Plassering av høyttaler, musikk kilde m.m...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høyttaler, musikk kilde m.m...

Hei,
    har nylig kjøpt meg SA Mantra 50, Primare i22 (Med DAC). Kjøpte også Onkyo 818 slik at jeg har mulighet for hjemmekino.
    Så bruker jeg Primare som effektforsterker når Onkyo er på (jeg ser film).
    Jeg ønsker litt hjelp med plassering av Mantra 50.

I dag står de ca 30 cm fra en gipsvegg. Alle andre vegger i leiligheten består av betong.
    Hvor langt fra en bakvegg burde Mantra stå?
    Hvordan finner jeg optimal plassering samt tilpasser området hvor jeg hører på musikk til å være optimalt?

Når det gjelder kilde til musikk:
    I dag bruker jeg squeezebox, streamer enten .flac (eller mp3) fra en NAS ellers bruker jeg Wimp.
    Er Wimp optimalt å bruke? Er Squeezebox optimalt å bruke? Er det noen som kjenner til hvor høy oppløsning wimp har og om eventuelt spotify har større (har 70/70 mbit nett)?

Andre gode tips for en nybegynner?

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første tips: Søk om emnet her inne... Masse tråder og svar om emnet ditt.
    Ellers er det bare og begynne med det grunnleggende. Få høyttalere i riktig avstand fra hverandre og deg... Likesidet trekant... Så er det bare og sette på din musikk og prøve deg frem. Trekk høyttalere frem og tilbake, sett de rett frem og snu de innover mot lyttepostition osv... Du vil raskt høre forskjell.
    En annen god test er musikken til Roger Waters. Sangen Amused to Death. Du skal høre bikkja bjeffe bak til høyre og mannen som prater bak til venstre hvis alt er i fase og riktig satt opp

Lykke til!

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og gratulerer med nytt oppsett!

På denne høyttaleren hadde eg tatt meir hensyn til sidevegg enn bakvegg siden den ikkje har bassrefleks (hvis eg husker rett?)
    Den har også eit kammer som kan sandfylles. Jobb litt med plassering av høyttalerene i rommet for å oppnå sweetspot(likesidet trekant). Squeezebox bør gå fint som kilde. Tapsfritt format er å anbefale, da det er samme innholdet av data som du finner på den originale cden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls
    Første tips: Søk om emnet her inne... Masse tråder og svar om emnet ditt.
    Ellers er det bare og begynne med det grunnleggende. Få høyttalere i riktig avstand fra hverandre og deg... Likesidet trekant... Så er det bare og sette på din musikk og prøve deg frem. Trekk høyttalere frem og tilbake, sett de rett frem og snu de innover mot lyttepostition osv... Du vil raskt høre forskjell.
    En annen god test er musikken til Roger Waters. Sangen Amused to Death. Du skal høre bikkja bjeffe bak til høyre og mannen som prater bak til venstre hvis alt er i fase og riktig satt opp

Lykke til!
    BAK????
    Blir vanskelig. Poenget er å få stemmen så langt mot din venstre side som mulig. F.eks på sangen Three Wishes på samme album.
    Et resultat som gir f.eks 1.5 meter til venstre hvis avstand mellom høyttalerene og 3 meter unna er greit.
    Mantra bør stå lengre bak enn vanlige høyttalere for å få frem punchen i de små elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode tips. Grunnen til at jeg opprettet denne tråden var pga jeg ikke fant noe som omhandlet Mantra 50. Flytting av høyttaler er naturligvis uansett det mest naturlige å gjøre. Tusen takk for forslag til sang, hvis det er noen andre forslag til "kalibreringssanger" er det bare å gi en lyd.

Håper noen kan svare meg på spm ang lydkilde!

Som sagt, alle forslag og tips/tips til tråder mottas med stor takk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •