Hvordan få bass som kjennes i brystet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Jeg fikk brystkasse bass så det holdt hos Andreas. Særlig under robot scenen i Terminator 4: Salvation og dubstep sporet i The Art of Flight.
    Nå har vel de Swans frontene hans 4 10" woofere (om jeg husker rett) så ikke akkurat mangel på volum og element areal hos han

Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok og det var pga frontene har hørt 2 stykk pc13 i et mindre rom enn det, og det gav stort sett bare "bumpebass", til han fikk 2 stykk KK12012, når han stacket disse, da fikk han både bump å brystkassebass!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden trenger vel heller et spm, uten at jeg har giddet å lese den, om hvilke ubrukelige høytalere som har endel trykk i øvre mellombass.
    Svaret er vel, mesteparten av dårlige høyttalere.
    Easy as that..

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse trykker vel endel i mellombassen?Klipsch Heresy III - Bass Brothers AS

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    SVS PB13 Ultra...

Eller Cerwin Vega oppsett...

2 stykk flaggskip ht med 2 x 15" elementer hver... dvs frontrekke med 4 * 15" + to dedikerte 21" subber :P
    Kompis av meg hadde et slikt oppsett, bare med en 21". Det var alvorlig mye av alt. Back in the day da bass var eneste fokus, og vi la skjøteledninger fra 3 forskjellige kurser for å drive alt 8)

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Denne tråden trenger vel heller et spm, uten at jeg har giddet å lese den, om hvilke ubrukelige høytalere som har endel trykk i øvre mellombass.
    Svaret er vel, mesteparten av dårlige høyttalere.
    Easy as that..
    Så det hele kommer av heving av frekvensene i området og ergo er høyttalerne ubrukelige da de ikke har en rett frekvenskurve?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå syns jeg du er urettferdig, Qrt. "Preference over reference", og jeg skjønner veldig godt at noen liker brystkassebass. Det trenger ikke bety at høyttaleren er ubrukelig. Om man har eg relativt rett frekvensgang og høyttalere som klarer å gjengi skikkelig mellombass (disse er de gode, ikke de dårlige slik Qrt later til å tro) vil bassen sitte både i brystet og buksebeina.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det membranareal som gjelder. Jeg har (i samme rom) JBL LS 80 (2x8") og JBL 4670 (2x15"). Begge oppsettene er kalibret med mer eller mindre identisk frekvensrespons under 1000Hz MEN det fysiske trykket fra 15" vs 8" elementer kan knapt sammenlignes. Et lite element klarer aldri å flytte like mye luft som et stort element. På lave volum er ikke forskjellen så merkbar men åpner man slusene er det ganske åpenbart hvem som stikker av med seieren, musikken blir fysisk

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Disse trykker vel endel i mellombassen?Klipsch Heresy III - Bass Brothers AS
    Nja. Blir for små. Disse derimot, da snakker vi.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt sweetspoten helt inntil veggen. Bassen samler seg som regel opp der, og du vil merke den kanske bedre.

Mulig den blir mere boomy, og noen andre utfasninger e.l, men du vil vel merke bassen bedre.

Hadde ingen bass før i sweetspot, flyttet til bakveggen og fikk bass.
    Mulig andre frekvenser ble dårligere etter flyttingen, men "preference over reference".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er forskjell på romnoder("utfasinger" gitt av rommets dimensjoner) og utfasinger gitt av plassering. Utfasinger som foråsakes av plassering kan man påvirke ganske mye om man kan flytte tilstrekkelig mye på høyttalere og lytteposisjon.

Geir Arne

Veldig viktig poeng. Det du omtaler her er kamfiltereffekter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Areal er areal i prinsippet. Men man trenger jo betydelig fler mindre elementer for å kompensere for mindre diameter.

Geir Arne
    Dette er bare en halv sannhet. I praksis vil ikke 4x8" gjøre samme jobben som 1x16" siden du ikke får dem til å fungere som en samlet membranflate. Strålingsimpedansen blir ikke lik, og dermed ikke resultatet.

I forhold til hvor høyt du kan spille kan man oppnå det samme eller mer, avhengig av elementkvalitet. Dersom kvaliteten er ekvivalent, så blir det bare nesten.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på romnoder("utfasinger" gitt av rommets dimensjoner) og utfasinger gitt av plassering. Utfasinger som foråsakes av plassering kan man påvirke ganske mye om man kan flytte tilstrekkelig mye på høyttalere og lytteposisjon.

Geir Arne
    Helt enig med deg der, men da er det ikke snakk om å flitte litt på høyttalerne. Da snakker vi om en helt annen plassering av dem. Er ofte her problemet er. Ofte i et stue oppsett har man gitte plasseringer på høyttalerne og da oppstår problemet. Da har man som oftest bare en radius på 25-30cm man kan justere høyttalerne på og det holder som regel ikke. Derfor jeg skriver man må gå mere drastisk til verks.

Den enkleste måten å få bass trykk på er jo å sitte nært bakvegg og gjøre litt Eq justeringer i forhold til det. Ulempen er jo at man mister så mye mere...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor viktig er det at bassen er en samlet membranflate egentlig? Jeg ser viktigheten lenger opp i frekvens i en tradisjonell høyttaler design, men usikker på hvor mye det betyr i bassen. Jo lengre ned i frekvens man kommer, jo mer vil det summeres og slippe unna lobing.

Nå det er sagt, så har foreløpig sverget på at jeg aldri skal ha noe mindre enn 15" elementer til bassbruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Helt enig med deg der, men da er det ikke snakk om å flitte litt på høyttalerne.
    Der er jeg ikke enig.

Å flytte akustisk senter f.eks 30 cm. Fra 1m til 0.7m fra veggen vil flytte første utfasing fra 86Hz til 123Hz. Dette er vesentlig i forhold til å tilpasse plasseringen til nodemønsteret i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvor viktig er det at bassen er en samlet membranflate egentlig? Jeg ser viktigheten lenger opp i frekvens i en tradisjonell høyttaler design, men usikker på hvor mye det betyr i bassen. Jo lengre ned i frekvens man kommer, jo mer vil det summeres og slippe unna lobing.

Nå det er sagt, så har foreløpig sverget på at jeg aldri skal ha noe mindre enn 15" elementer til bassbruk.
    Jeg snakker ikke om lobing. I forhold til lobing har du helt rett.

Det jeg sikter til er strålingsimpedansen (ikke strålingsmønster). Den sier noe om hvor godt elementet kobler til luften. Det betyr at selv om du klarer å oppnå samme resultat SPL messig, betyr ikke det at bølgefronten du får ut er lik. Dette er grunnen til at store hornbasser er ekstremt fysiske, selv på lavt nivå.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det delvis, men ikke helt. Dog sikkert sant.

Hornbass skal jeg ha!
    Var jo på nippet til å velge det til hifi anlegget, men det hadde blitt for stort med delefrekvens langt opp i frekvens. Til hjemmekino og med lav deling så er er det bare tid før jeg begynner på horn. Da tror jeg fort en 18" i lukket kasse forsvinner ut av døren.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det delvis, men ikke helt. Dog sikkert sant.

Hornbass skal jeg ha!
    Var jo på nippet til å velge det til hifi anlegget, men det hadde blitt for stort med delefrekvens langt opp i frekvens. Til hjemmekino og med lav deling så er er det bare tid før jeg begynner på horn. Da tror jeg fort en 18" i lukket kasse forsvinner ut av døren.....

Synes det er fryktelig vanskelig å forklare impedans. Spesielt akustisk. Men tenk deg at overgangen fra vibrasjon i element, til vibrasjon i luft er en transformasjon som utføres av en trafo (veeeeldig forenklet). Ett enkelt akustisk punkt vil være en bedre trafo enn mange små akustiske punkter som aldri blir 100% korrelerte.

Det hornet gjør er ( foruten å gi ett kompresjonsforhold) å gi en gradvis overgang fra membranflate --> hornmunning --> friluft. Ved direktestråler har du bare membran --> friluft. (eventuell baffel også)

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Der er jeg ikke enig.

Å flytte akustisk senter f.eks 30 cm. Fra 1m til 0.7m fra veggen vil flytte første utfasing fra 86Hz til 123Hz. Dette er vesentlig i forhold til å tilpasse plasseringen til nodemønsteret i rommet.
    Riktig, og grunnen til å foreslå å prøve å flytte ht var at dette er et realistisk tiltak som kan gjøre en forskjell. Å flytte på dipene litt i frekvens kan hjelpe (litt..), men det vil ikke ordne responsen lenger nedover.

Romnoder er noe annet, de gir ofte problemer noe lenger ned i frekvens.
    Og felles for alle problemer nede i bassområder er, som påpekt, at det er vanskelig å gjøre noe med, i hvertfall på en enkel måte.

Løsningen er vel beskrevet godt av opptil flere her nå, men det er muligens ikke det trådstarteren ser for seg.
    Som regel må en finne et kompromiss innenfor realistiske rammer, og kanskje kan det bli godt nok likevel, det spørs hva man er ute etter, hvilke krav som stilles.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornbass skal jeg ha!
    ...
    Er nok ikke så dumt det, nei.
    Selv om konstruksjonsprinsipp i utgangspunktet ikke har noe som helst betydning (prinsipp, dvs lukket/br/horn er ikke en parameter som bestemmer lydkvalitet).

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •