Trenger hjelp med sub i stereo-oppsett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med sub i stereo-oppsett.

Heisann!

Høyttalere: Dali Ikon 2 mk 2
    Forsterker: Harman Kardon 980
    Sub: XTZ 99 w12.16

Jeg har noen spørsmål angående oppkobling av subben i mitt oppsett.

1) Sub koblet via pre out på HK980 og innpå "LINE IN" på XTZ, ga en svekkelse i signalet til subben. Jeg måtte gaine mer forsterker på subben. Brukte tidligere en NAD c352 og den ga et mer normalt signal til subben. Hva er det som gjør dette? Brukte RCA kabel på begge forsterkerene. Har HK'n et lavere utgangsnivå til en ekstern forsterker enn NAD'n?

2) Kan jeg bruke high level input terminalene på subben? Vil dette være en bedre løsning? Hvordan kan jeg koble dette på den beste måten?

Min HK 980:

Min XTZ sub:

Håper å få noen gode svar på dette, har lest litt rundt på diverse forumer/tråder. Men fersk som jeg er, så blir jeg ikke klokere.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At nivået på pre-out er forskjellig, kan skyldes noe så enkelt som at effekttrinnene i de to forsterkerne har forskjellig gain. Altså at de har litt forskjellig forsterkningsfaktor. Høyere gain vil gi deg lavere nivå på signalet ut fra pre-out. Dette er helt uproblematisk - det er bare å justere suben slik at den låter bra - så får nivået bli det det blir.

Ganske mange mener at å koble via høyttalerterminalene gir en bedre integrasjon mellom sub og fronthøyttalere. Du kobler bare mellom høyttalerterminalene på forsterkeren til høynivåinngangene på suben. Fra L til L og fra R til R - + til + og - til -. Du trenger ikke rare kablene til dette. Slike høynivåinnganger har høy impedans, og trekker bare helt minimalt med signalstrøm fra forsterkeren.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt fra Ulf-B, bruk høynivå.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen kunne laget en kjapp skisse på dette forslaget hadde jeg blitt glad. Jeg koblet i alle fall ikke helt hvordan det var tenkt :-S
    Hvilke andre innstillinger foreslås for denne sub'n for god lyd i stereo oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt HK980 og XTZ sub selv. Mener jeg koblet høyttalerne på speaker A utgangen, og suben på speaker B utgangen. Jeg mener å huske at du kan velge å spille med både A og B inngangene aktivert samtidig.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt HK980 og XTZ sub selv. Mener jeg koblet høyttalerne på speaker A utgangen, og suben på speaker B utgangen. Jeg mener å huske at du kan velge å spille med både A og B inngangene aktivert samtidig. Med andre ord koble billig ledning fra B utgang på forsterkeren til høyttalerkoblingene på suben.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk de samme høyttaler utgangene på forsterkeren du bruker til høyttalerne, eller, om det er lettere kan du koble subben til høyttalerne istedet.
    Det er veldig simpelt, et parlysnettkabler, koble den ene kablen til den høyre høyttaler, pluss og minus. kablen kobler du til den høyre høyttaler terminal på subben. Samme med venstre side. Eller, som sagt, du kan også ta signalet fra høyttaler terminalene på forsterkeren.
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...-sub-high.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Har hatt HK980 og XTZ sub selv. Mener jeg koblet høyttalerne på speaker A utgangen, og suben på speaker B utgangen. Jeg mener å huske at du kan velge å spille med både A og B inngangene aktivert samtidig. Med andre ord koble billig ledning fra B utgang på forsterkeren til høyttalerkoblingene på suben.
    Har du prøvd biwiring med HK980? Altså ett par høyttalere med dobble ht terminaler. F:eks HIGH(diskant) -> A terminalene og LOW(bass) -> B terminalene?

Jeg vurderer å prøve dette selv, men i manualen står det at speakers B terminalene er beregnet på et ekstra HT-par. Videre påpeker de at det er viktig at alle høyttalerene er minst 8ohm impedans. Mine ikon mk2 er 6 ohm. Går det likevel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    At nivået på pre-out er forskjellig, kan skyldes noe så enkelt som at effekttrinnene i de to forsterkerne har forskjellig gain. Altså at de har litt forskjellig forsterkningsfaktor. Høyere gain vil gi deg lavere nivå på signalet ut fra pre-out. Dette er helt uproblematisk - det er bare å justere suben slik at den låter bra - så får nivået bli det det blir.

Ganske mange mener at å koble via høyttalerterminalene gir en bedre integrasjon mellom sub og fronthøyttalere. Du kobler bare mellom høyttalerterminalene på forsterkeren til høynivåinngangene på suben. Fra L til L og fra R til R - + til + og - til -. Du trenger ikke rare kablene til dette. Slike høynivåinnganger har høy impedans, og trekker bare helt minimalt med signalstrøm fra forsterkeren.
    Jeg vurderer å gå for ditt forslag å koble innpå høynivåinngangene. Men har det noe å si om jeg kobler fra forsterker til sub eller fra HT terminalene til sub??

Om jeg kobler via høyttalerterminalene; så skal jeg bare bruke venstre høyttaler til venstre input høynivåinngang og høgre høyttaler til høyre input høynivåinngang på subben?

Dette kan vel ikke skade forsterker på noen måte, i og med det trekker så lite strøm, er det sånn å forstå?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karpeoie
    Jeg vurderer å gå for ditt forslag å koble innpå høynivåinngangene. Men har det noe å si om jeg kobler fra forsterker til sub eller fra HT terminalene til sub??

Om jeg kobler via høyttalerterminalene; så skal jeg bare bruke venstre høyttaler til venstre input høynivåinngang og høgre høyttaler til høyre input høynivåinngang på subben?

Dette kan vel ikke skade forsterker på noen måte, i og med det trekker så lite strøm, er det sånn å forstå?
    M.h.t. kobling til høynivåinngangene på suben, kan du velge det som passer best. Fra forsterkerens høyttalerterminaler til subens høynivåinnganger - eller fra høyttalernes terminaler og videre til subens høynivåinnganger.

Fra høyre til høyre og fra venstre til venstre. Det er viktig at at polariteten blir riktig - altså fra pluss til pluss og fra minus til minus hele veien. Det er i og for seg ikke skadelig hvis polariteten blir feil - men du kan få hørbart dårligere lyd hvis du får bassignaler i motfase inn på suben.

Dette skader ikke forsterkeren på noen som helst måte. Slike høynivåinnganger på suber har såpass høy impedans at strømtrekket blir helt neglisjerbart. Ingen grunn til å bekymre seg. Du må selvsagt passe på at du kobler til med forsterkeren avslått og at det ikke er noen løse kobbertråder som kan komme i kontakt med hverandre - men det gjelder alltid når man skal gjøre slike koblinger.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd biwiring med HK980? Altså ett par høyttalere med dobble ht terminaler. F:eks HIGH(diskant) -> A terminalene og LOW(bass) -> B terminalene?

Jeg vurderer å prøve dette selv, men i manualen står det at speakers B terminalene er beregnet på et ekstra HT-par. Videre påpeker de at det er viktig at alle høyttalerene er minst 8ohm impedans. Mine ikon mk2 er 6 ohm. Går det likevel?
    Du kan godt bruke A- og B-terminalene slik du har tenkt. Fjerner du forbindelsesskinnene bakpå høyttalerne har du - sett fra forsterkerens synspunkt - koblet på to høyttalerpar. Ett par som spiller diskant og ett par som spiller bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Du kan godt bruke A- og B-terminalene slik du har tenkt. Fjerner du forbindelsesskinnene bakpå høyttalerne har du - sett fra forsterkerens synspunkt - koblet på to høyttalerpar. Ett par som spiller diskant og ett par som spiller bass.

Ja, har dobbelt opp med terminaler på høyttalersiden og forsterkersiden. Eneste jeg lurte på om det gikk med den forsterkeren jeg har, for i manualen står det at høyttalerene må være 8ohm om man kobler høyttalere på SPEAKERS B også. Mine dali er 6 ohm. Men jeg skal jo biwire ETT høyttalerpar, og ikke koble til 4 høyttaler som de bruker som eksempel i manualen.

Tror kanskje jeg skal prøve likevel, kan vel ikke gå så alt for galt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høyttalerkabler og subkabler komme i kontakt med hverandre? Tenker da enten i terminalutgangene på forsterker eller i høyttalerterminalene på høyttalerene. Må bare spør, er litt grønn på dette området.

Takk for hjelp forresten, ulf-b

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høyttalerkabler og subkabler komme i kontakt med hverandre? Tenker da enten i terminalutgangene på forsterker eller i høyttalerterminalene på høyttalerene. Må bare spør, er litt grønn på dette området.

Takk for hjelp forresten, ulf-b
    Du må jo ha kontakt i selve tilkoblingspunktet - altså i terminalen. Poenget mitt er at ingen "løse tråder" må komme i kontakt med hverandre. Dette kan være et problem hvis man bruker uterminert kabel og slurver med tvinning og tilkobling av kabelen. Da KAN man få mer eller synlige ledere som spriker i alle retninger - og er man riktig uheldig, kan det bli kontakt og kortslutning.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bruke RCA? skader ikke å bruke Gain/volumknappen på subben, er jo derfor den er der, nettopp fordi noen forsterkere har litt lav gain ut på sine utganger(og noen har høy) .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde bi-wiring på HK980 nå, og det ser ut til å funke bra

Bruker speakers A til high (diskant) og speakers B til low (mid/bass)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen vits i å bruke biwire, bare mer utgifter til kabler. Det er jo de samme utgangstransitorer der driver høyttaleren uansett om du bruker bare Speakers A eller Speakers A+B.
    Oppkobling av subben via høynivå har vi forklart flere ganger men er du redd for det bruker du bare rca som du gjorde før, og vrir gain opp litt. Gain bryteren er der jo for å tilpasse nivået....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ingen vits i å bruke biwire, bare mer utgifter til kabler. Det er jo de samme utgangstransitorer der driver høyttaleren uansett om du bruker bare Speakers A eller Speakers A+B.
    Oppkobling av subben via høynivå har vi forklart flere ganger men er du redd for det bruker du bare rca som du gjorde før, og vrir gain opp litt. Gain bryteren er der jo for å tilpasse nivået....
    Jeg ønsket bare å prøve det ut, da jeg hadde ekstra kabler liggende. Har forstått prinsippet med innkobling på høynivåinngangene på subben, takk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •