Er Stereoen død ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Stereoen død ?

Som overskriften sier, er stereoen død ?

Her, som også på den lokale hifisjappa detter det inn folk som skal ha klipsch, yamaha/onkyo, lerret og prosjektor. Folk legger ned rimelig gode summer, hvertfall de som bygger fra bunn av, og stapper inn "middelmådig" utstyr.

Jeg stiller meg spørsmålet om hjemmekino har blitt en "alle manns eie" ? Får man ikke innpass i gata om man ikke har eget hjemmekinorom ?

Den lokale kinoen slår vel ganske lett et standard hjemmekino, og dit kan man gå en del ganger iforholdt til det naboen har brukt på sin kjeller.

Kjør debatt !!

Edit : det ligger litt ironi og skarp tunge mellom linjene her ene og alene for å trigge litt god debatt
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er drømmen å bytte kameraters hjemmekino budsjett til high-en stereoutstyr, helst i en stue nr 2. Vinylrigg, kanskje noe rør, LP cover og musikkrelatert til å pynte opp med. Bakveggen kan males i riktig farge og en billig prosjektor kan gjemmes i et skap for en film i ny og ne (er vel kun da man får cred av naboen)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok ikke stereoen dør i løpet av de neste 30 åra. Stereo blir ikke "ut", før hjemmekinoprodukter låter like bra, og ser like bra ut estetisk.

Er noe eget med ett velspillinde oppsett i kun to kanaler. Det ser stilrent ut dersom det er pent integrert inn i stua, og med en god vinylrigg oser det en avslappende, litt nostalgisk atmosfære i det rommet anlegget står i. Projektor er jo også gøy, selv om det bare er stereo.

Og, når man ser hvor mange stereo/musikk-elskere som henger på sentralen, er det ingen tvil om at det ikke stopper i nærmeste framtid. Er nok heller det at det etterhvert har blitt en vanvittig overvekt av kino-fokus på dette fora'et. Og har man noe i mot det, er det ikke verre enn å bytte fora :-) Jeg hopper frem, og tilbake daglig, og trives godt her.

Er jo også mange som går i fra hjemmekino til stereo, da bruksområde forandres seg som tia går. Film er gøy i mange kanaler, men som tiden går blir "wow"-effekten gradvis mindre, og man får lyst til å oppgradere ytterlige. Plutselig blir det så dyrt at kona truer med skillsmisse. Vips, flerkanals-anlegget på torget, lite waf-stereo blir kjøpt inn, og kona er lykkelig igjen!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel etter att min TV leverte ett blide som var bedre enn kinoen, så har jeg slutta og gå "fast" på kino.. Hjemme kan man se film når man vil, pause når man vil, og man slipper den faste gjengen med brølaper.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hjemmekino, og kommer til å ha det til jeg dør.
    Se filmer når jeg vil, hvor mange ganger jeg vil.
    Xbox, PS3 koblet opp i surround. Kan ikke gjøre det på kinoen.

Har i tillegg barn, som negrenser tiden man kan dra til kinoen. Derfor bedre å bringe kinoen hjem til seg selv.

Samt at jeg ser en del konsert-dvd`er.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det syntes jeg ikke at stereo og hjemmekino skal være noen motsettning. I min hjemmekino går det i stereo. Det er også det som passer best grunnet hvordan rommet er utformet.

Mange kommer inn i min hjemmekino og spør om det er surround. De kommer ut og sier at det ikke var så nødvendig med surround som de trodde.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvor du vil?
    Musikk hører man jo i stereo, og det ene utelukker ikke det andre.

At man ser film på oppsettet betyr ikke at komponentene ikke skal egne seg for høy kvalitet i stereo også.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv min billige projektor for ikke og snakke om lyd annlegget mitt syntes jeg avdanka kinoen i Drammen nå (som stort sett bare kjører 3d filmer i hovedsalen).

Men som TS egentlig spør om:
    Nei stereo er nok ikke dødt, på langt langt langt nær ennå og vil nok ikke bli det.
    Personlig har jeg bare plass til et annlegg og har enn så lenge hatt hoved fokus på flerbruk, film,tv og spill som alle får et stort og merkbart løft med surround lyd (og 90" lerret). Musikk var sånn sett ikke et veldig stort pri men jeg har jo med tid begynt og høre mer og mer på det for oppsettet jeg har nå høres veldig godt ut til musikk også.

Det er jo alltids også mulighet for og få inn en integrert stereoforsterker med HT bypass noe jeg ser på som og få i pose og sekk

Som det også var nevnt, det er jo og kanksje litt overfokus mot 'kino' her på AVforum, men det ligger jo litt i navnet også Audio & Video forum, selv om stereo entusiaster er mer enn velkommne i min mening
    Og i min mening\erfaring så er stereo delen den desidert viktigste i et surround oppsett også.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at markedet presser frem dette store presset på surround idag ?

Sålenge mulighetene for lyd i flere kanaler og 3D er der så må alle hive seg på bølgen i frykt for å gå glipp av noe ?

Alle jeg snakker med som har null peiling på hifi snakker alltid om den kommende kinoen de skal ha, enten i stua eller helst i eget rom. Stereoanlegg, nei det var slik mor og far hadde på 80 tallet det.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Og i min mening\erfaring så er stereo delen den desidert viktigste i et surround oppsett også.
    Ikke helt enig.
    70-80% av lydbildet foregår i senterkanalen (det man ser på skjermen)
    Derfor er senterhøyttaleren den man bør prioritere høyest. Ettersom den gjengir så mye av filmlyden, så vil den også farge lyden til de andre kanalene også. Derfor er det så viktig med lik klang på senter og fronter.

Men mulig jeg ikke forstod deg helt rett. Selvsagt må frontene være så gode som man ønsker det skal låte i stereo.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel vært noen slike tråder her før, og jeg vet ikke hvorfor jeg engang har giddet kommentere i dem. Men kjør på

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Ikke helt enig.
    Derfor er senterhøyttaleren den man bør prioritere høyest. Ettersom den gjengir så mye av filmlyden, så vil den også farge lyden til de andre kanalene også. Derfor er det så viktig med lik klang på senter og fronter.
    All lyd i senterkanalen blir omdirigert til fronthøyttalerne hvis man ikke har senterhøyttaler, med bakkanalene derimot mister man alt hvis man ikke har bakhøyttalere. Dermed, utfra min logikk, blir senterhøyttaleren den minst viktige høyttaleren selv om det er den kanalen med mest lydinformasjon. Litt annerledes blir det riktignok om man ikke har muligheten til å sitte i sweetspot, men en grei regel er at det er bedre å være uten senter enn å ha en senter som er dårligere enn fronthøyttalerne.

Vil stereo dø ut? Neh... Alle surround anlegg er jo egentlig stereoanlegg med utvidelser. Alle surroundanlegg kan spille stereo, men det går ikke andre veien.
    Mange surroundanlegg blir brukt til stereo mesteparten av tiden, mitt eget over 95% av tiden vil jeg påstå. Nesten all musikk blir spilt inn i stereo, og mange steder er det håpløst å plassere surroundhøyttalere.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det selges jo stereo over en lav sko, men på en litt annen måte en på 70-80 tallet.

Folk skaffer seg dockinanlegg, trådløse høyttalere og øvrige produkter til streaming. Dette er 2013-tallets svar på 70 og 80 tallets komponent stereoanlegg med dobbel kassettspiller, 2 kanals forsterker, tuner, platespiller og høyttalere.

Når folk i tillegg har muligheten til hjemmekino/stuekino og tilhørende videostreaming-tjenester og/eller DVD/BD med høy lyd-og bildekvalitet, er jo dette bare positivt for bransjen. I tillegg kan disse produktene brukes til 2 kanals musikkopplevelser fra egen kilde eller streaming. Det er egentlig helt genialt.

De som oppsøker hifi-sjapper for å sette sammen et rent to kanals system i dag, er i mindretall og en utdøende rase. Jeg er en av dem.....

C'est la vie

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Ikke helt enig.

Men mulig jeg ikke forstod deg helt rett. Selvsagt må frontene være så gode som man ønsker det skal låte i stereo.
    Vi er nok ganske enige, men jeg starter alltids tankene rundt surround annlegget med stereo, og får man plassert seg i sweetspot så er det nesten helt overaskende hvor stor surround opplevelse man kan få i stereo, men dette gjelder kun om du får plassert øra innenfor den kubikk foten som danner sweetspot (jeg har ikke så veldig stor stue).

Men for all del er jeg enig med deg at front rekka bør være så lik som mulig, og det går begge veier også , har man bedre senter enn frontene så stikker dette seg ut også

Jeg fikk meg jo Mentor vokal sentern som spiller sammen med M6'ene i forrige måned, og filmer med litt trøkk i sentern er blitt bare kos, venter sånn sett også på en par bd konserter som skal komme i løpet av uka

Angående hvermansen sitt inntog fra stereo til surround og slikt er ikke vanskelig og fatte, det selges jo masse av disse enkle 5.1 systemene og de høres jo mye bedre ut de og enn hva man får ut av tven eller andre mini annlegg, ellers går det jo også meget på hvor lett ting er og faktiskt bruke.
    Feks mye lettere og kunne hekte alt mulig rart av dekodere, spillmaskiner etc etc på en HDMI surround receiver enn en analog stereo forsterker nå som 90% av lydkildene man har i et hjem er enklest og koble opp digitalt eller streames over nettverk fra spotify eller andre apple dingser.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere andre nevner så er jo surround en utvidelse av stereo og musikk høres jo på i 99% av tilfellene (ihvertfall hos meg) i stereo.
    Og selv syns jeg det låter veldig bra hos meg når jeg spiller i stereo. Selvsagt kan jeg sikkert få det til å låte bedre med en dedikert stereo forsterker kansje men slik det er nå er jeg mer opptatt av filmlyd. Og det er leeenge siden jeg fikk både bedre bilde og lyd enn på den lokale kinoen her (gjøvik) så dit går jeg kun når jeg må.

Og som du nevner så er det nok mange som legger mye penger i ett surround anlegg men som kansje ikke legger noe særlig med jobb i rommet det skal stå i og da vil det o ikke hjelpe all verden med oppgraderinger senere heller.
    Det er nok her entusiastene skiller seg ut i forhold til hvermansen som bare skal ha ett "fett kinoanlegg" tror jeg.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0