Hjelp til valg av hjemmekino til stuen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av hjemmekino til stuen

Hei
    Akkurat kjøpt meg ny leilighethet og tenker å kjøpe inn noe lyd for å friske opp. Helt fersk i gamet når det gjelder hjemmekino, og har lite peiling på merker og spesifikasjoner. Har ikke "Hifi" ører som merker forskjell på gull kabler eller kobber, men mener jeg legger merke til god og pen lyd i produkter som headsett. Er fan av litt bass, men liker også at vokalene kommer godt fram i sangene/filmen. Anlegget skal brukes mest til film, men også litt musikk.

Legger inn ett bilde av stuen med åpen kjøkkenløsning for å gi ett overblikk av hvordna rommet ser ut.

Har vært på Hifiklubben og fått lydprøve på full pakke med Sonos (Playbar, sub og 2x Play :3), syntes dette hørtes veldig bra ut. MEN fikk så lydprøve på Dali lydpakke fra HifiKlubben med Dali 5x2 som front høyttalere. Syntes dette låter helt konge, lukket munnen akkurat i det jeg sa "Jeg tar den" :wink: og gikk dermed helt bort fra sonos da dette ga meg ett mye bedre lydbilde.
    Denne pakken endte på 17 000. Dette ser jeg for meg som en max, gjerne noe som er rimeligere hvis det er mulig for nogen lunde samme lyden.

Har skjønt at HifiKlubben kan sakene sine, men er det noe vits i å bestille samme delen fra nettet? Skjønner at rommene til Hifiklubben er skreddersydd, samme med innstillingene på anleggen, men er det sånn at jeg vil oppleve stor forskjell fra lydprøven til i min egen stue?

Siden dette er mitt første skikkelige stueanlegg (bortsett fra "surround" anlegg fra elkjøp osv) er jeg litt usikker på om jeg gir litt for mye gass på hva jeg kjøper og jeg kan spare noen lapper på å bestille noe mindre high end.
    Ser at noen andre nevner Klipsch pakken fra Mono hvordan er dette i forhold til Dali pakken fra Hifi klubben?

Har noen noen erfaringer å komme med med tanke på åpen kjøkken løsning og hvordan dette påvirker?
    Til slutt, bor i blokk og har ikke lyst å få naboene på nakken helt enda. Er på utkikk etter noen tips til hvordan jeg kan begrense lyden de opplever fra meg.

Ble mye spørsmål her, men legger jo noen kroner i dette.

På forhånd takk til alle som legger inn noen ord til hjelp for en ny og en som kanskje en dag kan kalle seg en hifi entusiast:-D

Eirik

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator EDIT: Flyttet tråden
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny bolig.

Du er på rett spor når det gjelder valg av høyttalere. Gå for noen stativ høyttalere dersom du ikke kan dra på uten å bli uvenner med naboene

Har ikke hatt Dali selv, men høyttalerne du linker til har jo fått positiv omtale.
    Jeg valgte stativhøyttalere fra B&W, også fra Hi Fi Klubben.
    Har alltid hatt dette merket da de tiltaler min smak både lydmessig og kosmetisk. Kan sterkt anbefale de
    De våkner spesielt til liv dersom du får en effektforsterker på de.
    Om du velger Dali pakken eller noe annet, pass på at receiver har pre-out, så er den klargjort for å koples til et effekttrinn.

Å integrere en hjemmekino i åpen stue løsning er fullt mulig, så lenge en ikke forventer å få samme lyd som i et dedikert kino rom. Jeg har min stue-kino i en halvdel i 2 etg her.
    Spesielt viktig er det med rett plassering av høyttalere, samt eventuelt demping med tepper, Møblering etc. Se litt rundt på forumet her. Masse smarte løsninger.

Ta gjerne en titt innom "min hjemmekino" i linken i signaturen, så kanskje du får litt inspirasjon der

Dette er naturligvis mine synspunkter, og det finnes mange smarte hoder her inne. Søk råd og bruk tid på valget. Skal mye til for å trø feil da.

Lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk !
    Var faktisk innom din hjemmekino tidligere idag, kjempeflott! Samme tv benk som meg også. Vil stativhøyttalere smitte mindre over i andre rom med samme montering under (tenker på de piggene du har under stativet)?
    Må få en lydprøve av B&W da, kanskje de høres bedre ut på mine ører

Hva synes du om servicen du har fått på HifiKlubben? Tenker på om det er noe vits å kjøpe på nettbutikk istedenfor. En lokal forhandler er vel kjekt å ha i bakhånd.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det

Ja du eliminere en del støy ved bruk av spikes under høyttalerne. Og enda viktigere er det med demping under en eventuell subwoofer.

Jeg har bare gode erfaringer med HFK. Har vært kunde hos de i 20 år og har bare positive ord å si om de.

Vet ikke om det er nettbutikken til HFK du tenker på, men husk at du kan levere et produkt kjøpt på deres nettside, inn til din lokale forhandler ved en eventuell reklamasjon eller lignende.

Anbefaler deg å ta en runde på B&W ja. Personlig elsker jeg disse høyttalerne
    Men husk at de krever en del effekt for virkelig å yte maks.
    Men ingen problem med å drive de med en god receiver. Jeg drev alle mine med min Denon AVR-2809 en stund før jeg fikk meg effekttrinn, med helt ok resultat. (Hadde en litt mindre centerkanal den gang, HTM62).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje det ikke er så dumt. Har du testet hvordan de stativhøyttalerne dine høres ut hvis du legger de inne i hyllen på benken din? Jeg vurderer å legge en på hver side i benken, for å kle igjen med en duk over. For å ha de ute av synet. Men er veldig skeptisk til hvordan lyden blir.

Leste litt på tråden din, fikk du fort følelsen av at du måtte oppgradere for å få noe bedre? Merker det selv nå, før jeg har kjøpt anlegget. At hvis jeg bare legger i en lapp til får det. Så baller det bare på seg, og plutselig var jeg oppe i 25 lapper
    Tenker på om jeg bare burde kjøpe meg noe rundt 15 (som jeg hadde planlagt), for å innse at jeg kommer til å oppgradere senere uansett.

Tenkte mest på andre nettbutikker, nettprisene til HFK er vel så og si de samme om i butikken med få unntak.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esylta
    Ja, kanskje det ikke er så dumt. Har du testet hvordan de stativhøyttalerne dine høres ut hvis du legger de inne i hyllen på benken din? Jeg vurderer å legge en på hver side i benken, for å kle igjen med en duk over. For å ha de ute av synet. Men er veldig skeptisk til hvordan lyden blir.

Leste litt på tråden din, fikk du fort følelsen av at du måtte oppgradere for å få noe bedre? Merker det selv nå, før jeg har kjøpt anlegget. At hvis jeg bare legger i en lapp til får det. Så baller det bare på seg, og plutselig var jeg oppe i 25 lapper
    Tenker på om jeg bare burde kjøpe meg noe rundt 15 (som jeg hadde planlagt), for å innse at jeg kommer til å oppgradere senere uansett.

Tenkte mest på andre nettbutikker, nettprisene til HFK er vel så og si de samme om i butikken med få unntak.
    Å legge høyttalerne inn i hylla vil jeg på det sterkeste fraråde deg. Disse trenger luft rundt seg for å yte. Er ikke uten grunn det heter "stativ høyttalere"
    (Gjelder ikke bare B&W)

Oppgraderings spøkelset kommer garantert. Det kan du være sikker på Det er derfor jeg sier at du hvertfall bør få deg receiver med pre-out slik at du kan utvide med et effekttrinn. Da har du muligheten til å utvide, uten å måtte bytte receiveren.

For min egen del har jeg hatt 2 forskjellige front høyttalere på 12 år, da jeg hele tiden har vært sikker på hva jeg vil ha, men har da heller ikke kjøpt det første og beste jeg kommer over. Planlegging er halve jobben

En mulighet er jo å kjøpe noe av utstyret på brukt markedet. Da kan du spare noen lapper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har mulighet, ta deg en tur til diverse andre hifibutikker og lytt. Ville personlig brukt litt tid på dette, for å lytte på flere høyttaler/surround kombinasjoner. Er utrolig mange bra høyttalermerker der ute.
    Det er dine egne ører som bestemmer.
    Og som tidligere nevnt, på bruktmarkedet kan en gjøre gode kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •