Sonos connect. Ekstern DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos connect. Ekstern DAC?

Hei

Jeg har nå besluttet å fjerne PCen fra stua. Jeg har vurderert Sonos Connect mot Bluesound node som en erstatning. Jeg har (foreløpig) landet på Sonos connect. Dette hovedsakelig pga brukervennlighet og at systemet er velprøvd...

Men spørsmålet er:
    Bør jeg også kjøpe en ekstern DAC i tillegg?
    Og evt hvilken DAC trenger jeg for å matche forsterker/høytalere?

Jeg er veldig fornøyd med hvordan oppsettet mitt spiller i dag, og ønsker
    en løsning som spiller likt eller bedre...

Anlegget og media er i dag:
    FLAC/wimp >> PC med Asus d2x lydkort >> Marantz PM7003 >> Dali ikon 2.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det. Lyden fra den analoge utgangen er nokså trist. Anbefaler Hegel HD11, som nå er nedsatt fra 6000 til 4000 hos Soundgarden. Veldig bra DAC om du liker sprek lyd med masse trøkk og smell. Litt tørr er den, men det kan fikses med kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toneset
    Gjør det. Lyden fra den analoge utgangen er nokså trist. Anbefaler Hegel HD11, som nå er nedsatt fra 6000 til 4000 hos Soundgarden. Veldig bra DAC om du liker sprek lyd med masse trøkk og smell. Litt tørr er den, men det kan fikses med kabler.
    Takk for tilbakemelding.

Jeg kjøpte en DacMagic 100 sammen med Connecten (for test). Jeg synes ikke den gav meg noe særlig ekstra i mitt oppsett. Jeg merket kun en liten økning i volum (høyere utgangsnivå på DacMagicen enn Sonos connect). Jeg kommer derfor til å returnere den. Jeg forventet kanskje for mye? Som mer detaljer og mer trøkk i bassen.

Ved lytteprøve (switch mellom Sonos DAC, DacMagic 100 og PC via ASUS d2x), kunne jeg ikke skille mellom disse. Mulig det betyr at "flaskehalsen" i anlegget mitt er et annet sted i systemet? Flaskehals? - Er igrunnen fornøyd med anlegget, men jeg forventet å høre dypbassen i Roger Waters "Three Wishes". Men det er mulig min Dali Ikon 2 ikke klarer å nå så dypt eller at nåværende plassering ikke er optimal...

Ang Hegel HD11, jeg synes opprinnelig at 4000 kr for en DAC er i meste laget. Derfor forsøkte jeg med DacMagic 100, uten suksess :cry:. Finnes det andre alternativer til DAC enn Hegel HD11? Og som er i prisklassen innenfor 1000-2000 kr?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke Cambridge DacMAgic 100 ga deg noe løft, tror jeg at du like gjerne kan slå deg til ro med det du har. Tviler på at det er verdt å bruke tid og energi på å lete etter DACer i den prisklassen du har siktet deg inn på. Flaskehalsene ligger nok - no offense - helt andre steder i anlegget ditt. M.h.t. til dypbass, tror jeg også at du har litt urealistiske forventninger til hva de relativt små Dali'ene dine kan prestere - med eller uten DAC. Helt OK høyttalere - men du får aldri dypbass ut av dem. Skal du ha dypbass, må du nok spe på med en sub.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Flaskehalsene ligger nok - no offense - helt andre steder i anlegget ditt. M.h.t. til dypbass, tror jeg også at du har litt urealistiske forventninger til hva de relativt små Dali'ene dine kan prestere - med eller uten DAC.
    No offense taken :? Det var lenge siden jeg har hørt låta, men minnes at mine Dali 104 spilte dypbassen relativt lett - (større høytalere...). Ellers er 104-ene totalt underlegen ikon 2.

Takk for klart svar. Jeg er 100% fornøyd med ikon 2!

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dac...

Fikk godt utbytte av å kjøre dac mellom min connect og forsterker hvertfall. Syntes lyden rett fra sonos ikke var noe særlig å skryte av målt mot min rene cd-spiller. Var på jakt etter et dac som jeg kunne bruke begge med og som hadde XLR ut. Valget ble en Abrahamsen A-Dac II og den er svært bra i mitt oppsett, med en litt mørk klangbalanse. Men sitter nå å vurderer om jeg skal beholde Abrahamsen eller Emotiva XDA-1 i oppsettet.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del ble det et skikkelig løft å koble på ekstern DAC på min Logitech mediaavspiller. Jeg gikk fra å kjøre uten DAC rett på Hegel HD 20. HD 11 ble veiet og funnet for lett. Tynn bass var bare en av ankepunktene mine mot HD 11. HD 20 kan fortsatt fåes for kr. 7998,- på Soundgarden.

Hvis det er noe som skulle løfte dine Ikon 2-høyttalere mer så måtte det være en enda bedre/kraftigere forsterker, selv om du på ingen måte har en dårlig forsterker i dag.

Tør jeg spørre om du har høyttalerne dine på stativ eller om de står i bokhylla el. l. ?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger!

Ang DAC, så skal jeg lytte litt mer til kvelden og høre om det er forskjeller i kvalitet som jeg ikke hørte i går...

Målet med Sonos connect var å erstatte en PC med Asus d2x (som i sin tid gav et løft på lydkvaliteten). Akkurat det klarte connect fint, men jeg er jo selvsagt interessert i best mulig lyd i mitt eksisterende anlegg. Derfor sjekker jeg ut om jeg bør invistere i en DAC. Foreløpig er konklusjonen: ikke.

HilRam:
    Jeg gikk fra å kjøre uten DAC rett på Hegel HD 20.
    Jeg kan ikke forsvare å kjøpe en DAC til 8000,- og koble til forsterkeren som opprinnelig kostet 5000,-.Ei heller at det skal ha en faktisk forbedring i mitt anlegg.

HilRam:
    Tør jeg spørre om du har høyttalerne dine på stativ eller om de står i bokhylla el. l. ?

Spør i vei
    Ja, de er skrudd fast i stativ. Et av tre rør i stativene er hult, så disse ble fylt med sand. Stativene står på spikes. Det hjalp meget! Tidligere sto Ikon 2 oppå TV-benken (samme høyde som nå). Nå er TVen flyttet til et annet rom og TV-benken flyttet på dynga.

Mulig at pianoet (som står mellom høytalerne) har en negativ effekt på bass?

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnarstav
    Takk for tilbakemeldinger!

Ang DAC, så skal jeg lytte litt mer til kvelden og høre om det er forskjeller i kvalitet som jeg ikke hørte i går...

Målet med Sonos connect var å erstatte en PC med Asus d2x (som i sin tid gav et løft på lydkvaliteten). Akkurat det klarte connect fint, men jeg er jo selvsagt interessert i best mulig lyd i mitt eksisterende anlegg. Derfor sjekker jeg ut om jeg bør invistere i en DAC. Foreløpig er konklusjonen: ikke.

HilRam:
    Jeg gikk fra å kjøre uten DAC rett på Hegel HD 20.
    Jeg kan ikke forsvare å kjøpe en DAC til 8000,- og koble til forsterkeren som opprinnelig kostet 5000,-.Ei heller at det skal ha en faktisk forbedring i mitt anlegg.

HilRam:

Spør i vei
    Ja, de er skrudd fast i stativ. Et av tre rør i stativene er hult, så disse ble fylt med sand. Stativene står på spikes. Det hjalp meget! Tidligere sto Ikon 2 oppå TV-benken (samme høyde som nå). Nå er TVen flyttet til et annet rom og TV-benken flyttet på dynga.

Mulig at pianoet (som står mellom høytalerne) har en negativ effekt på bass?
    OK. Bra med stativ, og særlig at de er fylt med sand. Hviler høyttalerne "passivt" oppå? I så tilfelle, dersom man virkelig skal få utbytte av slike stativer, så bør man "lime" høyttalerne til stativet med Blu-Tac el. l. Dette gir mer bass, lover.

Tror ikke at pianoet har skylden her. Du kan evt. eksperimentere med hvor nært til bakveggen høyttalerne skal stå. (De er jo bassrefleks-høyttalere.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    OK. Bra med stativ, og særlig at de er fylt med sand. Hviler høyttalerne "passivt" oppå? I så tilfelle, dersom man virkelig skal få utbytte av slike stativer, så bør man "lime" høyttalerne til stativet med Blu-Tac el. l. Dette gir mer bass, lover.
    Høytalerne er skrudd fast med 4 skruer til stativet. Årsaken er at stativ og høytaler skulle være en enhet (og vanskeligere å velte av de minste i huset). Det har absolutt hjulpet!

Bør jeg heller lime?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan ikke alle plasere ting 100% korrekt, der er noen ganger hensyn der må tas. Jeg har ingen erfaring med dac i Sonos, men søk litt på nettet og se om andre har erfaringer.
    Subwoofer er nevnt, det der er litt viktigt å påpeke her er at en sub kan utgjøre en stor forskjell om den er plasert nogenlunde korrekt, men også det at to, kanskje litt mindre subs, er mye bedre. En sub i et hjørne vil gi deg dybbass og maksimal kobling til rommet, plasert litt borte fra hjørnene, tett på høyttalerne, da vil to subs gi deg det beste i definisjon, det blir litt mindre imponator effekt og mere ekte bass.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnarstav
    Høytalerne er skrudd fast med 4 skruer til stativet. Årsaken er at stativ og høytaler skulle være en enhet (og vanskeligere å velte av de minste i huset). Det har absolutt hjulpet!

Bør jeg heller lime?
    Poenget er "feste". Skru eller "lime" går for det samme.

Du kan prøve å sette høyttalerne 20 til 30 cm fra bakveggen og se om du får mer bass da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •