Hvordan få bass som kjennes i brystet? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 67
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Er nok ikke så dumt det, nei.
    Selv om konstruksjonsprinsipp i utgangspunktet ikke har noe som helst betydning (prinsipp, dvs lukket/br/horn er ikke en parameter som bestemmer lydkvalitet).
    Det må du nesten utdype.

Siden alle konstruksjonsprinsipper har sine "innebyggede" styrker og svakheter mener jeg det absolutt har med lydkvalitet å gjøre.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt utgangspunktet er at frekvensrespons, oppnåelig lydtrykk og ulineær forvrengning er parametrene som bestemmer lydkvaliteten for et sub/bassystem, så spiller det ingen rolle hvordan man rent praktisk oppnår dette.

Men forskjellige prinisipp har jo forskjellige fordeler og ulemper. Disse kommer for en dag når systemet presses til grensen for yteevnene, og for realistiske bassystemer så opererer en gjerne opp mot og over denne grensen.
    (Ref Ostemannens post - mye areal, stort kapasitet, men han hevder likevel det er forskjell på de forskjellige oppsettene).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pycno
    Finnes det noen oppskrift på å få bass som trykker i brystet?
    Ja, her en enkel oppskrift...

Klikk her for å lese mer...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe eget med store mengder membranareal, ja. Har hørt et liknende oppsett med 6 B&W ASW600 (tror jeg det var) som vi satte opp i Stavanger. Vi spredde dem dog litt mer. To på hver side framme og to bak. Fungerte bra i det utrolig vanskelige kinorommet i Stavanger.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, her en enkel oppskrift...
    Ja, dette kan jeg bekrefte etter å ha hørt et lignende oppsett hos HFK i Grimstad.

Og det er ikke bare brystet bassen kjennes - det ristet i hele magen.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Synes det er fryktelig vanskelig å forklare impedans. Spesielt akustisk. Men tenk deg at overgangen fra vibrasjon i element, til vibrasjon i luft er en transformasjon som utføres av en trafo (veeeeldig forenklet). Ett enkelt akustisk punkt vil være en bedre trafo enn mange små akustiske punkter som aldri blir 100% korrelerte.

Det hornet gjør er ( foruten å gi ett kompresjonsforhold) å gi en gradvis overgang fra membranflate --> hornmunning --> friluft. Ved direktestråler har du bare membran --> friluft. (eventuell baffel også)
    Takker! Har lurt litt på sammenhengen når det gjelder dette.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt utgangspunktet er at frekvensrespons, oppnåelig lydtrykk og ulineær forvrengning er parametrene som bestemmer lydkvaliteten for et sub/bassystem, så spiller det ingen rolle hvordan man rent praktisk oppnår dette.

Men forskjellige prinisipp har jo forskjellige fordeler og ulemper. Disse kommer for en dag når systemet presses til grensen for yteevnene, og for realistiske bassystemer så opererer en gjerne opp mot og over denne grensen.
    (Ref Ostemannens post - mye areal, stort kapasitet, men han hevder likevel det er forskjell på de forskjellige oppsettene).
    Må nok se på flere parametere enn dette gitt. En høyttaler er et elektro-mekanisk-akustisk filter, og er masse parametere som vil avgjøre resultatet. Det er f.eks langt vanskeligere å treffe riktig ved konstruksjon av bassrefleks enn ved lukket kasse, hovedsaklig fordi små avvik gir større lydmessig utslag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt utgangspunktet er at frekvensrespons, oppnåelig lydtrykk og ulineær forvrengning er parametrene som bestemmer lydkvaliteten for et sub/bassystem.
    Da vil jeg si det såpass krasst, at forutsetningene er feil/mangelfulle. Dette er bare noen av parametrene. Jeg sliter med å skjønne at du ikke tar med form, og utbredelsen av bølgefronten og trykkbølgen. Dette vil være en av de store forskjellene med de ulike konstruksjonene. Ulinær forvrengning er også et veldig vidt begrep, og omfatter veldig mye.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spredningskarakteristikk er selvsagt også en parameter oppi dette, men vanlige høyttalere er rundstrålende punktkilder i bassområdet.

Når dimensjonene blir sammenlignbare med bølgelengden, så endres dette, fx kan flere basskasser satt oppå hverandre ha en gunstig effekt fordi en får bedre spredningskontroll oppover i øvre bass. Dipol gir spredningskontroll over hele frekvensområdet.

Plassering av lydkilde i forhold til flater har betydning, mange høyttalere er konstruert med basselementet helt nede ved gulvet, og det er ikke tilfeldig - gulvrefleksjon flyttes så høyt opp i frekvens at den ikke påvirker basselementets frekvensområde, og kobling til gulvflaten gir økt virkningsgrad.

Subwoofere plassert rundt om i rommet er vel også et eksempel på at utstårlingmønsteret har avgjørende betydning for den totale responsen i et rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spredningskarakteristikk er selvsagt også en parameter oppi dette, men vanlige høyttalere er rundstrålende punktkilder i bassområdet.
    Jeg snakker ikke om spredningskarakteristikk. Men om form på bølgefronten, trykkbølgen som genereres og faseforholdet mellom dem.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Må nok se på flere parametere enn dette gitt. En høyttaler er et elektro-mekanisk-akustisk filter, og er masse parametere som vil avgjøre resultatet. Det er f.eks langt vanskeligere å treffe riktig ved konstruksjon av bassrefleks enn ved lukket kasse, hovedsaklig fordi små avvik gir større lydmessig utslag.
    Det er mange parametere som bestemmer hvordan høyttaleren yter, men lydgjengivelsen kan beskrives med relativt få parametere nede i bassområdet.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke om spredningskarakteristikk. Men om form på bølgefronten, trykkbølgen som genereres og faseforholdet mellom dem.
    Jeg er ganske sikker på at jeg misforstår deg her, for dette gir ingen mening slik jeg tolker det. Du er akustiker (Står i signaturen din), og har derfor veldig god innsikt i teorien rundt dette.

Når dimensjonene på lydkilden er liten i forhold til bølgelengden, så blir den en punktkilde, og bølgefronten blir sfærisk rund.
    Og hva mener du med faseforhold i denne sammenhengen?

Det er nok mulig vi snakker forbi hverandre her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at jeg misforstår deg her, for dette gir ingen mening slik jeg tolker det. Du er akustiker (Står i signaturen din), og har derfor veldig god innsikt i teorien rundt dette.

Når dimensjonene på lydkilden er liten i forhold til bølgelengden, så blir den en punktkilde, og bølgefronten blir sfærisk rund.
    Og hva mener du med faseforhold i denne sammenhengen?

Det er nok mulig vi snakker forbi hverandre her.
    Om du har ett horn blir ikke spredningen nødvendigvis sfærisk. Heller ikke om du har en dipol.

Med en bassrefleks er ikke lydbølgene som kommer ut av porten helt symetriske. De er enten litt sagtannformet, eller en litt "skeiv" sinus. Dette er enda værre på en båndpass, siden volumhastigheten i portene ofte er høyere (ikke alltid).

Når jeg sier bølgefront, er dette forsåvidt det samme som spredningen, men bare ved direktelyden. Litt senere i tid, vil bølgefronten være en summasjon av alle rombidrag i den retning man ønsker å undersøke. Den opplevde lyden er jo ikke bare direktelyd.

Mulig jeg formulerte meg litt klønete når det gjaldt dette med faseforhold. Det jeg mener er at lyd har trykk, og en partikkelhastighet. Fasen mellom disse kan påvirke hvordan vi opplever lyden. Ulike prinsipper, og ikke minst størrelser på kilden påvirker dette forholdet.

Edit: En ting til. Når det gjelder spredning, kan man manipulere dette med bruk av flere subber. med 2+ kan man få mange ulike spredningskarakteristikker. Da blir valget av prinsipp enda viktigere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har ett horn blir ikke spredningen nødvendigvis sfærisk. Heller ikke om du har en dipol.

Med en bassrefleks er ikke lydbølgene som kommer ut av porten helt symetriske. De er enten litt sagtannformet, eller en litt "skeiv" sinus. Dette er enda værre på en båndpass, siden volumhastigheten i portene ofte er høyere (ikke alltid).

Når jeg sier bølgefront, er dette forsåvidt det samme som spredningen, men bare ved direktelyden. Litt senere i tid, vil bølgefronten være en summasjon av alle rombidrag i den retning man ønsker å undersøke. Den opplevde lyden er jo ikke bare direktelyd.

Mulig jeg formulerte meg litt klønete når det gjaldt dette med faseforhold. Det jeg mener er at lyd har trykk, og en partikkelhastighet. Fasen mellom disse kan påvirke hvordan vi opplever lyden. Ulike prinsipper, og ikke minst størrelser på kilden påvirker dette forholdet.

Edit: En ting til. Når det gjelder spredning, kan man manipulere dette med bruk av flere subber. med 2+ kan man få mange ulike spredningskarakteristikker. Da blir valget av prinsipp enda viktigere.
    Hvis du legger ut spredningskarakristikker for de forskjellige kassetypene. Det er lettere å skjønne bilder enn tekst. For de som ikke forstår det jeg skjønner hva du mener, men grafer og bilder + tekst er lettere å forklare det med.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spredningskarakteristikk med de forskellige bassløsningene gir ulike romnoder med en spesifikk plassering. Derimot er det ingenting som tilsier at en type spredning minimerer romnoder mindre enn noe annet i et lite rom dersom man står fritt til å gi optimal plassering. Det er bare snakk om forskjellige "bølger" og det kan man endre og optimalisere med plassering.

Kontrollert spredning i bassen forsvinnner mer eller mindre helt og blir oppslukt av stående bølger i et lite rom. I en konsert sammenheng så fungerer det derimot og derfor kardiode bass mye brukt.
    Men er man låst til en plassering i et lite rom, så er det meget sansynlig at noe vil fungere bedre enn annet. Og kanskje også i et veldig sært og vanskelig rom. Det må man prøve seg frem til.

Utifra det jeg har fått med med, så har hornbass totalt sett den laveste forvrengningen. Hvorvidt det betyr noe i bassen kan derimot sikkert diskuteres. En utfordring med hornbass er vel dessuten å få er jevn frekvensrespons over et større området.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Det jeg mener er at lyd har trykk, og en partikkelhastighet. Fasen mellom disse kan påvirke hvordan vi opplever lyden.
    ...
    Det gir mening.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Spredningskarakteristikk med de forskellige bassløsningene gir ulike romnoder med en spesifikk plassering. Derimot er det ingenting som tilsier at en type spredning minimerer romnoder mindre enn noe annet i et lite rom dersom man står fritt til å gi optimal plassering. Det er bare snakk om forskjellige "bølger" og det kan man endre og optimalisere med plassering.

Kontrollert spredning i bassen forsvinnner mer eller mindre helt og blir oppslukt av stående bølger i et lite rom. I en konsert sammenheng så fungerer det derimot og derfor kardiode bass mye brukt.
    Men er man låst til en plassering i et lite rom, så er det meget sansynlig at noe vil fungere bedre enn annet. Og kanskje også i et veldig sært og vanskelig rom. Det må man prøve seg frem til.

Utifra det jeg har fått med med, så har hornbass totalt sett den laveste forvrengningen. Hvorvidt det betyr noe i bassen kan derimot sikkert diskuteres. En utfordring med hornbass er vel dessuten å få er jevn frekvensrespons over et større området.
    Innendørs, i vanlige hus, blir alle rom små i forhold til bølgelengden ved lave frekvenser. Det innebærer at lyden fra en hvilken som helst høyttaler blir en sum av direktelyd og refleksjoner, og om det er bassrefleks eller stort eller lite utgjør ingen reell forskjell.

Jeg mener alle praktisk realiserbare lydkilder er rundstrålende i bassområdet, med unntak av dipoler. Selv store horn har munningsareal som er veldig lite i forhold til bølgelengden.

Men dette stemmer jo selvsagt ikke lenger opp i frekvens. Allerede ved en 100Hz så er jo l om lag 3.4m , og en kvart l av dette igjen blir mindre enn 1m.

Store pa-systemer for utendørs bruk er jo noe helt annet, både rom-avstand-lydkildens størrelse er vesentlig forskjellig fra det man har i et lite rom.

[QUOTE=orso]
    En utfordring med hornbass er vel dessuten å få er jevn frekvensrespons over et større området.
    Digre horn (det som ofte kalles "ekte horn") kan designes slik at responsen blir noenlunde jevn over et større fr, det skjønner vi jo når vi ser på CD+horn - disse virker jo veldig bra til formålet.
    Praktisk realiserbare basshorn er veldig små, akustisk sett, så her blir forholdet helt annerledes.
    Slike kan likevel greit designes med brukbart fr over om lag en oktav, kanskje litt mer.
    Det har blitt brukt flere fremgangsmåter opp gjennom tiden for å løse dette - voigt horn, tapped horn, resonatorer.

Selv synes jeg slike konstruksjoner er spennende å holde på med fordi de er krevende og interessante å designe, og ytelse i forhold til størrelse kan også bli veldig bra.
    Mange nok enkle, lukkede boxer med samme kapasiteten vil muligens gi akkurat samme lyden, men det er det jo ikke mye moro med.
    Nå i dag så har man jo datamaskiner å simulere med, så det går faktisk an å forutsi hvordan en konstruksjon blir før den bygges.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener alle praktisk realiserbare lydkilder er rundstrålende i bassområdet, med unntak av dipoler.
    Det var primært dipoler jeg tenkte på med annen spredning i bassen. Kardoide er en annen, men den får vel strengt tatt dipolspredning ved en gitt frekvens.

Om dipoler har mindre romnoder i små rom enn andre bassløsninger er omdiskutert. Jeg heller mot at forskjellen er minimal eller ingen under schroeder frekvensen dersom man optimaliserer plassering.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg henviser til å stacke subber for å "flytte hårrota". Dette minner meg om line arrays som benyttes i PA. Er dette noe av det samme, eller er lokalene alt for små til å bruke slike tilnærminger?

Jeg ser for meg at ved å ha en stack med subber at man får en sylinderformet bølgefront som brer seg ut i rommet -- eksakt likt metodikken i line array.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var primært dipoler jeg tenkte på med annen spredning i bassen. Kardoide er en annen, men den får vel strengt tatt dipolspredning ved en gitt frekvens.

Om dipoler har mindre romnoder i små rom enn andre bassløsninger er omdiskutert. Jeg heller mot at forskjellen er minimal eller ingen under schroeder frekvensen dersom man optimaliserer plassering.
    Flere subwoofere plassert hensiktsmessig er i hvertfall en løsning som kan gi jevnere respons.
    Dipoler virker, men har vel ikke sett noen slike systemer med mer enn to dipoler, og plassering er mindre fleksibel, vanlige boxer kan jo plasseres overalt.

Med 3 - 4 subwoofere er det nok mulig å få ganske grei respons i mange rom, dog forutsatt at man står helt fritt til å plassere disse slik at resultatet blir best, og selv med bare to så er det ofte mulig å bli kvitt de største dipene, og ordne resten med eq.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •