Best mulig lyd for pengene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best mulig lyd for pengene

Hva er konsensus blant de audiofile når det gjelder å få best mulig lyd for pengene?

Hva bør prioriteres og hva bør glemmes?

Si et budsjett på 20,000kr:

Bør det gå med 10,000kr til forsterker, 5000kr til høytalere og kabler og 5000kr til cd-spiller?

Eller hva med 7000kr på forsterker og 3000kr på ledninger?

Eller kanskje så store/dyre/gode høytalere som mulig som samtidig gir rom i budsjettet til en kraftig nok forsterker til å drive dem?

Etter å ha lest litt rundt på nettet er det overraskende lite støtte for at ledninger (med unntak av strømkabel) skal ha noen effekt på lyden. Har også lest om studier som mente å konkludere med at forsterkere hadde liten effekt på lyden sålenge de kunne gi høytalere tilstrekkelig mengde effekt uten å klippe.

Isåfall kan det virke som at den beste måten å få god lyd på er å spandere størsteparten av budsjettet på signalkilde/dac og høytalere mens ledninger og effektforsterker ble nedprioritert.

Er bedre å spare inn noen lappen på en komponent som gjør liten forskjell, og bruke de sparte tusenlappene på en komponent som utgjør merkbar forskjell.

Har også snakket med en av norges kanskje mer profilerte lydarbeidere og besøkt studioet hans, han mente at mesteparten av budsjettet på lyd burde bli brukt på rommet, fordi nesten alt vi hørte fra høytalere ble reflektert rundt i rommet. Han sa det var bortkastet å bruke penger på utstyr/høytalere som kan gjengi frekvenser som ikke finnes i rommet, vi kunne ikke høre de likevel. Han sa og at det var omtrent svindel å selge hifi-utstyr ifra egnede lytterom som låt helt annerledes når folk rigget det opp hjemme hos seg selv.

Å behandle en bil og isolere for lyd er helt essensielt for å få virkelig god lyd.

For meg virker det som at hifi-interessen i stor grad er en søken etter det fullkomne, og veldig få ser ut til å bli fornøyd og slå seg til ro. Kanskje svaret ligger i å søke etter det perfekte lytterommet og ikke dyrt utstyr som ikke kan yte optimalt i ubehandlede lytterom i vanlige hus?

Noen som har tanker eller erfaringer med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som å spørre seg hva er best av bmw og mercedes, det kommer ann på hva, hvor og hvordan den skal brukes. Og ikke minst hvem man spør.

Dette blir noe hver enkelt må tilpasse seg i sitt system, det er veldig mye som kan gjøres veldig mye bedre i rom rundt om men om man sitter i stuen med anlegget er det vel ikke aktuelt å polstre alle veggene med skummgummi.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Det blir som å spørre seg hva er best av bmw og mercedes, det kommer ann på hva, hvor og hvordan den skal brukes. Og ikke minst hvem man spør.

Dette blir noe hver enkelt må tilpasse seg i sitt system, det er veldig mye som kan gjøres veldig mye bedre i rom rundt om men om man sitter i stuen med anlegget er det vel ikke aktuelt å polstre alle veggene med skummgummi.

Jeg har inntrykk av at det kan bli litt som å sammenligne Rolex+Stormkjøkken eller komfyr+klokke til en som skal lage mat. Det er fort gjort å bruke av budsjettet på noe som ikke hadde vært nødvendig.

For de som har greie på pcer er det ikke noe problem å sette sammen en pc til hundretusen kroner som blir utklasset av en middels laptop for eksempel til spill. Bruksområde er veldig avgjørende siden ingenting er best til alt, alt har kompromisser.

Skal du kjøpe ny bil må du inngå kompromisser, stor lastekapasitet eller sportslige egenskaper, lavt bensinforbruk eller høy motoreffekt.

Og det blir som du sier med hifi-komponenter også, ulik bruk, smak og lignende gjør det umulig å finne noen fasit. Eller det er mulig men bare gjennom å prøvelytte utstyr med egne ører.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000 er alt for lite å bruke på høyttalerne når totalt budsjettet er 20 000.

De er tross alt den viktigste delen i et stereo anlegg.

Jeg foreslår at du bruker minst 8000 på HT. Eksempelvis B&W DM684 eller Dali Concept 8 - Begge får du for cirka 8000.

Deretter cirka 8000 på forsterkeri noe a la Cambridge, NAD, Denon etc

og resterende 4000 på CD og kabler.

10K på forsterker og 5K på CD spiller er greit dersom du planlegger at du fort kommer til å bytte ut dine høyttalere til noe dyrere og bedre, noe i klassen rundt 10 til 20 lapper.

Cambridge 851A (9998,-) er mer en godt nok til f.eks B&W CM9 (19 995,-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok brukt mest på høyttalere ja !
    Cd-spiller - noen som kjøper det nå om dagen da?

En Blu-ray spiller har du kanskje allerede?
    I så fall så duger denne i massevis hvis du kobler den til digitalt.

Så en ok forsterker med digitale tilkoblinger til 8-10 k , en 500 lapp på kabler , og resten på høyttalere som passer til rommet , og som du liker både lyd og finnish på.

Rommet er selvsagt en viktig komponent , og det har veldig mye og si hvilke muligheter man har mtp. plassering.

Er det utgangspunktet dårlig , så er det nok ingen vits å kjøpe så altfor dyrt utstyr uansett.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF62mk2. 8000kr

Primare I22 10000kr (tilbud: nå med DAC)

CDspiller, det er ikke noe som brukes så mye lengre?! Forsterkern her har DAC innebygget, så du kan koble til en grei Blurayspiller el. den . Sonos kanskje? . PC og MAC kan kobles rett inn i USB'en.

Produktene finner du hos Soundgarden.no

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring forandrer det "optimale" forholdet mellom høyttalere og elektronikk seg etterhvert som man beveger seg oppover i totalpris. Jeg skriver "optimale" i anførselstegn fordi dette er både høyst subjektivt og høyst flytende.

I et 20.000-kroners anlegg kunne jeg godt tenke meg å bruke rundt en 6-8.000 kroner på høyttalere, en 8-10.000 på forsterker og - bortsett fra kan hende en liten tusenlapp på kabler - resten på en DAC. Sånn cirka - avhengig av smak og behag.

I et dyrere anlegg - la oss ett eller annet sted i området 50-100.000 kroner - er min erfaring at høyttalerne begynner å bli såpass avslørende, at man med fordel kan øke DAC+forsterker-andelen. Selv ligger jeg på DAC+forsterker = ca. 3Xhøyttalere (1,5X hvis jeg tar med sub i regnestykket). Avslørende høyttalere - som man gjerne får etterhvert som prisen øker - kler av elektronikken på en helt annen måte.

Blant dem som har anlegg som koster som en butikkny personbil, ser jeg ganske ofte at elektronikken tar enda et hopp oppover - relativt sett.

Men generelt har jeg god erfaring med å koble god elektronikk til presumtivt antatt "dårligere" høyttalere - kan låte ganske bra tross alle advarsler. I hvert fall fremfor å koble dyre og gode høyttalere til mindreverdig elektronikk - jeg har aldri hørt noe som ligner på godlyd ut av noe sånt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000 på høyttalere, 5000 forsterker, 3000 på kilde og resten på akustisk behandling.. Kabler så kjøper jeg det billigste og beste..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere å feks kjøpe brukte høyttalere eller forsterker.
    Det har eg gjort,med vellykket resultat.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er viktig, men mange normalt møblerte rom har en naturlig demping som fungerer helt greit. Med budsjett i den størrelsen du snakker om er du uansett neppe i en situasjon hvor du kan spesialdesigne rommet for å få perfekt akustikk.

Så da gjenstår komponentene:

Mest til høyttalere, deretter en forsterker som kan til drive de, og normalt dimensjonerte kabler (er ikke dyrt).

Hva gjelder signalkilde så spørs det litt hva slags signalkilde du er ute etter. Skal du f.eks ha platespiller kan det være interessant å legge endel av pengene her, er du derimot ute etter en "moderne" kilde så er det vel gjerne Sonos eller noe slikt som gjelder, og det koster det det koster.

Å kjøpe brukt er også et svært godt råd i denne prisklassen (og de fleste andre prisklasser), alt av komponenter har lang holdbarhet og du får gjerne ting til halv pris.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt om forskjellige høytalere på nettet. Kjøp kanskje noen blader fra lyd&bilde eller lignende. Kjøp deg noen høytalere som du virkelig liker utseendemessig, men også høytalere som leverer den lyden du selv liker best! Da kan det være greit å stikke innom en hi-fi-butikk å se litt rundt.

For å få igjen mest for pengene skaffer du deg en grei reciever som leverer nok watt ut til høytalerene. Nå vett ikke jeg om du vil ha alt i et, eller forforsterker og effekt. Da stiger prisen automatisk. Velg noe du selv virkelig liker. Håper svaret var greit nok. Selv har jeg virkelig blitt forelsket i Klipsch sine høytalere. Lykke til!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20k er noe knapt budsjett for bra kvalitet i alle ledd. Men uansett utgjør rommet og høyttalerne klart mest IMO. Gode DACer får man tak i billig, spesielt om man velger lydkort i PC.
    Kabler kan man kjøpe på Clas Ohlon til noen hundrelapper uten at de er dårligere enn noe annet. De er helt transparente.

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    20k er noe knapt budsjett for bra kvalitet i alle ledd. Men uansett utgjør rommet og høyttalerne klart mest IMO. Gode DACer får man tak i billig, spesielt om man velger lydkort i PC.
    Kabler kan man kjøpe på Clas Ohlon til noen hundrelapper uten at de er dårligere enn noe annet. De er helt transparente.
    Dersom man absolutt må kjøpe nytt og dersom man har dårlig tid, så er jeg enig.
    Men om man bruker god tid, kjøper brukt og tester, så joda, du kan få et utrolig vellydene hifi anlegg til den prisen.

Men man skal ha flaks og litt innsikt for å få det til.

Rune Bakke
    Guest
    Angående summene som verserer her.
    Jeg har ikke noe tro på at det finnes et fasitsvar!

Og jeg er enig med din venn, rommet betyr utrolig mye!!
    Om jeg hadde 100.000 å bruke på anlegg, ville jeg bygd et rom for 50.000 først! Da kunne du fått utrolig bra lyd til 50.000 kroner.

Bestem deg for hva du vil ha av forsterker og lydkilde først, så høyttalere. Da disse har mest å si i forhold til rommet.
    Og kjøp brukt! Utrolig mange gode kjøp på Hifisentralen og Finn for tiden.

Min erfaring er at et bra fortrinn betyr MYE for lyden og at man kanskje bør satse på musikk fra PC med USB DAC.
    Men alle har sin erfaring, så det er bare tips, ikke en sannhet :-)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ideelt sett så mye som mulig på høyttalere, gjerne et kit som er stort og lettdrevet. så kan man blåse i effekt og klare seg med et utgangstrinn til en tusenlapp. noe slikt lar seg ikke gjøre om man kjøper ferdigvarer, hvor material og fraktkostnader blir altfor høye. isteden selger de da småkasser som passer bedre sammen med et sveiseapparat hvor mye av summen går til trafoer, tunge kabinetter og mange transistorer.
    hadde ikke hatt noe problem med å legge ut 18 av 20k bare på høyttalere. utgangspunktet for fremtidige oppgraderinger er mye bedre allikavel. greia er å finne de, et sted på nettet

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    ideelt sett så mye som mulig på høyttalere, gjerne et kit som er stort og lettdrevet. så kan man blåse i effekt og klare seg med et utgangstrinn til en tusenlapp. noe slikt lar seg ikke gjøre om man kjøper ferdigvarer, hvor material og fraktkostnader blir altfor høye. isteden selger de da småkasser som passer bedre sammen med et sveiseapparat hvor mye av summen går til trafoer, tunge kabinetter og mange transistorer.
    hadde ikke hatt noe problem med å legge ut 18 av 20k bare på høyttalere. utgangspunktet for fremtidige oppgraderinger er mye bedre allikavel. greia er å finne de, et sted på nettet
    Dersom utgangspunktet er at man skal oppgradere uansett, da er jeg enig. Legg mye penger i en eller to enheter, ikke nødvendigvis høyttaleren.

Husk ingenting blir bedre enn utgangspunktet, så en dårlig kilde og en et dårlig fortrinn betyr bare dårlig lyd.
    Men man kan leve med noen dårligere enheter en stund.

En artig opplevelse jeg var å høre den nye serien til Sonus Faber, et sett til rundt 20.000 på en integrert Rotel forsterker til 3500. Det låt helt utrolig, men det må sies at det var to stykker og at DAC'en var veldig bra.

Men jeg har også hatt den motsatte opplevelsen, høyttalere til 3000 kroner på en amp til 30.000. Det også låt bra.

Alt avhenger av rom, musikk type og matching!
    Så finn din egen vei og ikke hør for mye på de som er skråsikre :-)

Rune Bakke
    Guest
    Et lite tips:
    Jeg har ikke hørt Parasound og jeg vet lite om merket, men den siste integrerte er verdt en titt. Platespiller inngang, utganger for sub, innebygd DAC, balanserte innganger og litt mere. Dette er uten tvil mye for pengene!
    http://www.lydogbilde.no/nyheter/fle...terker-med-dac

Denne sammen med noen gode brukte høyttalere og du har et anlegg som virkelig kan låte bra!
    Hva med XTZ 99.38 MK II til 9.000 kroner (Hifisentralen)?
    USHER audio CP6371 til 10.000 kroner (Hifisentralen)?
    Tannoy Precision 6.2 til 10.000 kroner (Hifisentralen)?
    System Audio SA2K til 10.000 kroner (Finn)?

Det tusser av gode kjøp for tiden!

Rune Bakke
    Guest
    Jeg ga deg visst et litt lite gjennomtenkt råd. Parasound Halo P5 er et fortrinn, ikke en integrert forsterker! Men sansyneligvis et veldig bra fortrinn. Et effettrinn til 2-3000 som en midlertidig løsning vil være en god løsning. NAD eller Rotel vil kunne gi deg en god lyd, sammen med de rette høyttalerene. Med et fortrinn som dette trenger du bare å oppgradere effekttrinn og høyttalere fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ligger et par patos lyric 402 på finn til ca 5000kr skal lete lenge etter så gode høyttalere til den prisen, har kommet veldig bra ut i tester. har selv disse sammen med en modda doxa 72, doxa kabler (svært gode til prisen) kjører fra pc til dac. ikke kjøp de billigste kablene du finner kabler spiller ganske stor rolle

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    5000 er alt for lite å bruke på høyttalerne når totalt budsjettet er 20 000.

De er tross alt den viktigste delen i et stereo anlegg.

Jeg foreslår at du bruker minst 8000 på HT. Eksempelvis B&W DM684 eller Dali Concept 8 - Begge får du for cirka 8000.

Deretter cirka 8000 på forsterkeri noe a la Cambridge, NAD, Denon etc

og resterende 4000 på CD og kabler.

10K på forsterker og 5K på CD spiller er greit dersom du planlegger at du fort kommer til å bytte ut dine høyttalere til noe dyrere og bedre, noe i klassen rundt 10 til 20 lapper.

Cambridge 851A (9998,-) er mer en godt nok til f.eks B&W CM9 (19 995,-)
    Hvor finner du concept 8 til 8000 i dag? mine concept 10 kom på ca 9.5-10000 for snart 2 år siden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •