Receiver eller forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver eller forsterker?

Heisann folkens!

Har lusket rundt her i en god stund nå, og har lært mye av dere, på samme måte som jeg pleier å suge surfe forums når jeg finner en ny hobby som fks. paintball eller RC-biler
    Nå har jeg endelig klart å pense meg inn på hva jeg kunne tenke meg å gå til anskaffelse av, både hva gjelder pris og behov, så da har jeg et par spørsmål som kanskje noen her kunne kommet med sine personlige meninger om.

Først og fremst har jeg tenkt å kjøpe kun fronthøytalere i første omgang, og så spe på med flere når jeg kjøper leilighet/hus (i nærmeste fremtid).
    Jeg ser for meg å ende opp med (på et senere tidspunkt) Receiver, forsterker til frontene, surround høytalere og sub(sikkert 7.1 eller 7.2...noe sånt)
    Men som sagt, kun fronter og receiver/forsterker nå, til jeg finner meg litt mer plass...

Frontene kommer antageligvis til å bli noe i 10.000 kr sjiktet.
    Så langt har jeg søkelyset på B&W DM683, Dali lektor 8, Dali Ikon 6 mk2 og Klipsch RF-82. Jeg enda ikke har vert å lyttet til noen av de nevnte frontene.

Jeg skjønner at det ikke er noe poeng i å be om hva dere mener om lyden generelt, da det blir en smaksak og jeg skal avgårde og lytte til alle såklart, men jeg er derimot spesifikt ute etter personlige erfaringer med disse frontene i kombinasjon med følgende aktuelle receivere/forsterkere:

- Denon avr 3313
    - Nad c375bee/c275bee
    - Anthem mrx 300
    - Onkyo 818

Spørsmål 1:
    Problemstillingen min er i hovedsak om jeg skal kjøpe receiver og fronter nå, eller forsterker og fronter nå...tilkoblinger er ikke så farlig med enda, siden jeg foreløpig bare trenger 1 hdmi fra TV og en aux fra PC til musikk.
    Det virker kanskje mest logisk for meg å gå for fronter og en god forsterker, og heller kjøpe receiver senere siden jeg først da skal fylle på med surround og sub. Hva synest dere? Alle meninger og innspill er velkommen!

Spørsmål 2:
    Hva er nok power til fks dm683 eller lektor 8? Holder det med nad 275? eller burde jeg gå for 375? Noen klart bedre forsterkere i samme prissjikt jeg bare må sjekke?

Spørsmål 3:
    Jeg har bare lest lovord om Anthem mrx 300, og den ligger jo fint i det prissjiktet jeg jakter receiver i. Jeg har ikke mulighet til å lytte til denne selv, så jeg eg veldig skeptisk til å kjøpe i god tro og lovord fra Lyd & Bilde, selv om de virker relativt oppegående .
    Det kan fint nok være en fantastisk receiver, men kanskje ikke i kombinasjon med de frontene jeg velger, så har noen erfaringer med denne koblet med frontene jeg nevnte i starten?

På forhånd takk!

John-Inge

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John-Inge
    Heisann folkens!

Har lusket rundt her i en god stund nå, og har lært mye av dere, på samme måte som jeg pleier å suge surfe forums når jeg finner en ny hobby som fks. paintball eller RC-biler
    Nå har jeg endelig klart å pense meg inn på hva jeg kunne tenke meg å gå til anskaffelse av, både hva gjelder pris og behov, så da har jeg et par spørsmål som kanskje noen her kunne kommet med sine personlige meninger om.

Først og fremst har jeg tenkt å kjøpe kun fronthøytalere i første omgang, og så spe på med flere når jeg kjøper leilighet/hus (i nærmeste fremtid).
    Jeg ser for meg å ende opp med (på et senere tidspunkt) Receiver, forsterker til frontene, surround høytalere og sub(sikkert 7.1 eller 7.2...noe sånt)
    Men som sagt, kun fronter og receiver/forsterker nå, til jeg finner meg litt mer plass...

Frontene kommer antageligvis til å bli noe i 10.000 kr sjiktet.
    Så langt har jeg søkelyset på B&W DM683, Dali lektor 8, Dali Ikon 6 mk2 og Klipsch RF-82. Jeg enda ikke har vert å lyttet til noen av de nevnte frontene.

Jeg skjønner at det ikke er noe poeng i å be om hva dere mener om lyden generelt, da det blir en smaksak og jeg skal avgårde og lytte til alle såklart, men jeg er derimot spesifikt ute etter personlige erfaringer med disse frontene i kombinasjon med følgende aktuelle receivere/forsterkere:

- Denon avr 3313
    - Nad c375bee/c275bee
    - Anthem mrx 300
    - Onkyo 818

Spørsmål 1:
    Problemstillingen min er i hovedsak om jeg skal kjøpe receiver og fronter nå, eller forsterker og fronter nå...tilkoblinger er ikke så farlig med enda, siden jeg foreløpig bare trenger 1 hdmi fra TV og en aux fra PC til musikk.
    Det virker kanskje mest logisk for meg å gå for fronter og en god forsterker, og heller kjøpe receiver senere siden jeg først da skal fylle på med surround og sub. Hva synest dere? Alle meninger og innspill er velkommen!

Spørsmål 2:
    Hva er nok power til fks dm683 eller lektor 8? Holder det med nad 275? eller burde jeg gå for 375? Noen klart bedre forsterkere i samme prissjikt jeg bare må sjekke?

Spørsmål 3:
    Jeg har bare lest lovord om Anthem mrx 300, og den ligger jo fint i det prissjiktet jeg jakter receiver i. Jeg har ikke mulighet til å lytte til denne selv, så jeg eg veldig skeptisk til å kjøpe i god tro og lovord fra Lyd & Bilde, selv om de virker relativt oppegående .
    Det kan fint nok være en fantastisk receiver, men kanskje ikke i kombinasjon med de frontene jeg velger, så har noen erfaringer med denne koblet med frontene jeg nevnte i starten?

På forhånd takk!

John-Inge
    Effektforsterker + en stereo pre med prosessoringang/ht bypass.

Da kan du spe på med reciever senere
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for en stereoforsterker med "home theatre bypass" så kan du bygge på med receiver senere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville begynt med reciver med pre-out for effekt først. som f.eks Denon 3313 som du har nevnt. Så funnet høyttalere og sett om du faktisk har behov for effektforsterker.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal inn til HiFi-klubben i Bergen i dag for å lytte
    Gleder meg som en liten drittunge! Skal i tillegg til de nevnte frontene sjekke ut B&W cm9 siden han jeg snakket med i går sa den stod oppkoblet og klar i en Denon 3313.
    Det er mest for å se hva dobbel pris gjør med lyden men hvem vet, kanskje jeg blir griseimponert og ender opp med så dyre høytalere

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom ikke surround er aktuelt med det første, så kjøper du stereo. Kjøper du brukt, noe jeg hvertfall vil anbefale på forsterkersiden, gir mye mer for pengene, og du taper ikke så mye hvis du vil selge og oppgradere til surround. Kjøper du en integrert med hjemmekinoinngang, så kan den benyttes i et fremtidig surroundoppsett også.

Denne f.eks, sikkert mulig å prute litt:

Musical Fidelity M6I - Torget

Ta turen innom et par andre butikker også, lurt å sjekke ut forskjellige merker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det kjøp!

Endte opp med B&W dm683 og NAD c375bee
    Det var et smart valg har jeg funnet ut etter å ha koblet herlighetene opp hjemme i stua, da det er relativt trangt i stua mi.

I det åpne lokalet til HiFiklubben manglet det liksom noe bass i 683'ene i forhold til lektor 8, men da jeg fikk høre cm9 i et lukket rom litt større en min egen stue fant jeg fort ut hva det har å si for trøkket og bassen!

Da ble det plutselig nesten for mye når han som viste meg skrudde godt opp...men den herlige lyden fra cm9 på behagelig volum kommer jeg sent til å glemme...Det blir vel det neste gang!!

Det hadde nok derimot blitt "for mye" for mitt lille krypin, så jeg tenkte det ville bli samme "effekt" med 683 når jeg fikk dem inn i lukket rom. Dette viste seg å være en god magefølelse, for de låter helt fantastisk her!!! Har såklart ikke tråkket ordentlig til enda, godbitene skal jo spilles inn, men jeg er veldig fornøyd så langt i alle fall

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med receiver?

Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Gratulerer8)

Tusen takk :-D

Men jeg er fremdeles interresert i meninger om receivere med dm683....

Nå har jeg jo naden til å drive frontene, men skal jo bygge på så det blir 7.1 eller noe sånt om en stund, så om noen har erfaringer så snakk ut :-)

Jeg tenker spesielt på Anthem...det virker så lovende, det er bare skummelt for en uerfaren nybegynner som meg å se at fks Anthem mrx 300 bare gir 60w per kanal i surround! Det virker ganske skralt i forhold til fks Denon avr x4000 til samme pris gir 125w per kanal...

Hva tror dere? er lyden i Anthemene god nok til å ofre alt av tilkoblinger etc, og er 60w per kanal nok til å drive et B&W surround oppsett i samme klasse som frontene?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denonen er kraftigere enn Anthemen. Denonen er vel målt til 125w i 2 kanaler. Mens Anthemen er kun 2x 80w.

3313 lå over 10k i nypris når den kom, lå på ca 11k. Er satt ned ca 3k pga X4000 er kommet. Så er bra pris. Har bestilt 3313 selv. Den har 2 hdmi ut for projektor og Tv samtidig. Og det meste annet du trenger. Har også flere hdmi inn.,
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •