Abrahamsen DAC eller Optisk Kabel fra pc til reciver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Abrahamsen DAC eller Optisk Kabel fra pc til reciver?

Har et lite spørsmål. Er det noe spesielt forskjell på lyden om jeg bruker DAC fra pcn til reciveren en om jeg bruker Optisk digitalt fra pcn til reciveren?
    Fikk med meg en Abrahamsen A-DAC når jeg handlet en klasse A forsterker.

Takker på forhånd for hjelp

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å teste selv det , men jeg tviler på at forskjellen blir særlig stor.

Du får kanskje noe lavere nivå ved bruk av dac'en , så det er noe å være obs på under sammenligningen.

Høyere betyr ikke nødvendigvis bedre !

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo veldig ann på hva slags receiver da?

En A-DAC koster jo i utgangspunktet ikke så mye, men skal være grei til musikk.
    Receiever har vel sansyneligvis 5.1 lyd, så det er vel to vidt forskjellige DA konvertere, vil jeg tippe...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Det kommer jo veldig ann på hva slags receiver da?

En A-DAC koster jo i utgangspunktet ikke så mye, men skal være grei til musikk.
    Receiever har vel sansyneligvis 5.1 lyd, så det er vel to vidt forskjellige DA konvertere, vil jeg tippe...
    En receiver KAN dekode 5.1 lyd. Får den et stereosignal så gir den jo også stereo ut (hvertfall i Direct mode)
    Så dette har nok ikke mye med saken å gjøre sånn sett.
    Hvilken receiver det er snakk om kan nok ha litt å si , men uansett så er forskjellene ganske små mellom dac'er nå i dag !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    En receiver KAN dekode 5.1 lyd. Får den et stereosignal så gir den jo også stereo ut (hvertfall i Direct mode)
    Så dette har nok ikke mye med saken å gjøre sånn sett.
    Hvilken receiver det er snakk om kan nok ha litt å si , men uansett så er forskjellene ganske små mellom dac'er nå i dag !
    Små forskjeller?
    Hmmmmm, kan ikke si meg enig i det. Det må være når du bruker en receiver som fortrinn!

Alle DAC'er er forskjellige, så selvfølgelig har det noe med saken å gjøre. Det kan hende at A-DAC er bedre på musikk, det er noe han må teste og finne ut.
    Når det er sagt, jeg tviler på at en receiver vil kunne gi de helt store forskjellene, med mindre det er en veldig dyr en.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Små forskjeller?
    Hmmmmm, kan ikke si meg enig i det. Det må være når du bruker en receiver som fortrinn!

Alle DAC'er er forskjellige, så selvfølgelig har det noe med saken å gjøre. Det kan hende at A-DAC er bedre på musikk, det er noe han må teste og finne ut.
    Når det er sagt, jeg tviler på at en receiver vil kunne gi de helt store forskjellene, med mindre det er en veldig dyr en.
    Ja det beste er jo selvsagt å prøve det selv hjemme , og det har jo trådstarter mulighet til siden han har begge allerede - det er jo egentlig bare han som kan svare på dette spørsmålet.
    Og du har et poeng - forskjellen er såpass liten på dac'er , at en billig receiver vil ha problemer med å skille det.
    Og en dyr receiver har såpass god dac innebygget , at forskjellen blir liten da også.

Og hvis man ønsker å kjøre med reciverens RK osv. også til musikk , så blir hele vitsen med ekstern dac borte , da man får ekstra A/D- D/A konverteringer.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •