System Audio og Hegel / Emotiva ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

System Audio og Hegel / Emotiva ?

Er relativt ny på forumet, og helt ny når det kommer til lyd/bilde.
    Nå som både feriepenger og skattepenger er på plass, ja, da klør det jo litt ekstra, og jeg har endelig anledning til å bruke noen kroner på lyd. Budsjetter er dog ganske lavt, maks 15 000 (lån type hus/bil/studie skal jo tross alt betales også).

Jeg har hatt noen lytterunder (i Bergen), og kommet fram til at System Audio Aura 50 er en høyttaler som passer meg bra, ikke bare lydmessig men også fysisk størrelse og utseende med tanke på plassering i stue.

Bruksområdet er 70/30 musikk/film.
    Oppsett blir stereo, der det benyttes digitale kilder (HTPC, TV, PS3).
    Ved forrige lytterunde, hørte jeg Aura 50, med Hegel H70. Det falt absolutt i smak, og vurderes sterkt. Jeg vurderer også Emotiva dac/pre (XDA-2) med effekt (XPA-200). Kostnadsmessig kommer løsningene ut ganske likt, men Emotiva løsningen er mer fleksibel mtp tilkoblinger (trenger 1xUSB + 2xTosling, H70 har kun 1xToslink) og evt endringer senere.
    Jeg har lest meg fram til den forståelse at Emotiva lydsignaturen er ganske nøytral. Jeg ser mange benytter emotiva effekt på system audio, gjerne med yamaha eller lignende som pre.

Går jeg på en smell med Emotiva dac/pre+effekt, eller kan dette være et godt alternativ til H70, som egentlig ikke har alle tilkoblingene jeg ønsker?
    Andre løsninger er selvfølgelig aktuelle. Primare er en mulighet, men da ryker budsjettet med mindre jeg finner noe brukt. Og ja, brukthandel er absolutt aktuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump..

Ingen innspill/kommentarer?
    Så det er bare å kjøre på med Emotiva? Evt Hegel/Primare/Parasound dersom et tilbud/bruktsalg dukker opp?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

jeg tror uansett hvilke kombinasjoner du velger så vil du ikke gå på noen smell. Jeg hørte en del på Hegel/System Audio kombinasjoner når jeg jaktet på nye høytalere for en tid tilbake men det var først Master Explorer det begynte å bli livlig nok for meg og det samsvarte ikke helt med prisen

Emotiva er jo forholdsvis nøytralt, men sammenlignet med Hegel H200 (prøvde den hjemme med XDA-1 som dac) så er bassen mer frempå (du får en forståelse av hva man mener med "amerikansk" lyd ), men jeg likte den faktisk bedre en H200. Jeg tror Emotiva kombinasjonen du velger vil gå helt fint med System Audio da jeg tror de tåler litt amerikansk bass og trøkk. I tillegg må det sies at XDA-2 er et veldig bra produkt og jeg merker en viss "ro" i forhold til XDA-1.

På en annen side så vet du jo akkurat hva du får med Hegel/System Audio Du kan sikkert få det lånt med hjem og høre i stua i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, SA skulle passe fint med litt "amerikansk" lyd. Fikk høyttalerne, Aura 50, i hus i går. XDA-2 er kjøpt brukt og er på vei i posten, XPA-200 er bestilt fra Emotiva
    Siden jeg ikke har noe forsterkeri fra før av, stakk jeg innom Elkjøp og plukka med meg en Yamaha receiver (var ikke noen stereo forsterkere med digital inngang tilgjengelig) til bruk mens jeg venter på Posten/FedEx. Greit med 30 dagers full retur rett på Elkjøp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •