Ny platespiller eller Pickup

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny platespiller eller Pickup

Jeg har en Project Debut platespiller med Ortofon OM3E pickup. Brukes sammen med en Bellari rør-RIIA.

Er ikke helt fornøyd med lyden fra vinylspilleren, og tenker at det er på tide og gjøre forbedringer. Jeg lurer på om noen har tanker om hva som er greiest å gjøre? Platespilleren har begynt å se ganske herpa ut, og den kunne helt sikkert hatt godt av å bare byttes ut.

På den andre siden ser jeg at de fleste platespillere ikke gir særlig løft når det kommer til Pickup.

Ser for meg 4-5 tusen skal brukes på en vinyloppgradering. Noen tips?

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få en bedre opplevelse med en bedre pick up, gitt at spilleren du i dag har fungerer som den skal. Om den ser slitt ut trenger jo ikke bety noe.
    OM3 er jo en type pickup "som følger med spilleren". En Ortofon 2M red eller blue vil nok gi et kraftig løft i lyden.

Ellers har du jo et rimelig greit RIAA trinn. Har du forsøkt med andre rør i dette?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

har ikke forsøkt å bytte rør nei. Tenkte ikke på det en gang. kanskje noe jeg kan leke meg med.

Men først og fremst må jeg ha ny kilde Godt poeng om at det er pickup som teller. Har sett på Red og Blue, men usikker hvor stort løft de gir vinylen min.

Noen som kan fortelle meg litt om forskjellen på Ortofon Red og Blue?

Hvor mye har "anti-skate" loddet å si for ting? har visst mistet den ser jeg.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, den største forskjellen får du med å gå opp fra OM3 til M2 Red.
    2M er litt bedre på de fleste områder som dynamikk, detaljer mm. Selv har jeg oppgradert fra 2M red til blue og har ikke angret.

Anti skate loddet forsåvidt viktig for å holde nålen stabilt i sporet slik at den ikke trekker inn mot senter av spilleren.
    Regner med at du får tak i nytt lodd hos hvilken som helst Pro-ject forhandler, evt. Ebay.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 2M Blue i bestilling

Noen tips hvordan jeg skal bytte den. Aldri byttet en pickup tidligere i mitt liv. Må jeg ha vekt eller noe?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som forresten vet hvor de selger platespillere uten PickUp. Tror jeg må ha ny platespiller til den flotte nye Pickupen

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger absolutt en god pickup vekt, ellers kan du bare glemme å sette den inn selv.

Mange/de fleste platespillere får man vel kjøpt uten pickup - hvilken prisklasse?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å laste ned en protraktor fra f.eks. Vinylengine.com, print den ut og bruk den ved montering av ny pickup. Pickuppen må monteres så nøyaktig som overhodet muligt, 1 mm avvik er maks du kan ha. Ved justering, sett stifttrykket til 1 gram og slå antiskating av, tape platetallerknen fast til plinten, eller sett noe papir under tallerknen så den ikke kan bevege seg. Da må du justere stifttrykk og antiskating til anbefalt verdi til slutt.
    Ortofon Red, Blue og Black tilsvarer den gamle serie OM 10, 20 og 30 i forskjell på kvalitet.
    Jeg ville ikke eksperimentere med rør, pickup er det første du bør konsentere deg om, OM3E er ikke god. Alternativt kunne du ha gått for en OM20 eller 30 forpart og satt denne på det OM huset du har, det hadde også vært en stor oppgradering. Ortofon Red er også en nødløsning, så det var bra du gikk for Blue.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er din Project eksakt 222mm kan du sikkert bruke en Rega protraktor, se litt lenger nede på siden her. Veldig viktigt du ikke bruker hvilken som helst.
    Ellers, om du har en windows pc kan du logge deg på http://conradhoffman.com/chsw.htm , åpne Custom Arc Template, legg inn dine data, kalkuler og print ut. Se til når du printer ut at skala er helt korrekt, ellers må du justere printer innstillinger.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alfa omega det Niels Nielsen nevner over her. Hvis du er skeptisk er det antageligvis bedre å betale ett par hundringser for å få butikken til å montere pick up for deg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte link til bl.a.a Rega protraktorer : http://www.vinylengine.com/cartridge...tractors.shtml
    Det går fortsatt ikke an å redigere, ikke kan jeg legge inn bilder heller.....

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen. Tror jeg gjør dette på lettest mulig måte, og leverer den på Soundgarden når pickupen har blitt levert dem. Går ut fra at de hjelper med slike ting(?). noen som kjenner til prisen de tar for det?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på du ikke vil gjøre det selv? Jeg ville vite hvilken mal de bruker, og jeg ville kontrollere innstillingen når jeg får platespilleren tilbake, uansett må du selv justere stifttrykk osv når du får den hjem. En elektronisk stiftvekt får du billigt på Ebay, se etter de der tar 5 gram. Eller du kan nulstille armen og da innstille rett stifttrykk på nytt.
    http://gizmodo.com/5216965/how-to-ca...possible-sound
    http://www.theabsolutesound.com/arti...ono-cartridge/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •