølgelig ikke sant, det heller.
    Agreed!
    Ville bare legge til at subber lages for to verdener, musikk og film. Og de fungerer sjelden om hverandre!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Agreed!
    Ville bare legge til at subber lages for to verdener, musikk og film. Og de fungerer sjelden om hverandre!
    Nok en myte jeg vil avlive. Det går fint an å ha en musikksubb og en filmsubb integrert i samme anlegg. f.eks Cerwin Vega subbwoofer til musikk og SVS til film.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Nok en myte jeg vil avlive. Det går fint an å ha en musikksubb og en filmsubb integrert i samme anlegg. f.eks Cerwin Vega subbwoofer til musikk og SVS til film.
    Slik jeg forstår dette, så bruker du de ikke samtidig? Så da er vel ikke det å avlive myten?
    Jeg har aldri hørt en dedikert film sub låte bra på musikk! Men jeg har heller ikke hørt veldig dyre subber, så det kan stille seg annerledes når man kommer opp i pris.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er litt salig miks mellom myter og påstander her da. Ikke alt som jeg er like enig i "konklusjonen" på.

Ta f.eks. kabler. Jeg (som lydtekniker og elektronikkingeniør) har fortsatt til gode å få en god teknisk og vitenskapelig forklaring på hvorfor man skal velge en kabel til 5000,-/m. Så jeg vil hevde at "dyre kabler er bedre enn billige" er en myte.

Hva menes her? At det er en myte at man sprenger en HT med for liten amp, eller er det ikke en myte?

Det er IKKE en myte at man sprenger en HT med for liten amp. Når THD (forvrengningen) ampen stiger, stiger også overharmoniske betydelig og det knekker diskantene fordi det omsettes mer varme i dem. Men forskjellen mellom en 100W forsterker og en 200W forsterker er kun 3dB -- som er en liten endring når man spiller så grisehøyt!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår dette, så bruker du de ikke samtidig? Så da er vel ikke det å avlive myten?
    Jeg har aldri hørt en dedikert film sub låte bra på musikk! Men jeg har heller ikke hørt veldig dyre subber, så det kan stille seg annerledes når man kommer opp i pris.
    Begge er koblet til samtidig. Men de jobber i forskjellig frekvensområde. f.eks en dypbass fra 15-40hz og en annen subb oppover til frontene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første innlegg var det veldig mye personlige meninger vil jeg si. Bidrar vel heller til å skape myter eller misforståelser enn å oppklare dem.

F.eks første punkt vedrørende watt, et klart definert teknisk begrep som ikke er plass til synsing. 1 Watt er 1 Watt om det kommer fra Rør-, klasse A, klasse AB eller klasse D. At de oppleves forskjellig er en annen sak. Havner i samme kategori som de som hevder at dieselhester er sterkere enn bensinhester. En hestekraft er også et klart definert begrep og er ikke avhengig av hvor denne hestekraften kommer fra.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke greia med at ingen høyttalere kan få for mye watt. mange høyttalere med høy virkningsgrad f.eks trives bedre med lite effekt og lav dempningsfaktor for å få litt fylde og kropp nedover. sjeldent man slenger 1000watt klasse D på et par hornhøyttalere for sikkerhetsskyld. har man nok effekt så har man nok effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du seier om watt er heilt sant. Einaste måten å måla effekt på er joule/sekund.

Det du seier om hestekrefter er derimot ikkje rett. Hestekrefter er ikkje ein definert standard. Internasjonale hk og britiske hk er feks ikkje like mange watt. Men eg seier ikkje at diesel hk er sterkare enn bensin hk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke greia med at ingen høyttalere kan få for mye watt. mange høyttalere med høy virkningsgrad f.eks trives bedre med lite effekt og lav dempningsfaktor for å få litt fylde og kropp nedover. sjeldent man slenger 1000watt klasse D på et par hornhøyttalere for sikkerhetsskyld. har man nok effekt så har man nok effekt.
    Det er mulig å ha en kraftig forsterker, men da heller skru ned volumet litt, høyttaleren klarer ikke vite forskjell. Dette skal jeg ikke si meg for sikkert på, men har man en for svak forsterker kan det være lettere å overdrive den (signalet begynner å klippe) og dette er ikke alltid like godt for en høyttaler. Klipping av signalet vil dog høres forferdelig ut :P

Riktig at dette er en myte. Balanserte kabler blir brukt hvis du har lange kabelstrekk og hvor støy kan bli en faktor. Balanserte kabler vil på ingen måte endre lyden annet enn å redusere støynivået.

En annen myte jeg gjerne vil ta opp er at forsterkere låter forskjellig fra hverandre. Er forvrengingen lav nok, frekvensresponsen god nok og utgangsimpedansen lav nok vil det være umulig å høre forskjell mellom to forsterkere. Både forvrenging og frekvensresponsen er latterlig god hos enhver brukbar forsterker, ofte <0.2%THD og 20-20000hz -0.1dB

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto Vis post
    En annen myte jeg gjerne vil ta opp er at forsterkere låter forskjellig fra hverandre. Er forvrengingen lav nok, frekvensresponsen god nok og utgangsimpedansen lav nok vil det være umulig å høre forskjell mellom to forsterkere. Både forvrenging og frekvensresponsen er latterlig god hos enhver brukbar forsterker, ofte <0.2%THD og 20-20000hz -0.1dB
    Ikke helt uenig ,men slike måleverdier kan si veldig lite om hva som skjer når forsterkeren driver en faktisk høytaler og ikke bare en ren ohm test last.

Er forskjellene i forvrengningen og frekvens responsen lav nok ved drift av virkelige høytaler laster, så er jeg mer enig.

Forskellene på å drive forskjellige høytalere kan jo være ganske store, samt at høytalere flest vel også er milevis unna <0.2%THD og 20-20000hz -0.1dB, så det er vel mange faktorer som spiller inn når man sammenligner hørbare forskjeller på forsterkere i praksis.

Når det gjelder balangserte kabler osv så er det vel ikke helt uten betydning hvordan elektronikken i begge ender av kabelen jobber heller...

Synes ellers det at HIFI verdenen er såpass full av myter, er med på å gjøre den insteressant også. Det gjør på en måte sitt til at man kan sette seg mer inn i tingene selv slik at man også kan vurdere gyldigheten av slike "sannheter" mer selv også.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wishmaster Vis post
    I første innlegg var det veldig mye personlige meninger vil jeg si. Bidrar vel heller til å skape myter eller misforståelser enn å oppklare dem.
    Helt enig. I tillegg slenges det på at det "nødvendigvis" (min formulering) er forskjell på musikksubber og kinosubber. At trådstarter ikke har fått det til, betyr jo ikke at det er sånn. Og så en liten bønn. Mange bruker utropstegn alt for mye. For meg blir det aggressivt, og travelt å lese. Man får fint frem et poeng uten å "rope".

Mange myter er delvis sanne, mye fordi det avhenger av type utstyr og om det er satt opp riktig. Feilen er at mange gjør sin personlige erfaring til allmenn, og legger den ut på nett som "den ene og fulle sannhet".

Myte: "Store elementer er trege".

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi verden er interssant nettopp fordi det oppstår slike myter. I fagmiljøene som lager audioutstyr sitter ingeniørene ofte og klasker seg i pannen av uttalelser og påstander som florerer ute i (salgs)miljøene. "Men det jo ikke sånn det fungerer". "Det går jo ikke an".

Ta f.eks. skineffekten som enkelte kabelprodusenter hevder bedrer kabelen dersom kabelen blir trukket med sølv. Ja, det hjelper. Ja, skineffekt er av betyding. Men nei, kun i høye MHz/GHz-området, IKKE på audio.

Ett poeng her er at produsentene av HiFi har enkelt sagt to valg for å tjene penger: A) Lavpris, høyvolum. Dette er bransjen som foregår i Asia. Våre europeiske og amerikanske produsenter har ikke nubbsjangs til å henge med i dette fordi våre kostnader er for store. Så da sitter vi igjen med B) Høykvalitet, lavvolum. Man legger en del mer i komponentvalget og i det tekniske designet for å distansiere seg fra A-gruppen. Man bruker også forholdsvis mer tid og ressurser på designet fordi man skal selge en opplevelse (for å forsvare den høyere prisen).

Det finnes også dem som kun selger en opplevelse, og som ikke gir teknisk forbedring i forhold til hva prisen skulle tilsi. Jeg klassifiserer 100k+ kabelbransjen her. No way (faglig sett) en 100k kabel er 1000 ganger bedre enn en til 100,-. Men et 200k stereoanlegg vil ikke se bra ut med en Clas Ohlson HT kabel. Så her kommer opplevelsen inn. På samme måte som Ferrari skiller seg fra vanlige biler.

Problemet oppstår når menigmann skal skille mellom ekte tekniske egenskaper og disse "opplevelsene". Produsentene tier selvsagt stille fordi de er interesser i salg.

Til slutt noen myter fra meg:

- Det er av betydning hvilken vei man kobler høyttaler og signalkabelen. Nei. Lyd er vekselstrøm hvor strømmen skifter retning. Summen av strømmen frem og tilbake skal være 0 (altså uten DC/likestrøm).

- Filter på 230V hjelper på lyden fra en forsterker. Ja og nei. Aller mest nei, fordi dersom forsterkeren er fornuftig satt sammen, skal filteret i strømforsyningen være nok til å filtrere ut ulumskheter. Ja, hvis man har jordfeil osv. Men det er en feil.

- Det er av betydning hvilken vei stikkontakten er satt inn. Nei. Forsterkere er symmetrisk bygd og det er myndighetskrav i norge og EU at de to fasene som går inn i forsterkeren skal behandles likt. Får man brum e.l. i HT hvis man har kontakten en vei, men ikke den andre så se over. Da har man jordfeil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt uenig ,men slike måleverdier kan si veldig lite om hva som skjer når forsterkeren driver en faktisk høytaler og ikke bare en ren ohm test last.

Er forskjellene i forvrengningen og frekvens responsen lav nok ved drift av virkelige høytaler laster, så er jeg mer enig.

Forskellene på å drive forskjellige høytalere kan jo være ganske store, samt at høytalere flest vel også er milevis unna <0.2%THD og 20-20000hz -0.1dB, så det er vel mange faktorer som spiller inn når man sammenligner hørbare forskjeller på forsterkere i praksis.
    Produsentene er kjente for å overdrive sine måleverdier og frekvensresponsen i en ressesiv last vil ikke være lik som i en induktiv last (som en høyttaler). Sistnevnte vil bero på utgangsimpedansen til forsterkeren da denne vil forme et filter med høyttaleren, men som sagt så er utgangsimpedansen som oftest ekstremt lav. Det er gjort tester på forsterkere siden 70-tallet, ta en titt på Richard Clark $10,000 Amplifier Challenge. Jeg syns reglene er veldig fornuftige, likt volum på begge forsterkere, lik frekvensrespons, ikke mer enn 2%THD etc. Enhver forsterker du får kjøpt i butikken i dag passerer disse kravene med glans. Forsterkerteknologien er såpass gammel og såpass god, det er en walk in the park å forsterke noe så simpelt som et lydsignal.

Veldig godt innlegg Midas, jeg er helt enig. Som jeg nevnte så har forsterkerteknologien vært perfekt i mange mange år så produsentene må ha gått andre veier for å konkurrere og bevise at sine produkter er bedre enn sine konkurrenter sine. Jeg var tidligere veldig opptatt av hifi, kjøpte inn nye høyttalere og forsterkere annenhver måned for å se hvilke forsterkere som passet til hvilke høyttalere etc. Etter at jeg begynte å interessere meg for elektronikk gikk fokuset over til bygging av forsterkere i stede. Etter å ha lært om hva som faktisk foregår inne i en forsterker har hifi interessen dabbet kraftig av og jeg føler meg på mange måter dum for hvordan jeg var for en del år tilbake :P

- Det er av betydning hvilken vei man kobler høyttaler og signalkabelen. Nei. Lyd er vekselstrøm hvor strømmen skifter retning. Summen av strømmen frem og tilbake skal være 0 (altså uten DC/likestrøm).
    Det er viktig at alle høyttalere er koblet likt, hvis ikke vil du få 180 grader faseforskyvning mellom dem.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Nybegynner innen Hifi
    By Kray in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 09-17-2011, 14:39
  2. Sjargong innen Hifi - hva legger du i ord og uttrykk?
    By FV. in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 07-09-2011, 01:32
  3. Hvor viktig er design innen hifi for deg?
    By Gilmour in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 69
    Siste melding: 04-26-2011, 20:52
  4. Det skjer mye muffins i hifi verdenen gitt :p
    By Taskeladdn in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 10-11-2008, 02:43
  5. Utdanning innen lyd/elektronikk? (HIFI)
    By Håvard90 in forum Generell chitchat
    Svar: 4
    Siste melding: 12-09-2005, 12:57

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •