Hvordan få bass som kjennes i brystet? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 67 av 67
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Flageborg henviser til å stacke subber for å "flytte hårrota". Dette minner meg om line arrays som benyttes i PA. Er dette noe av det samme, eller er lokalene alt for små til å bruke slike tilnærminger?

Jeg ser for meg at ved å ha en stack med subber at man får en sylinderformet bølgefront som brer seg ut i rommet -- eksakt likt metodikken i line array.
    I PA sammenheng handler det nok mye om å få nok output.

I et lite rom minimerer man den vertikale noden med stacking og kan da få en jevnere respons. Spørsmålet er hvordan det er sammenlignet med subene spredt i rommet. Sistnevnte er mer og mer brukt, men krever også mer av integrering. Holder ikke med autokorreksjon av receiver for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lite rom med to subwoofere stacket på hver side av sofaen. Jeg fikk mye mer "brystkasse-bass" etter at jeg stablet opp to kasser til i høyden. Foreløbig har jeg ikke plass, men jeg kunne gjerne hatt to til på toppen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg har et lite rom med to subwoofere stacket på hver side av sofaen. Jeg fikk mye mer "brystkasse-bass" etter at jeg stablet opp to kasser til i høyden. Foreløbig har jeg ikke plass, men jeg kunne gjerne hatt to til på toppen ;-)
    En ting som er sikkert ja. I ditt rom må det kjennes! Skulle gjerne opplevd det rommet engang!:smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan
    En ting som er sikkert ja. I ditt rom må det kjennes! Skulle gjerne opplevd det rommet engang!:smile:
    Ja man får en ganske fysisk bass hvis man ønsker :smile:

Uansett så følte jeg at det var bass i haugevis med en kasse på hver side av sofaen. Da jeg omsider fikk testet ut stacking var det mye større forskjell enn jeg hadde trodd. Jeg har prøvd et par ganger å slå av de øverste kassene og da kan jeg ikke skjønne at jeg var fornøyd med "bare" to

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    I PA sammenheng handler det nok mye om å få nok output.

I et lite rom minimerer man den vertikale noden med stacking og kan da få en jevnere respons. Spørsmålet er hvordan det er sammenlignet med subene spredt i rommet. Sistnevnte er mer og mer brukt, men krever også mer av integrering. Holder ikke med autokorreksjon av receiver for å si det slik.
    Indirekte handler det om nok output. Direkte så benyttes line array fordi det kaster lyden lengre og ikke sprer like mye utenfor kasteretningen. Et lydkilde som et punkt avtar med 6 dB/dobling av avstand, mens en sylinderform (som en line array prøver å bli) har 3 dB demping/dobling av avstand. Ergo kaster det lengre. Men et lytterom er så godt som nærfelt for sub uansett, så det blir feil å kalle en stack med subber for line array.

Er det ideelt å spre subbene i rommet? Er det ikke lett å få faseproblemer pga. ulik transporttid fra sub til lytter? Og hvis man kompenserer med delay i de ulike subbene, så kan man kalibrere for et lite sweetspot, ikke for hele rommet.

Jeg innbiller meg at en stack således er lettere å kalibrere. Fasingen man får mellom subbene i stacken, er som ved line array, gitt av bølgelengden mellom elementene. Og for sub er dette langt høyere enn frekvensområdet den skal gjengi, og dermed er ting mye enklere.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endret litt på setupet i stuen nå. Skal teste dette i i noen uker for å se hvordan det blir.

Ikke et Dali Ikon subbstack som Flagenborg foretrekker. Men er 4 midtbasser som er laget for jobbing mellom 40 og 150hz. Det blir nam

Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, jøss. Dette er jeg spent på å lese resultatet av, ostemannen.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •