Har det tippet helt over for hifi-journalistene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Har det tippet helt over for hifi-journalistene?

Jeg har ikke lest et meninghetsblad på mange år, men plukket for moro skyld opp Fidelity nr 61 for et par dager siden. Jeg må si jeg satt igjen med haken et stykke ned på brystet etter å ha lest side opp og side ned med fantasibeskrivelser.

Hva med f.eks høyttalere til over 200.000kr som startet med bass som låt som om elementene var montert i en pappkasse og dårlig diskant, men til slutt endte opp som en av de beste høyttalerne panelet hadde hørt etter at de hadde flyttet litt rundt på de, byttet ut høyttaler- og strømkabler og snudd kontakten i stikket tre-fire ganger for å finne "beste" kontaktvei. Hæ?

Eller hva med en forforsterker (ja, forforsterker) til 320,000 kroner som man etter kun å ha lyttet i noen sekunder kunne høre at den tilførte musikken uante mengder drama! Ja forforsterkeren (konkluderes det med), det må være den komponenten i lydkjeden som påvirker lyden mest! Jaha, tenkte jeg i mitt stille sinn - Hvis det er tilfelle så har produsenten neppe skrudd forsterkeren helt riktig sammen, eventuelt er han ikke helt riktig skrudd sammen selv, eller kanskje en kombinasjon.

Når man har betalt 320 lapper for en forforsterker, er det godt å vite at den gir en "nærværende opplevelse av fysiske artister med konkret kropp, ingen skyggebilder, og med god plass i mellom hver enkelt."

Joda, greit med god plass mellom artistene, hm. Tror jeg? Da er det kanskje rom for å invitere et par ekstra gjester hvis man f.eks skal arrangere karaokekveld?!

Slik fortsetter det i artikkel etter artikkel med side opp og side ned av subjektive og tildels uforståelige beskrivelser av lyden. Forskjellen mellom produktene blåses også fullstendig ut av proporsjoner. Noen tekniske data, målinger eller beskrivelse av måten det testes på finnes derimot (naturligvis) ikke.

Hvis Fidelity skulle få problemer med salget, tror jeg flere av skribentene kunne slått seg sammen og gitt ut en svært vellykket diktsamling.

Beklager på forhånd til de som synes dette er flåsende og unyansert, men etter en gjennomlesing av dette "fagbladet" må jeg si det er svært vanskelig å ta alvorlig.

Kommentarer og synspunkter er naturligvis velkomne.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette temaet har kåseri skrevet over hele seg, tar du oppdraget hybris?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, kjenner meg igjen
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kommentarer og synspunkter er naturligvis velkomne.
    Du beskriver veldig godt hvorfor jeg ikke har lest et eneste "menighetsblad" på aldri så mange år. Ikke verdt verken pengene de koster eller tiden man pleide å bruke på dem. Nå har jeg gått over til å stole på egne ører.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er bra at de vurderer musikkutgivelser, det synes jeg Watt kunne begynt med også.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Menighetsblad" var en god beskrivelse. Det virker som om bransjen for en stor del er et ekkokammer for subjektiv synsing, med komplett fravær av kritisk tankegang.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg dette ut på sentralen og det blir bråk.

Det som skrives om høyttalernes forandring og hvor blant annet kablene skal ha bidratt til å endre lyden fra elendig til noe av det beste er så hårreisende dumt at alle abonnenter som er oppegående burde sagt opp umiddelbart.

En forforsterker blant audiofile er ofte en enhet som skal fargelegge og legge til noe. Det er forsåvidt greit nok, men det er jo ingenting i verden som skulle tilsi at et slikt produkt skulle koste noe i nærheten av flere hundre tusen! Normale journalister "i andre fag" ville se på det som lureri.

I det store og hele er dette bladet bare trist sorti og fungerer som en forlengende arm til bransjen uten noe kritisk journalistikk. Lyrikk og poesi som forlokkende reklame for folk som vil la seg lure og forføre er vel det mest beskrivende. Det hjelper ikke akkurat å rekkrutere nye folk til hifi.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Synes det er veldig dårlig at du påpeker viktigheten av gode kabler og så ikke nevner med et ord hvilke kabler det var, ei heller nevner du strømleverandøren ved navn. Det er disse små tingene der gjør at alt går opp i en høyere enhet, jeg for eksempel bruker strøm fra Ustekveikja, og siden jeg kan garantere ingen ellers her i blokken bruker de som strømleverandør forklarer det 3D lydbildet jeg har. Sånn, ok, cats out of the bag....free your mind and the rest will follow.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slapp heldigvis å kjøpe preamp til flere hundre tusen, da jeg har variabel utgang på min McIntosh CD spiller. (CD spiller ja.)

Og i likhet med Niels har jeg strøm fra Ustekveikja, og kan med hånden på hjertet erklære, at etter at jeg gikk over til denne leverandør - så er lyden blitt simpelthen vidunderlig.
    :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det har tatt litt vel mye av.
    Husker de hadde test av integrerte forsterkere+et Parasound sett.
    I den testen testet de McIntosh MA7000 (integrert på 2x250w).
    Med de originale skinnene som lå mellom inn og utgang var forsterkeren bare noe skit.
    Men så byttet de ut skinnene med noen 5 cm kabler i stedet. Da ble forsterkeren helt fantastisk.
    Konkluksjonen var hvertfall at det skulle vært strengt forbudt å selge den med disse skinnene.

Gleder meg til den dagen de skal teste 6 mm spikes mot 8 mm spikes. Regner med det blir store forskjeller.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeje, nå er det ikke sikkert at Fidelity overlever så lenge i og med at den største drivkraften bak bladet gir ut sitt siste nummer nå.

Selv om dette bladet, i likhet med mange nettsteder (6moons anyone??), for min del fremstår fullstendig religiøst og ukritisk gjerne med meget fordreide tolkninger av fakta og virkemåte for å passe i riktig verdenssyn, så er jeg fremdeles nokså overbevist om at spesielt Hi-Fi delen av hobbyen vår har nytte av den interessen og markedet et slikt blad genererer, selv for oss som hoderystende må finne oss i å se på godt voksne og normalt oppegående mennesker kaste all rasjonell tankegang og sunn fornuft overbord så fort et usselt lite lydsignal skal transmitteres gjennom noen komponenter.

Selv om enkelte av oss ikke finner bladet interessant som fagblekke, så kan det i hvertfall bidra til å holde spesialistsjappene flytende og tilby et økt mangfold i markedet her i lille Norge. Det er jo det at enkelte kjøper disse fantastiske komponenter og kablene til blodpriser som gjør at vi andre forhåpentligvis kan nyte godt av litt bedre priser og utvalg på de rimeligere tingene som gir faktisk effekt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fidelity fungerer det, som et dameblad på glanset papir - ren virkelighetsflukt.

På Sentralen har de startet en takketråd for å takke redaktøren Knut som går av og er i ferd med å skaffe ny redaktør, mens Watt/Lyd og Bilde får en masse pepper.

Smak og behag sier nå jeg - personlig blar jeg i begge/alle tre om jeg har anledning 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjærkomment innlegg dette

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som var ekstra snodig i forforsterkeranmeldelsen var at artikkelforfatteren et stykke ut i artikkelen faktisk innrømmet at han tenkte det samme som alle normalt oppegående mennesker ville tenke i møte med en forforsterker til 300,000:

"Kan en forforsterker på noen som helst måte være verd drøye 300.000 kroner(...), kan totallyden på et allerede fremragende anlegg virkelig bli hørbart bedre enn med fantastiske produkter som for eksempel Mark Levinsons berømte forforsterker?(..) Er det virkelig mulig å oppnå definitivt "bedre" lyd, ikke bare en litt annerledes lyd?(..)"

Og da tenker jeg jo at selvsagt er ikke det mulig, selvsagt vil man i beste fall oppleve at det låter litt annerledes.

Men har artikkelforfatteren virkelighetskontakt nok til å innrømme det? Neida, et samlet panel på tre anmeldere insisterer på at forskjellen og forbedringene er regelrett sjokkerende. Neidaså..

Og de fleste artiklene har 3-4 anmeldere som alle har testet produktet, sannsynligvis sammen og i samme stue. Antar tanken er at det at flere erfarne hifijournalister mener det samme, skal gi ekstra tyngde til konklusjonen. For min del blir det mer en stilstudie i hvordan man tester på fullstendig feil måte. Alle mann sitter i samme rom samtidig og blir farget av hverandres meninger og opplevelser. Hjernen blir hjelpesløs - uten mulighet til å danne en uavhengig vurdering.

Jeg synes det er flott at noen engasjerer seg om eksotiske produkter, og det er artig å lese om de. Alle som skriver i fidelity er selvsagt også erfarne folk som har hørt haugevis av produkter opp i gjennom, og høyt sannsynlig er de godt egnet til å plukke ut gode produkter. Dessverre blir resultat og innhold i artiklene vanskelig å ta alvorlig når f.eks nevnte forforsterker gir et så fantastisk resultat at de må klype seg i armen for å tro det. Hadde vært interessant å blindteste den mot en forforsterker til en hundredel av prisen.

Jeg tar meg i å klype meg selv i armen også mens jeg leser bladet, uten at det hjelper..
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Synes også det har tatt litt vel mye av.
    Husker de hadde test av integrerte forsterkere+et Parasound sett.
    I den testen testet de McIntosh MA7000 (integrert på 2x250w).
    Med de originale skinnene som lå mellom inn og utgang var forsterkeren bare noe skit.
    Men så byttet de ut skinnene med noen 5 cm kabler i stedet. Da ble forsterkeren helt fantastisk.
    Konkluksjonen var hvertfall at det skulle vært strengt forbudt å selge den med disse skinnene.

Gleder meg til den dagen de skal teste 6 mm spikes mot 8 mm spikes. Regner med det blir store forskjeller.
    Når man hører om slike opplevelser som åpenbart er placebo, så må man jo stille seg spørsmålet i hvor grad de opplever det med andre produkter også. Hvor mange av testene er egentlig pålitelig i det hele tatt?

Morsomt er historien da Vadseth lyttet på Von Schweikert høyttalere etter stengetid på en Horten messe. De var blitt koblet opp igjen i mørke og ved en feiltakelse koblet i motfase. Med Vadseth merket ingenting og skrøt av lyden.....

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abonnerer både på fidelity og watt - og koser meg masse med begge bladene. Tror også fidelity bidrar til å opprettholde interessen for mange i Norge også. Burde absolutt være marked og plass for begge i Norge.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sansen for Gunnar Brekke, han har beina plantet på jorda.
    Men ellers, ligger en Mark levinson forforsterker til 15K på brukten, den er lekker...litt penger spart da. Ikke helt nirvana, men nesten.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva med f.eks høyttalere til over 200.000kr som startet med bass som låt som om elementene var montert i en pappkasse og dårlig diskant, men til slutt endte opp som en av de beste høyttalerne panelet hadde hørt etter at de hadde flyttet litt rundt på de, byttet ut høyttaler- og strømkabler og snudd kontakten i stikket tre-fire ganger for å finne "beste" kontaktvei. Hæ?
    Det er ikke tull altså. Jeg har overbevist kjerringa om at det samme gjelder andre typer elekriske utstyr og jeg er nå i en prosess med å finne korrekt vei for kjøleskapet. For å finne det har jeg kjøpt inn 4 kasser med pils. Jeg lagrer pilsene med forskjellig fase og skal i løpet av sommeren konkludere hvilken som er best. Dog krever det daglig innsats på verandaen med en kald en.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste gangene jeg har kjøpt hifi-blad har jeg sittet igjen med en tafatt følelse av å ha kastet bort penger på ingenting....

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette har jeg sagt en god stund nå, folk legger sin religion i materialisme og har altfor mye penger. Jeg kan ikke heller forstå hva slags forhold disse journalistene har til musikk, dessuten er beskrivelser av utstyr ofte ukorrekte. Jeg rynker også på nesen når jeg ser annonser med div. macintosh utstyr folk har hatt i et par uker og er misfornøyde og selger det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •