Best mulig lyd for pengene - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Best lyd for pengene får du når du kjøper brukt, ferdig snakka. For 20 k får du et meget habilt anlegg.

Noen forslag til høyttaler og forsterker:

http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-41073/

http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-41070/

Begge disse vil gi knalllyd.

http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-41095/

http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-40668/

http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-40648/

Husk at alt er prutbart på bruktmarkedet, så du bør komme litt billigere unna.

Spørsmålet her er om du skal handle, eller om spørsmålet var av mer generell art?

Rune Bakke
    Guest
    Å si at man skal bruke en viss prosentandel på høyttalere og at de er viktigest er både utrolig bastant og totalt feil!
    Det avhenger av resten av anlegget og ikke minst rommet! I et vanskelig rom må man jobbe mere med type høyttaler og plassering, andre og lettere lydmessige rom får man bra lyd med en gang. Husk at en stor høyttaler i et lite rom sjelden vil låte bra og at små to-veis høyttalere gir mye lyd for pengene!

Jeg ville lagt mest penger i en god forsterker og prøvd meg frem på høyttalere. Er du heldig kan du få selv billige høyttalere til å låte! Det har jeg hørt selv. En god forsterker klarer å puste liv i det meste! Men ikke glem at ingenting blir bedre enn utgangspunktet. Hverken høyttalere eller forsterker kan trylle, og blir de matet med dårlig lyd fra DAC/CD/DVD/LP, så vil det aldri bli bra! Alternativt et veldig bra fortrinn, ok effekt som du kan oppgradere etterhvert, en god DAC og resten av pengene på høyttaler, som også oppgraderes etterhvert.

JD har noen meget gode tips til høyttalere og forsterker! Jeg er helt enig med han, kjøp brukt! Da får du et godt og vellydene anlegg for 20K!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns ikke det er feil jeg. det koster langt mer for kvalitet i en høyttaler enn i en forsterker. selv chipamper til noen hundrelapper har neglisjerbar forvrening i sammenligning. om en høyttaler låter kjipt på noen typer elektronikk og rom vil jeg påstå høyttaleren er problemet, da alle fornuftig konstruerte høyttalere skal fungere bra med et bredt utvalg av elektronikk og i et helt normalt rom.
    ser folk swapper elektronikk igjen og igjen fordi lyden ikke sitter, mens høyttalerene står igjen. ofte kan det vær høyttalere med sære egenskaper. lav virkningsgrad, dårlig spredning, høye delefrekvenser etc.
    f.eks linkwitzlab anbefaler dacer til $25 og utgangstrinn med en viss effekt og 8 kanaler, uten å gå særlig inn på kvalitet og pris, så lenge den er fornuftig konstruert er den bra nok.
    Earl Geddes bygde sine høyttalere med et JVC rack til $200.. hintet til at han hadde liten tro på hifi elektronikk generelt..
    men enig i at billige høyttalere kan kreve mer, da de ikke har særlig mye å gi fra før av. forvrengingen er ekstremt mye høyere, med et dynamisk handikap så det holder

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    syns ikke det er feil jeg. det koster langt mer for kvalitet i en høyttaler enn i en forsterker. selv chipamper til noen hundrelapper har neglisjerbar forvrening i sammenligning. om en høyttaler låter kjipt på noen typer elektronikk og rom vil jeg påstå høyttaleren er problemet, da alle fornuftig konstruerte høyttalere skal fungere bra med et bredt utvalg av elektronikk og i et helt normalt rom.
    ser folk swapper elektronikk igjen og igjen fordi lyden ikke sitter, mens høyttalerene står igjen. ofte kan det vær høyttalere med sære egenskaper. lav virkningsgrad, dårlig spredning, høye delefrekvenser etc.
    f.eks linkwitzlab anbefaler dacer til $25 og utgangstrinn med en viss effekt og 8 kanaler, uten å gå særlig inn på kvalitet og pris, så lenge den er fornuftig konstruert er den bra nok.
    Earl Geddes bygde sine høyttalere med et JVC rack til $200.. hintet til at han hadde liten tro på hifi elektronikk generelt..
    men enig i at billige høyttalere kan kreve mer, da de ikke har særlig mye å gi fra før av. forvrengingen er ekstremt mye høyere, med et dynamisk handikap så det holder
    Det må jeg si, det var synsing på høyt nivå...
    Folk flest bytter oftere elektronikk enn høyttalere? Jeg skulle like å se den statestikken?
    Om det stemmer, så tror jeg det handler mere om uvitenhet enn noe annet!
    Og hva er en "fornuftig" konstruksjon? Jeg tror du skal slite litt med å finne et godt svar der. En god høyttaler kan låte langt under sitt potentiale i et dårlig rom og en middels høyttaler kan låte meget bra med rett elektronikk i rett rom! Og motsatt!

Hvorfor skal alle være så bastante?
    Dette er veldig forskjellig fra rom til rom, fra person til person og ikke minst fra anlegg til anlegg!
    Det er ikke noe strek under svaret, det må testes og jeg vet om flere tilfeller der det du sier ikke stemmer overhodet, men jeg vet også om tilfeller der det stemmer!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    halla, min første post på dette forumet. mulig jeg spør om dette på feil sted, men ser flere har nevt angående pc som lydkilde, å bruke usb til dac. er dette en fordel fremfor å bruke SPDIF/TOSLINK? eller vil disse gi like godt resultat?
    Sist endret av Some11; 10-29-2013 kl 12:36

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel like mange meninger som svar, tipper jeg.
    Men jeg ser at mange sverger til SPDIF, fordi det reduserer muligheten for elektrisk støy fra PC til DAC.
    Personlig bruker jeg USB, uten at jeg merker så mye til noe støy. Med mindre du sitter med et veldig dyrt og godt sammensatt anlegg, så tipper jeg du ikke klarer å høre store forskjellen.

Sitat Opprinnelig postet av Some11 Vis post
    halla, min første post på dette forumet. mulig jeg spør om dette på feil sted, men ser flere har nevt angående pc som lydkilde, å bruke usb til dac. er dette en fordel fremfor å bruke SPDIF/TOSLINK? eller vil disse gi like godt resultat?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Du får vel like mange meninger som svar, tipper jeg.
    Men jeg ser at mange sverger til SPDIF, fordi det reduserer muligheten for elektrisk støy fra PC til DAC.
    Personlig bruker jeg USB, uten at jeg merker så mye til noe støy. Med mindre du sitter med et veldig dyrt og godt sammensatt anlegg, så tipper jeg du ikke klarer å høre store forskjellen.
    Takker for kjappt svar

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaleren er plassen hvor man får mest igjen for å bruke penger, uten tvil. Høyttalerelementer med lav forvrenging og lineær frekvensrespons ved stor slaglengde (flat BL-kurve osv) koster penger og i tillegg skal man ha en rigid og veldesignet kasse å putte dem i. Og da har jeg ikke engang snakket om diskantelementene, som ikke nødvendigvis trenger å være så kjempedyre for å få god kvalitet, men optimalt spredningsmønster og slikt varierer veldig med rommet de brukes i så du bør definitivt prøve de hjemme før du kjøper. Gode delefiltre koster også litt penger. 14 dagers ubetinget angrerett ved nettkjøp er en grei ordning selv om returfrakten blir dyr..

Stedet du får desidert minst igjen for å bruke penger er kabler, CD-spiller ligger rett over (spesielt hvis den har digital output, dvs at bitstrømmen ikke går innom DAC osv i CD-spilleren). Jeg ville ihvertfall brukt 10 000-12 000 på høyttalere, 5000 - 6000 på forsterker.. For de 2000 du har igjen bør det være svært overkommelig å få seg brukbar CD-spiller og kabler med grei mekanisk kvalitet. Høyttalerkabel fra Clas (1.5mm2 holder for korte strekk) funker, som en oppgradering kan du skru eller lodde på en bananplugg så slipper du at den fliser seg i endene. Optisk kabel fra clas har dårlig mekanisk kvalitet på tilkoblingene så her kan det være verdt å bruke en hundrelapp ekstra.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg Vis post
    Høyttaleren er plassen hvor man får mest igjen for å bruke penger, uten tvil. Høyttalerelementer med lav forvrenging og lineær frekvensrespons ved stor slaglengde (flat BL-kurve osv) koster penger og i tillegg skal man ha en rigid og veldesignet kasse å putte dem i. Og da har jeg ikke engang snakket om diskantelementene, som ikke nødvendigvis trenger å være så kjempedyre for å få god kvalitet, men optimalt spredningsmønster og slikt varierer veldig med rommet de brukes i så du bør definitivt prøve de hjemme før du kjøper. Gode delefiltre koster også litt penger. 14 dagers ubetinget angrerett ved nettkjøp er en grei ordning selv om returfrakten blir dyr..

Stedet du får desidert minst igjen for å bruke penger er kabler, CD-spiller ligger rett over (spesielt hvis den har digital output, dvs at bitstrømmen ikke går innom DAC osv i CD-spilleren). Jeg ville ihvertfall brukt 10 000-12 000 på høyttalere, 5000 - 6000 på forsterker.. For de 2000 du har igjen bør det være svært overkommelig å få seg brukbar CD-spiller og kabler med grei mekanisk kvalitet. Høyttalerkabel fra Clas (1.5mm2 holder for korte strekk) funker, som en oppgradering kan du skru eller lodde på en bananplugg så slipper du at den fliser seg i endene. Optisk kabel fra clas har dårlig mekanisk kvalitet på tilkoblingene så her kan det være verdt å bruke en hundrelapp ekstra.
    Det er tvil. Derfor denne debatten.
    Kan jeg spørre hva du har testet som gjør at du er så sikker?

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Det er tvil. Derfor denne debatten.
    Kan jeg spørre hva du har testet som gjør at du er så sikker?
    Tre års utdannelse (B.Sc.) i mikroelektronikk kombinert med mange timers HiFi-diskusjon med vitenskapsmenn og professorer som har mye mer kunnskap om emnet enn meg gjør at jeg føler meg veldig sikker. Se f.eks. dette direkte sitatet fra fysikk og astronomi-avd ved Georgia State University:

The loudspeakers are almost always the limiting element on the fidelity of a reproduced sound in either home or theater. The other stages in sound reproduction are mostly electronic, and the electronic components are highly developed. The loudspeaker involves electromechanical processes where the amplified audio signal must move a cone or other mechanical device to produce sound like the original sound wave. This process involves many difficulties, and usually is the most imperfect of the steps in sound reproduction. Choose your speakers carefully.
    Link: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...audio/spk.html

Klart at det er kun en tommelfingerregel, man kan jo gjøre et skikkelig knallkjøp på vellydende høyttalere som har veldig ulineær impedanskurve (gjelder særlig sofistikerte bassrefleks-systemer) og da lønner det seg å legge penger i forsterker som klarer absurde laster med svært høy effekt uten at den går i forvrenging. Under normale omstendigheter, dvs når forsterkeren ikke kjøres hardt, er høyttaleren den eneste komponenten som forvrenger lydsignalet i særlig grad. De andre komponentene i systemet har helt flat frekvensrespons og hrmonisk forvrengning langt under det som er hørbart for menneskeøret (dette gjelder ikke receivere o.l. med automatisk romkorreksjon. DSP-effekter og slikt).
    Sist endret av jcberg; 11-12-2013 kl 19:39

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid vanskelig dette om Man ikke har egne preferanser. Å lese om det hjelper ikke. her er det snakk om lytting og til slutt ta en avgjørelse som passer den lommeboka man har.

Om 20k er utgangspunktet for høyttalere og forsterker+signalkilder, så har man et budsjett som man alltids kan finne et godt hi-fi anlegg i. Men her er det viktig med lytting. Fordelen om man bor i næreheten av en hifbutikk, eller klubb der man kan høre litt forskjellig utstyr.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg Vis post
    Tre års utdannelse (B.Sc.) i mikroelektronikk kombinert med mange timers HiFi-diskusjon med vitenskapsmenn og professorer som har mye mer kunnskap om emnet enn meg gjør at jeg føler meg veldig sikker.
    Jeg er på ingen måte hverken overbevist eller imponert. Du blir sikkert ikke imponert når jeg forteller at jeg personlig kjenner flere hifiskribenter, at jeg har over 30 års erfaring, at jeg solgte i en liten periode og kjenner veldig mange med VELDIG gode (og dyre) anlegg? Og det rare er, for noen år tilbake ville jeg nok vært enig med deg, men etter å ha gått litt opp i standard og hørt og testet mange veldig dyre anlegg, så skjønner jeg at dette ikke er enkelt og at jeg også var litt vel bastant før.

For du er også for bastant!

Ja, høyttaleren er det produktet som krever tilpassning til rommet og er dermed det vanskeligeste å få til. Det er vel ikke dermed sagt at du SKAL bruke mest penger på høyttaleren?
    Jeg har hørt "billige" høyttalere låte helt fantastisk på dyre forsterkere.
    Og jeg har hørt anlegg som låter dritt, med dyre høyttalere, nettopp på grunn av den vanskelige rom og for dårlig for- og effekt-trinn..

Så, det finnes ikke noe fasitt svar!
    Folk må teste ut dette selv og kjøpe utifra lommebok, rom og musikksmak.

En ting som de fleste glemmer er hvor viktig et for-trinn er i denne sammenhengen. Det er ofte her lydsignaturen på hele anlegget bestemmes. Det skjønte jeg først etter selv å ha kjøpt et greit fortrinn.
    En annen ting, det blir aldri bedre enn utgangspunktet! Har du en middels bra CD-spiller eller DAC, så kan ikke resten av anlegget veie opp for det. Prisen derimot, den trenger ikke alltid si noe om hvor bra et produkt er. Jeg har hørt billige DAC'er og CD-spillere som låter veldig bra!

Så mitt råd er, LÅN og TEST!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Det er alltid vanskelig dette om Man ikke har egne preferanser. Å lese om det hjelper ikke. her er det snakk om lytting og til slutt ta en avgjørelse som passer den lommeboka man har.

Om 20k er utgangspunktet for høyttalere og forsterker+signalkilder, så har man et budsjett som man alltids kan finne et godt hi-fi anlegg i. Men her er det viktig med lytting. Fordelen om man bor i næreheten av en hifbutikk, eller klubb der man kan høre litt forskjellig utstyr.
    Helt enig!
    Spesielt om man også kjøper noe brukt, da kan man virkelig få et godt anlegg!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det svakeste leddet hos de aller fleste er rommet. Middelmådige høyttalere kan låte ganske så bra med god plassering i et godt akustisk miljø. Svært gode høyttalere vil låte dårlig i et vanskelig rom.

Noe av det viktigste med høyttalerne er at de passer rommet og bruken (spredningmønster og membranarealet). Et par omni spredende høyttalere i et lite rom blir fort skivebom dersom man ønsker et presist og tydelig stereobildet, men kan være riktig i et større rom hvor høyttalerne brukes mer til bakgrunnsmusikk.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Jeg vil si det svakeste leddet hos de aller fleste er rommet. Middelmådige høyttalere kan låte ganske så bra med god plassering i et godt akustisk miljø. Svært gode høyttalere vil låte dårlig i et vanskelig rom.

Noe av det viktigste med høyttalerne er at de passer rommet og bruken (spredningmønster og membranarealet). Et par omni spredende høyttalere i et lite rom blir fort skivebom dersom man ønsker et presist og tydelig stereobildet, men kan være riktig i et større rom hvor høyttalerne brukes mer til bakgrunnsmusikk.
    Kunne ikke vært mere enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 500kr på komplett anlegg frå Elkjøp og 18 500kr på god musikk og noko godt frå polet. Då vert opplevinga best:-)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    1 500kr på komplett anlegg frå Elkjøp og 18 500kr på god musikk og noko godt frå polet. Då vert opplevinga best:-)
    He he, er langt på vei enig!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •