Crossover på 150Hz, sub går til 120Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover på 150Hz, sub går til 120Hz

Ja, som dere ser - jeg lurer på om det er mulig å sette crossover i receiver til 150Hz, når sub "kun" spiller til 120Hz?

Min receiver har rett og slett ikke noe trinn mellom 100 og 150Hz, så derfor spør jeg

150Hz er en bassfrekvens. Masse gammel musikk dipper aldri under 100Hz , og det er litt problematisk når man har monitorer pluss sub. Kunne tenkt meg litt mer kropp på heavy metal og tynn 80 tallsmusikk.

Men så spørsmålet, kutter man ut andre lyder enn bass, når receiver sender alt under 150Hz til sub, dvs. er det noen store ulemper med denne innstillingen?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jo få en dip i området fra 120hz til 150, og der ligger jo mye av brystkassetrøkket.
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Vil jo få en dip i området fra 120hz til 150, og der ligger jo mye av brystkassetrøkket.
    Ja, det er antagelig verre enn å høyne subens nivå fra 100 til 120Hz.
    Selv om vi altså snakker om brystkassa på små monitorer

Forbasket dårlig innstilling på receiveren. Et sprang fra 100 til 150Hz hører ingen steds hjemme. Alle er opptatte av dypbass på musikk, når de egentlig burde være langt mer bekymret for tynn/lys bass på gamle innspillinger. Særlig metall.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Ja, det er antagelig verre enn å høyne subens nivå fra 100 til 120Hz.
    Selv om vi altså snakker om brystkassa på små monitorer

Forbasket dårlig innstilling på receiveren. Et sprang fra 100 til 150Hz hører ingen steds hjemme. Alle er opptatte av dypbass på musikk, når de egentlig burde være langt mer bekymret for tynn/lys bass på gamle innspillinger. Særlig metall.
    Men for å si det på en annen måte ... er man bekymret for tynn lyd i det området,så bør man ikke kjøpe høyttalere som ikke gir noe skyv under 150 hz :-)

De fleste suber spiller uansett ikke så bra i dette området !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Men for å si det på en annen måte ... er man bekymret for tynn lyd i det området,så bør man ikke kjøpe høyttalere som ikke gir noe skyv under 150 hz :-)

De fleste suber spiller uansett ikke så bra i dette området !
    Absolutt ikke
    Og sant og si er 95% av musikken jeg spiller prog-rock med god lyd. (gammel prog har også god lyd og fyldig bass i sub-området). Samt damer som Kari Bremnes, Katie Melua og Suzanne Sundfør. Vel egentlig det meste nyere musikk har mye bass i subområdet.

Så problemet er ikke stort. Men det er klart, elsker man musikk fra 70-80 tall, og særlig alt enn enn prog-rock, så bør man velge en partyhøyttaler ala JBL eller Klipsch. Rimelig prisklasse holder stort sett lenge, ettersom vi ikke alkkurat snakker om lydkvalitet på gammel Deep Purple.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg lurer på om det er mulig å sette crossover i receiver til 150Hz, når sub "kun" spiller til 120Hz?
    Hva er det som begrenser subben til 120Hz?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben har vel 12 db filter så om du setter den til 150 hz vil den jo nesten spille mellomtone også.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og mål. Om du ikke kan dette selv og/eller ikke vil lære det selv, kontakter du noen som kan hjelpe. :wink:
    Det kan jo hende det virker i ditt rom. Er ikke mye du mister om det er 12db/ oktav filter, som Niels Nielsen sier.

Edit: B&W PV1D Subwoofer | Hi-Fi Klubben Er det denne subben du har? For da spør jeg som Flageborg, hva begrenser subben til 120Hz?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har pv1d, så spiller jo den opp til 450hz+- 3db, så bare å sette den på 150hz.
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Hvis du har pv1d, så spiller jo den opp til 450hz+- 3db, så bare å sette den på 150hz.
    Ville trodd det heller er snakk om at subbens crossover funksjon starter på 120hz, men om denne står på max/off så spiller subben alt den får.

Altså at det blir receiver som i dette tilfellet styrer crossover.

Men er vel ikke noe skade i og prøve, worst case har du et hull mellom 120-150, eller det fungerer ypperlig. Gyldne regelen min er at om det høres greit ut så er det bare og bare kjøre på :-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som dere ser - jeg lurer på om det er mulig å sette crossover i receiver til 150Hz, når sub "kun" spiller til 120Hz?

Min receiver har rett og slett ikke noe trinn mellom 100 og 150Hz, så derfor spør jeg

150Hz er en bassfrekvens. Masse gammel musikk dipper aldri under 100Hz , og det er litt problematisk når man har monitorer pluss sub. Kunne tenkt meg litt mer kropp på heavy metal og tynn 80 tallsmusikk.

Men så spørsmålet, kutter man ut andre lyder enn bass, når receiver sender alt under 150Hz til sub, dvs. er det noen store ulemper med denne innstillingen?
    Dersom du har en subb som er plassert litt i nærheten av frontene, og spiller bra opp til 150hz er det ingenting i veien for å dele så høyt.

Jeg deler selv på 150hz.
    Dali ikon 6 spiller ned til 150hz.
    2 BMS subber spiller fra 40-150hz.
    2 SVS tuber spiller under.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler på 120Hz med mine Def Tech Mythos 50 og en Ken Kreisel DX 12012.

Synes det spiller riktig så greit

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •