CM10 straks i hus - må jeg oppgradere noe for at de skal spille bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question CM10 straks i hus - må jeg oppgradere noe for at de skal spille bra?

Nå har jeg spinket og spart til nye høyttalere, bestilt, og det ser ut som jeg endelig får de i morgen.

Er litt redd for at utstyret jeg har blir for dårlig til å drive de "skikkelig", men får prøve meg frem og ta oppgraderingene litt etterhvert.

For å ha sagt det, så kan jeg lite om det rent tekniske på området, men jeg liker god lyd.

Det jeg har i dag av forsterkere er:
    1 * Yamaha RX-V2700 (kjøpt i 2007 eller 2008 tror jeg)
    1 * Abrahamsen V4 (ikke oppgradert versjon)

Bakgrunn for kjøp og valg av høyttalere:

Jeg kjøpte et "billiganlegg" på ljudia for snart 10 år siden. (Et helt 5.1 sett) og en yamaha rx-vxxx (husker ikke helt..) . Det er iallefall et par Zachry Mindtec F1 fronthøyttalere, to digre beist med 2*8" basser, en 5" mellomtone og en diskant som for lenge siden har hørt sine bedre dager, som nå byttes ut. Resten av det samme høyttalersettet har jeg fortsatt, men får bytte ut etterhvert som økonomien tillater det.

I ettertid har jeg oppgradert forsterker, og i tillegg skaffet meg en effektforsterker, da det i festlige lag hendte at den jeg hadde før skrudde seg av etter hardkjør i noen timer... Liker veldig godt klangen som Yamahaen gir, og håper jeg beholder litt trøkk når jeg nå får de nye høyttalerne, men med en penere lyd.

Bruk:
    Jeg spiller mye forskjellig musikk! Alt fra 90-tallets dance/trance til Clapton, Roxette, Toto og ACDC. Hender seg jeg kan guffe opp Oslo Gospel Choir sitt julealbum (vanligvis ikke i September - litt tidlig for en som for lenge siden har sluttet å glede seg til besøk av nissen, spesielt når nissen er en selv - hmpf), eller noe topp20 hvis det er stemning for det.

Må innrømme at det er mest Streaming fra spotify (er det som å banne i kjerka her?), da jeg er lei av å måtte lete fram cd'er når de får plass i en harddisk som tar omtrent like mye plass som et halv cover.. og jeg sluttet vel egentlig både å kjøpe cd'er og laste ned når spotify ble tilgjengelig.

Høyttalerne brukes også mye til film, både blu-ray, streaming fra Netflix og diverse fra pc'en.

Valg av høyttaler:
    Høyttalerne jeg har - har forsåvidt fungert bra de, til nå.. Men det er for mye bass og lite "pen" lyd.
    Savner mellomtone, og diskanten er som sagt mer eller mindre ødelagt.

Da jeg hørte klangen i B&W CM8 og 9 for et par år siden, ble jeg nesten forelsket, og jeg "måtte" ha noe bedre. I samråd med min bedre halvdel, bestilte jeg derfor i sommer et par CM9 (De kom glatt igjennom WAF-faktor-testen, så jeg syns jeg var heldig som fikk kjøpe såpass store høyttalere..), før jeg samme dag så på facebook at CM10 ble lansert. Jeg hadde lest i en del tråder her på forumet at flere har vært skuffet over trøkket i CM9, så jeg tenkte at ja, lyden er nesten perfekt, men mangler litt bass, hvorfor ikke kline til med CM10 som er "helt like", men med et ekstra basselement.... og da de ble priset til "bare 6k" mer, så tenke jeg skitt au, disse høyttalerene kan jeg ha i hvertfall 20 år .

Oi ble veldig lang post dette, men uansett.. mine spørsmål er:

Er det noe dere ser at jeg bør oppgradere, eller tror dere at det vil funke greit med Abrahamsen til å drive frontene og Yamahaen til resten?
    Sist gang jeg snakket med noen på hifiklubben ble jeg rådet til å kvitte meg med abrahamsen og skaffe meg en M3... Men den koster jo nesten like mye som høyttalerne ny, og det passer ikke inn i budsjettet akkurat nå. Hva med en ekstern DAC for lydbehandling på det som kommer av lyd fra pc'en? Har det noe for seg?

Ole

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv først!
    Det å få til et anlegg der komponentene matcher hverandre godt er utfordrende, og krever gjerne en del prøving og feiling. Jeg vil tro at du først må bruke et par hundre timer på å spille høyttalerne inn, så vet du hvordan det låter sammen.

Jeg vil tro at dette bør være en god match, har hørt at Abrahamsen spiller som gamle Electrocompaniet, så det bør være bra. Yamaha-forsterkeren din er god nok i massevis til surround-høyttalerne dine.

Det du evt. bør tenke på i neste omgang er å få en senter som litt bedre matcher fronthøyttalerne, slik at du får samme klang i hele frontrekka.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ht så gode som CM10 hadde det ikke vært dumt med elektronikk fra NAD (M-serien) eller Cambridge sin 800 serie for eksempel.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du må oppgradere noe for at de skal spille bra? I utgangspunktet ikke.

Før du stiller det spørsmålet er det to enkle ting som bør gjøres før du trenger å bytte noe som helst. Det første er å plassere høyttalerene riktig og det andre er akustikktiltak i rommet. Gjøres dette ordentlig er det som regel en mye større bidragsyter enn å bytte/oppgradere elektronikk. Plassere høyttalerene riktig er gratis og det trenger ikke koste mange kronene å utbedre akustikken i rommet.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du må oppgradere noe for at de skal spille bra? I utgangspunktet ikke.

Før du stiller det spørsmålet er det to enkle ting som bør gjøres før du trenger å bytte noe som helst. Det første er å plassere høyttalerene riktig og det andre er akustikktiltak i rommet. Gjøres dette ordentlig er det som regel en mye større bidragsyter enn å bytte/oppgradere elektronikk. Plassere høyttalerene riktig er gratis og det trenger ikke koste mange kronene å utbedre akustikken i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne karen er meget godt fornøgd med emotiva...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar..
    Har nettopp vært og hentet høyttalerne på Hifiklubben, så gleder meg som en unge til å komme hjem å få de koblet opp!
    Han ene som jobber der, mente at det kunne ta 300-350 timer å spille de inn (visstnok det de hadde opplevd med B&W tidligere hvertfall).

Har også som foreslått over her tittet på B&W CM2 som senter, som sannsynligvis vil passe en god del bedre klangmessig, enn mindtech saken som står der nå.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, dette blir sikkert gøy! Har holdt på å kjøpe CM serien til b&w flere ganger selv, låter helt suverent.

Bare en liten observasjon; fra hifiklubben sin hjemmeside: "Derfor tilbyr vi 14 dagers åpent kjøp slik at du kan få en realistisk lytteopplevelse i ditt eget hjem før du gjør tar et valg om å beholde varene."

14dager*24timer = 336timer --- Så beleilig at det tar sånn ca akkurat 300-350 timer å spille de inn mtp åpent kjøp tiden til hifiklubben just saying...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ender: Haha, ja det var veldig beleilig.. Men jeg har ingen planer om å returnere de foreløpig), så det går bra.

Nå har jeg såvidt fått koblet opp og spilt musikk noen timer, samt sett litt film.
    Veldig fornøyd, fantastisk klar og fin mellomtone og diskant.
    Har ikke spilt så høyt enda, men tror det kan være bra trøkk i de også!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har veldig lyst på bilder

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med helt sikkert meget gode høyttalere nesquick.
    Henger meg på at bilder er veldig ønskelig, gjerne post noen bilder i B&W tråden her på forumet eller her.
    Hvilken farge/finish gikk du for? Har selv veldig lyst å oppgradere til CM10, gratulerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer senere i kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Valgte å gå for satin white, da de falt mest i smak hos min bedre halvdel, og "tar ikke like mye plass i rommet".

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nesquick Vis post
    Takk. Valgte å gå for satin white, da de falt mest i smak hos min bedre halvdel, og "tar ikke like mye plass i rommet".
    Hei

Gratulerer igjen, bilder av herlighetene må du poste ja.
    Mye lettere å skape seg et inntrykk av hvordan høyttalerne tar seg ut "live" på bilder herfra av eiere en promo bilder på nettet.

Tøft at du gikk for Satin White, er faktisk den finishen jeg vurderer selv om dagen.

Var det slik at du hadde CM9 fra før av?
    Om du hadde det, hvordan opplever du forskjellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino Vis post
    HeiGratulerer igjen, bilder av herlighetene må du poste ja.Mye lettere å skape seg et inntrykk av hvordan høyttalerne tar seg ut "live" på bilder herfra av eiere en promo bilder på nettet.Tøft at du gikk for Satin White, er faktisk den finishen jeg vurderer selv om dagen.Var det slik at du hadde CM9 fra før av?Om du hadde det, hvordan opplever du forskjellen?
    Hadde ikke CM9 fra før, men jeg hadde bestilt de når jeg fikk nyss om at CM10 var lansert.. Da greide jeg ikke dy meg... Her er noen bilder (hvis det er noe spesielt dere vil ha bilde av så si ifra)http://imageshack.us/g/1/10307103/

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke CM9 fra før, men jeg hadde bestilt de når jeg fikk nyss om at CM10 var lansert.. Da greide jeg ikke dy meg... Her er noen bilder (hvis det er noe spesielt dere vil ha bilde av så si ifra)http://imageshack.us/g/1/10307103/
    Takk for fine bilder.
    Høyttalerne er meget lekre, dette fikk man lyst på kan man si.
    Synes også at diskanten ser bedre ut enn først forventet.
    Må se å få ordnet meg en demo og få hørt dem, hvis de spiller like bra eller bedre enn de ser ut bør det være en fin oppgradering fra CM9.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du i sofaen foran anlegget og bedre halvdel på kjøkkenet - er vel slik det skal være :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nesquick;
    (hvis det er noe spesielt dere lurer på, så si ifra)
    HeiHva er målene på emballasjen de kommer i? Høyde, bredde og dybde?Står sikkert på dem, og vekten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino Vis post
    HeiHva er målene på emballasjen de kommer i? Høyde, bredde og dybde?Står sikkert på dem, og vekten.
    Hei.

Er ikke hjemme nå, men husker at de veide 39 kg per eske.
    Eskene var ca 1,40 m høye ca. Husker ikke resten av målene, med de fikk greit plass i en Audi A3 sportsback med setene lagt ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ihjen.. tok i litt på målene så jeg, 116-35-46 er riktig mål. Vekten er fortsatt 39 kg .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •