Problem med Platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer DonSacco sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med Platespiller

Hei! Jeg har et problem med platespilleren min. Det er en Pro-Ject Carbon Esprit m/Ortofon Red pickup. Den er koblet til NAD C390DD som har innbygget RIAA når den er utvidet med analog modul. Det er koblet sammen med van den Hul the Name signalkabler og jordingskabel som fulgte med platespilleren. Når jeg skrur opp MV på forsterker opp til mellom -20 og -15 db så går sub'n helt berserk. Den begynner å spille utrolig fort, høyt og ute av kontroll. Har hatt platespilleren i ca 3 mnd og det har mest sannsynlig alltid vært sånn, men merket ikke noe før jeg fikk en sub på lån i forrige uke. Fordi PM1 ikke spiller så dypt, har sett litt rar bevegelse på elementene der også må ikke hørt så mye og heller ikke tenkt veldig over det.

Noen som vet hva dette kan komme av? Jeg har montert platespilleren etter instruksjonsboka.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det på alle plater, eller bare noen? Normalt vil noen plater ha ganske mye subsonisk info, dvs subben beveger seg mye uten du egentlig hører noen lyd. Et subsonisk filter vil hjelpe her.
    Eller, det kan være akustisk tilbakekobling, når du spiller høyt kan lyden vibrere seg frem til platespiller og pickup og sende signalet ut igjennom kjeden igjen, løsningen er å isolere platespilleren på en vegghylle f.eks.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde på 3 stk, var hvertfall sånn på alle de. Er noe som heter etter eller annet med filter i menyen på forsterkeren jeg kan sette på, kan jo prøve det.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis vibrasjonene fra subwooferen som innvirker på platespilleren. Forsøk å legge noe under platespilleren som demper vibrasjonene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk feedback.
    Subwooferen din setter møbelet spillern står på i bevegelse, det setter platespilleren i bevegelse, det forplanter seg til pickupen og så blir det forsterket og sendes til suben som lager enda mer lyd som forplanter seg osv.
    For å unngå dette må det enten dempes mellom platespiller og rack, eller så må racket være så stødig at det ikke blir påvirket av suben.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Virker som jeg må prøve å få den til å stå stødigere da.

Vil noe som denne hjelpe? http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/99832

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel vanskeligt å svare på, du skriver jo ikke noe om hva platespilleren står på nå, og hvor i rommet den er plasert......kommer også an på hvilket gulv du har. Om du plaserer platespilleren et annet sted kan dette jo hjelpe.
    En vegghylle a la Target eller AudioMagic er å foretrekke. Vegghyller fra Audio Magic er den perfekte vegghylle for platespiller cd-spiller og hifi audio komponenter

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en slik Project Ground It plate som du linker til.

Jeg synes ikke den fungerte så godt og kjøpte ett par slike:

Audio Technica AT 605 er ikke i handelen legner, så du må i så fall på ebay for å få tak i.

Bruker disse i dag da de fungerte mye bedre enn Pro Ject platen.

Har du muligheten så gå får vegghylle!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vibrapods under kan hjelpe en del, men da må du undersøke føttene på Project først, kanskje Vibrapods kan snus opp ned og være under føtterne, ellers må du ha en plate imellom.
    Vibrapods bestilles etter vekten de må bære.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står oppe på et UNNU møbel med tre rom fra hifiklubben. Sub sto på gulvet ved siden av møbelet når jeg testet sist. Det er en PV1D sub så den har jo elementer som spiller ut på siden. Det ene da spilte jo mot møbelet. Får tenke litt ang vegghylle å se om jeg finner et fornuftig sted å plassere den i tilfelle

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke smart med en subwoofer rett ved siden av platespilleren, kanskje du kan flytte den?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må prøve på det så fort jeg får tid

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er vel vanskeligt å svare på, du skriver jo ikke noe om hva platespilleren står på nå, og hvor i rommet den er plasert......kommer også an på hvilket gulv du har. Om du plaserer platespilleren et annet sted kan dette jo hjelpe.
    En vegghylle a la Target eller AudioMagic er å foretrekke. Vegghyller fra Audio Magic er den perfekte vegghylle for platespiller cd-spiller og hifi audio komponenter
    Da har jeg endelig fått rotet meg til å undersøke litt. AudioMagic har gått konkurs så er ikke mulig å få tak i disse hyllene lenger. Noen som har tips til andre steder jeg kan få tak i vegghyller som egner seg godt til dette formålet?

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DonSacco
    Da har jeg endelig fått rotet meg til å undersøke litt. AudioMagic har gått konkurs så er ikke mulig å få tak i disse hyllene lenger. Noen som har tips til andre steder jeg kan få tak i vegghyller som egner seg godt til dette formålet?

Her har du en litt dyr kanskje men nå veit eg ikkje hvilke prisklasse du ser etter:
    Pro-Ject vegghylle for platespiller Wallmount 1 | Lytterommet

Samme produsent som platespillern så den burde passe som hånd i hanske både utsenemessig og kvalitetsmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Her har du en litt dyr kanskje men nå veit eg ikkje hvilke prisklasse du ser etter:
    Pro-Ject vegghylle for platespiller Wallmount 1 | Lytterommet

Samme produsent som platespillern så den burde passe som hånd i hanske både utsenemessig og kvalitetsmessig.
    Tusen takk, denne så jo perfekt ut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •