En uformell liten lyttetest: Høyoppløst musikk vs. komprimert musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En uformell liten lyttetest: Høyoppløst musikk vs. komprimert musikk

Hei. Jeg utfører en liten, uformell undersøkelse om hvorvidt folk faktisk kan høre forskjell på høyoppløst musikk, og musikk solgt i lossy format som MP3 og AAC, og vil gjerne at så mange som mulig deltar i testen.

Selve testen består i å høre på to versjoner av et 30-sekunders lydklipp fra av Lana Del Rey's "Million Dollar Man" to forskjellige kilder. Den ene versjonen er kjøpt i iTunes Music Store, og har fått Apples "Mastered for iTunes"-merking, mens den andre versjonen er en tapsfri (FLAC/ALAC/AIFF)-versjon i 24/44.1-format kjøpt hos HDTracks. De to forskjellige versjonene er anonymisert og konvertert til WAV slik at du ikke skal være forutinntatt når du gjennomfører testen

Etter at du har hørt lydklippene, fyller du et kort spørreskjema som i bunn og grunn stiller et spørsmål:

Hvilket klipp likte du best, A eller B? (Eventuelt at du ikke hadde noen preferanse for det ene eller det andre klippet. Merk at det ikke blir spurt om hvilket klipp du tror opprinnelig var kom fra iTunes, og hvilket du tror kom fra HDTracks.

I tillegg til dette hovedspørsmålet, blir du stilt et par spørsmål om hva slags utstyr du i hovedsak brukte når du testet - høyttalere eller hodetelefoner. Du kan også, om du ønsker det, oppgi prisen på utstyret du brukte. Siden jeg først kjørte denne testen på et amerikansk publikum er beløpene i dollar - så del den norske kjøpesummen på omtrent fem for å komme frem til dollarprisen.

Testfilene kan du laste ned herfra: http://media.veven.org/2013/05/hd-vs-lossy-2.zip

Selve spørreskjemaet ligger her: https://docs.google.com/forms/d/1wcn...XRi8Y/viewform

Hadde satt stor pris på om så mange som mulig deltok. Det trenger ikke ta veldig lang tid; selve skjemaet er fylt ut på mindre enn et minutt, og du bruker selv så mye eller lite tid du vil på lyttingen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra iniativ.

Skal man prøve ut dette skikkelig, så bør man ha mulighet til å skifte mellom sporene umidelbart ved samme sted. Det kreves to avspillere og det burde det ha lagt til rette for på en nettside.
    Audiohukommelsen er såpass kort at dersom dette ikke gjøres, så er det fort gjort at man ikke vil klare å huske forskjellene når de er små. Da kan man risikerer at man har et testresultat som egentlig ikke sier noe.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Bra iniativ.

Skal man prøve ut dette skikkelig, så bør man ha mulighet til å skifte mellom sporene umidelbart ved samme sted. Det kreves to avspillere og det burde det ha lagt til rette for på en nettside.
    Audiohukommelsen er såpass kort at dersom dette ikke gjøres, så er det fort gjort at man ikke vil klare å huske forskjellene når de er små. Da kan man risikerer at man har et testresultat som egentlig ikke sier noe.
    forstår hva du sier, men på den annen side, hvis forskjellene er så små, så er vell test resultatet sagt på forhånd... dvs forskjellen er så liten at den i praksis ikke betyr noe. hva er poenget med slike tester hvis det er så likt at du ikke hører forskjell på vanlig lytting?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Bra iniativ.

Det som er problemet med en test i browseren er at du ikke har noen garanti for at ikke nettleseren (eller pluginen du velger) herper lyden.

Merk også at dette ikke er ment å være en dobbeltblindtest der du skal fastslå om det er en forskjell på filene - den er ment å fange "magefølelsen" til et størst mulig antall brukere.

Hvis du allikevel ønsker å kjøre en blindtest på disse, så finnes det en del verktøy for dette. Til OS X kan du laste ned ABXer, mens windowsbrukere kan installere en plugin for FooBar2000 som heter foo_abx

Et annet, logistisk problem med å ha filene i en webside er båndbreddebruk - at terskelen blir 5% høyere sparer meg for å måtte ty til løsninger som Amazon S3, som fort gjør prislappen høyere enn jeg er villig til å betale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørreskjema stengt

Jeg har nå stengt spørreskjemaet, og kommer til å publisere resultatet her i tråden om et par dager - i mellomtiden kan dere spekulere høyt i om klipp A eller B var den tapsfrie versjonen

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Jeg hørte ingen forskjell overhodet....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rakk ikke bli med på testen, men har lastet ned filene så skal prøve å få lyttet i kveld

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arvebe
    Jeg har nå stengt spørreskjemaet, og kommer til å publisere resultatet her i tråden om et par dager - i mellomtiden kan dere spekulere høyt i om klipp A eller B var den tapsfrie versjonen
    "4 dagers undersøkelse" er vel i snaueste laget med mindre du allerede har fått en haug med svar?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to forskjellige versjonene er anonymisert og konvertert til WAV slik at du ikke skal være forutinntatt når du gjennomfører testen
    Er det dette som gjør at filene ikke kan brennes som en audio-cd ?
    Tenke jeg skulle "se" om jeg hørte det samme om jeg spilte det av via HTPC, usb-stick rett i receiver eller CD avspilt i BD-spiller :neutral:

Edit: Var bare Ashampoo som ikke kunne lese filene iflg feilmelding - Nero spiste de lett

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    "4 dagers undersøkelse" er vel i snaueste laget med mindre du allerede har fått en haug med svar?
    Antallet svar som har kommet inn er 138 - linken har vært publisert relativt vidt på Reddit, og det er mer enn nok svar til å komme frem til et resultat som er statistisk holdbart.

Jeg kommer tilbake hit med svarene når jeg bare får fullført den engelske versjonen av resultatene først (som jeg driver og legger siste hånd på nå)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Er det dette som gjør at filene ikke kan brennes som en audio-cd ?
    Tenke jeg skulle "se" om jeg hørte det samme om jeg spilte det av via HTPC, usb-stick rett i receiver eller CD avspilt i BD-spiller :neutral:

Edit: Var bare Ashampoo som ikke kunne lese filene iflg feilmelding - Nero spiste de lett
    Disse WAV-filene er ikke CD-kompatible - de er 24-bits filer, mens CD-standarden dikterer 16 bits, så en sammenligning på en CD-spiller er meningsløs, fordi du da sammenlikner to filer som er lossy på hver sin måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultatet

Nå har jeg skrevet ned og fått svarene fra noen som liker å*dille med statistikk, P-verdier og slikt. Jeg skal ikke gjenta/oversette hele konklusjonen, som kan leses (på engelsk) her: Results and conclusions from the "high res" vs "lossless" survey : audiophile

Et kort sammendrag:

Det kom inn 138 svar i undersøkelsen. Av disse svarene, så var det 71 som foretrakk klipp A, mens 35 foretrakk klipp B, og 32 som ikke hadde noen formening om hvilken de foretrakk. Prosentvis er dette en fordeling på (summerer ikke til 100% p.g.a. avrunding):

[LIST][*] Klipp A: 51%[*] Klipp B: 25%[*] Ingen formening: 23%

Så - det første man tester her, er om det er sannsynlig at folk faktisk hørte forskjell - og ser på fordelingen mellom de tre alternativene. Konklusjonen på dette er at det er sannsynlig at folk har en formening om den ene eller andre. Deretter ble alle "No preference"-svarene eliminert, og man sitter så igjen med 106 svar, som har følgende fordeling
    [*] Klipp A: 67% (ant.: 71)[*] Klipp B: 33% (ant.: 35)

Den korte konklusjonen (les mer i den engelske versjonen jeg linket lenger opp) er at det er en forskjell, og at blant trente lyttere, så foretrekker folk overveiende den tapsfrie versjonen som var "clip_a.wav"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dog ikke deltat men initiativet er kult, me like

Fil kompresjon vil jeg si har ganske lite og si, i alle fall de av nyere dato (dog må si jeg er ganske skuffa over en del på spotify, men nå har jeg ikke premium heller)

Bottom line, som så mange sier jeg masteringen er alpha og omega og den kompresjonen vi må til livs er ikke den binære, men den dynamiske

TL: DR
    En godt masteret men lossy fil, høres i min mening bedre ut enn en dårlig master i lossless.

PS: Sier ikke at vi ikke hører binær kompresjon (jeg vil selv påstå at jeg kan det) men for normal musikk fordøyelse har det nok ikke så mye og si, for kritiskt hvite hanske lytting så har vi jo LP og cd plater

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant resultat. Har de fleste ganger greit å skille 256 kbps fra lossless. Ved 320 kbps så blir det vanskeligere og kildematerialet enda viktigere.
    Uansett, så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn flac til avspilling.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deltok i en tilsvarende uhøytidelig test på Hifisentralen tidligere i år - hvor utfordringen var å høre forskjell på 320kbps og CD-kvalitet - og mange gikk i baret her. Selv besto jeg testen - men bare etter intens og konsentrert lytting - med ørene på stilk, pluss utstrakt bruk av hodetelefoner.

På slappe-av-i-godstolen-lytting tror jeg at det hadde blitt veldig hipp som happ for mitt vedkommende.

Jeg lytter jevnlig til både jazz og klassisk musikk på nettradio - ofte i 128kbps - og har ingen problemer med å høre at det ER forskjell med så lav bitrate. På den annen side: ingen grunn til å gå glipp av mye bra musikk som man ellers aldri ville ha blitt oppmerksom på bare p.g.a. at man er uenig i bitrate-nivået.

Ellers er den utbredte dynamiske kompresjonen - den såkalte "loudness war" - et mye større problem for lytteopplevelsen enn at man fjerner noen bits for å gjøre musikken lettere tilgjengelig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tiltak.

Men er ikke dette mer en test om du hører forskjell på mixer/masteringer?

"Mastered for iTunes" står det å den ene.

Hvis man kun skal høre forskjell på lossless og komprimert burde man ta utgangspunkt i samme mix/master og bare konvertere til de formatene man vil teste.

Dette er nok mye av grunnen til at mange sier de hører forskjell på Spotify/Wimp og CD/FLAC. Det er rett og slett ikke samme mix av opptaket.

Det er flere nyere innspillinger der jeg har hørt Spotify-versjonen og sammenliknet med CD eller FLAC av samme, og ikke greid å høre forskjell.

Husk at Spotify Premium bruker 320 kbits OGG, ikke MP3.

Skulle vært artig å hatt noen profesjonelle til å sette opp en liknende test.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flens
    Artig tiltak.

Men er ikke dette mer en test om du hører forskjell på mixer/masteringer?

"Mastered for iTunes" står det å den ene.
    Her er det viktig å være klar over at "Mastered for iTunes" ikke er synonymt med at masteren eksisterer spesifikt for iTunes.

"Mastered for iTunes" beskriver strengt tatt en prosess for hvordan man skal lage mastere som overlever omkoding til alle tapsfrie formater.

I tilfellet av testlåta som ble brukt, så er masteren for iTunes og den versjonen som ble sluppet via HDTracks identisk, og det eneste du hører er forskjellen på komprimeringen Apple har gjort - så det er 24/44.1 lossless vs. AAC du hører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Fil kompresjon vil jeg si har ganske lite og si, i alle fall de av nyere dato (dog må si jeg er ganske skuffa over en del på spotify, men nå har jeg ikke premium heller)
    Hva gjelder Spotify, så er min egen erfaring, at når det funker, så funker det - men når det kræsjer går det riktig ille, og det store problemet de har er med Vorbis og Pre-Echo.

Som et eksempel, hør på Marit Larsens "Vår beste dag" fra Spotify og en hvilken som helst annen kilde - du hører pianoanslagene "før de skjer" om du sammenlikner direkte med andre kilder.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjelder Spotify, så er min egen erfaring, at når det funker, så funker det - men når det kræsjer går det riktig ille, og det store problemet de har er med Vorbis og Pre-Echo.

Som et eksempel, hør på Marit Larsens "Vår beste dag" fra Spotify og en hvilken som helst annen kilde - du hører pianoanslagene "før de skjer" om du sammenlikner direkte med andre kilder.
    Har brukt spotify uhorvelig lite, og syns hovedsaklig at softwaren de 'tvinger' meg til og bruke er direkte horribel, for det første ser jeg det som basisk must have funksjon og kunne definere hvilken lydenhet lyden blir sendt ut ifra, men i spotify er det kun default som gjelder. Og ikke ha denne funksjonen er nok til og få meg til og snu døra.

I programmet selv syns jeg søking og avspilling er mildt sagt mindre enn logiskt og bare overfylt av facebook mas og reklame, lydkvaliteten (ok jeg vet den er bedre på premium) oppmuntrer ikke til og skulle oppgradere til premium heller.

Sikkert en grei tjeneste men enn så lenge er selve softwaren de påtivnger så ubrukelig i min mening at jeg kommer ikke til og gidde, og heller bare kjøre cd fra rippene mine som jeg ellers har gjort de siste 15-18 åra nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det viktig å være klar over at "Mastered for iTunes" ikke er synonymt med at masteren eksisterer spesifikt for iTunes.

"Mastered for iTunes" beskriver strengt tatt en prosess for hvordan man skal lage mastere som overlever omkoding til alle tapsfrie formater.

I tilfellet av testlåta som ble brukt, så er masteren for iTunes og den versjonen som ble sluppet via HDTracks identisk, og det eneste du hører er forskjellen på komprimeringen Apple har gjort - så det er 24/44.1 lossless vs. AAC du hører.
    Joda, så lenge man er helt sikker på at det er dette som faktisk er tilfelle, så kan det være et greit sammenlikningsmateriale.
    Men så var det med å være heeelt sikker da. :-)

Det hadde nok allikevel vært bedre å gjort en slik test under litt mer kontrollerte former.

Det kan godt være en del merkelig på Spotify, men det kan vel også henge sammen med at de ikke har fått alt over til 320 kbit Ogg ennå.
    Det finns nok mange "interessante" mixer og masters der ute.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •