Høytallere i ett UNNU møbel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytallere i ett UNNU møbel?

Hei, kom over UNNU serien med møbler her for litt siden og synes disse ser veldig bra ut. Jeg har idag ett sett med B&W CM1, som står på stands.

I videoen for UNNU møbelet ser jeg de har plassert to CM-center og ASW610 - inne i selve møbelet, spørsmålet er hvor stor effekt dette har på lydbildet. Høyttalerne er bakventilerte så man måtte jo evt bruke skumpluggene som følger med for å få en lukket konstruksjon. I tillegg skal jeg uansett ha en subwoofer som da vil hjelpe med den forandrede basseffekten ved bruk av pluggene.

Hovedproblemet slik jeg ser det vil være litt for lav plassering av diskant ift ørehøyde og evt viberasjoner og skrangling i møbelet (kan kanskje motvirkes noe med gummipads under høytalere og sub?) Oppsiden er selvfølgelig at det blir utrolig pent estetisk sett.

Klar over at alle anbefalinger går mot å dette men spørsmålet er hvor stor effekt dette har på lydbildet. Ser for meg 2stk unnu 221- 3 rom til høytt og sub og en til forsterker etc.

Noen med erfaring?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på en lydplanke?
    Tviler på dette blir bra egentlig, subben kan du gjemme bort under et bord el. lign., kanskje du kunne hatt veggmonterte høyttalere? System Audio f.eks. har hvite modeller.
    Det ville bli mye bedre om du plaserte tv`en rett over bordet, med høyttalerne stånde opp på benken, vinklet en anelse oppover, og gjem subben et sted. REL har nå subwoofere til veggmontering også faktisk, trådløse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Bytte fronter tror jeg blir uaktuelt, fornøyd med de. Alternativet er å ha de oppå ja, men blir det egentlig så mye bedre mtp vibrasjon?

Sub kan også stå til høyre ved siden av men da tror jeg det må bli en PV1D istedet som er mye penere.

Men gjør man dette faller litt av poenget med å bruke litt kroner på dette møbelet bort føler jeg, så er vi nesten tilbake der vi er idag. Ønsker så cleant oppsett som mulig, dvs skjule alt som går bak stoffdører.

Likte tanken med å vinkle diskant noe oppover, dette kan jo gjøres i hylle også evt.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette vil fungere absolutt brukbart, naturligvis ikke optimal plassering, men en domediskant sprer da 360 grader.

Bruk noe så gummi-føtter for å dempe mest mulig vibrasjon!

Vil spille 10 ganger bedre enn alle typer lydplanker, selv om plasseringen ikke blir optimal!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt nå med den benken jeg har idag (ganske lik men ikke så solid), diskant og lydbilde fungerte greit. Bass ble veldig fremtredende (selv med plugger i) og "befestet" seg litt mer i leiligheten men jeg tror litt puter e.l løser litt av dette, i tillegg skal jo UNNU monteres på betongvegg så det bør også hjelpe. Sub derimot tror jeg kan by på litt mer problemer.

Noen som har erfaringer med hvor plasseringsvennlig ASW610 er? Vært borte i andre typer før og de likte ikke å stå i midten med elementet rettet mot sofa.

Alternativet er PV1D men den er jo endel dyrere og har sideelementer så må nok stå på gulvet ved siden av evt.

Ja, helt enig r0ver2 - lydplanke blir uaktuelt

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Tror dette vil fungere absolutt brukbart, naturligvis ikke optimal plassering, men en domediskant sprer da 360 grader.

Bruk noe så gummi-føtter for å dempe mest mulig vibrasjon!

Vil spille 10 ganger bedre enn alle typer lydplanker, selv om plasseringen ikke blir optimal!
    10 ganger bedre? hm.. Så med andre ord, du har hørt alle lydplankene på markedet? tror ikke du helt vet hva du prater om. jeg har hørt mye rart, å har gjenntatte ganger blitt imponert over lyden i en lydplanke.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker & Receivere i Unnu møbelet?

Hei

Har lenge selv vurdert dette møbelet.
    Synes det er veldig fint, og det er lett å la seg "forføre" av Unnu videoen.

Tenk så genialt å kunne sette inn i høyttalere, subwoofer, forsterker/receiver, skuffer til filmer/cd'er og dører av stoff som sender signalene gjennom.

Men, det er nok ikke SÅ enkelt og genialt?, hvilke forsterkere og receivere er det egentilig plass til i dette møbelet?, kan ikke være mange.

Ved å ta bort bakplaten, og sette møbelet ut fra vegg gjør det litt enklere.
    Men da mister jo benken litt av funksjonen og sjarmen sin, og lysten til å betale det den koster er ikke like sterk, for den koster tross alt litt.

Dere som har denne benken, hva har dere greid å stappe inn av forsterkere?

Ved å beholde bakplaten, finnes det vel ingen seriøse forsterkere/receivere overhodet som får plass, ikke engang "slim receiveren" til HFK, Cambridge 551R med sine 34.cm i dybden, ihvertfall kan man glemme bananplugger.

Kan rett og slett ikke forstå at HFK ikke legger press på Unnu om å ihvertfall levere Unnu i 50.cm dybde.

Ja, forstår at de ønsker at folk skal handle Clic istedet for, men slik det er nå tror jeg nok de mister endel salg?

Tror ikke dem som handler Clic ville blitt færre om Unnu kom i 50.cm dybde, og de som handlet Unnu ville trolig blitt enda flere, noe som også ville veiet opp "tapet" hvis flere hadde valgt bort Clic.

Clic burde også uansett kunne blitt levert i 60.cm dybde.
    Selv 55.cm modellen til Clic, vil ha problemer med en Pioneer Receiver hvis man ønsker stoffdører og beholde bakplaten på inne i møbelet for å skjule ledninger.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker tanken om å gjemme ting, bare se på min signatur. Men, det å sette en sub i et sånt møbel er ingen god ide, da er det bedre å gå for flere mindre subwoofere, som kanskje kan gjemmes litt bort.
    De høyttalere der er såpass små at du sikkert vil få ganske høy frekvens på subben, bare en tanke...
    Møbler der er 50 eller mere dybe finnes jo, Clic er en av de, men de koster litt mere enn UNNU da.
    Opus2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •