Hei!

Jeg har lenge prøvd å finne det perfekte oppsettet for hjemmekinoen i kjellerstuen min, og trodde inntil nå nettopp at jeg hadde funnet det. Foreløpig var det bare en tanke og en plan. Det ser det dessverre ut til å forbli også.

Jeg har i dag et 6.1 Yamaha/NAD/Dali-oppsett som følger;

Yamaha RX-V773 brukes kun som professor
1 * Dali Mentor Sub
2 * NAD C270 kjørt i mono til hver sin Dali Ikon 7 (front)
1 * NAD C272 kjørt i mono til en Dali Ikon Vokal 2 (som snart byttes ut med Mentor Vokal) (center)
1 * NAD T955 der 2 kanaler går til hver sin Dali Ikon 6 (surround), 1 kanal går til én Dali Ikon On-Wall som henger litt høyere oppe bak, mellom bakhøyttalerne (single surround back)

Da har jeg to kanaler til gode på T955en, så jeg tenkte å tilføye et ekstra par Dali Ikon On-Waller, som sidehøyttalere, men der dukker altså problemene opp. Sidehøyttalerne som jeg kaller dem, er i realiteten kanalene som heter surround. Vil det si at det nærmeste jeg kommer en oppgradering altså er å droppe single surround back-kanalen, og heller gå for et 7.1-oppsett, og da sitte igjen med en ensom On-Wall til overs?

Har undersøkt mulighetene for presence-kanaler, men de ser ikke ut til å være med i 6.1-oppsettet (kun 7.1 og 5.1). Dessuten har jeg ikke særlig lyst til å bale med disse Cinema 3D DSP-hokus pokus-greiene til Yamaha. Var åpen for oppgradering av receiver, men heller ikke modellene over (Avantaaasj) ser ut til å ha noe til overs for det som, for meg, ville vært det perfekte oppsettet; 8.1.

HWY?! Jeg ville vært perfekt omringet av høyttalere. Hvorfor ødelegge slikt et vakkert scenario? Grunnen til at jeg er så sta på å ha noe i midten bak, er at det har fullendt surroundfølelsen hos meg, som jeg ellers ofte opplever at uteblir i oppsett der bakhøyttalerne står litt langt ute, noe de ofte gjør, og gjøre hos meg pga. rommets "begrensninger". Hah, ironien av å ha en dør som en begrensning...

Er det noen som har noen gode idéer eller erfaringer om hvordan å forbedre surroundfølelsen i hjemmekinoen?