Hvordan koble til kabel i disse pluggene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble til kabel i disse pluggene?

Jeg har fått en prøve på disse pluggene, men jeg klarer ikke å begripe hvordan kabelen skal settes inn stabilt i pluggen.

Pluggen har for stor åpning til kabel, slik at de to små skruene som skal skrues fast fra ryggen på plugge til kobberen er for korte. Jeg har prøvd med 2,5mm kabel, men skruene skrues bare gjennom og detter ut. Det kan godt være at jeg er litt nybegynner på dette, så litt hjelp hadde vært flott:

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må avisolere en god bit så den ligger gjennom hele pluggen, så skru igjen så skal det gå

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thxmonster
    Jeg har fått en prøve på disse pluggene, men jeg klarer ikke å begripe hvordan kabelen skal settes inn stabilt i pluggen.

Pluggen har for stor åpning til kabel, slik at de to små skruene som skal skrues fast fra ryggen på plugge til kobberen er for korte. Jeg har prøvd med 2,5mm kabel, men skruene skrues bare gjennom og detter ut. Det kan godt være at jeg er litt nybegynner på dette, så litt hjelp hadde vært flott:

Kabelen skal muligens brettes over kanten, og så skrues den andre delen på. Vill gjetting, jeg vet ikke.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dra frem loddebolten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal avmantle en del av kabelen og skru de 2 sett skruene ned i kabelen, den ytterste kan stå på kappen til kabelen slik at det er en viss strekk avlastning i pluggen. Den innerste MÅ stå i kobber for å gi en god kobling.
    Ingenting skal utenpå noenting her.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrue mot flertrådet kobber er ingen god tilkoblingsmetode, spesielt ikkje på høyttalerkabler som gjerne kobles til og fra ofte (les bevegelse).
    Kjenner du ein elektriker eller noen som driver med elektronikk så kan dei nok skaffe niter/hylse som du klemmer rundt lederen. då får du ein meir solid tilkobling

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo dette som er problemet

Skruene som skal skrues ned i kabelen er for korte, de detter bare gjennom da de ikke treffer noe. Den treffer såvidt kabelen, men ikke kobberen. Man må jo ha monsterstørrelse på kabel for å få skru denne ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Skrue mot flertrådet kobber er ingen god tilkoblingsmetode, spesielt ikkje på høyttalerkabler som gjerne kobles til og fra ofte (les bevegelse).
    Kjenner du ein elektriker eller noen som driver med elektronikk så kan dei nok skaffe niter/hylse som du klemmer rundt lederen. då får du ein meir solid tilkobling
    Det stemmer det kan ordnes med en dæsj loddetin også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo dette som er problemet

Skruene som skal skrues ned i kabelen er for korte, de detter bare gjennom da de ikke treffer noe. Den treffer såvidt kabelen, men ikke kobberen. Man må jo ha monsterstørrelse på kabel for å få skru denne ned.

Det ser ut som du kan legge kabelen under den sylinderen som ligger inni der, da slipper du hylser eller andre ting for å ikke skade kabelen også.

Edit: mulig jeg missforstå så ut som at det var en metall sylinder inni der, men det er vel kansje bare en kabel kappe ?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig har kablen for lite tverrsnitt for pluggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man kan gjøre i slike tilfeller er å brette kabelen dobbelt eller trippelt i hylsen, det er nok ikke den beste løsningen men man vil få den fast

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god dash ned silvertenn på enden av kabeln gör susen. Avsluta gärna med en fin krympslang om du fortfarande tycker det är slack mellan hylsa och kabel.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til produsent/leverandør?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve i løpet av kommende dager å se hvor mye loddetinn-sølv som går med for å få koblet kabelen stabilt.

Vet noen hva det lille vinduet mellom skruene sin oppgave er? Kanskje lodding?

Hvis man skal smelte tinnet inn fra baken med kabel, vil det gå vanvittig mye loddetinn

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den spadekontakten er dimensjonert for langt tykkere ledere. Tror det beste er å finne en annen kontakt. Om det ikke her noe alternativ er det fram med loddetinnet, Eller bare droppe å ha en kontakt i det hele tatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •