USB-lydkort - Valg av D\A

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

USB-lydkort - Valg av D\A

Hei!

Jeg har nettopp oppgradert til B&W DM683 (mot god gammel pioneer stereo forsterker) med en laptop mini-jack lydkilde..

Ser derfor på alternative kilder som kan kobles mot min laptop via USB. Jeg finner noen stereo DAC (ala pinelli) med kun 2x RCA ut og andre 5.1 (Creative X-fi 5.1 pro) og 7.1 (Asus Xonar U7) som også har S/PDIF.

Heller mest mot U7 akkurat nå, men finner ikke reviews eller sammenligninger. Skulle helst hatt så fin stereo (RCA) lyd som mulig for pengene nå, men med mulighet for S/PDIF for senere oppgraderinger til surround forsterker..

Hva bør jeg gå for?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne er sikkert ok og.. coax ut (men ikke dd, dts)
    Abrahamsen A-DAC II (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    denne er sikkert ok og.. coax ut (men ikke dd, dts)
    Abrahamsen A-DAC II (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    Mulig jeg har misforstått, men vil ditt forslag (som er dobbelt så dyrt) gi merkbart bedre stereo-lyd enn U7?

Trenger man DTS \ DAC i lydkortet hvis man sender heldigitalt rett til en fremtidig surround receiver (med slik støtte)?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raest
    Mulig jeg har misforstått, men vil ditt forslag (som er dobbelt så dyrt) gi merkbart bedre stereo-lyd enn U7?

Trenger man DTS \ DAC i lydkortet hvis man sender heldigitalt rett til en fremtidig surround receiver (med slik støtte)?
    Nei, i min oppfatning så blir bare DTS\dolby re-koding i lydkortet sin side enda et overflødig steg i en ellers lang nok signal prosess.

Jeg kjører personlig bare HDMI pluggen fra kontor pc'n og bruker da lyd chippen som sitter i skjermkortet (dette ga faktiskt bedre lyd enn digitalt signal fra mitt asus xonar kort, men har ikke testa dette analogt enda pga kabel strekk på 6m)

Hovdsaklig bruker jeg dette til XBMC (hvorfor ha flere pcer når man kan bruke den ene flere steder, hehe) som bitstreamer lyd via HDMI rett til receiver så da brukes kun DAC i denne, ellers vil lydkortet sende standard flerkanals PCM som i seg selv ikke er noe dårligere signal.

Nå når jeg sier at DTS\dolby fra andre lydkort er et ekstra steg er fordi disse kortene først dekoder, mixer lydsignalet sammen (mest sannsynlig som PCM), for så og encode dette til et DTS\Dolby signal. Kort sagt det eneste man tjener på dette er at det står DTS eller Dolby i displayet på receiver all støy og annet surre mikk man ikke ønsker fra et lyd signal fra en pc er fortsatt med på rund dansen.

Personlig syns jeg Asus har blitt litt billig i det siste, men i en verden hvor ALLE andre omtrent i pc verden bruker 5$ RealTek chipper ligger de noen hoder foran ene og alene for at de prøver, om man derimot skal sammenligne opp mot selvstendig hifi DAC'er så merker man at dette er gjort ganske billig.

Blei faktisk ganske frista selv av den Abrahamsen Dac'n til musikk avspilling

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Personlig syns jeg Asus har blitt litt billig i det siste, men i en verden hvor ALLE andre omtrent i pc verden bruker 5$ RealTek chipper ligger de noen hoder foran ene og alene for at de prøver, om man derimot skal sammenligne opp mot selvstendig hifi DAC'er så merker man at dette er gjort ganske billig.

Blei faktisk ganske frista selv av den Abrahamsen Dac'n til musikk avspilling
    Hehe. Så, dere tror Abrahamsen vil være merkbart bedre enn Cirrus Logic CS4398?

Jeg ser også at Hegel HD2 er et godt alternativ. Hvor kan man få kjøpt disse?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raest
    Hehe. Så, dere tror Abrahamsen vil være merkbart bedre enn Cirrus Logic CS4398?

Jeg ser også at Hegel HD2 er et godt alternativ. Hvor kan man få kjøpt disse?
    Kommer selvsagt ann på hvor kresen man ønsker og være, Asus har i min mening en meget 'billig' følelse men de backer det opp med god valuta.

Men kort sagt Asus legger seg ikke ut etter lyd entusiastene men heller gamere og spotify brukere som kanskje har stukket nesa innom en Hifi butikk og fått helt prissjokk.

For surround lyd er det helt ok den lyden man får ut av en hdmi plugg og en sånn 5$ Realtek chip, spessielt om man kan bitstreame til receiver men dette kommer vel så mye ann på software, spill lyd har generelt sett ganske dårlig lyd vil jeg si det begynner og bedre seg noe men det meste er kort lg godt tuna mot atypiske gaming headsets.

Det er sånn sett ved ren små kritiskt musikk lytting disse lydkorta faller av og da gjerne ved entusiast sjangre som jazz, klassisk etc som ofte masteres til et mye lavere nivå enn liste poppen (ikke ta feil, jeg liker lady gaga og infected mushroom like mye som neste mann) og det er ved disse sjangerne med mere desibel dynamikk og generelt lavere nivå man vil høre denne 'pc-støyen' som vanlige mennesker ikke bryr seg om, andre igjenn skrur ned volum med 3 hakk og sist og ikke minst har vi sånne som henger rundt på hifi forum og gladelig blar opp 30 laken for og spille 5db høyere :-P

Kort sagt om du er ute etter en kjapp grei oppgradering av lyd fra laptoppen så er nok u7 helt kurant og vel verdt penga.
    Men on du vil ha stereo musikk annlegg hadde jeg vurdert en DAC som kan tas med videre til neste forsterker.

Angående hegel så er den nærmest av entusiast spekteret og mener jeg leste at de ikke kjører en signal forsterkning utgangene på den (som de fleste 'vanlige' dacer gjør) og derfor ikke alle forsterkere som får normalt volum ut av den?

Hegel forsterkerne er jo om så laget med dette i tankene og hegel og b&w skulle passe bra sammen :wink:

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eid Abrahamsen a-dac 1 og 2 og kan anbefale begge.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører filmlyd fra XBMC via hdmi, og når jeg skal høre på musikk fra pc'en så slår jeg over på abrahamsen dac'en. jeg er hvertfall veldig fornøyd med dette, så kan anbefale abrahamsen til musikk.
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva tenkte du å bruke s/pdif til?
    hdmi fra laptop til en nyere surroundreceiver gjør dacn overflødig.
    tviler på abrahamsen gir noe mer enn tokanals pcm ut. noen lydkort støtter videreføring av flerkanals bitstream (har ikke sjekket om det gjelder asus u7 men)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng.. Vanskelig å holde tunga rett i munnen ser det ut til.

Soundgarden har ikke flere HD2 og Hegel vil mest sannsynlig ikke produsere flere, var svaret der.

Sitat Opprinnelig postet av einis
    hva tenkte du å bruke s/pdif til?
    hdmi fra laptop til en nyere surroundreceiver gjør dacn overflødig.
    tviler på abrahamsen gir noe mer enn tokanals pcm ut. noen lydkort støtter videreføring av flerkanals bitstream (har ikke sjekket om det gjelder asus u7 men)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •