Jeg henvender meg nok en gang til dere kunnskapsrike!

Jeg har kjøpt ny tv (Samsung UE55F6755). Jeg ser mye film, og kjøpte derfor en ekstern harddisk med litt størrelse, for å kunne ha alle blu-ray filmene mine på den, koblet rett i TV'en. Aller helst skulle jeg ha koblet harddisken rett i receiveren (Yamaha RX-v773), men den klarer ikke å spille av video fra usb.
Filmene spilles av rett fra harddisken via USB, og lyden går via HDMI til receiveren.

Etter å ha kost meg med Ringenes Herre med 5.1 DTS lyd begynte jeg å tenke litt: Hvordan behandles lydsporet før det når høyttalerne mine (KEF 3005SE + KEF Q300)? Blir lydsporet først konvertert til analogt signal av TV'ens lille DAC, og deretter konvertert til digitalt igjen, før det sendes via HDMI til receiveren og på nytt konverteres til analogt signal? (TV'en vil jo i såfall gjøre om 5.1 lyd til stereo, slik fordi TV'ens innebygde høyttalere er stereo). Eller sendes det digitale lydsporet ubehandlet til receiveren, og behandles der? Eller noe helt annet?

Jeg ser jo for meg at det aller beste er at receiveren tar seg av lydbehandlingen. Den har jo tross alt litt mer påkostet behandlingskomponenter, og er jo mer eller mindre laget for jobben.

I tillegg har jeg en valgmulighet i TV'ens lydmeny: Under LYD -> EKSTRA INNSTILLINGER -> DIGITAL LYDUTGANG -> LYDFORMAT kan jeg velge mellom "PCM" og "DTS". Vil dette valget påvirke på noe vis? Hva bør jeg velge?