En uformell liten lyttetest: Høyoppløst musikk vs. komprimert musikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Har brukt spotify uhorvelig lite, og syns hovedsaklig at softwaren de 'tvinger' meg til og bruke er direkte horribel, for det første ser jeg det som basisk must have funksjon og kunne definere hvilken lydenhet lyden blir sendt ut ifra, men i spotify er det kun default som gjelder. Og ikke ha denne funksjonen er nok til og få meg til og snu døra.

I programmet selv syns jeg søking og avspilling er mildt sagt mindre enn logiskt og bare overfylt av facebook mas og reklame, lydkvaliteten (ok jeg vet den er bedre på premium) oppmuntrer ikke til og skulle oppgradere til premium heller.

Sikkert en grei tjeneste men enn så lenge er selve softwaren de påtivnger så ubrukelig i min mening at jeg kommer ikke til og gidde, og heller bare kjøre cd fra rippene mine som jeg ellers har gjort de siste 15-18 åra nå.
    Sorry for OT men..
    "..overfylt av facebook mas og reklame.." når du velger å ikke betale er vel ikke det direkte sjokkerende. Eller?
    Det med den "påtvungne ubrukelige SW-en" kjenner jeg meg ikke igjen i. Veldig fjernt fra min opplevelse..
    Hvilke tjenester har særlig bedre GUI f.eks?
    Jeg bruker Spotify ofte (premium). Har masse musikk tilgjengelig offline (på ferie f.eks). Funksjonen Similar artists (i SqueezePad eller iPeng som jeg bruker som fjernkontroller) er genial for å finne band/artister du kanskje ikke har hørt om før. Lydkvaliteten er stort sett bra, men dog variabel. Som den også er på CD (og i ulike mastere for den del..)

Ser virkelig fram til lossless-streaming fra Spotify eller lignende tjenester fremover. Og jeg betaler gjerne for det. Men det får jeg neppe anledning til om jeg ikke støtter de.
    Har selv CD-samlinga rippet i flac på Synology-NAS'en, men det kan selvsagt aldri måle seg med biblioteket på Spotify, eller potensialet en slik tjeneste vil kunne gi med litt mer ressurser å dele ut til de skapende utøverne (er jo noen mangler pt).

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Sorry for OT men..
    "..overfylt av facebook mas og reklame.." når du velger å ikke betale er vel ikke det direkte sjokkerende. Eller?
    Det med den "påtvungne ubrukelige SW-en" kjenner jeg meg ikke igjen i. Veldig fjernt fra min opplevelse..
    Hvilke tjenester har særlig bedre GUI f.eks?
    Jeg bruker Spotify ofte (premium). Har masse musikk tilgjengelig offline (på ferie f.eks). Funksjonen Similar artists (i SqueezePad eller iPeng som jeg bruker som fjernkontroller) er genial for å finne band/artister du kanskje ikke har hørt om før. Lydkvaliteten er stort sett bra, men dog variabel. Som den også er på CD (og i ulike mastere for den del..)

Ser virkelig fram til lossless-streaming fra Spotify eller lignende tjenester fremover. Og jeg betaler gjerne for det. Men det får jeg neppe anledning til om jeg ikke støtter de.
    Har selv CD-samlinga rippet i flac på Synology-NAS'en, men det kan selvsagt aldri måle seg med biblioteket på Spotify, eller potensialet en slik tjeneste vil kunne gi med litt mer ressurser å dele ut til de skapende utøverne (er jo noen mangler pt).
    Helt enig :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det blei en ganske 'Off-topic' rant fra min side, og som så mye annet jeg fabler ut av meg etter midnatt så bør det vel helst bare ignoreres, hehe

Kanskje finne opp en tidsbasert lås og sette på tastaturet ?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen tilsvarende test:
    http://dl.dropboxusercontent.com/u/1...uction.key.pdf

Her var det derimot mp3 i lave 128 kbps vs lossless. Lossless var foretrukket med klar margin av tenåringene i blindtesten som man kan se under.

-preference-choices-cd-vs-mp3-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flens
    Joda, så lenge man er helt sikker på at det er dette som faktisk er tilfelle, så kan det være et greit sammenlikningsmateriale.
    Men så var det med å være heeelt sikker da. :-)
    Vel, dette bør man nesten ha gjort selv en gang for å forstå at det er relativt lettvint å*se, men: Når jeg forbereder sporene for testing, så er en del av jobben å klippe dem ned til riktig lengde (omtrent et halvminutt på et klipp, for ikke å få copyright-mafiaaen på nakken), og sørge for at de to klippene er justert slik at de starter på*eksakt samme tidspunkt (ned til siste sample), slik at om en ønsker å*kjøre dem i et ABX-verktøy, så kan man gjøre det.

Er masteren forskjellig, så den jobben ofte vanskelig - bortimot umulig, fordi bølgeformene i to forskjellige mastere ikke ligner spesielt på*hverandre.

Det hadde nok allikevel vært bedre å gjort en slik test under litt mer kontrollerte former.
    Det blir omtrent så kontrollert du kan få det i et studie uten finansiering - det er mulig jeg kommer til å kjøre en test som ligner denne om en stund, men vil i tilfelle utvikle litt infrastruktur rundt testen (Mest et eget skjema- og analyseverktøy, samt en måte å randomisere rekkefølge på A vs B), og la testen kjøre litt lenger.

Om jeg skulle gjort en endring på den testen som var nå, så var det å utvikle et eget testverktøy som både randomiserer rekkefølge på filene, og aller helst også holder avspillingen i nettleseren, men da kommer vi opp i en haug av andre problemstillinger.

Selv om jeg f.eks. vet at Chrome på OS X er bit-perfect (Ja, jeg har målt - en av fordelene med å ha audio interface med både S/PDIF ut og inn), så kan jeg på ingen måte gi noen garanti for at det gjelder den myriaden av andre nettlesere som finnes på*ulike platformer, (og ei heller kan jeg garantere at det gjelder selve PC-en studiet kjøres på, så ideelt sett burde man samle inn informasjon om systemet testen utføres på)

Nå er ingenting av det overstående uoverkommelige problemer - jeg tror man kan samle inn nok informasjon til å kunne korrigere for en del av disse problemene.

Men, og her er greia: Det er lite vits i å utvikle et analyseverktøy, om du bare har som mål å samle inn 150 svar, (selv om jeg kan gjøre/få det gjort "gratis"), i hvertfall så lenge du opererer med en timepris på null kroner. Selve skjemahåndteringen og den browser-baserte avspilleren bør ikke ta mer enn tre-fire kvelder å utvikle. Om man vil være virkelig fancy, og skrive en native applikasjon for det, som kjører både på Windows, Mac og Linux, så tar det litt lenger tid (men ikke uoverkommelig).

Men, som sagt, 150 svar er altfor lite. Du vil helst kjøre et sånt studie for å*få bedre datagrunnlag - og det innebærer hostingkostnader - de færreste billige hosting-tjenestene liker at du hoster store filer, og serverer mange av dem, og kaster deg ut om du bruker for mye båndbredde, og du bør derfor ty til en skytjeneste som Amazon S3.

Og: Å ta kostnaden med å kjøre dette eksperimentet inntil du har testet 10 000 personer er helt greit - båndbreddebruken koster da omtrent 150 kroner. Problemet er at om en slik test tar av, så kan du fort sitte med at testen har blitt besvart 100 000 ganger, og da sitter du plutselig igjen med en månedlig båndbredderegning på mellom 1500 og 2000 kroner. (Et alternativ er å bare kjøre maks en test i måneden, og stenge skjemaet når man har fått et gitt antall svar)

Så kunne man selvfølgelig argumentert for at man kunne kjørt testen i kontrollerte former, og med et representativt utvalg testpersoner, men det er en approach som tar uhorvelig mye tid.

Og om du vil kontrollere for alt "fysisk" - dvs. sette dem i en stol i et laboratorium, og bruke avspillingsutstyr du kjenner, og kan verifisere er "riktig", så kan å sette folk i en stresset/kunstig situasjon påvirke hva de hører og ikke, så det er ikke en løsning som er vesentlig bedre enn å kjøre et større nettbasert eksperiment der testpersonene har så god tid på seg som de bare vil, og kan bruke høyttalere og hodetelefoner de selv kjenner, i et miljø de kjenner.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden

Bottom line, som så mange sier jeg masteringen er alpha og omega og den kompresjonen vi må til livs er ikke den binære, men den dynamiske

TL: DR
    En godt masteret men lossy fil, høres i min mening bedre ut enn en dårlig master i lossless.
    Det kunne jeg ikke vært mer enig i.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lyttet og lyttet på begge klippene, men forskjellene på mitt anlegg er mikroskopiske. Så mikroskopiske at jeg kun hadde en følelse av at klipp A var best, men langt fra å være sikker..

Med så mikroskopiske forskjeller så kan man jo lure på hva man egentlig taper på lossless kontra 320 kbps mp3..
    Tror i alle fall du må ha et rimelig bra anlegg som er veldig avslørende før du kan bare høre begge låtene og si korrekt klipp etter 2 sekunders tenkepause..

Testet med stereo-oppsett Sony s550 BD-spiller (avspilt fra cd) og HTPC - begge koblet via hdmi, sammen med Denon 3808a og Dali Blue 5005

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Da har jeg lyttet og lyttet på begge klippene, men forskjellene på mitt anlegg er mikroskopiske. Så mikroskopiske at jeg kun hadde en følelse av at klipp A var best, men langt fra å være sikker..

Med så mikroskopiske forskjeller så kan man jo lure på hva man egentlig taper på lossless kontra 320 kbps mp3..
    Tror i alle fall du må ha et rimelig bra anlegg som er veldig avslørende før du kan bare høre begge låtene og si korrekt klipp etter 2 sekunders tenkepause..

Testet med stereo-oppsett Sony s550 BD-spiller (avspilt fra cd) og HTPC - begge koblet via hdmi, sammen med Denon 3808a og Dali Blue 5005
    Du mener vel "tjener"

Ellers er jeg helt enig, men det er liksom følelsen av å ha tapsfritt og når diskplass er så billig så er det ikke filstørrelsene som avgjør for min del.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du mener vel "tjener"

Ellers er jeg helt enig, men det er liksom følelsen av å ha tapsfritt og når diskplass er så billig så er det ikke filstørrelsene som avgjør for min del.
    Riktig observert

Nei har alt mitt i flac selv for å "være på den sikre siden", får håpe jeg kan høre noen forskjeller når jeg får oppgradert en gang i fremtiden

MEN, er nok mange som drar 320 kbps mp3 ned i søla kun for at det ikke kan kalles lossless - kanskje de ikke hadde hørt at noe var feil selv om noen bytta ut flac-filene deres med mp3 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merk at filene er 24-bits WAV, som ikke er kompatibelt med audio-CD-standarden (Red Book), så om du har brent disse to filene til "vanlig CD" så har du ikke testet det samme som testen opprinnelig gikk ut på, men blandet inn hvor godt brenneprogrammet ditt konverterer 24 til 16-bits lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arvebe
    Merk at filene er 24-bits WAV, som ikke er kompatibelt med audio-CD-standarden (Red Book), så om du har brent disse to filene til "vanlig CD" så har du ikke testet det samme som testen opprinnelig gikk ut på, men blandet inn hvor godt brenneprogrammet ditt konverterer 24 til 16-bits lyd.
    De var 24-bits ja, sikkert derfor Ashampoo mente de ikke var kompatible - men Nero spiste de som om de ikke var noe spesielt.
    Kan prøve å plugge minnepenn rett i receiveren også =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var 24-bits ja, sikkert derfor Ashampoo mente de ikke var kompatible - men Nero spiste de som om de ikke var noe spesielt.
    Kan prøve å plugge minnepenn rett i receiveren også =)
    Om du bare har brent dem til en data-CD så skulle ikke det være nødvendig, siktet mer til svaret lenger opp i tråden om at ikke brenneren ville spise dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neste test

Jeg har forresten tenkt å utføre noen flere slike tester, og også sette opp et litt bedre testverktøy (Les: Du skal kunne utføre testen rett i nettleseren).

Noen forslag til hva som skal testes?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arvebe
    Jeg har forresten tenkt å utføre noen flere slike tester, og også sette opp et litt bedre testverktøy (Les: Du skal kunne utføre testen rett i nettleseren).

Noen forslag til hva som skal testes?
    Slike tester bruker jo ofte sanger fra sjangre som er veldig rolige eller sære.
    Kunne vært interessant å ha en test med noe musikk som er litt mere mainstream ala ting som blir spilt på radio feks

Vil tro det kan være vanskeligere å skille mellom 320 mp3 og lossless dersom mye av musikken er blitt laget via data/synth..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett veldig vanskeligt å høre forskjell på 320 og lossless, er man litt oppe i årene er det nesten umulig. En god innspilling kan lyde fantastisk også i 128 og 256.
    Jeg er mer interessert i komprimeringen av volum i musikken enn hvor mange bit der er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike tester bruker jo ofte sanger fra sjangre som er veldig rolige eller sære.
    Kunne vært interessant å ha en test med noe musikk som er litt mere mainstream ala ting som blir spilt på radio feks
    Lana Del Rey-plata jeg valgte et klipp fra har toppet lister over stort sett hele verden (inkludert Norge) Det blir ikke stort mer mainstream enn det, spesielt ikke når den samtidig skulle være tilgjengelig i høyoppløst 24/44.1, som var et kriterie her.

Vil tro det kan være vanskeligere å skille mellom 320 mp3 og lossless dersom mye av musikken er blitt laget via data/synth..
    Tror det er relativt lite sammenheng mellom opprinnelsen til et instrument og hvorvidt du får hørbare forskjeller - sammensetning av frekvenser og hva slags attack og klang instrumenter har kommet et godt stykke videre siden 8-bit maskinenes tidsalder (Og for eksempel låter fra en Commodore 64 høres ikke alltid like bra ut når du koder til MP3)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •