Hvordan få bass som kjennes i brystet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få bass som kjennes i brystet?

Finnes det noen oppskrift på å få bass som trykker i brystet?

Inntrykket mitt er at det avhenger av akustikken i rommet, i noen rom vil du kjenne bassen mens i andre vil en ikke?

Har selv et to dynabel-s23 høytalere som jeg kjøpte for noen år siden. Høytalerene gav meg bakoversveis når jeg hørte dem hjemme hos noen, jeg kjøpte et selvbyggersett, satte de sammen i min egen stue og det var ikke helt det samme. De spiller helt greit men uten bass som dunker i brystet.

Det kan skyldes komponentene jeg bruker, en Yamaha 663 receiver som forforsterker og Jungson 2x200w effektforsterker. Kanskje jeg trenger mer effekt? Kanskje det skyldes at jeg satte dem sammen feil, loddet delefiltere dårlig eller stappet altfor mye dempemateriale bakenfor midbass-elementene?

I morgen skal jeg prøve å plugge igjen bassportene og se hva som skjer, kanskje det er denne lille tweaken jeg mangler?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Party vest makes you the life of the party ?

Ikke helt hva jeg først tenkte på men ikke langt unna heller :-)

For brystkasse trykket er det vel så basisk sett at det må flyttes fysisk på luften irommet og gjerne i en resonerende frekvens av kroppen.

Dette krever vel både kraft og lerrets areal samt godt med slag lengde i elemtene.
    Men her tenker jeg egentlig bare høyt, har ikke peiling egentlig desverre.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brystkassetrøkket sitter mye lenger opp i frekvens enn mange er klar over. 70-150Hz er vel sånn noenlunde riktig. Dessverre er dette et område hvor mange har flere utfasinger som stjeler energi.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett par sånne kanskje? MBM-12 MK2 Mid-Bass Module

Denne oversikten er fin: Interactive Frequency Chart - Independent Recording Network

Edit: lagt til link

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Brystkassetrøkket sitter mye lenger opp i frekvens enn mange er klar over. 70-150Hz er vel sånn noenlunde riktig. Dessverre er dette et område hvor mange har flere utfasinger som stjeler energi.
    Pluss en for det. Mange går her feil vei og skaffer seg flere subwoofere som deles i 80 Hz området. Det er tilstrekkelig med membranarealet i mellombassen som betyr noe for trøkket. Kombinert med jevn frekvensrespons i det området. Kort etterklangstid og lite resonanser har også en betydning.
    6,5" elementer i mellombassen er altfor spedt forøvrig.
    Man bør heller kjøpe seg noe slikt med et par suber:
    Pi Speakers, four Pi speaker

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min erfaring er at brystkassetrykket er enklere å få til med store elementer. er vel flytting av luft som gjelder.

hadde en billig proson 15 tommer sub en gang i tiden og den leverte greit trykk i brystet. det var forøvrig den eneste egenskapen den hadde også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner at de høyttalerene du har hadde mye bedre bass hos en kompis!
    Det kan være noe med rommet du hørte dem i! Hvis du har et helt firkantet rom og sitter helt bakerst inntil veggen med høyttalrene i front, vil du oppleve mye mer bass der, enn hvis du sitter midt i rommet for eksempel.

Men som du også nevner kan det være noe med hvordan du har satt de sammen! Det er forøvrig vanskelig å vite uten å ha hørt dem

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50-200hzføler jeg ligger mest i brystet, også om du får stacking av basser så du får dem i brysthøyde/hodehøyde så vil det bli lettere å få punchet 8)

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av høyttalere i forhold til frontveggen (veggen foran høyttalerene) og plassering av lytteposisjonen (der du sitter) har avgjørende betydning.

Det som er viktig er å unngå et stort hull i øvre bassområde - om lag 70 - 120Hz. Med vanlig plassering av høyttalerene blir det ofte en dip i dette området, fordi lyd reflekteres fra frontveggen og kommer tilbake i motfase i dette frekvensområdet. I tillegg kan du være uheldig med lytteposisjonen, slik at refleksjonen fra bakveggen (bak lytteposisjonen) gir utfasing i samme frekvensområdet.

Prøv å flytte høyttaleren litt fremover eller bakover, og observer. Blir det bedre?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 i fra meg. Etter det jeg har lært (konsert/live), så sitter punchen i bassen på 60-80Hz. Høyere blir gjerne problematisk med lokalet som resonnerer, lavere er dypbass.

Jeg sliter med noe av det samme i hjemmekinoen. Eller mer presist, jeg sliter med å velge mellom tuning for film og tuning for musikk:

Jeg kan enten tune x-over på suben til noe som gir meg trøkk i brystkassa og som gjør at musikken virkelig trøkker. Da deler jeg på 90-100Hz og får hjelp i bunn av suben.

Men dette blir _alt_ for intenst for film. Der ønsker man mer kjellerbass, og dermed skal suben tunes til å hjelpe til i bånn, f.eks. 40Hz deling. Får man musikkvolum på subben i 80-90Hz, tar denne over lydbildet og det blir bare masete.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Plassering av høyttalere i forhold til frontveggen (veggen foran høyttalerene) og plassering av lytteposisjonen (der du sitter) har avgjørende betydning.

Det som er viktig er å unngå et stort hull i øvre bassområde - om lag 70 - 120Hz. Med vanlig plassering av høyttalerene blir det ofte en dip i dette området, fordi lyd reflekteres fra frontveggen og kommer tilbake i motfase i dette frekvensområdet. I tillegg kan du være uheldig med lytteposisjonen, slik at refleksjonen fra bakveggen (bak lytteposisjonen) gir utfasing i samme frekvensområdet.

Prøv å flytte høyttaleren litt fremover eller bakover, og observer. Blir det bedre?
    Fenomenet du beskriver kalles romnoder og det kan være vanskelig og gjøre noe med dette problemet så lenge man ikke går mere drastisk fram.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS PB13 Ultra...

Eller Cerwin Vega oppsett...

2 stykk flaggskip ht med 2 x 15" elementer hver... dvs frontrekke med 4 * 15" + to dedikerte 21" subber :P

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som mange nevner, flere faktorer. I mine øyne:
    - Jevn frekvensrespons i sweetspot fra 50-150hz.
    - Membranareal. Du må flytte litt luft.
    - Litt spl. Får ikke brystkassetrøkket når du sitter og hører på musikk med lavt spl nivå.

Oppsettet jeg har hatt mest brystkassetrøkk er med mine 24"ere. Mye membranareal. Høy deling ( 150 hz ). Og med ganske flat frekvensrespons fra 50-150hz. Hovedforskjellen jeg merket med 2x 24" VS Cerwin Vega CVA-121 + CV HFA18 var at jeg trengte mindre db nivå for å kjenne det.

Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    SVS PB13 Ultra...

Eller Cerwin Vega oppsett...

2 stykk flaggskip ht med 2 x 15" elementer hver... dvs frontrekke med 4 * 15" + to dedikerte 21" subber :P
    SVS PB/PC gir faktisk fint lite brystkassebass, men mye bevegelse ellers, det gir det .

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Og det er dette som er problemområdet.
    Dypbass er enkelt å få til, men å få basstrykk fra gamle innspillinger med tynn lyd er en langt større utfordring. Særlig heavyrock.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    SVS PB/PC gir faktisk fint lite brystkassebass, men mye bevegelse ellers, det gir det .

Jeg fikk brystkasse bass så det holdt hos Andreas. Særlig under robot scenen i Terminator 4: Salvation og dubstep sporet i The Art of Flight.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Fenomenet du beskriver kalles romnoder og det kan være vanskelig og gjøre noe med dette problemet så lenge man ikke går mere drastisk fram.
    Det er forskjell på romnoder("utfasinger" gitt av rommets dimensjoner) og utfasinger gitt av plassering. Utfasinger som foråsakes av plassering kan man påvirke ganske mye om man kan flytte tilstrekkelig mye på høyttalere og lytteposisjon.

Geir Arne

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er større bedre for å oppnå slam? Hvordan er det med en 15" kontra tre mindre elementer?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Jeg fikk brystkasse bass så det holdt hos Andreas. Særlig under robot scenen i Terminator 4: Salvation og dubstep sporet i The Art of Flight.
    Har ikke han ganske mye membran i LCR rekka?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Er større bedre for å oppnå slam? Hvordan er det med en 15" kontra tre mindre elementer?
    Areal er areal i prinsippet. Men man trenger jo betydelig fler mindre elementer for å kompensere for mindre diameter.

Geir Arne

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •