Kjøpshjelp musikk/hjemmekinoanlegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpshjelp musikk/hjemmekinoanlegg.

Etter å ha vært hos en kompis og hørt musikk i helgen, har jeg insett det er på tide å skaffe seg nytt anlegg.
    Per i dag har jeg følgende hjemmekino anlegg: Jamo S606 til front og resten av høyttalerene i 7.1 oppsettet er fra dynavoice, forsterkeren er en eller annen Yamaha. Jeg er ute etter et betydelig bedre oppsett, et oppsett jeg kan være stolt av.
    Anlegget kommer til å bli mye brukt til både musikk og film.
    Tenker å bruke max 20.000.- på anlegget. Skal kun ha forsterker og fronter. Er åpen for å kjøpe brukt.
    Vil ha en forsterker som har mulighet til at jeg kan sette på "stereo" og mye power blir gitt til front høyttalerene. Kan også være en fordel at man kan koble til en ekstra effektforsterker når økonomien tillater det?
    Jeg har sett litt rundt og funnet litt:
    Forsterker: Ser at Komplett har tilbud på: Onkyo TX-NR818B til: 5995. Er det noe å samle p¨å? spiller den musikk veldig bra?
    Høyttaler1- jbl s 580: JBL Studio 580 gulvstÃ¥ende høyttaler - Sort - GulvstÃ¥ende - Høyttaler
    Høyttaler2 - B&W DM684: Gulvhøytalere for best mulig lydopplevelse | Hi-Fi Klubben

Jeg har ikke peiling om noen av de høyttalerene passer sammen til forsterkeren.

Håper folk kan komme med forslag og eventuelt tips til oppsett som fungerer minst like bra til musikk som hjemmekino.

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AV-forum!

Skal du bruke anlegget til både film og musikk trenger du en surround reciever ja. Du nevner at du kun skal ha reciever og frontrekke? Når du sier at det også skal brukes til film kommer du også til å legge til flere kanaler senere? Alle surroundrecievere kan settes som stereo. for at du skal koble på en effektforsterker trenger du PRE-OUT og Onkyoen du nevner har det. Jeg ville også anbefalt deg Yamaha RX-A1020. Har den selv, og er storfornøyd. Det krever at du legger litt mer budsjett i bare recieveren da. Når det gjelder høytalervalg, er det veldig vanskelig å anbefale uten at du nevner noe om hvordan lyd du liker. Varm klang, trøkk, dybde, stramt, fyldig lyd? Dette er noen av faktorene som spiller en stor rolle når man skal velge høytaler.

Lytt rundt, finn ut hvilken lyd du liker. Vi kan anbefale deg en hel rekke med høytalere utwn at du er fornøyd med lyden, og det er ikke riktig.

Lykke tiil!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode innspill.

Grunnen til at jeg sier at jeg kun skal ha frontrekke er pga jeg har høyttalere liggende (Dynavoice S-5/C-5 EX ). Tenker at det får være greit nok I første omgang, slik at jeg kan bruke mest mulig penger på front og ny forsterker.

Når det gjelder hvilke lyd jeg foretrekker, så vet jeg ikke det selv.
    Varm klang, trøkk, dybde, stramt, fyldig lyd høres bra ut. Vil rett å slett ha god lydkvalitet.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metio
    Takker for gode innspill.

Grunnen til at jeg sier at jeg kun skal ha frontrekke er pga jeg har høyttalere liggende (Dynavoice S-5/C-5 EX ). Tenker at det får være greit nok I første omgang, slik at jeg kan bruke mest mulig penger på front og ny forsterker.

Når det gjelder hvilke lyd jeg foretrekker, så vet jeg ikke det selv.

Varm klang, trøkk, dybde, stramt, fyldig lyd høres bra ut. Vil rett å slett ha god lydkvalitet.
    Sikkert greit det å prioritere reciever og frontrekke først.

Ang. høytalervalg kan jeg anbefale System Audio Mantra 50. Skal låte utrolig bra.

Siden disse høytalerne er i 15K klassen må du evt litt ned på forsterker siden. En annen mulighet er å prøve å finne noe på brukten.

Link til test: System Audio Mantra 50 | Lyd & Bilde

PS: It does come in black

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Å prioritera frontane og forsterkar i første omgang høyres ut som ein god plan. Den Onkyoen du linka til er eit godt kjøp om dagen (er vel den billigaste onkyoen som har Audyssey XT32 romkorreksjonen). Den har og pre out for effektforsterkar, som er veldig greit å ha. Går du for store frontar, er effektforsterkar nesten eit must seinate.

Kva høgtalarar du skal velja er nesten umulig å sei. Folk likar heilt forskjellig. Så her bør du nesten lytta til litt forskjellig for å finna ut kva type høgtalarar DU liker. Dei høgtalarane du har no er slett ikkje verst i forhold den lave prisen. Så det kan vera du får meir ut av dei med betre forsterkar i første omgang.

Skal oppgradera filmlyden er ny senter og ikkje minst ein eller to subbar sannsynligvis vegen å gå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren du har funnet deg er sikker helt ok. Best match av de høyttalerne du har funnet tror jeg du vil få med JBL 580.

Har selv eid 530 å synes dette er en utrolig bra og morsom serie fra JBL.

En ting som jeg synes er viktig med å kombinere musikk og film i et anlegg er å kanskje velge høyttalere som er litt dynamiske, fremoverlente og energiske. Da får man litt av den samme klangen som på en kino og ditto morro film opplevelse. Kan si deg at de JBL høyttalerne vil gi deg begge deler. De er veldig tøffe på musikk og kan dra på når det snurres film. B&W du linker til vil nok ha en flott mellomtone, være melodiøs og pen på musikk, men mangle den energien og morrofaktoren som er så viktig på filmbiten. Vil også tro de krever litt mer strøm for å yte bra. Smak og behag. Kan du lytte på noen av dem så er jo det en fordel. Triangle og audiovector har også ting som er livlige og som ikke krever for mye power.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for mange fornuftige og gode svar.
    Jeg har mulighet å kjøpe system audio 50 høyttalerene for 10.000.-. Hvis folk mener det er et røverkjøp, slår jeg til.

Når det gjelder onkyoen: er det mulighet for at jeg kan bi-ampe frontene og samtidig ha 5.1/7.1?

Vil jeg ha nok power til å drive SA høyttalere? Har hørt at de er litt tungdrevne og trenger power for å yte max, stemmer dette? Vil Onkyo klare dette?

Igjen, høyttalerene jeg viser til er bare noen jeg har funnet som passer min prisklasse. Jeg kan sikkert bruke 25000.- på nytt anlegg, dersom det VIRKELIG er verdt pengene. Det viktigste for meg er at jeg har et skikkelig anlegg (over gjennomsnittlig bra hjemmekino/stereo anlegg) og et godt utgangspunkt til å bygge videre for å få noe enda bedre.

Hører jeg ikke MERKBAR forskjell fra det kommende anlegget kontra det gamle, blir jeg meget skuffet.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mulighet å kjøpe system audio 50 høyttalerene for 10.000.-. Hvis folk mener det er et røverkjøp, slår jeg til.

Når det gjelder onkyoen: er det mulighet for at jeg kan bi-ampe frontene og samtidig ha 5.1/7.1?

Vil jeg ha nok power til å drive SA høyttalere? Har hørt at de er litt tungdrevne og trenger power for å yte max, stemmer dette? Vil Onkyo klare dette?

Igjen, høyttalerene jeg viser til er bare noen jeg har funnet som passer min prisklasse. Jeg kan sikkert bruke 25000.- på nytt anlegg, dersom det VIRKELIG er verdt pengene. Det viktigste for meg er at jeg har et skikkelig anlegg (over gjennomsnittlig bra hjemmekino/stereo anlegg) og et godt utgangspunkt til å bygge videre for å få noe enda bedre.

Hører jeg ikke MERKBAR forskjell fra det kommende anlegget kontra det gamle, blir jeg meget skuffet.
    10 vikinger for Mantrane er vel ikke så ille, hvis de er strøkne.

Jeg tror du kommer til å høre merkbar forskjell fra Jamone til Mantrane. Hvis du er usikker så hadde jeg bedt han du evt. skulle kjøpe av satt deg opp til en demo. Da kan du sette deg ned å høre på hvordan lyden er. Kanskje han ikke har samme elektronikk men du danner deg et bilde.

Gi oss tilbakemld da

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får du mantra 50 til 10 lapper er det en fin deal. Ta gjerne en lytt på dem. De er rytmiske og livlige, men en anelse slanke i bassen. Smak og behag.

Kjøp deg et par gode fronter så har du noe å jobbe med. Et høyttalerbytte er det som gir mest forandring i lyden. Det kan være du blir meget fornøyd. Men igjen, stereo og hjemmekino lar seg sjelden kombinere bra. Skal du dra fletta utav et par gode høyttalere så tvinges du nok over på rent stereoutstyr. Prioriteringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar. Får teste ut mantra 50 og høre hvordan de låter.
    Ser at soundgarden selger: Klipsch RF 82 til en billig penge, er dette en helt annen klasse enn Mantra 50? ER det noe å samle på?

Dersom jeg bruker 5 av kanalene på den nye forsterkeren, kan jeg bi-ampe frontene for å gi de mer power?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar. Får teste ut mantra 50 og høre hvordan de låter.
    Ser at soundgarden selger: Klipsch RF 82 til en billig penge, er dette en helt annen klasse enn Mantra 50? ER det noe å samle på?

Dersom jeg bruker 5 av kanalene på den nye forsterkeren, kan jeg bi-ampe frontene for å gi de mer power?
    To vidt forskjellige høyttalere dette her. Pen lyd og byggekvalitet på SA. Råskap og dynamikk fra Klipsch, fint på film, men på musikk mangler det en del og ganske kjip byggekvalitet.

Lytt til begge, de er litt i hver sin leir så finner du ut hvilken du tilhører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding, er bare å prøve ut.

Når det gjelder høyttalerkabel, hva burde jeg gå for?
    6mm fra Clas Ohlson, er det noe å samle på?

Når det gjelder bananplugg, er dette noe å samle på?
    Bananplugger, 2 stk. - Biltema

Eller burde jeg bare svi av litt penger på kabel fra Soundgarden/hifiklubben?

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding, er bare å prøve ut.

Når det gjelder høyttalerkabel, hva burde jeg gå for?
    6mm fra Clas Ohlson, er det noe å samle på?

Når det gjelder bananplugg, er dette noe å samle på?
    Bananplugger, 2 stk. - Biltema

Eller burde jeg bare svi av litt penger på kabel fra Soundgarden/hifiklubben?
    I teorien er det vel ingen merkbar forskjell på høytalerkabler, men når du bruker såpass mye på anlegg, så hadde jeg kjøpt noe ordentlig. Dra på Soundgarden eller HI-fi og hør hva de kan anbefale.

Når det gjelder bananplugger så ville jeg helst ha satset på et anlegg uten dette. Har sett mange høre forskjell på og uten til det dårligere. Har noe med antall koblinger å gjøre. Noe som kan veie tungt for å benytte bananplugger er hvis du skal koble til og fra anlegget hele tiden. Da er det kjekt å ha.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort rom de skal stå i ?

Er det noe dempet ?

Plasseringsmuligheter for høytalerne ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal stå i en stue med åpen kjøkkenløsning i en liten leilighet.
    Selve "tv-hjørnet" er: b: 2,4m. Lengde: 4,5m. Sitter 2 m fra dagens høyttalere.

Det er ikke noe dempet. Veggen bak høyttaler er i gips, alle andre vegger er i betong.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

ville da sett bort fra klipsch da de vil få en hard diskant i et udempet rom med harde vegger.

Det er nevnt manta 50 System Audio Mantra 50 | Lyd & Bilde
    De kan bli en utfordring og drive for forsterkeren om du skal ha på morro-volum.
    Men ikke no problem på normalt volum :-D

Tips... senere når oppgraderingsspøkelset kommer sigende og det klør i fingrene og du har manta 50 i hus... Effektforsterker vil hjelpe på den syken ;-)

Og du er da bitt av denne uhelbredelige audiofil bassillen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding, dessverre ble Mantra solgt, men har muligheten å skaffe en: System Audio SA Aura 60 til 10 lapper.
    Noen som har noen kjennskap til disse høyttalerene? Finner nada informasjon bortsett fra på nettsiden til System Audio.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var SA Mantra 50 i hus, hørte på flere høyttalere, men alt var nedsig etter jeg hadde hørt den.
    Er veldig fornøyd, litt kjedelig at de ikke støtter Bi-amping og de fikk meg til å kjøpe kabler for 4000.-

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt valg av HT. Nå får du nyte innspillingstiden med dem.

Edit : personlig hadde jeg brukt 1000,- på kabler og resterende 3 k på øl under innspillingsperioden

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt innspillingstid og litt kalibrering så høres det nok enda litt bedre ut

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •