Myter, gode vandre historier og betraktninger innen hifi verdenen... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 119
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    vet ikke når TAD begynte med berylium membraner,men ikke 20-40år siden vel?
    Mener de kom på markedet på 70-tallet. Så det skulle tilsi ca. 40 år.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på her - mye bra ting Orso du har oppsummert og avslørt agendaen. Jeg legger til en ting til - film er best i surround med subwoofere. Bare tull og en kunstig illusjon, skapt for at vi skal kjøpe flere høyttalere.

Det samme med film - siden vhs kom så har egentlig bildekvaliteten gått ned. Produsentene har kun fokusert på innpakning og design - typisk eksempel er steelbooks.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    (som tydeligvis er brukt innen bilbransjen). Den mest brukte ellers er 746W=1hk.
    1/1.36 blir 0,735. Dette var det vi benyttet for å regne om fra kW til hp (maskinistskolen), og det er metrisk, ikke imperialsk. Den imperialske kan også benyttes, men da må du regne om alt til pund og kubikkinch etc. Vi bruker kun kW i min bransje, da pølsedyret ikke nevnes med navn (overtro).
    Som du nevner over, er W og J en bedre definisjon å regne etter

Tilbake til topic? :P

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Henger meg på her - mye bra ting Orso du har oppsummert og avslørt agendaen. Jeg legger til en ting til - film er best i surround med subwoofere. Bare tull og en kunstig illusjon, skapt for at vi skal kjøpe flere høyttalere.

Det samme med film - siden vhs kom så har egentlig bildekvaliteten gått ned. Produsentene har kun fokusert på innpakning og design - typisk eksempel er steelbooks.
    Jeg vil heller ha subber enn ikke subber når jeg ser film eller hører på musikk. Smaken er som baken.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post

Dette er en spøk ikke sant?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bare for å illustrere et lite poeng - uten å gå i strupen på noen.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen myter / kontroverser:

- En forsterker må spilles inn for å låte bra

- En høyttaler må spilles inn.

Kjør debatt!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjør debatt!
    At høyttalere forandrer seg vet vi fra målinger. Hva som er hørbart av målingene kan dog sikkert diskuteres. Mener selv og ha opplevd litt forandring med noen høyttalere. Spesielt litt oppstramming av bassen. De siste jeg har hatt, har jeg derimot ikke merket noe forskjell med innspilling. Produsentene mente også at de ikke trengte innspilling og forandret seg ikke.
    http://www.gr-research.com/myths.htm
    http://www.audioholics.com/loudspeak...act-or-fiction

Med elektronikk så er det mer usikkert og trolig ytterst sjelden, men ting tyder på at det finnes noe elektronikk som trenger noen timer på seg. Har opplevd en gang at en forsterker endret seg med innspilling.
    Hadde en Thule IA350 integrert forsterker hvor hovedkort gikk dukken. Så og si alt sitter på hovedkortet. Det ble skiftet og da forsterkeren kom tilbake opplevde jeg en tydelig hardhet i lyden som jeg ikke hørte før. Lyttet flere ganger med mange timers mellomrom og det var det samme. Så forsvant det som dugg for solen etter en del timer. Usikker på hvor mange. Kan ha vært innen fem timer eller mellom fem og ti timer. Etter det var det ingen ytterligere forandring.

Opplevelsen kan selvsagt ha vært placebo, men virket reelt for meg. En slik hardhet i lyden har jeg f.eks ikke erfart på samme måte når jeg har vært trøtt eller stresset. Har forøvrig aldri erfart noe lignende verken før eller etter med annen elektronikk. Har ikke noe svar på hva som var årsaken.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg første post kommer med flere feilaktige myter enn den oppklarer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub og 5 kanalar løftar filmopplevinga betrakteleg for min del. Om 4 eller 6 kanalar ekstra er verd det, er eg usikker på.

Må inrømma eg er veldig usikker på kva som er mytar og kva som er sant/hørbart for tida.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Sub og 5 kanalar løftar filmopplevinga betrakteleg for min del. Om 4 eller 6 kanalar ekstra er verd det, er eg usikker på.

Må inrømma eg er veldig usikker på kva som er mytar og kva som er sant/hørbart for tida.
    Heh, da svarer jeg med en annen myte

- Hørselen er bedre enn hva man klarer å måle med måleutstyr. Et argument ofte brukt i HiFi for å argumentere at det låter bedre selv om tekniske målinger viser ingen forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan godt bygge litt på den, Midas:

Myte: Rene sinusbølger beskriver ikke dynamikken i musikken godt nok og det er derfor uegnet å bruke en sinustone som testsignal ved testing av forsterkere.

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    En til som også omhandler høyttalere:

- Høyttalere fra en og samme produsent blir alltid bedre jo høyere prisen er. Altså at lydkvaliten stiger med de dyrere modellene

Man skulle tro det, men slik er det ikke. Ofte kan en god toveis stativhøyttaler være totalt sett bedre enn flaggskibet som f.eks er en fireveis. Og selv om elementene er større, at det flytter mer luft og går dypere, så har man innført kompromiss på andre områder som totalt sett trekker konstruksjonen ned på det vesentlige.
    Enig! Små to-veis høyttalere er ofte lettere å få til å spille bra i et "vanlig" rom også, men krever merkelig nok ofte ganske kraftige forsterkere for å låte optimalt.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør debatt!
    Høyttalere må definintivt spilles inn!
    Om elektronikk må det vil jeg ikke si noe bastant om, det vet jeg for lite om.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor Vis post
    Personlig synes jeg første post kommer med flere feilaktige myter enn den oppklarer.
    Som foreksempel?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wishmaster Vis post
    I første innlegg var det veldig mye personlige meninger vil jeg si. Bidrar vel heller til å skape myter eller misforståelser enn å oppklare dem.

F.eks første punkt vedrørende watt, et klart definert teknisk begrep som ikke er plass til synsing. 1 Watt er 1 Watt om det kommer fra Rør-, klasse A, klasse AB eller klasse D. At de oppleves forskjellig er en annen sak. Havner i samme kategori som de som hevder at dieselhester er sterkere enn bensinhester. En hestekraft er også et klart definert begrep og er ikke avhengig av hvor denne hestekraften kommer fra.
    Dette er jo bare sprøyt! Watt måles rett og slett ikke på lik måte og det kan virke som om alle produsenter gjør som de vil der. Sett en 2x120 watts Rotel ved siden av en 5x120 watts surround forsterker, så skjønner du at dette er bare tull!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare sprøyt! Watt måles rett og slett ikke på lik måte og det kan virke som om alle produsenter gjør som de vil der. Sett en 2x120 watts Rotel ved siden av en 5x120 watts surround forsterker, så skjønner du at dette er bare tull!
    Sprøyt? 1W=1J/1s. Wrms=Wpeak/sqrt(2). Det er lite rom for usikkerhet.

Watt=watt, men det som gjør at effekten oppgis veldig forskjellig fra produsent til produsent er at de ikke alltid oppgir tidsrommet forsterkeren skal levere en viss effekt. De som oppgir kontinuerelig effekt (uavhengig av tid) syns jeg er den mest ærlige. De fleste produsentene vil oppgi den maksimale utgangseffekten før klipping, men denne effekten kan ikke opprettholdes spesielt lenge pga. for svak strømforsyning eller for små kjøleelementer.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto Vis post
    Sprøyt? 1W=1J/1s. Wrms=Wpeak/sqrt(2). Det er lite rom for usikkerhet.

Watt=watt, men det som gjør at effekten oppgis veldig forskjellig fra produsent til produsent er at de ikke alltid oppgir tidsrommet forsterkeren skal levere en viss effekt. De som oppgir kontinuerelig effekt (uavhengig av tid) syns jeg er den mest ærlige. De fleste produsentene vil oppgi den maksimale utgangseffekten før klipping, men denne effekten kan ikke opprettholdes spesielt lenge pga. for svak strømforsyning eller for små kjøleelementer.
    Matten bak er definitvt ikke sprøyt. Sprøytet kommer først når du mener at hvermansen skal kunne vite dette. De fleste tar bare antall watt som oppgis og tenker ikke spesielt mere over det. Noe som da blir helt feil. Derfor er ikke watt watt!
    Så lenge det ikke er en fast norm for ALLE data rundt dette, så er watt begrepet totalt ubrukelig for de fleste. Det er vel noe vi kan enes om?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einig med begge. Wstt er watt, same kva produkt den kjem frå. Korleis produsentane måler og oppgir watt er derimot noko anna.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Som foreksempel?
    1.: Upresist, effekten er ett av de viktigste faktorene på en forsterker, da kvalitetsforskjellene er små. Det er dog ett poeng at det måles på forskjellige måter av forskjellige produsenter.

2. : Høyttalere er definitivt viktigst, det er generelt ett godt råd å fokusere mest på det.

3. Enig i at påstanden ikke er sann, ikke helt enig i at det er så mye lettere å få stativhøyttalere til å spille bra.

4. Feil, det er tilgode å bli saklig bevist at kabler betyr noe, det er du som forfekter myter.

5. Litt usikker på hva slags mye dette er, er det noen som tror at anlegg ikke høres forskjellig ut?

6. Som over, alle vet vel at hi-fi-klubben er en butikk?

7. Enig

8. Blindtester viser at du tar feil, det er liten kvalitetsforskjell på forsterkere. Musikk høres best ut på surround, forutsatt kompetent mixing.

9. Man spiller fint dypere enn man trenger på fest med en 10-tommer.

10. Bass er ett mangfoldig begrep, så man kan si en sub spiller bass, men de to begrepene betyr ikke det samme nei.

11. Nye produkter er jevnt over bedre, du kan alltids finne noe som kostet mye for 15 år siden, som er bedre enn noe som er dårlig designet i dag osv, men over det jevne så går ting framover, også her.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nybegynner innen Hifi
    By Kray in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 09-17-2011, 14:39
  2. Sjargong innen Hifi - hva legger du i ord og uttrykk?
    By FV. in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 07-09-2011, 01:32
  3. Hvor viktig er design innen hifi for deg?
    By Gilmour in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 69
    Siste melding: 04-26-2011, 20:52
  4. Det skjer mye muffins i hifi verdenen gitt :p
    By Taskeladdn in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 10-11-2008, 02:43
  5. Utdanning innen lyd/elektronikk? (HIFI)
    By Håvard90 in forum Generell chitchat
    Svar: 4
    Siste melding: 12-09-2005, 12:57

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •