Hvordan har du møblert din L-formede stue?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan har du møblert din L-formede stue?

Heihei

Hadde vært moro og sett hvordan dere andre har løst problemet med L-formede stuer, da jeg sliter med det samme :P

Hos meg er det kjøkkenet som er en firkant som danner "L"`en, og i tillegg er det åpning inn til kjøkkenet. Føler jeg har prøvd det meste nå men kan jo hende jeg har oversett noen muligheter ?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på flere ting, men slik som skissen under viser kan ofte være den mest gunstige plasseringen for høyttalerne i et L-formet rom.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt dette før, men det er vanskelig å få til hos meg : / Stua mi er som en smal utgave av skissen din, med en åpning på veggen til høyre og en stor åpning på veggen nederst til høyre. Håpløst :P

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er slik jeg har plassert i Bergen, og det er da jeg får best bass. Dersom jeg snur det til det motsatte og setter sofa på midten får jeg nesten ingen bass, men bra surround effekt. Så er å gi og ta.

-lrom-jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Har hørt dette før, men det er vanskelig å få til hos meg : / Stua mi er som en smal utgave av skissen din, med en åpning på veggen til høyre og en stor åpning på veggen nederst til høyre. Håpløst :P
    Det kan fungerer alikevel. Sett deg i nærfelt uten så lang avstand mellom høyttalerne. Så vinkler du høyttaleren godt inn og bruker en stol eller toseter som står litt foran hjørnet på ovnen.

Jeg ville ha prøvd det selv om du blir sittende tett på både TVen og høyttalerne. Nærfelt minimerer dessuten romproblemer.

Ville også ha prøvd å sette høyttalerne foran de store vinduene hvis du ikke har allerede har prøvd det. Du bør trolig ha kort avstand fra høyttalere til sitteplass der også. Da få i alle fall noenlunde symmetri med sideveggene/mur og vinduene bak høyttalerne vil fungere som bassfeller.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Her er slik jeg har plassert i Bergen, og det er da jeg får best bass. Dersom jeg snur det til det motsatte og setter sofa på midten får jeg nesten ingen bass, men bra surround effekt. Så er å gi og ta.

-lrom-jpg
    Sånn du har det her har jeg det også nå, bare at jeg har kun én sub og den står øverst til venstre der! Det blir grei lyd forsåvidt, men frontene drukner i stua så SVS´en må stå høyt på cut-off for å få noe bass i rommet

Har testa å hive sofaene mer midt på gulvet innenfor "den gylne trekant" og da blir alt veldig bra! Høyttalerne trykker som bare det osv. Men rom-messig blir det helt på trynet da man må klatre over sofaen for å komme seg fram osv, så det er egentlig et dårlig alternativ :P Blæ. Kan vel kanskje ikke få i pose og sekk i den stua her da, med kun én sub

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger flere subber. 1 subb i L rom er veldig vanskelig å få til. Merket det selv. Med en gang du får flere. Enten stacket i beste hjørne, eller flere i front. Da får du mye jevnere respons, og mer bass i rommet. I stedet for å ha alt på 1 sted, og masse "0 spots".
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testa å hive sofaene mer midt på gulvet innenfor "den gylne trekant" og da blir alt veldig bra! Høyttalerne trykker som bare det osv. Men rom-messig blir det helt på trynet da man må klatre over sofaen for å komme seg fram osv, så det er egentlig et dårlig alternativ :P Blæ. Kan vel kanskje ikke få i pose og sekk i den stua her da, med kun én sub
    Da har du en løsning som fungerer. At det er litt upraktisk er jo uansett til å leve med. Eventuelt kan du bare ha en stol stående der. Prøv eventuelt de andre plasseringene som er nevnt og hvor du ikke har sittplassen for langt unna.

Flere suber vil ikke nødvendigvis hjelpe. Både fordi at et kraftig nullpunkt ofte ikke løses på annen måte enn å flytte seg ut av det. Dessuten vil ikke tradisjonelle suber gi deg god bass over ca. 100 Hz. Høy deling er også vanskeligere å integrere og krever som regel noe mer enn bare en receiver.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Da har du en løsning som fungerer. At det er litt upraktisk er jo uansett til å leve med. Eventuelt kan du bare ha en stol stående der. Prøv eventuelt de andre plasseringene som er nevnt og hvor du ikke har sittplassen for langt unna.

Flere suber vil ikke nødvendigvis hjelpe. Både fordi at et kraftig nullpunkt ofte ikke løses på annen måte enn å flytte seg ut av det. Dessuten vil ikke tradisjonelle suber gi deg god bass over ca. 100 Hz. Høy deling er også vanskeligere å integrere og krever som regel noe mer enn bare en receiver.
    Mjaa, på en måte kan jeg gjøre som du sier, men "problemet" er at vi ofte er en hel gjeng hos meg som ser film, eller tar noen pils en lørdagskveld, og da må vi sitte utafor "trekanten" så alle skal få plass. Så den løsningen blir veldig upraktisk. Jeg vil at alle som er innom skal oppleve god lyd, ikke bare meg alene i trekanten

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du trenger flere subber. 1 subb i L rom er veldig vanskelig å få til. Merket det selv. Med en gang du får flere. Enten stacket i beste hjørne, eller flere i front. Da får du mye jevnere respons, og mer bass i rommet. I stedet for å ha alt på 1 sted, og masse "0 spots".
    Si jeg fikk tak i enda en PC13-Ultra, hvor ville du satt den da? Ved frontHT nr 2 eller bak i f.eks høyre hjørne?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mjaa, på en måte kan jeg gjøre som du sier, men "problemet" er at vi ofte er en hel gjeng hos meg som ser film, eller tar noen pils en lørdagskveld, og da må vi sitte utafor "trekanten" så alle skal få plass. Så den løsningen blir veldig upraktisk. Jeg vil at alle som er innom skal oppleve god lyd, ikke bare meg alene i trekanten
    Har du prøvd de plasseringene jeg nevnte? Mener begge skal fungere med sofa og at det mulig å gå forbi. I første forslag må du bare plassere deg veldig tett på høyttalerne. Da skulle du kunne få passasje bak eller foran sofaen. Andre sofaen må uansett stå litt utenfor.

I andre forslag (anlegget foran de store vinduene) er det litt bedre plass.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har prøvd dem, og førstnevnte har jeg i skrivende stund. Da er det best lyd men veldig upraktisk løsning mtp møbler. Det andre alternativet gir grei lyd men dårlig stereoperspektiv, og veldig dårlig lyd om man skal stå og vrikke litt på ræva i andre enden av stua

Så jevnt over er tegninga over her best med alle ting tatt i betraktning, selvom lyden er best ved at sofaen står på midten. Men da ser alt megacorny ut og er i veien.

Skal ikke være enkelt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •