Stasjonær PC: Lyd via HDMI på hovedkort vs. optisk på dedikert lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stasjonær PC: Lyd via HDMI på hovedkort vs. optisk på dedikert lydkort

Lurer rett og slett på om det er noe forskjell her?

Skal sende digitalt signal fra PC´en til receiver

På hovedkortet og skjermkortet har jeg HDMI out, og på det relativt dyre dedikerte lydkortet har jeg optisk ut. Har det noe å si i det heletatt hvem jeg bruker når signalet kun er digitalt? Bortsett fra at HDMI er litt mer praktisk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk merkelig nok en stor økning i lyden når jeg kjørte lyd via hdmi på skjermkortet kontra optisk på mitt aldrende Asus xonar kort (til 1500kr), jeg har enda ikke testa analogt, men via hdmi så kan man sette opp for bit streaming direkte til receiver (veldig enkelt med xbmc)

Men det er vel bare og teste, om du kobler pcen på receiver for bilde så er det bare en liten Windows innstilling for hvilket kort du sende lyd via (skjermkortet kommer opp som lydenhet og), men som alt annet med pcen så skjer jo ikke alt som det helst skal.

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Skjønner. Mulig HDMI´en har litt større båndbredde og at det var derfor du merka forskjell?

Om jeg har forstått ting rett, så er det dedikerte lydkortet mitt egentlig bortkasta sålenge jeg kun bruker HDMI-signal og lar DAC´en i Yamahaen ordne resten. Tror jeg prøver med HDMI og ser, mye lettere mtp bilde og sync også. Men nå ligger alt i deler og jeg er i Helsingborg så får se til helga :P

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at optisk S/Pdif ikke klarer HD-lydformater. Da må du over på HDMI.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Hehe Skjønner. Mulig HDMI´en har litt større båndbredde og at det var derfor du merka forskjell?

Om jeg har forstått ting rett, så er det dedikerte lydkortet mitt egentlig bortkasta sålenge jeg kun bruker HDMI-signal og lar DAC´en i Yamahaen ordne resten. Tror jeg prøver med HDMI og ser, mye lettere mtp bilde og sync også. Men nå ligger alt i deler og jeg er i Helsingborg så får se til helga :P

Eller dacen i pioneer lx85 er meget god, kontra dacen i min gamle nad t744 :-P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •